Ook gestart met een nieuwe crevice tuin .....nog kaal omdat het te laat en warm werd voor te planten ....Alle commentaren en gedachten zijn welkom . Foto van een stukje van dit nieuw gedeelte .
Het gebruik van de verschillende gesteentes is helemaal niet storend en ook de vormgeving met de tegengestelde draairichtingen is niet verkeerd.
Het gebruik van het egale afstrooimiddel vind ik dan weer minder geslaagd omdat dit er meer 'gekunsteld' uitziet. Maar ik weet het, er is waarschijnlijk niets anders beschikbaar, alhoewel, je had misschien kunnen gebruik maken van die kleine blauwe 'schilfertjes' zoals ze die verkopen bij Portier bijvoorbeeld. De schilfertjes zijn allemaal verschillend in vorm waardoor het natuurlijker overkomt.
Een afstrooimiddel is vaak een probleem in onze rotstuinen omdat er vaak gegrepen wordt naar een egaal of homogeen mengsel met steentjes die er bijgevolg allemaal hetzelfde uitzien, waardoor het natuurlijke karakter wat verloren gaat. Het ziet er eigenlijk te proper uit.
Maar soit, dat is maar mijn mening natuurlijk. Als je er zelf tevreden over bent is dit al wat telt natuurlijk.
Of de gebruikte steentjes als afdekmateriaal te gekunsteld zijn weet ik niet zo Frankie ...Maar dat ze momenteel nog teveel aandacht naar zich toe trekken vind ik zelf ook wel ... Ze zijn iets te nadrukkelijk aanwezig en de verhoudingen zijn nog niet op peil . Ik wou absoluut ongeveer dezelfde kleur als van de gebruikte platte stenen en dan was dit één van de weinige mogelijkheden .De steentjes die je daar noemt van bij Cathy zou ik eerst moeten zien om daar een idee over te hebben . Ik kan ze me voorlopig niet voor de geest halen en misschien heb je wel gelijk.Bedankt voor de tip. Er staan natuurlijk nu nog te weinig en ook maar alleen kleine plantjes in waardoor steentjes en stenen nog te nadrukkelijk aanwezig zijn .Ik denk wel dat als er meer en grotere planten in staan dat het afdekmateriaal minder de aandacht gaat trekken . Ook gaan steentjes en stenen nog verkleuren na een paar winters . Ik zie dat ook in mijn trogjes .Het wat ongeschonden en afgelikte gaat daar nog wel meer af . Maar misschien ga ik ze nog wel wat mengen met iets anders ...Ik zie dit gedeelte dan ook nog maar als een voorlopige start (ook qua assortiment van planten )en daar zal gaande weg zeker verder aan gesleuteld worden .Zelfs aan het oudste gedeelte tufsteen tuin wat hier nu 7 jaar ligt worden nog jaarlijks kleine verbeteringen en veranderingen aangebracht . We streven altijd naar verdere optimalisatie. En ik zal zeker ook de door jouw genoemde steentjes eens gaan bekijken....
Er zijn al een aantal meningen over je nieuwe project gespuid, Kris, graag nog de mijne toevoegen.
Je weet dat ik een hoge pet op heb van jouw talent om een rotstuin er natuurlijk te laten uit zien en bij een crevice is dat zeer moeilijk, om niet te zeggen bijna onmogelijk. Ik moet toch erkennen dat je er ook hier vrij aardig in geslaagd bent. Wat dat afstrooisel betreft kan ik Frankie niet echt volgen, ik vind het vrij passend al is het dan inderdaad egaal... idealiter zou je dezelfde soort stenen als je hebt gebruikt er een aantal aan diggelen moeten kloppen, maar dat is wel een moeilijke klus en niet ongevaarlijk met de rondspringende schilfers. Je hebt zeker oog voor detail als ik zie dat er een ander afstrooisel is gebruikt tussen de tweede soort stenen. Mooi.
Eén woord van (opbouwende) 'kritiek'... er ontbreekt volgens mij enig niveau verschil. Een lichte of zelfs nog iets meer uitgesproken glooiing zou nog enige toegevoegde waarde hebben. In combinatie met enkele stenen die iets verder boven het 'maaiveld' uitsteken zou het voor wat afwisseling en enkele extra mini biotoopjes zorgen om b.v. een minder zonneminnend plantje onder te brengen.
Ik zoek misschien spijkers op laag water...
Ik vind het er wel heel geslaagd uit zien en éénmaal aangeplant wordt het beslist een nieuwe aantrekkingspool in de tuin .