Auteur Topic: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"  (gelezen 5574 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #90 Gepost op: 1 december 2023, 22:58:44 »
Hier en daar ook wat Narcissus pseudonarcissus

Die groeit daar dus ook. Is er veel verschil met 'onze' planten hier in België?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #91 Gepost op: 2 december 2023, 17:09:07 »
Onze eerste bestemming van deze uitstap is een weide die gelegen is in het dorpje Capanne di Marcarolo nabij het kerkje . Thomas Huber was hier in 2010 ook geweest en kon prachtige beelden tonen van honderden Crocus neglectus in deze weide volop in bloei begin april ! Deze plaats kon ik vrij gemakkelijk terugvinden via google maps en street view .

Wij waren hier op 20 maart , twee weken vroeger dan toen Thomas hier was . Deze plaats was onze eerste bestemming omdat ik 100 % zeker was dat Crocus neglectus hier groeide . Toen we hier aankwamen gingen we onmiddellijk deze weide gaan verkennen , deze plaats is gelegen op 750 meter hoogte .

In deze weide stonden hooguit nog 10 net uitgebloeide krokussen ! :o --6 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 wat een ontgoocheling !!!!!!

Niet te geloven dat deze weide 13 jaar geleden vol stond met krokussen , de omgeving zag er nog helemaal hetzelfde uit , maar dan zonder krokussen !

Vanwege de ontgoocheling heb ik geen foto's genomen van de weide , wel van het kerkje

Ik kan de ontgoocheling best begrijpen, Danny. Waar zijn al die crocussen dan gebleven? Het is natuurlijk 13 jaar geleden. Een hele tijd waar er best wel wat gebeurd kan zijn. Misschien werd de grond er opgehoogd of werd er grond afgegraven voor een of andere reden? Of werd de grond bewerkt voor een of ander doeleinde? Herinner je je nog de Frittilaria die ik zag dit voorjaar in het noorden van Frankrijk? Vroeger stond het daar ook vol. Nu niet meer door menselijk toedoen. Daar kan hetzelfde gebeurd zijn. In veel gebieden moet de natuur wijken voor de mens...

helaas is dit de harde werkelijkheid.
zo jammer eigenlijk --13 --13

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #92 Gepost op: 3 december 2023, 19:33:03 »
Onze eerste bestemming van deze uitstap is een weide die gelegen is in het dorpje Capanne di Marcarolo nabij het kerkje . Thomas Huber was hier in 2010 ook geweest en kon prachtige beelden tonen van honderden Crocus neglectus in deze weide volop in bloei begin april ! Deze plaats kon ik vrij gemakkelijk terugvinden via google maps en street view .

Wij waren hier op 20 maart , twee weken vroeger dan toen Thomas hier was . Deze plaats was onze eerste bestemming omdat ik 100 % zeker was dat Crocus neglectus hier groeide . Toen we hier aankwamen gingen we onmiddellijk deze weide gaan verkennen , deze plaats is gelegen op 750 meter hoogte .

In deze weide stonden hooguit nog 10 net uitgebloeide krokussen ! :o --6 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 wat een ontgoocheling !!!!!!

Niet te geloven dat deze weide 13 jaar geleden vol stond met krokussen , de omgeving zag er nog helemaal hetzelfde uit , maar dan zonder krokussen !

Vanwege de ontgoocheling heb ik geen foto's genomen van de weide , wel van het kerkje

Ik kan de ontgoocheling best begrijpen, Danny. Waar zijn al die crocussen dan gebleven? Het is natuurlijk 13 jaar geleden. Een hele tijd waar er best wel wat gebeurd kan zijn. Misschien werd de grond er opgehoogd of werd er grond afgegraven voor een of andere reden? Of werd de grond bewerkt voor een of ander doeleinde? Herinner je je nog de Frittilaria die ik zag dit voorjaar in het noorden van Frankrijk? Vroeger stond het daar ook vol. Nu niet meer door menselijk toedoen. Daar kan hetzelfde gebeurd zijn. In veel gebieden moet de natuur wijken voor de mens...

Het is een raadsel , Frankie . Dat er iets veranderd is met die weide is best mogelijk ondanks alles er nog hetzelfde uitzag dan op de foto van 13 jaar geleden . Misschien heeft het te maken dat die weide vroeger wel bemest was en nu niet meer of een verkeerd maaibeleid zoals het Fritillaria verhaal in Frankrijk of nog andere veranderingen ? Maar ook in de omgeving van die weide waren geen bloeiende krokussen meer te bespeuren , dit is ook een raadsel ? Misschien spelen de klimaatsveranderingen ook wel een rol ? Wat hogerop vond ik wel 2 kleine populaties in bloei maar meer dan dat was er niet , naar mijn gevoel heeft deze soort hier in deze streek het moeilijk om te overleven . Waarschijnlijk hebben ze het meer naar hun zin hogerop in de Apennijnen omdat deze soort houd van koele vochtige omstandigheden ...... ))4
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #93 Gepost op: 3 december 2023, 19:39:02 »
Hier en daar ook wat Narcissus pseudonarcissus

Die groeit daar dus ook. Is er veel verschil met 'onze' planten hier in België?

Inderdaad , Frankie  . Er zullen wel kleine verschillen zijn maar ik vind de populatie in onze Ardennen nog altijd de mooiste wat ik ooit zag !
Ieper , West-Vlaanderen

Marcel van den Berg

  • Junior
  • **
  • Berichten: 85
  • Geslacht: Man
    • foto overzicht
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #94 Gepost op: 4 december 2023, 08:00:54 »
Onze eerste bestemming van deze uitstap is een weide die gelegen is in het dorpje Capanne di Marcarolo nabij het kerkje . Thomas Huber was hier in 2010 ook geweest en kon prachtige beelden tonen van honderden Crocus neglectus in deze weide volop in bloei begin april ! Deze plaats kon ik vrij gemakkelijk terugvinden via google maps en street view .

Wij waren hier op 20 maart , twee weken vroeger dan toen Thomas hier was . Deze plaats was onze eerste bestemming omdat ik 100 % zeker was dat Crocus neglectus hier groeide . Toen we hier aankwamen gingen we onmiddellijk deze weide gaan verkennen , deze plaats is gelegen op 750 meter hoogte .

In deze weide stonden hooguit nog 10 net uitgebloeide krokussen ! :o --6 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 wat een ontgoocheling !!!!!!

Niet te geloven dat deze weide 13 jaar geleden vol stond met krokussen , de omgeving zag er nog helemaal hetzelfde uit , maar dan zonder krokussen !

Vanwege de ontgoocheling heb ik geen foto's genomen van de weide , wel van het kerkje

Ik kan de ontgoocheling best begrijpen, Danny. Waar zijn al die crocussen dan gebleven? Het is natuurlijk 13 jaar geleden. Een hele tijd waar er best wel wat gebeurd kan zijn. Misschien werd de grond er opgehoogd of werd er grond afgegraven voor een of andere reden? Of werd de grond bewerkt voor een of ander doeleinde? Herinner je je nog de Frittilaria die ik zag dit voorjaar in het noorden van Frankrijk? Vroeger stond het daar ook vol. Nu niet meer door menselijk toedoen. Daar kan hetzelfde gebeurd zijn. In veel gebieden moet de natuur wijken voor de mens...

Het is een raadsel , Frankie . Dat er iets veranderd is met die weide is best mogelijk ondanks alles er nog hetzelfde uitzag dan op de foto van 13 jaar geleden . Misschien heeft het te maken dat die weide vroeger wel bemest was en nu niet meer of een verkeerd maaibeleid zoals het Fritillaria verhaal in Frankrijk of nog andere veranderingen ? Maar ook in de omgeving van die weide waren geen bloeiende krokussen meer te bespeuren , dit is ook een raadsel ? Misschien spelen de klimaatsveranderingen ook wel een rol ? Wat hogerop vond ik wel 2 kleine populaties in bloei maar meer dan dat was er niet , naar mijn gevoel heeft deze soort hier in deze streek het moeilijk om te overleven . Waarschijnlijk hebben ze het meer naar hun zin hogerop in de Apennijnen omdat deze soort houd van koele vochtige omstandigheden ...... ))4

De laatste jaren zijn ook de wilde zwijnen flink aan het huishouden.
Die kunnen een prachtig bollenveld binnen enkele dagen compleet verwoesten.
Dat zie je ook steeds vaker op plekken waar veel orchideeën groeien.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #95 Gepost op: 4 december 2023, 14:51:31 »
Onze eerste bestemming van deze uitstap is een weide die gelegen is in het dorpje Capanne di Marcarolo nabij het kerkje . Thomas Huber was hier in 2010 ook geweest en kon prachtige beelden tonen van honderden Crocus neglectus in deze weide volop in bloei begin april ! Deze plaats kon ik vrij gemakkelijk terugvinden via google maps en street view .

Wij waren hier op 20 maart , twee weken vroeger dan toen Thomas hier was . Deze plaats was onze eerste bestemming omdat ik 100 % zeker was dat Crocus neglectus hier groeide . Toen we hier aankwamen gingen we onmiddellijk deze weide gaan verkennen , deze plaats is gelegen op 750 meter hoogte .

In deze weide stonden hooguit nog 10 net uitgebloeide krokussen ! :o --6 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 --13 wat een ontgoocheling !!!!!!

Niet te geloven dat deze weide 13 jaar geleden vol stond met krokussen , de omgeving zag er nog helemaal hetzelfde uit , maar dan zonder krokussen !

Vanwege de ontgoocheling heb ik geen foto's genomen van de weide , wel van het kerkje

Ik kan de ontgoocheling best begrijpen, Danny. Waar zijn al die crocussen dan gebleven? Het is natuurlijk 13 jaar geleden. Een hele tijd waar er best wel wat gebeurd kan zijn. Misschien werd de grond er opgehoogd of werd er grond afgegraven voor een of andere reden? Of werd de grond bewerkt voor een of ander doeleinde? Herinner je je nog de Frittilaria die ik zag dit voorjaar in het noorden van Frankrijk? Vroeger stond het daar ook vol. Nu niet meer door menselijk toedoen. Daar kan hetzelfde gebeurd zijn. In veel gebieden moet de natuur wijken voor de mens...

Het is een raadsel , Frankie . Dat er iets veranderd is met die weide is best mogelijk ondanks alles er nog hetzelfde uitzag dan op de foto van 13 jaar geleden . Misschien heeft het te maken dat die weide vroeger wel bemest was en nu niet meer of een verkeerd maaibeleid zoals het Fritillaria verhaal in Frankrijk of nog andere veranderingen ? Maar ook in de omgeving van die weide waren geen bloeiende krokussen meer te bespeuren , dit is ook een raadsel ? Misschien spelen de klimaatsveranderingen ook wel een rol ? Wat hogerop vond ik wel 2 kleine populaties in bloei maar meer dan dat was er niet , naar mijn gevoel heeft deze soort hier in deze streek het moeilijk om te overleven . Waarschijnlijk hebben ze het meer naar hun zin hogerop in de Apennijnen omdat deze soort houd van koele vochtige omstandigheden ...... ))4

De laatste jaren zijn ook de wilde zwijnen flink aan het huishouden.
Die kunnen een prachtig bollenveld binnen enkele dagen compleet verwoesten.
Dat zie je ook steeds vaker op plekken waar veel orchideeën groeien.

Ja inderdaad Marcel , heb ik ook al ondervonden . Hier in deze weide zag ik wel geen sporen van omgewoelde aarde .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #96 Gepost op: 4 december 2023, 15:41:39 »
In het natuurpark "Capanne di Marcarolo" groeit er ook nog een derde Crocus soort ! Onze derde daguitstap staat dus in het teken van het opzoeken van deze soort . We gaan zoeken naar de herfstbloeier Crocus ligusticus , een soort die je weinig ziet in verzamelingen !

Ik kon vrij gemakkelijk info vinden over deze crocus in deze streek . Op een wandelsite kon ik foto's zien van Crocus ligusticus ook wel eens Crocus medius genoemd . Dan denk je het wordt terug een heel moeilijke opdracht op zoek gaan naar het groene loof tussen andere planten maar deze keer viel dit best wel mee .

Dus op onze derde daguitstap rijden we terug midden het natuurpark in en we maken een grote wandeling op een hoogte van 600 a 700 meter in een bosrijke omgeving . Omdat we duidelijke info hadden vonden we al heel snel crocus loof . Het loof van Crocus ligusticus is vrij breed met een duidelijke witte brede middenstreep , lijkt wel heel goed op het loof van Crocus neglectus ! )--1 bijna identiek . Het enige duidelijk verschil is dat Crocus ligusticus maar 2 a 3 blaadjes heeft , Crocus neglectus heeft er meestal 4 soms 3 . De groeigebieden tussen beide soorten overlappen elkaar waardoor het soms onduidelijk is welke crocus het is ?

Zie enkele foto's  van Crocus ligusticus  die hier een tijdje geleden in bloei stonden . Een mooie soort met een heel sierlijke stijl !
« Laatst bewerkt op: 4 december 2023, 15:44:40 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #97 Gepost op: 4 december 2023, 15:52:39 »
Crocus ligusticus is een echte bosplant , hier in deze omgeving was er een mooie populatie op een hoogte van 670 meter .
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #98 Gepost op: 4 december 2023, 16:00:06 »
In het natuurpark "Capanne di Marcarolo" groeit er ook nog een derde Crocus soort ! Onze derde daguitstap staat dus in het teken van het opzoeken van deze soort . We gaan zoeken naar de herfstbloeier Crocus ligusticus , een soort die je weinig ziet in verzamelingen !

Ik kon vrij gemakkelijk info vinden over deze crocus in deze streek . Op een wandelsite kon ik foto's zien van Crocus ligusticus ook wel eens Crocus medius genoemd . Dan denk je het wordt terug een heel moeilijke opdracht op zoek gaan naar het groene loof tussen andere planten maar deze keer viel dit best wel mee .

Dus op onze derde daguitstap rijden we terug midden het natuurpark in en we maken een grote wandeling op een hoogte van 600 a 700 meter in een bosrijke omgeving . Omdat we duidelijke info hadden vonden we al heel snel crocus loof . Het loof van Crocus ligusticus is vrij breed met een duidelijke witte brede middenstreep , lijkt wel heel goed op het loof van Crocus neglectus ! )--1 bijna identiek . Het enige duidelijk verschil is dat Crocus ligusticus maar 2 a 3 blaadjes heeft , Crocus neglectus heeft er meestal 4 soms 3 . De groeigebieden tussen beide soorten overlappen elkaar waardoor het soms onduidelijk is welke crocus het is ?

Zie enkele foto's  van Crocus ligusticus  die hier een tijdje geleden in bloei stonden . Een mooie soort met een heel sierlijke stijl !

Bij de Crocussen is NIETS éénvoudig Danny !  -2(  NIETS is ook duidelijk... en waarom staan er geen etiketten bij vragen we ons allemaal af ?   Ligusticus/medius wordt niet zo vaak aangeboden, maar wat aangeboden heeft ook heel vaak virus...  Zelf een keertje geprobeerd en proefondervindelijk vastgesteld  :'(  Sindsdien niet meer geprobeerd.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #99 Gepost op: 4 december 2023, 16:00:50 »
Opvallend is dat Crocus ligusticus vaak ook samen groeit met Colchicum autumnale , dat was ook het geval bij Crocus neglectus . Dus op een vochtige humusrijke plaats ! Crocus ligusticus groeit in bos en bosranden , Crocus neglectus is meer een weideplant maar groeit ook aan bosranden .

Zie loof van C. ligusticus samen met Colchicum autumnale
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #100 Gepost op: 4 december 2023, 16:42:16 »
In het natuurpark "Capanne di Marcarolo" groeit er ook nog een derde Crocus soort ! Onze derde daguitstap staat dus in het teken van het opzoeken van deze soort . We gaan zoeken naar de herfstbloeier Crocus ligusticus , een soort die je weinig ziet in verzamelingen !

Ik kon vrij gemakkelijk info vinden over deze crocus in deze streek . Op een wandelsite kon ik foto's zien van Crocus ligusticus ook wel eens Crocus medius genoemd . Dan denk je het wordt terug een heel moeilijke opdracht op zoek gaan naar het groene loof tussen andere planten maar deze keer viel dit best wel mee .

Dus op onze derde daguitstap rijden we terug midden het natuurpark in en we maken een grote wandeling op een hoogte van 600 a 700 meter in een bosrijke omgeving . Omdat we duidelijke info hadden vonden we al heel snel crocus loof . Het loof van Crocus ligusticus is vrij breed met een duidelijke witte brede middenstreep , lijkt wel heel goed op het loof van Crocus neglectus ! )--1 bijna identiek . Het enige duidelijk verschil is dat Crocus ligusticus maar 2 a 3 blaadjes heeft , Crocus neglectus heeft er meestal 4 soms 3 . De groeigebieden tussen beide soorten overlappen elkaar waardoor het soms onduidelijk is welke crocus het is ?

Zie enkele foto's  van Crocus ligusticus  die hier een tijdje geleden in bloei stonden . Een mooie soort met een heel sierlijke stijl !

Bij de Crocussen is NIETS éénvoudig Danny !  -2(  NIETS is ook duidelijk... en waarom staan er geen etiketten bij vragen we ons allemaal af ?   Ligusticus/medius wordt niet zo vaak aangeboden, maar wat aangeboden heeft ook heel vaak virus...  Zelf een keertje geprobeerd en proefondervindelijk vastgesteld  :'(  Sindsdien niet meer geprobeerd.

Moeilijk gaat ook Luc , soms gaat er veel tijd over en worden dingen duidelijk .....  Met ligusticus had ik nog geen ervaringen , nu ik de kans heb probeer ik het wel . De toekomst zal moeten duidelijkheid geven over deze collectie ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #101 Gepost op: 4 december 2023, 16:49:54 »
Tijdens onze wandeling vonden we regelmatig krokusloof , ik had zeker het gevoel dat Crocus ligusticus hier algemeen voorkomt !

nog enkele foto's ..... soms duidelijk van Crocus ligusticus maar op sommige plaatsen aan bosranden waren het mogelijk ook Crocus neglectus !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #102 Gepost op: 4 december 2023, 17:02:28 »
Crocus ligusticus is een echte bosplant , hier in deze omgeving was er een mooie populatie op een hoogte van 670 meter .

Dit zegt alleszins veel over de manier dat we hem moeten cultiveren Danny ...Interessant om te zien en te volgen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #103 Gepost op: 4 december 2023, 17:04:02 »
Zie enkele foto's  van Crocus ligusticus  die hier een tijdje geleden in bloei stonden . Een mooie soort met een heel sierlijke stijl !

Wel een rijke en mooie kleur Danny ...en grote bloemen met een mooie stijl zoals je terecht opmerkt .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Op avontuur in natuurpark "Capanne di Marcarolo"
« Reactie #104 Gepost op: 4 december 2023, 17:11:40 »
Deze daguitstap was de mooiste van de 3 , het was aangenaam lenteweer , we vonden heel snel wat we zochten . We maakten er een prachtige wandeling in een bosrijk gebied . Overal konden we wel mooie planten spotten , vooral Erythronium , Scilla , Hepatica en Narcissus . De ganse dag kom je hier amper iemand tegen , verkeer is er deze tijd van het jaar bijna niet . Het was echt genieten ......

Hepatica nobilis komt hier ook voor , maar niet algemeen ......

Veel Scilla en Erythronium


« Laatst bewerkt op: 4 december 2023, 17:13:44 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen