Auteur Topic: Galanthus 2020-2021  (gelezen 29554 keer)

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #45 Gepost op: 7 december 2020, 17:25:40 »
G. P Three Ships staat er mooi bij Kris  ((14  Is inderdaad een  vroege, had ik ook maar heeft het al vroeg  opgegeven  --13
Nu wachten op G. Faringdon Double

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #46 Gepost op: 10 december 2020, 11:36:15 »
Een paar geleden zag ik dit sneeuwklokje in een tuincentrum. Het bloeide toen net in maart en viel op doordat het zo klein was tussen zijn veel grotere soortgenoten. Tot mijn verrassing is het nu begin december in bloei gekomen, d.w.z. één enkel exemplaar. Klein is het, de bloeistengel is ongeveer 6 cm, de bloeischede circa 3 cm. De bloemblaadjes zijn 12 mm lang. Het vrij bolle bloemetje heeft een keurig V-vormig honingmerk en daarboven zijn de nerven van het dekblad lichtgroen geaccentueerd. Mooi.
Het is een Groot sneeuwklokje (G. elwesii). Maar ja, wat zegt een naam?
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #47 Gepost op: 13 december 2020, 21:11:11 »
Steeds meer lente bloeiende Galanthussen steken hun neuzen boven , deze Galanthus 'Godfrey Owen' staat al vrij ver …..
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #48 Gepost op: 14 december 2020, 15:49:22 »
Steeds meer lente bloeiende Galanthussen steken hun neuzen boven , deze Galanthus 'Godfrey Owen' staat al vrij ver …..

Hier is Galanthus elwesii 'Yvonne Hay' nog net niet zo ver, Danny, maar hij drukt toch krachtig en veelbelovend door om bovengronds te geraken.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #49 Gepost op: 15 december 2020, 18:06:03 »
Inderdaad de Galanthussen zijn paraat.
G. Faringdon Double wacht op een beetje meer zon om volledig te openen, foto's van  2 groepjes

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #50 Gepost op: 18 december 2020, 17:21:57 »
Mooie groepjes spreken toch altijd veel meer dan een enkel bloemetje. Maar de meeste soorten staan pas kort in mijn tuin/bloempot, ik zal nog enkele jaren geduld moeten hebben.
Galanthus gracilis 'Kew Form' bloeit nu.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #51 Gepost op: 19 december 2020, 17:48:51 »
 Deze G. gracilis is toch ook op weg om een groepje te vormen Stef. Geduld is een mooie deugd 6))
'Kew Form ' kende ik tot nu niet.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #52 Gepost op: 20 december 2020, 12:39:39 »
Mooie groepjes spreken toch altijd veel meer dan een enkel bloemetje. Maar de meeste soorten staan pas kort in mijn tuin/bloempot, ik zal nog enkele jaren geduld moeten hebben.
Galanthus gracilis 'Kew Form' bloeit nu.

Mooi klokje en toch al een polletje die naam waardig Stef ! 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #53 Gepost op: 22 december 2020, 16:36:24 »
Ja, geduld....  Een oude wijsheid is het: "geduld is een schone zaak". Op een tegeltje zag ik deze aangevuld: "geduld is een schone zaak, maar je moet er wel de tijd voor hebben"   11))
Ik zou zeggen, de tijd voor nemen.
Mijn Faringdon Double hier bijgevoegd, in februari van dit jaar gekocht. De eerste bottleneck is genomen, de drie planten zijn er weer en bloeien. Het wordt wel een polletje.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #54 Gepost op: 22 december 2020, 18:30:25 »
Ziet er goed uit Stef )2)G.  Faringdon is een goede groeier vind ik .
G Castlegar is ook een vroege bloeier, 2 foto's geplaatst , vermeerderd niet zo snel hier . 2 jaar geleden aangeplant.

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #55 Gepost op: 25 december 2020, 16:48:42 »
Die staat er goed bij Marc. In vroege bloeiers is er heel wat keus. Hier er nog een van mij, in '19 gekocht, G. elwesii J. Haydn. Een kleintje, maar met erg mooie bloemen.
Tussen de bloempotten met sneeuwklokjes vond ik een paar zaailingen, zo te zien van sneeuwklokjes. Lijkt me leuk om te zien wat het wordt, ik ga ze oppotten.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #56 Gepost op: 27 december 2020, 13:09:36 »
Ja, geduld....  Een oude wijsheid is het: "geduld is een schone zaak". Op een tegeltje zag ik deze aangevuld: "geduld is een schone zaak, maar je moet er wel de tijd voor hebben"   11))
Ik zou zeggen, de tijd voor nemen.
Mijn Faringdon Double hier bijgevoegd, in februari van dit jaar gekocht. De eerste bottleneck is genomen, de drie planten zijn er weer en bloeien. Het wordt wel een polletje.

Goe bezig Stef , binnen enkele jaren krijg je mooie pollen in de tuin . Mijn ervaring is dat de eerste jaren weinig vooruitgang is in de volle grond maar na 3 jaar gaat het duidelijk in stijgende lijn , als ze niet gestoord worden en ze staan op een goede plaats krijg je ferme pollen na 5 jaar …….
Ieper , West-Vlaanderen

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #57 Gepost op: 29 december 2020, 00:10:17 »
Nog een die ik vorig jaar in het tuincentrum zag. Galanthus elwesii, niet erg groot. Het blad is iets gedraaid, misschien een scheutje G. gracilis in zijn genen? De bloem is zeer fraai, evenals de mooi rechtopstaande, vliezige bloeischede. :D
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #58 Gepost op: 29 december 2020, 18:01:06 »
 Inderdaad Stef een mooie aanwinst  en blijkbaar vroegbloeiend )))3
G. elwesii is bekend om zijn grotere variatie's 6))

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2020-2021
« Reactie #59 Gepost op: 29 december 2020, 21:04:48 »
Helemaal waar Marc, maar er zijn nu in mijn tuin zoveel vroegbloeiende elwesii's dat ik vermoed dat de hoge temperaturen van de laatste weken een belangrijke rol gespeeld hebben. Vorig jaar was dat niet zo. En zeker omdat ik geringe hoeveelheden van de planten heb, speelt toeval ook een kleinere rol. ((--11
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg