Auteur Topic: Azalea's en rhododendron  (gelezen 43415 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #105 Gepost op: 7 mei 2023, 16:40:53 »
Het begint inderdaad los te komen Kris, wat dacht je van dit kleinood : Rhododendron 'Chicor' meer dan 20 jaar oud... wel eens een tiental jaar geleden wat moeten terugsnoeien wegens vorstschade. Nu ongeveer 20-25 cm hoog.

Hier kun je alleen maar heel positief over denken Luc !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #106 Gepost op: 7 mei 2023, 16:46:38 »
Rhododendron 'Wee Bee'  ( synoniem R. 'Not Too Bee' ) wordt toch groter dan werd verteld bij de aanschaf ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #107 Gepost op: 7 mei 2023, 22:25:51 »
Rhododendron 'Wee Bee'  ( synoniem R. 'Not Too Bee' ) wordt toch groter dan werd verteld bij de aanschaf ...

Maar toch niet verkeerd, wat een rijkbloeiende plant! Wat is de grootte nu en na welke tijd?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #108 Gepost op: 8 mei 2023, 10:12:09 »
Rhododendron 'Wee Bee'  ( synoniem R. 'Not Too Bee' ) wordt toch groter dan werd verteld bij de aanschaf ...
Maar toch niet verkeerd, wat een rijkbloeiende plant! Wat is de grootte nu en na welke tijd?

Ik heb die plant al zeker 15 jaar Frankie .Er werd gezegd dat hij maar 30- 40 cm hoog werd en met zijn 45 cm hoogte na al die jaren is dat er nu ook niet zo ver af . Maar wat men er toen niet bij heeft gezegd is dat hij wel 2 keer zo breed wordt...Want hij is nu al iets meer dan 80 cm breed . Hij begon zijn carrière hier in het peatbed maar daarvoor werd hij te groot in verhouding tot het geheel en al de andere kleinere planten ..Toen verhuisde hij naar een plekje aangrenzend aan het peatbed. Maar ook daarvoor werd hij later weer wat groot omdat hij het zicht naar andere planten belemmerde .
Vorig jaar heb ik een nieuw stukje border aangelegd voor enkele  kleine heesters en daar woont hij nu .Of dit definitief is weet ik niet maar nu geniet ik van zijn pracht ...     
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #109 Gepost op: 8 mei 2023, 23:38:16 »
Rhododendron yakushimanum ‘Bambi’
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #110 Gepost op: 8 mei 2023, 23:40:44 »
Rhododendron 'Saffrano' De bloemen bloeien open uit oranje knoppen, zijn groot en bloeien heldergeel, lichtjes gespikkeld met bruin.
Wardii-hybride Rhododendron, wardii is een rododendronsoort die inheems is in het zuidwesten van Sichuan, het zuidoosten van Xizang en het noordwesten van Yunnan in China, waar het groeit op een hoogte van 3.000-4.600 m. Kleur is hoofdzakelijk geel
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #111 Gepost op: 8 mei 2023, 23:58:23 »
Mooie aanwinsten Herman!
Met vriendelijke groet

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #112 Gepost op: 9 mei 2023, 21:05:18 »
Rhododendron yakushimanum ‘Bambi’

Mooie plant, Herman. Bambi? Zou dit een kleintje blijven dan, of is de naam enigszins misleidend?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #113 Gepost op: 9 mei 2023, 21:32:49 »
Rhododendron yakushimanum ‘Bambi’

Mooie plant, Herman. Bambi? Zou dit een kleintje blijven dan, of is de naam enigszins misleidend?
Frankie, dat zou inderdaad een trage groeier moeten zijn. Na lange tijd zou hij 60 cm worden.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #114 Gepost op: 10 mei 2023, 13:05:03 »
Rhododendron luteum of Azalea pontica. Wilde soort uit de Kaukasus en Klein-Azië. De soort werd in 1753 door Carl Linnaeus benoemd als Azalea pontica, en in 1830 door Robert Sweet als Rhododendron luteum. Kan goed gesnoeid worden om compact te houden. Groeit hier ook wel in de bossen in de omgeving.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #115 Gepost op: 11 mei 2023, 22:51:33 »
Hier een niet nader benoemde Azalea en Rhododendron 'Gartendirektor Rieger' beiden overdekt met bloemen.

Je Rhodo paradijs is weer top Luc !

Het begint inderdaad los te komen Kris, wat dacht je van dit kleinood : Rhododendron 'Chicor' meer dan 20 jaar oud... wel eens een tiental jaar geleden wat moeten terugsnoeien wegens vorstschade. Nu ongeveer 20-25 cm hoog.

Deze was mij nog ontsnapt, Luc. Wat een mooi klein exemplaar. Is zoiets nog ergens te koop?

Geen idee Frankie, wellicht wel.  Ik probeer zelf een paar stekken te nemen dit seizoen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #116 Gepost op: 14 mei 2023, 22:06:29 »
Een kleintje met vuurrode bloemen: R. 'Fridoline'.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #117 Gepost op: 14 mei 2023, 22:07:37 »
Hier een niet nader benoemde Azalea en Rhododendron 'Gartendirektor Rieger' beiden overdekt met bloemen.

Je Rhodo paradijs is weer top Luc !

Het begint inderdaad los te komen Kris, wat dacht je van dit kleinood : Rhododendron 'Chicor' meer dan 20 jaar oud... wel eens een tiental jaar geleden wat moeten terugsnoeien wegens vorstschade. Nu ongeveer 20-25 cm hoog.

Deze was mij nog ontsnapt, Luc. Wat een mooi klein exemplaar. Is zoiets nog ergens te koop?

Geen idee Frankie, wellicht wel.  Ik probeer zelf een paar stekken te nemen dit seizoen.

Kan je dit stekken, Luc?  Ik heb nog nooit Rhodo gestekt. Moet dit niet door afleggen van takken gebeuren?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #118 Gepost op: 15 mei 2023, 18:20:04 »
Hier een niet nader benoemde Azalea en Rhododendron 'Gartendirektor Rieger' beiden overdekt met bloemen.

Je Rhodo paradijs is weer top Luc !

Het begint inderdaad los te komen Kris, wat dacht je van dit kleinood : Rhododendron 'Chicor' meer dan 20 jaar oud... wel eens een tiental jaar geleden wat moeten terugsnoeien wegens vorstschade. Nu ongeveer 20-25 cm hoog.

Deze was mij nog ontsnapt, Luc. Wat een mooi klein exemplaar. Is zoiets nog ergens te koop?

Geen idee Frankie, wellicht wel.  Ik probeer zelf een paar stekken te nemen dit seizoen.

Kan je dit stekken, Luc?  Ik heb nog nooit Rhodo gestekt. Moet dit niet door afleggen van takken gebeuren?

Dat is wellicht de makkelijkste methode Frankie, maar tijdens 2500 km in de wagen met Herman L. leert men wel iets  -2(  Blijkbaar lukt het ook met halfrijpe scheuten in augustus...  Zal ik dus eens proberen...

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Azalea's en rhododendron
« Reactie #119 Gepost op: 15 mei 2023, 18:27:31 »
Rhododendron yakushimanum ‘Bambi’

Mooie plant, Herman. Bambi? Zou dit een kleintje blijven dan, of is de naam enigszins misleidend?

Ik heb hier Bambi al meer dan 10 jaar en hij is niet hoger dan 35 cm.  Hij lijkt wel wat bleker roze dan de plant van Herman.
Ik kan niet zeggen dat mijn exemplaar het echt goed doet, hij heeft regelmatig afgestorven takken.  Ik denk dat hij misschien wel té warm staat.  Dit jaar is hij zowaar overgroeid door de sterk bloeiende Saponaria ocymoïdes die zich daar heeft uitgezaaid.
Harelbeke-West-Vlaanderen