Auteur Topic: Texel orchideeëneiland  (gelezen 10983 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #30 Gepost op: 6 juni 2014, 18:06:38 »
Ook langs de waddenkust, onder langs de dijk, komen op sommige plaatsen massaal orchodeeën voor. Je kunt ze vanuit je auto fotograferen ;D.

1. Ben niet helemaal zeker maar hier staan Datylorhize maculata en D. majalis (+ hybriden)door elkaar.
2. Dit is volgens mij wel een D. majalis (Brede orchis).

Het gebied langs de waddenkust bestaat uit zware zeeklei.

Edit: Foto's staan in verkeerde volgorde t.o.v. de tekst, sorry ))2.
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2014, 18:09:42 door Cor van Kapel »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #31 Gepost op: 6 juni 2014, 19:15:47 »
In het natte gebied van De Muy kwamen we de volgende soorten tegen.

De Muy is een doorbraakgebied, waar in de 17e eeuw de duinen het begaven en een merengebied achterbleef. Het is minder bekend dan de Slufter. Een groot gedeelte van De Muy was niet toegankelijk wegens de vogelbroedtijd.


                           94077-0                      94079-1                   94081-2


                                                              Cynoglossum officinale, hondstong

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #32 Gepost op: 6 juni 2014, 19:19:56 »
                                       94083-0                                      94085-1

Cotula coronopifolia. Goudknopje.  We kennen Cotula als een prachtig kussenvormig rotsplantje. Vandaar, dat ik hem meteen herkende. Alleen, hij stond midden in het water. Thuis gegoogeld.
Deze soort is afkomstig uit Zuid Afrika en is hier voor het eerst gespot in Flevoland in 1987. In Texel pas voor het eerst in 2004.  Het is een echte pioniersplant, die pas drooggevallen land koloniseert om daarna te verdwijnen. Hij vestigt zich in de pootafdruk van een grote grazer, omdat er een plasje water blijft staan. Ganzen en eenden zorgen voor een snelle verspreiding.                                           
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2014, 19:26:31 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #33 Gepost op: 6 juni 2014, 19:29:02 »
    .                                                                 94087-0






Zou u een distel fotograferen? Neen, vermoed ik. Maar wist u dat ze in close up zo mooi zijn?

Dit is Carduus crispus, de tengere distel. Ik heb lang zitten zoeken op het www en deze uitgekozen. Als het fout is zal niemand me denk ik tegenspreken. Want kent u distelofielen? Ik ken alleen distelofoben.
« Laatst bewerkt op: 6 juni 2014, 19:34:17 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #34 Gepost op: 6 juni 2014, 20:16:25 »
Jullie zingen hier een héél erg op prijs gesteld duet Gerrit en Cor !! 
Prachtige blik op dit unieke eiland !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #35 Gepost op: 6 juni 2014, 22:12:29 »
Jullie zingen hier een héél erg op prijs gesteld duet Gerrit en Cor !! 
Nou, omdat je het zo vriendelijk vraagt ;D;
1. In de vochtige delen van 'De Dennen', komen ook hele velden Anemone nemorosa (Bosanemoon) voor. Ook dit is een overblijfsel van de sneeuwklokjes teelt die hier heeft plaatsgevonden. Wel een mooi gezicht.
2 -3. Deze foto kent Gerrit waarschijnlijk nog wel, Fritillaria meleagris langs de Moksloot in De Dennen.
4. Ja als je (Meidoorn, westerduin) zo lang in de westenwind staat, krijg je je kapsel niet meer goed natuurlijk.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #36 Gepost op: 6 juni 2014, 22:28:16 »
Wat meer 'natuurlijk' spul;
1-2. Honckenya peploides of Zeepostelein is een echte pioniers plant, maar dan wel van de zoute kwelders en schorren. In zijn vlezige dikke bladeren slaat hij water op voor de droge perioden. Zijn zaadje hebben alleen een beetje zoet(regen-)water nodig om te kunnen ontkiemen, daarna maakt het hem niet meer uit. Foto's zijn genomen tijdens een excursie (afgesloten gebied) op 'De Schorren', buitendijks aan de Waddenkust.
3. Ontluikend Salicornia procumbens of Zeekraal (foto genomen in de Slufter), ook zo'n pioniersplant van de kwelders. Hij kan groeien op slikkige platen die met elk hoogwater worden overstroomd. De zeekraalplantjes versterken het opslibben en zorgt er zo voor dat de kwelder hoger en droger wordt. Ook Zeekraal heeft alleen voor het ontkiemen van zijn zaden wat zoet water nodig. In Nederland groeien twee soorten zeekraal, die veel op elkaar lijken: langarige en kortarige zeekraal. Het is niet zeker of dit echt verschillende soorten zijn, of varianten van één soort. Zeekraal komt over de hele wereld voor.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #37 Gepost op: 6 juni 2014, 22:54:23 »
Deze 'blue bells' bloeiden niet meer, maar ik heb wel afstervend loof gezien. Of het dezelfde soort is, weet ik niet, maar in de Lelystadse bossen (je, die zijn er) verwilderen die in rap tempo. Wat dat betreft zullen de bossen er hier in het voorjaar uitzien als in de UK.

Zeekraal heb ik zien bloeien in september op Schouwen. Dat moet in de Slufter een prachtig gezicht zijn.

Over de orchideeën morgen meer.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #38 Gepost op: 6 juni 2014, 22:56:36 »
Prachtige foto's van een schitterend natuurgebied Cor en Gerrit. Cor, wat heb jij die Frit mooi in beeld gebracht, vooral  die eerste foto!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #39 Gepost op: 6 juni 2014, 23:22:57 »
Prachtige foto's van een schitterend natuurgebied Cor en Gerrit. Cor, wat heb jij die Frit mooi in beeld gebracht, vooral  die eerste foto!
((4 ((13

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #40 Gepost op: 7 juni 2014, 18:59:08 »
De orchidee, die massaal bloeide, met duizenden en duizenden is Dactilorhiza maculata. Overal beschermd, zelfs met schrikdraad. De grootste locatie, de Bol. Even ten noorden van Ecomare. Een welde van ongeveer 1 km lang en 500m breed met onafzienbare massa's D.maculata.
Wij hadden het geluk, een populatie te vinden die toegankelijk was en waar wij alleen waren.


 94133-0  Een witte vorm.                     


 94131-1


Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #41 Gepost op: 7 juni 2014, 19:05:35 »
100 meter er vandaan zagen we deze groep. Toen kon de dag niet meer stuk.

De roze en vrijwel uitsluitend voorkomende roze vorm van Dactilorhiza maculata.



                 94135-0                     94137-1                    94139-2

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #42 Gepost op: 7 juni 2014, 19:07:02 »




De maculata heeft gevlekte bladeren met stippen en vlekken die gevuld zijn.

Dit is de laatste bijdrage aan mijn verslag van het eendaags bezoek aan orchideeëneiland Texel.
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2014, 19:20:20 door Gerrit Eijkelenboom »

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #43 Gepost op: 7 juni 2014, 19:18:42 »
Determinatie van het geslacht Dactilorhize is zowat het moeilijkst van alle orchideeën. Dit zegt Landwehr. Ook schrijft hij dat de soort zo variabel is.
Cor, de foto's uit post 28 zijn volgens jou D. maculata. En idd, de vlekken op de bladeren zijn gevuld. Maar deze soort kan niet bloeien op ongeveer 1 mei. Mijn bron is hier de Floron verspreidingsatlas. Ik heb alle D. maculata en majalis bekeken en er bloeit er maar een begin mei en dat D. majalis ssp majalis. Deze soort heeft gevulde stippen en brede bladeren, een uitzondering want majalis heeft altijd open vlekken op de bladeren. Wat is jouw opinie?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Texel orchideeëneiland
« Reactie #44 Gepost op: 7 juni 2014, 21:33:15 »
Gerrit had hem al gespot;
1. ook zuiver witte exemplaren van O. morio komen er voor
2. deze weet nog niet goed welke kleur hij zal gebruiken dit jaar
3. nog een witte, er stonden er meerdere

 ((6  Heel mooi die witte morio  Cor !   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "