Auteur Topic: Bloei maart - april 2023  (gelezen 8366 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #180 Gepost op: 26 april 2023, 21:04:35 »
Polygala 'Czech Sky' doet het niet zo goed in onze Vlaamse tuinen. Is Tsjechië bereiken ze een diameter van een soepbord, maar hier is eerder de grootte van een luciferdoosje...

Ik ken Polygala "Czech Sky" alleen van foto's die Kris me ooit liet zien. Echt een geweldige variëteit. In het algemeen is Polygala calcarea iets heel speciaals voor mij.

Aangezien we over een week in de gelegenheid zijn om Jiri's tuin te bezoeken op de Tsjechische conferentie, zal ik 'Czech Sky' in de gaten houden.

Ik heb twee planten die iets anders van kleur zijn.... een iets lichtere bloem bij "Lillet" en een hele donkere zonder naam.

Mooie, gezonde jonge planten, Thomas die je daar hebt.

Je hebt dus het geluk om de tuin van Jjri te bezoeken? Ik zou zeggen, geniet er van, het is een van de mooiste tuinen die er in Tsjechië te vinden is. Doe hem de groeten van mij als je wil.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #181 Gepost op: 26 april 2023, 21:05:21 »
Pulsatilla patens , ondertussen met een 5 -tal bloemen . Deze foto is van enkele dagen terug ...

Nog ergens een snelle iPhone foto gevonden van iets later ...

Mooi resultaat, Kris. Ik heb er nooit weg mee gekunnen. Mocht je eens wat zaad over hebben... ?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #182 Gepost op: 26 april 2023, 21:17:47 »
Paederota lutea, klein maar fijn.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #183 Gepost op: 26 april 2023, 21:28:26 »
Polygala 'Czech Sky' doet het niet zo goed in onze Vlaamse tuinen. Is Tsjechië bereiken ze een diameter van een soepbord, maar hier is eerder de grootte van een luciferdoosje...

Ik ken Polygala "Czech Sky" alleen van foto's die Kris me ooit liet zien. Echt een geweldige variëteit. In het algemeen is Polygala calcarea iets heel speciaals voor mij.

Aangezien we over een week in de gelegenheid zijn om Jiri's tuin te bezoeken op de Tsjechische conferentie, zal ik 'Czech Sky' in de gaten houden.

Ik heb twee planten die iets anders van kleur zijn.... een iets lichtere bloem bij "Lillet" en een hele donkere zonder naam.

Mooie, gezonde jonge planten, Thomas die je daar hebt.

Je hebt dus het geluk om de tuin van Jjri te bezoeken? Ik zou zeggen, geniet er van, het is een van de mooiste tuinen die er in Tsjechië te vinden is. Doe hem de groeten van mij als je wil.

Ja...het bezoek aan Jiri's tuin maakt deel uit van het programma op de Internationale Tsjechische Rotstuin Conferentie. Ik vermoed dat het grote aantal mensen nauwelijks intensieve inzichten zal toelaten. Maar toch kijk ik ernaar uit.

Als ik de kans krijg, zal ik Jiri natuurlijk gedag zeggen voor jou. 😉

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #184 Gepost op: 26 april 2023, 21:34:42 »
Alyssum handelii uit Griekenland.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #185 Gepost op: 26 april 2023, 23:43:19 »
Ja...het bezoek aan Jiri's tuin maakt deel uit van het programma op de Internationale Tsjechische Rotstuin Conferentie. Ik vermoed dat het grote aantal mensen nauwelijks intensieve inzichten zal toelaten. Maar toch kijk ik ernaar uit.

Als ik de kans krijg, zal ik Jiri natuurlijk gedag zeggen voor jou. 😉

Goed nieuws is dat Thomas, dan kunnen we kennis maken, ik ben ook van de partij in Tsjechië, ik tel de dagen af !!
Hier nog twee foto's van een bezoek aan Jiri toen we kennis maakten met zijn Polygala calcarea... Hij had nog geen naam toen, maar wij waren zo van de sokken geblazen door die plant en maakten zoveel kabaal met onze VRV leden dat de Tsjechen toen later beslisten hem een naam te geven.  Ik denk dat wij er ons kunnen op beroemen dat hij een cultivar naam kreeg.


Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #186 Gepost op: 27 april 2023, 09:16:19 »
Goed nieuws is dat Thomas, dan kunnen we kennis maken, ik ben ook van de partij in Tsjechië, ik tel de dagen af !!
Hier nog twee foto's van een bezoek aan Jiri toen we kennis maakten met zijn Polygala calcarea... Hij had nog geen naam toen, maar wij waren zo van de sokken geblazen door die plant en maakten zoveel kabaal met onze VRV leden dat de Tsjechen toen later beslisten hem een naam te geven.  Ik denk dat wij er ons kunnen op beroemen dat hij een cultivar naam kreeg.

Luc .....Luc ....wat moeten wij nu verder doen met ons  flauw afkooksel /flauwe poging van deze schitterende plant   ??? ((--11
Nee alle gekheid op een stokje , betoverend !
Had er graag bij geweest daar in Tsjechië .....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #187 Gepost op: 27 april 2023, 09:24:56 »
Pulsatilla patens , ondertussen met een 5 -tal bloemen . Deze foto is van enkele dagen terug ...
Nog ergens een snelle iPhone foto gevonden van iets later ...
Mooi resultaat, Kris. Ik heb er nooit weg mee gekunnen. Mocht je eens wat zaad over hebben... ?

Een absolute favoriet Frankie ...had er 3 ooit uit verschillende bronnen en slechts 1 wil bloeien ...Staat er om bekend dat hij niet altijd gewillig bloeit in onze contreien maar deze heeft dus blijkbaar de goede genen .Ik weet niet of er zaad zal opkomen met slechts 1 bloeiend exemplaar maar als dat zo is zal ik het verzamelen en dan delen we wel...
Ik heb nu een blauw bloeiende plant aangekocht bij Cathy  ...Ik heb ergens gevonden dat dit Pulsatilla patens ssp patens "Gotland Form" is ...Je moet het maar eens opzoeken ...Als je snel bent heeft Cathy er misschien nog eentje als je dat mocht interesseren ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #188 Gepost op: 27 april 2023, 11:48:17 »
Ja...het bezoek aan Jiri's tuin maakt deel uit van het programma op de Internationale Tsjechische Rotstuin Conferentie. Ik vermoed dat het grote aantal mensen nauwelijks intensieve inzichten zal toelaten. Maar toch kijk ik ernaar uit.

Als ik de kans krijg, zal ik Jiri natuurlijk gedag zeggen voor jou. 😉

Goed nieuws is dat Thomas, dan kunnen we kennis maken, ik ben ook van de partij in Tsjechië, ik tel de dagen af !!
Hier nog twee foto's van een bezoek aan Jiri toen we kennis maakten met zijn Polygala calcarea... Hij had nog geen naam toen, maar wij waren zo van de sokken geblazen door die plant en maakten zoveel kabaal met onze VRV leden dat de Tsjechen toen later beslisten hem een naam te geven.  Ik denk dat wij er ons kunnen op beroemen dat hij een cultivar naam kreeg.

Ik ben erg blij dat je op de conferentie in Tsjechië bent, Luc. Een goede gelegenheid om eindelijk handen te schudden.

Mijn Engels is bijna onbestaande, maar ogen spreken meer dan woorden...😂.🍻

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #189 Gepost op: 27 april 2023, 12:34:25 »
Ik ben erg blij dat je op de conferentie in Tsjechië bent, Luc. Een goede gelegenheid om eindelijk handen te schudden.
Mijn Engels is bijna onbestaande, maar ogen spreken meer dan woorden...😂.🍻

Maar Luc is een echte "polyglot" Thomas ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #190 Gepost op: 27 april 2023, 16:59:33 »
Mijn persoonlijke hoogtepunt deze week... Oxyrtropis multiceps.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #191 Gepost op: 27 april 2023, 17:02:48 »
Ik ben erg blij dat je op de conferentie in Tsjechië bent, Luc. Een goede gelegenheid om eindelijk handen te schudden.
Mijn Engels is bijna onbestaande, maar ogen spreken meer dan woorden...😂.🍻

Maar Luc is een echte "polyglot" Thomas ....

Nou, ik ben enigszins gerustgesteld...Kris.🙈

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #192 Gepost op: 27 april 2023, 21:05:21 »
Mijn persoonlijke hoogtepunt deze week... Oxyrtropis multiceps.

Wat mooi. Oxytropis is over het algemeen een erg moeilijk geslacht hier in onze contreien, Thomas. Heb je hem in de kas?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #193 Gepost op: 27 april 2023, 21:14:14 »
Pulsatilla patens , ondertussen met een 5 -tal bloemen . Deze foto is van enkele dagen terug ...
Nog ergens een snelle iPhone foto gevonden van iets later ...
Mooi resultaat, Kris. Ik heb er nooit weg mee gekunnen. Mocht je eens wat zaad over hebben... ?

Een absolute favoriet Frankie ...had er 3 ooit uit verschillende bronnen en slechts 1 wil bloeien ...Staat er om bekend dat hij niet altijd gewillig bloeit in onze contreien maar deze heeft dus blijkbaar de goede genen .Ik weet niet of er zaad zal opkomen met slechts 1 bloeiend exemplaar maar als dat zo is zal ik het verzamelen en dan delen we wel...
Ik heb nu een blauw bloeiende plant aangekocht bij Cathy  ...Ik heb ergens gevonden dat dit Pulsatilla patens ssp patens "Gotland Form" is ...Je moet het maar eens opzoeken ...Als je snel bent heeft Cathy er misschien nog eentje als je dat mocht interesseren ..

Mooie vorm, Kris, stonden er nog veel?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Bloei maart - april 2023
« Reactie #194 Gepost op: 27 april 2023, 21:17:54 »
Mijn persoonlijke hoogtepunt deze week... Oxyrtropis multiceps.

Wat mooi. Oxytropis is over het algemeen een erg moeilijk geslacht hier in onze contreien, Thomas. Heb je hem in de kas?

Hetzelfde geldt hier voor deze planten. Ik heb echter geen kas. Daarom heb ik de bijzonder kwetsbare planten in een overdekt zandbed (doos) staan. Heel primitief... maar sommige dingen werken ook zo.