Auteur Topic: Bloei maart - april 2023  (gelezen 8327 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #120 Gepost op: 21 april 2023, 23:34:18 »
Blauwer wordt het niet : Gentiana verna angulosa in een crevice.

Kleurtjes in de voortuin

Fantastisch natuurlijk die gentianen. Het mooiste blauw dat er is. Dat zijn verschillende zaailingen bij elkaar dacht ik, Luc?

Toch niet Frankie, deze is nieuw mee gebracht van Utrecht...  -2(  Mijn eigen zaailingen waarvan ik er eerder eentje liet zien staan in een trog, daarvan volgen er nog meer.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #121 Gepost op: 21 april 2023, 23:36:31 »
Viola kosaninii uit o.a. Albanië en Noord-Griekenland. Ik denk dat dit de gemakkelijkste is uit het trio cazorlensis, delphinantha en kosaninii. Staat nu al verschillende jaren in een trogje en staat er dit keer voortreffelijk bij. Ik moet deze toch maar eens proberen te stekken. Iemand ervaring met stekken met dit soort viooltjes?

Ik vind hem in elk geval heel mooi Frankie.  Met het stekken van mijn kruising delphinanta x cazorlenzis had ik nog nooit succes, ik kan je dus niet op weg helpen...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #122 Gepost op: 21 april 2023, 23:42:43 »
Sebaea thomasii 'Bychan' 
Shortia ilicifolius   
Shortia uniflora 
Cassiope mertensiana var. gracilis

Een veelbelovende schaal Herman !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #123 Gepost op: 22 april 2023, 07:03:40 »
Viola kosaninii uit o.a. Albanië en Noord-Griekenland. Ik denk dat dit de gemakkelijkste is uit het trio cazorlensis, delphinantha en kosaninii. Staat nu al verschillende jaren in een trogje en staat er dit keer voortreffelijk bij. Ik moet deze toch maar eens proberen te stekken. Iemand ervaring met stekken met dit soort viooltjes?

Onvoorstelbaar indrukwekkend Frankie...mijn hart klopt tot in mijn nek bij deze aanblik. Een van mijn absolute favorieten van dit trio. Helaas heb ik er tot nu toe nooit geluk mee gehad. Gefeliciteerd met deze schoonheid.

Ik heb V.delphinantha in de huidige zaaiing, maar tot nu toe is er niets te zien. In het algemeen kiemen de meeste dingen hier erg laat dit jaar... omdat we tot nu toe een erg onrustig en koel voorjaar hebben gehad.

Dus ik ben des te blijer om deze kleine diva bij jullie in volle bloei te zien.🤩🤩

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #124 Gepost op: 22 april 2023, 07:09:36 »
Hier zijn nog twee "zuiderlingen"... Bongardia chrysogonum & Petrocallis pyrenaica

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #125 Gepost op: 22 april 2023, 11:59:21 »
Hier zijn nog twee "zuiderlingen"... Bongardia chrysogonum & Petrocallis pyrenaica

Twee schoonheden Thomas, topfoto's ook!  Met de Petrocallis heb ik hier jammer genoeg nog nooit veel/lang geluk gehad...

Paeonia tenuifolia is er ook weer.  Sterk bloeit hij niet dit jaar maar het loof alleen al loont altijd de moeite.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #126 Gepost op: 22 april 2023, 12:08:45 »
Hier zijn nog twee "zuiderlingen"... Bongardia chrysogonum & Petrocallis pyrenaica

Twee schoonheden Thomas, topfoto's ook!  Met de Petrocallis heb ik hier jammer genoeg nog nooit veel/lang geluk gehad...

Paeonia tenuifolia is er ook weer.  Sterk bloeit hij niet dit jaar maar het loof alleen al loont altijd de moeite.
Luc, inderdaad mooi loof. Staat hij in de volle zon? Ik heb mij dit jaar ook een aantal botanische pioenen aangeschaft maar ze moeten nog geplant worden.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #127 Gepost op: 22 april 2023, 21:56:37 »
Viola kosaninii uit o.a. Albanië en Noord-Griekenland. Ik denk dat dit de gemakkelijkste is uit het trio cazorlensis, delphinantha en kosaninii. Staat nu al verschillende jaren in een trogje en staat er dit keer voortreffelijk bij. Ik moet deze toch maar eens proberen te stekken. Iemand ervaring met stekken met dit soort viooltjes?

Onvoorstelbaar indrukwekkend Frankie...mijn hart klopt tot in mijn nek bij deze aanblik. Een van mijn absolute favorieten van dit trio. Helaas heb ik er tot nu toe nooit geluk mee gehad. Gefeliciteerd met deze schoonheid.

Ik heb V.delphinantha in de huidige zaaiing, maar tot nu toe is er niets te zien. In het algemeen kiemen de meeste dingen hier erg laat dit jaar... omdat we tot nu toe een erg onrustig en koel voorjaar hebben gehad.

Dus ik ben des te blijer om deze kleine diva bij jullie in volle bloei te zien.🤩🤩

Merci voor de lof, Thomas, ik ben al iedere keer tevreden als hij gezond en wel uit de winter komt. Ieder jaar komt hij wat sterker voor de dag. Dit jaar toont hij flink wat bloemen. Je ziet ze inderdaad niet al te veel de revue passeren. Een teken dat ze inderdaad niet makkelijk in cultuur zijn. Dit kleinood is nog afkomstig van Aberconwy.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #128 Gepost op: 22 april 2023, 21:58:56 »
Polygala 'Czech Sky' doet het niet zo goed in onze Vlaamse tuinen. Is Tsjechië bereiken ze een diameter van een soepbord, maar hier is eerder de grootte van een luciferdoosje...
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #129 Gepost op: 22 april 2023, 22:00:30 »
Toch kon ik al een spontane zaailing ontdekken. Hij groeit vrij enthousiast en bloeit rijk. Hopelijk kan dit een goede cloon zijn. Dan noem ik hem Flemish Sky.  ;D
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #130 Gepost op: 22 april 2023, 22:09:45 »
Hier zijn nog twee "zuiderlingen"... Bongardia chrysogonum & Petrocallis pyrenaica

Die eerste ken ik niet, Thomas.

Petrocallis heb ik hier ook nog geprobeerd, maar zonder succes.
Enige jaren geleden zag ik magnifieke exemplaren in de Franse Alpen. Daar vormen ze prachtige matten, helemaal overladen met bloemen waarbij het loof zelfs niet meer zichtbaar is. Het is een typische plant van gestabiliseerde puinhellingen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #131 Gepost op: 23 april 2023, 09:26:32 »
Hier zijn nog twee "zuiderlingen"... Bongardia chrysogonum & Petrocallis pyrenaica

Twee schoonheden Thomas, topfoto's ook!  Met de Petrocallis heb ik hier jammer genoeg nog nooit veel/lang geluk gehad...

Paeonia tenuifolia is er ook weer.  Sterk bloeit hij niet dit jaar maar het loof alleen al loont altijd de moeite.
Luc, inderdaad mooi loof. Staat hij in de volle zon? Ik heb mij dit jaar ook een aantal botanische pioenen aangeschaft maar ze moeten nog geplant worden.

Hij staat tegen een muur op het Zuidwesten, Herman.  Hij heeft de volle zon vanaf een 13 u ongeveer tot in de late avond.  Soms heb ik de indruk dat hij liever iets koeler zou staan, want tegen die muur kan het aardig heet worden.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #132 Gepost op: 23 april 2023, 09:30:34 »
Polygala 'Czech Sky' doet het niet zo goed in onze Vlaamse tuinen. Is Tsjechië bereiken ze een diameter van een soepbord, maar hier is eerder de grootte van een luciferdoosje...

Mijn twee exemplaren hebben vorige zomer de geest gegeven Frankie... hij houdt blijkbaar niet zo van de volle zon en de hitte...  Als ik mij goed herinner stond het 'soepbord' bij Jiri Papousek waar het allemaal mee begon ook zeker niet in de volle zon.  Misschien doet 'Flemish Sky' het beter ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #133 Gepost op: 23 april 2023, 09:31:57 »
Hier zijn nog twee "zuiderlingen"... Bongardia chrysogonum & Petrocallis pyrenaica

Die eerste ken ik niet, Thomas.

Petrocallis heb ik hier ook nog geprobeerd, maar zonder succes.
Enige jaren geleden zag ik magnifieke exemplaren in de Franse Alpen. Daar vormen ze prachtige matten, helemaal overladen met bloemen waarbij het loof zelfs niet meer zichtbaar is. Het is een typische plant van gestabiliseerde puinhellingen.

Mooie beelden Frankie !!  Tja... gestabiliseerde puinhellingen zijn hier nu eenmaal zeldzaam..
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #134 Gepost op: 23 april 2023, 09:50:27 »
Een aanwinst die nog een geschikt plekje in de tuin moet vinden (dat wordt een hele opgave want ik ben mij er van bewust dat het een moeilijke jongen zal zijn....  ))4 )  Intussen toch al wat close foto's genomen

Celmisia allanii uit Nieuw-Zeeland
Harelbeke-West-Vlaanderen