Auteur Topic: Cypripedium  (gelezen 190979 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #135 Gepost op: 4 oktober 2011, 19:42:00 »
Werner Frosch heeft een hele lijst aan Cypripediums (bijna allemaal hybriden) in de verkoop: www.w-frosch.de/Cypris/Angebot/p2011d.htm
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Cypripedium
« Reactie #136 Gepost op: 12 oktober 2011, 22:58:31 »
Sven, heb vandaag 3 hybrides ontvangen uit Duitsland (bloeibaar.) Ik was eerst niet van plan te bestellen, maar omdat ik al eerder bot gevangen had bij Frosch, nu toch maar gedaan. En net op tijd, want hij is uitverkocht. Beetje spijt, dat ik niet meer besteld heb. Kan ik de volgende jaren nog rekenen op nieuwe soorten, of was de een 'Einzelangebot'?

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #137 Gepost op: 13 oktober 2011, 19:45:58 »
Sven, heb vandaag 3 hybrides ontvangen uit Duitsland (bloeibaar.) Ik was eerst niet van plan te bestellen, maar omdat ik al eerder bot gevangen had bij Frosch, nu toch maar gedaan. En net op tijd, want hij is uitverkocht. Beetje spijt, dat ik niet meer besteld heb. Kan ik de volgende jaren nog rekenen op nieuwe soorten, of was de een 'Einzelangebot'?

Hallo Gerrit,
Frosch biedt een of twee keer per jaar volwassen planten en twee keer per jaar zaailingen aan via zijn website. Ik heb nu ook pas voor de eerste keer bij hem besteld ("Schocko" en "Axel"), omdat ik voorgaande keren het aanbod niet echt interessant vond. Een zo groot aanbod als op 4 oktober heb ik ook nog nooit gezien. Deze datum was op de website niet aangekondigd, maar ik las de link op een Duits forum voor orchideeenliefhebbers. Volgens de website zou het aanbod overmorgen pas beschikbaar komen, dus waarschijnlijk hebben we geprofiteerd van de voorverkoop.
Vandaag zijn de door mij bestelde planten gearriveerd en ik moet zeggen, ik ben zeer tevreden: goede kwaliteit en grote planten ("Schocko" twee en "Axel" drie grote neuzen). En dat voor 25 euro per plant...
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Cypripedium
« Reactie #138 Gepost op: 13 oktober 2011, 21:30:48 »
Ik heb ook Axel met 3 neuzen en Karl met 2 en Gidget met 1. Hoe kun je nu weten Sven of dit van goede kwaliteit is? Die neuzen zijn zowat een cm groot. Verder zijn dit planten op kale wortel. Is het niet zo, dat de planten eerst een flinke tijd zullen moeten nodig hebben om aan te slaan voordat ze gaan bloeien, dus komend jaar zeker nog niet?
Vorig jaar heb ik bij Judith Prins besteld. Een flinke pot met aarde, maar wel allemaal gebloeid. Verdient dit dan niet de voorkeur?

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #139 Gepost op: 13 oktober 2011, 22:05:36 »
Ik heb ook Axel met 3 neuzen en Karl met 2 en Gidget met 1. Hoe kun je nu weten Sven of dit van goede kwaliteit is? Die neuzen zijn zowat een cm groot. Verder zijn dit planten op kale wortel. Is het niet zo, dat de planten eerst een flinke tijd zullen moeten nodig hebben om aan te slaan voordat ze gaan bloeien, dus komend jaar zeker nog niet?
Vorig jaar heb ik bij Judith Prins besteld. Een flinke pot met aarde, maar wel allemaal gebloeid. Verdient dit dan niet de voorkeur?

Een mooie, witte neus en (witte) wortels zonder of met weinig beschadigde wortelpuntjes. Dat zijn goede kwaliteit planten. Cypripediums hebben niets te lijden onder de verzending als naakte rizoom, zolang de rizoom maar vochtig blijft. De planten hebben dit jaar de neus voor volgend jaar al gevormd en zullen in het voorjaar gewoon bloeien (mits ze oud genoeg zijn, natuurlijk).
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Cypripedium
« Reactie #140 Gepost op: 15 oktober 2011, 09:38:03 »
Voor wie nog niet bij Frosch besteld heeft, vanaf vandaag staat zijn 'Angebot' weer online.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #141 Gepost op: 6 maart 2012, 12:33:44 »
Iemand interesse in de witte vorm van Cypripedium japonicum? Een zeldzaamheidje dat op dit moment via Ebay te koop wordt aangeboden.
http://www.ebay.de/itm/Cypripedium-japonicum-var-albino-X1BS?item=160754848268&cmd=ViewItem&_trksid=p5197.m7&_trkparms=algo%3DLVI%26itu%3DUCI%26otn%3D4%26po%3DLVI%26ps%3D63%26clkid%3D6808379409068514153
Je moet wel een enigszins dikke portemonnee hebben (en een beetje geluk dat je ook daadwerkelijk de plant krijgt die je denkt te kopen... ::)). Het zijn niet alleen de sneeuwklokjes die inmiddels onder de noemer "het witte goud" vallen...
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cypripedium
« Reactie #142 Gepost op: 6 maart 2012, 14:39:10 »
Wow.... ik haak even af Sven !  8)
Wat zijn sneeuwklokjes toch goedkoop !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cypripedium
« Reactie #143 Gepost op: 6 maart 2012, 15:54:17 »
Mooi  :) maar tegen de 700 euro   :o ::) Dat denk ik niet   ))8

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cypripedium
« Reactie #144 Gepost op: 1 april 2012, 15:14:49 »
Neuzen!!  :D :D

Cypripedium 'Emil'
Cypripedium formosanum (een heel groeikrachtige kloon, vorig jaar één neus, nu twee). Deze specifieke kloon kan in enkele jaren een klein tapijtje vormen en groeit heel goed in de Vlaamse tuinen!
en Cypripedium tibeticum (ook: vorig jaar één neus, nu twee!)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Cypripedium
« Reactie #145 Gepost op: 1 april 2012, 15:39:09 »
Wim, foto juist in de tuin genomen. Hier staat Cypripedium formosanum al iets verder.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Cypripedium
« Reactie #146 Gepost op: 1 april 2012, 16:36:27 »
Wim, foto juist in de tuin genomen. Hier staat Cypripedium formosanum al iets verder.

Heel fijn, Herman! Hij doet het bij jou ook heel goed, zo te zien!

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Cypripedium
« Reactie #147 Gepost op: 1 april 2012, 17:02:53 »
Dat ziet er goed uit, Wim en Herman! Hier zijn ook al veel neuzen boven. En met een beetje geluk zie ik deze week ook de eerste Cypripedium in bloei.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Cypripedium
« Reactie #148 Gepost op: 1 april 2012, 22:56:09 »
Wim, foto juist in de tuin genomen. Hier staat Cypripedium formosanum al iets verder.

Buiten eentje dat ik zag in een kasje dezer dagen  was dit de plant die reeds het verste stond in zijn ontwikkeling Herman.
Hij zag er heel goed en gezond uit vandaag Herman . Net als de vele andere bijzondere dingen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Cypripedium
« Reactie #149 Gepost op: 2 april 2012, 12:34:41 »
Ha ha, de tijd van het neuzentellen is aangebroken. Kijken of ze allemaal dezelfde kant opkijken.
Ik heb bij mijzelf de eerste neus geteld.  --15