Auteur Topic: Colchicum & Merendera 2010  (gelezen 40710 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #75 Gepost op: 8 september 2010, 21:35:09 »
Ik kan ze echt wel appreciëren, alleen vind ik de bladen zo vervelend en plaatsrovend in het voorjaar... ::)
Ik heb alleen C. agrippinum in de tuin en dan nog pas sinds dit jaar.  De eerste bloem was gisteren boven gekomen, dat was niet zo'n best idee want ze kreeg vandaag zo'n 30 liter/m2 water over zich heen... :'(
De bladeren zijn inderdaad wel wat plaatsrovend maar het zijn niet echt lelijke bladeren. C. agrippinum is heel mooi met zijn gevlekte bloem.

Er zijn ook wel soorten die zich wat gematigder gedragen qua blad .Maar naar deze soorten is het vaak nog meer zoeken.
Nu Colchicums zijn ontegensprekelijk "bergplanten" .Ik kwam ze vaak tegen in de bergen of het nu in Griekenland ,Turkije of korter bij huis was.
Dus ze horen bij het totaalbeeld van de rotstuin en de bergsfeer.Ik gebruik ze ook in overgangsstukken in de rotstuin of aan de voet van kleine heesters ed.Het schijnt dat je de helft tot 1/3 van de bladeren mag wegsnijden in het voorjaar maar dat doe ik ook niet.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2010, 21:39:34 door Luc Gilgemyn »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #76 Gepost op: 8 september 2010, 21:36:47 »
Blijven proberen zeker?

Ik kan wel eens voor een C. byzantinum knol zorgen als je dat wil maar dan best in de periode tussen de bladgroei en de bloei dus volgend jaar in augustus. En anders eens goede knollen kopen bij Janis Ruksans, Leonid Bondarenko of Paul Christian.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #77 Gepost op: 8 september 2010, 21:38:33 »

Er zijn ook wel soorten die zich wat gematigder gedragen qua blad .Maar naar deze soorten is het vaak nog meer zoeken.


Bedoel je montanum, luteum, trigynum, szovitsii, kesselringii en consorten? Die zijn wel nogal kieskeurig qua standplaats, niet?

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #78 Gepost op: 8 september 2010, 21:45:04 »
Blijven proberen zeker?

Ik kan wel eens voor een C. byzantinum knol zorgen als je dat wil maar dan best in de periode tussen de bladgroei en de bloei dus volgend jaar in augustus. En anders eens goede knollen kopen bij Janis Ruksans, Leonid Bondarenko of Paul Christian.

Merci Wim.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #79 Gepost op: 8 september 2010, 21:56:38 »
Er zijn ook wel soorten die zich wat gematigder gedragen qua blad .Maar naar deze soorten is het vaak nog meer zoeken.
Bedoel je montanum, luteum, trigynum, szovitsii, kesselringii en consorten? Die zijn wel nogal kieskeurig qua standplaats, niet?

Die zitten er oa tussen Wim . Idd deze zijn delicater maar ik ben toch van plan om dat in de toekomst allemaal een keertje uit te proberen...
Leonid Bondarenko kweekt toch ook alles buiten volgens ik hoor ...Maar ik zit ook nog in een testfase wat dat betreft.
De getoonde ' Flameco Dance 'komt trouwens van Leonid.
PC verdeelt ook enkele vormen van autumnale die compacter zouden blijven , de eerder getoonde 'Drama Bunch' zou zo eentje moeten zijn?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #80 Gepost op: 8 september 2010, 22:00:34 »
Er zijn ook wel soorten die zich wat gematigder gedragen qua blad .Maar naar deze soorten is het vaak nog meer zoeken.
Bedoel je montanum, luteum, trigynum, szovitsii, kesselringii en consorten? Die zijn wel nogal kieskeurig qua standplaats, niet?

Die zitten er oa tussen Wim . Idd deze zijn delicater maar ik ben toch van plan om dat in de toekomst allemaal een keertje uit te proberen...
Leonid Bondarenko kweekt toch ook alles buiten volgens ik hoor ...Maar ik zit ook nog in een testfase wat dat betreft.
De getoonde ' Flameco Dance 'komt trouwens van Leonid.
PC verdeelt ook enkele vormen van autumnale die compacter zouden blijven , de eerder getoonde 'Drama Bunch' zou zo eentje moeten zijn?

'Flamenco Dance' en 'Drama Bunch' staan op het programma om ze volgende jaar te kopen, ze zien er allebei leuk uit.
Ik heb sinds vorig jaar C. kesselringii, C. luteum 'Vahsh', C. szovitsii en C. triphyllum buiten in een bollenzandbak staan, ik ben benieuwd wat ze volgend voorjaar zullen doen.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3084
  • Geslacht: Vrouw
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #81 Gepost op: 9 september 2010, 07:37:56 »
Ik heb ook  colchicum in de tuin , die ieder jaar goed bloeit , maar heb ze dit jaar nog niet in bloei gezien , ik zal straks eens op zoek gaan en een foto maken als ze er zijn .De bladeren vind ik ook niet bepaald mooi , maar , wie weet vormen ze wel een mooie achtergrond om andere planten beter te laten uitkomen - iemand  suggesties voor mooie combinaties met de bladeren ?
groetjes
Lily-Anne

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #82 Gepost op: 9 september 2010, 21:47:15 »
Er zijn ook wel soorten die zich wat gematigder gedragen qua blad .Maar naar deze soorten is het vaak nog meer zoeken.
Bedoel je montanum, luteum, trigynum, szovitsii, kesselringii en consorten? Die zijn wel nogal kieskeurig qua standplaats, niet?

Montanum is herfstbloeiend ,de overige zijn lentebloeiend of in de late winter.
Colchicum montanum kan ook een beetje variabel zijn qua bloemkleur .Dit zijn de 2 vormen die ik heb ,maar ik heb er nog donkerder gezien ... De insecten zijn er alleszins ook gek van ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #83 Gepost op: 9 september 2010, 21:50:30 »
'Flamenco Dance' en 'Drama Bunch' staan op het programma om ze volgende jaar te kopen, ze zien er allebei leuk uit.

'Drama Bunch ' is inmiddels uitgebloeid Wim , maar 'Flamenco Dance' is op zijn best nu. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #84 Gepost op: 9 september 2010, 21:59:45 »
De volgende plant kocht ik bij Bob & Ranveigh Wallis. Deze Colchicum maakt alleszins niet al teveel blad .Hij heeft ook smal blad.Nu of ze winterhard zijn in de volle grond is maar de vraag.Ik heb ze weliswaar vorig jaar zien groeien (niet bloeien)op grotere hoogte -rond 1500m hoogte-in Cedar Valley (Cyprus).Dat is toch al behoorlijk hoog.Bij mij zijn ze de voorbije winter doorgekomen in een zandbed (tegen de grond waar het toch behoorlijk vriest)maar afgedekt met een pvc-plaat tegen het nat.
Vandaag stonden ze te bloeien,maar de hevige regen van vandaag heeft de bloemen wel wat toegetakeld.
Oh ja het gaat over Colchicum troodi.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #85 Gepost op: 9 september 2010, 22:16:13 »
Schitterende Colchicums Kris !
Die laatste, kleine dwerg is echt wel een juweeltje !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #86 Gepost op: 11 september 2010, 20:36:07 »
Leuk, die C. troodi Kris.

Hier bloeiden vandaag:

Colchicum agrippinum
en Colchicum bivonae 'Vesta' die eerst gevonden werd door een dikke rode slak  >:( die ik enkel minuten later aan één van onze kippen gevoerd heb  :D

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #87 Gepost op: 11 september 2010, 21:53:14 »
Leuk, die C. troodi Kris.
Hier bloeiden vandaag:
Colchicum agrippinum
en Colchicum bivonae 'Vesta' die eerst gevonden werd door een dikke rode slak  >:( die ik enkel minuten later aan één van onze kippen gevoerd heb  :D

Agrippinum is heel leuk vanwege het ruitjespatroon .Van bivonae heb ik ook een cv die vandaag zijn knopjes boven stak Wim.Dat is hopelijk voor de komende dagen.Stonden vandaag  hier te bloeien : Colchicum autumnale 'Lysimachus' en onze troodi stond er ook veel beter bij met dat zonnetje  8)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #88 Gepost op: 11 september 2010, 21:56:20 »
Ik begin ze mooier en mooier te vinden, hoe meer ik ze zie. Welke soorten zouden jullie aanbevelen voor de rotstuin?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum & Merendera
« Reactie #89 Gepost op: 11 september 2010, 23:06:45 »
Agrippinum is heel leuk vanwege het ruitjespatroon.

C. agrippinum zou een kruising zijn tussen C. variegatum (vandaar het ruitjespatroon) en C. autumnale (vandaar dat hij redelijk gemakkelijk groeit op een gewone zonnige standplaats). Ik heb deze wel nog maar net gekocht dus ik wacht nog af hoe hij zich zal gedragen in de tuin.