Auteur Topic: zaaien van primula's en campanula's  (gelezen 2235 keer)

Hans Mol

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 34
  • Geslacht: Man
  • Cherish alpines
zaaien van primula's en campanula's
« Gepost op: 11 februari 2012, 14:19:54 »
Dit jaar heb ik bij de NRV mij beperkt tot 2 plantensoorten, nl. Primula's en Campanula's.
Heeft iemand ervaring met het zaaien van beide soorten en mogelijk bruikbare tips?
NRV-lid

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:zaaien van primula's en campanula's
« Reactie #1 Gepost op: 11 februari 2012, 17:44:13 »
Dit jaar heb ik bij de NRV mij beperkt tot 2 plantensoorten, nl. Primula's en Campanula's.
Heeft iemand ervaring met het zaaien van beide soorten en mogelijk bruikbare tips?

Both these are easy to grow from seeds. Campanula seeds greminate in room temperature within a week or two. They don't need cold treatment. But if you like you may place the seed pots outside.
Many Primulas also germinate without cold treatment, but may take some morre time, and some require lower tempeartures to grow well and need to go outside for a month or so.

I have a list in my homepage showing which method has worked for me, and how long the seeds took from sowing to germinating. http://www.aspaker.no/mine%20metoder.htm

Hans Mol

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 34
  • Geslacht: Man
  • Cherish alpines
Re:zaaien van primula's en campanula's
« Reactie #2 Gepost op: 11 februari 2012, 18:08:27 »
Magnar,

Thank you for you contribution.

Hans
 :)
NRV-lid

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:zaaien van primula's en campanula's
« Reactie #3 Gepost op: 11 februari 2012, 18:15:43 »
Een heel interessante lijst Magnar !   -6(
Dank u om dit met ons te delen - ongetwijfeld het resultaat van vele jaren ervaring !  ((4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Magnar Aspaker

  • Junior
  • **
  • Berichten: 248
  • Geslacht: Man
Re:zaaien van primula's en campanula's
« Reactie #4 Gepost op: 11 februari 2012, 18:49:49 »
Een heel interessante lijst Magnar !   -6(
Dank u om dit met ons te delen - ongetwijfeld het resultaat van vele jaren ervaring !  ((4

Thank you. I even find it useful myself some times.. one can't remember everything  ;D

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:zaaien van primula's en campanula's
« Reactie #5 Gepost op: 12 februari 2012, 09:04:10 »
Hoi Hans, Ik zaai wel alles buiten, maar wel als volgt; Ik gebruik alleen maar schone potjes om in te zaaien, ik spoel ze af en week ze daarna in kokend water.
Ik gebruik alleen maar een stek-zaaigrond die ik nog iets meng met brekerzand. Vervolgens vul ik de potjes met dit mengsel, zet het in een vijverplanten-kist waarin in op ongeveer 1 cm van de bodem gaatje heb geboord. Ik broes het mengsel goed nat en zaai vervolgens de zaden. Sommige dikwandige zaden week ik een paar dagen, soms ook met een drupje afwasmiddel erbij. Dit zou de kiemrustveroorzakende stofjes in het zaad afbreken. Afhankelijk van de dikte van het zaad zeef ik een beetje van de zaaigrond over het zaad en strooi het dan af met hoekig split of voegensplit. Soms leg ik eerst het split op het potje en laat dan de zaden ertussen vallen (lichtkiemers als Saxifraga bv). Iets licht naboezen en dan afwachten maar. Ik heb alle zaden onder glas, maar als het gesneeuwd heeft dan gooi ik wat sneeuw op de zaaipotten. Vervolgens geef ik geen water meer van bovenaf, maar laat water in de waterplantenkisten lopen waardoor van onder de zaaipotten volzuigen.

Hans Mol

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 34
  • Geslacht: Man
  • Cherish alpines
Re:zaaien van primula's en campanula's
« Reactie #6 Gepost op: 12 februari 2012, 15:10:10 »
Gert bedankt. Ik ga deze tips zeker meenemen.  :D
Inmiddels alles gezaaid. Nu het resultaat afwachten.
« Laatst bewerkt op: 13 februari 2012, 22:04:05 door Hans Mol »
NRV-lid