Auteur Topic: Zaad- en bollenlijsten  (gelezen 160826 keer)

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #75 Gepost op: 11 juni 2012, 13:31:19 »
Zal ik zeker doen, Wim, bedankt voor de reactie.

Voor de liefhebbers van orchideëen: de nieuwe lijst van Heinrich Beyrle is uit, te vinden op www.myorchids.de. Omdat het met name orchideëen betreft die uit knolletjes groeien, lijkt me dit hier in deze topic wel op zijn plaats.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #76 Gepost op: 16 juni 2012, 11:44:50 »
Vandaag (voor de eerste keer) de nieuwe lijst van "Lifestyle seeds" (Zuid-Afrikaanse zaden en bollen) ontvangen! Wie ze wil mag me altijd mailen of een PB sturen. Je kan ook hier: http://lifestyleseeds.co.za/index.php kijken maar op de lijst die me toegstuurd werd staat ook de nieuwe oogst al aangegeven!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #77 Gepost op: 2 juli 2012, 13:23:20 »
De bollenlijst van Kurt Vickery is terug uit, wie geïnteresseerd is mag me mailen of een PB sturen en dan mail ik de lijst wel door.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #78 Gepost op: 5 juli 2012, 10:25:33 »
De vroege zadenlijst van Yuzawa Engei (Japanse kwekerij) is uit, enkel met de zaden die kort kiemkrachtig zijn. Je kan gewoon betalen met Paypal. Wie geïnteresseerd is mag me ze altijd vragen!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #79 Gepost op: 19 juli 2012, 10:48:38 »
De nieuwe zaadlijst van Witton Lane Seeds is uit, wie ze wil mag me altijd contacteren!

Theo Schoenmakers

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 2
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #80 Gepost op: 28 juli 2012, 09:55:45 »
De vroege zadenlijst van Yuzawa Engei (Japanse kwekerij) is uit, enkel met de zaden die kort kiemkrachtig zijn. Je kan gewoon betalen met Paypal. Wie geïnteresseerd is mag me ze altijd vragen!

Nog mijn dank Wim voor het zenden van de zaadlijst.

Ik heb zaad besteld bij Yuzawa Engei in Japan en het was binnen 6 dagen bij mij. Keurig en deskundig verpakt. Wat mij betreft een aanrader ((14


Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #81 Gepost op: 28 juli 2012, 10:06:16 »
De vroege zadenlijst van Yuzawa Engei (Japanse kwekerij) is uit, enkel met de zaden die kort kiemkrachtig zijn. Je kan gewoon betalen met Paypal. Wie geïnteresseerd is mag me ze altijd vragen!

Nog mijn dank Wim voor het zenden van de zaadlijst.

Ik heb zaad besteld bij Yuzawa Engei in Japan en het was binnen 6 dagen bij mij. Keurig en deskundig verpakt. Wat mij betreft een aanrader ((14

 Graag gedaan, hoor Theo. Ook hier werden de zaden in perfecte staat en heel snel geleverd!

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #82 Gepost op: 28 juli 2012, 18:45:22 »
De vroege zadenlijst van Yuzawa Engei (Japanse kwekerij) is uit, enkel met de zaden die kort kiemkrachtig zijn. Je kan gewoon betalen met Paypal. Wie geïnteresseerd is mag me ze altijd vragen!

Nog mijn dank Wim voor het zenden van de zaadlijst.

Ik heb zaad besteld bij Yuzawa Engei in Japan en het was binnen 6 dagen bij mij. Keurig en deskundig verpakt. Wat mij betreft een aanrader ((14



Hallo Theo, welkom op het forum. Gaan wij dan binnenkort vernemen hoe het verder gaat? Ik wil best weten hoe het zaaien van Erythronium lukt. Of niet, dat is ook leerzaam.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #83 Gepost op: 28 juli 2012, 20:44:19 »
Welkom op ons forum Theo !!
Ik hoop dat je je hier thuis voelt en vergeet vooral niet jouw verdere ervaringen met ons te delen !!  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #84 Gepost op: 28 juli 2012, 22:12:07 »
Heeft iemand wel eens planten (geen zaden, dus) bij Yuzawa Engei besteld? Ik vraag mij af wat de bijkomende kosten hiervan zouden zijn (verzendkosten, CITES, etc.). Iemand een idee? 
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #85 Gepost op: 28 juli 2012, 22:22:00 »
Heeft iemand wel eens planten (geen zaden, dus) bij Yuzawa Engei besteld? Ik vraag mij af wat de bijkomende kosten hiervan zouden zijn (verzendkosten, CITES, etc.). Iemand een idee? 
Al wel eens zin gehad maar nog niet gedurfd Sven ....Ik hoor ook wel eens vertellen van andere vrienden uit de plantenwereld dat ze dat soort zendingen wel eens blokkeren bij de douane ( in den Belgique , weet niet in Nederland)  en dat er dan extreem hoge kosten volgen ...?Cites en verzendkosten kan je wel vinden op hun site zeker ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #86 Gepost op: 29 juli 2012, 08:20:25 »
Heeft iemand wel eens planten (geen zaden, dus) bij Yuzawa Engei besteld? Ik vraag mij af wat de bijkomende kosten hiervan zouden zijn (verzendkosten, CITES, etc.). Iemand een idee? 

Vanuit Japan heb ik nog nooit planten besteld, maar wel al vanuit de VS. De kosten daarvoor (Phytosanitair certificaat, douanekosten (en dat was nog zonder CITES, want het waren cultivars van soorten die niet op de rode lijst voorkwamen)) liepen heel hoog op, als ik me goed herinner waren deze het 3- tot 4-voud van de prijs van de planten! Gelukkig bestelde ik samen met enkele vrienden en konden we de kosten delen! Ik zou dit echter nooit meer doen!

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #87 Gepost op: 29 juli 2012, 09:16:24 »
Ik hoor ook wel eens vertellen van andere vrienden uit de plantenwereld dat ze dat soort zendingen wel eens blokkeren bij de douane ( in den Belgique , weet niet in Nederland)  en dat er dan extreem hoge kosten volgen ...? Cites en verzendkosten kan je wel vinden op hun site zeker ?  

Ik mag toch niet hopen dat, indien het papierwerk op orde is en je dus legaal planten importeert, bij een interventie door de douane toch nog hoge kosten volgen! Op de website van Yuzawa Engei is niets terug te vinden over bijkomende kosten. Deze zijn natuurlijk ook afhankelijk van het land waarnaar de planten gezonden worden. Wel staat er op vermeld dat je over een importvergunning moet beschikken en dat het papierwerk tot 3 maanden de tijd kan vergen...!

Vanuit Japan heb ik nog nooit planten besteld, maar wel al vanuit de VS. De kosten daarvoor (Phytosanitair certificaat, douanekosten (en dat was nog zonder CITES, want het waren cultivars van soorten die niet op de rode lijst voorkwamen)) liepen heel hoog op, als ik me goed herinner waren deze het 3- tot 4-voud van de prijs van de planten! Gelukkig bestelde ik samen met enkele vrienden en konden we de kosten delen! Ik zou dit echter nooit meer doen!

Ik ben met name geïnteresseerd in de orchideeën die Yuzawa Engei aanbiedt, dus een CITES-vergunning of -certificaat is nodig. Kortom, het zal een veel te dure grap worden. Jammer van deze negatieve bijwerkingen van CITES.
« Laatst bewerkt op: 29 juli 2012, 09:19:36 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #88 Gepost op: 29 juli 2012, 09:32:59 »
Ik mag toch niet hopen dat, indien het papierwerk op orde is en je dus legaal planten importeert, bij een interventie door de douane toch nog hoge kosten volgen! Op de website van Yuzawa Engei is niets terug te vinden over bijkomende kosten. Deze zijn natuurlijk ook afhankelijk van het land waarnaar de planten gezonden worden. Wel staat er op vermeld dat je over een importvergunning moet beschikken en dat het papierwerk tot 3 maanden de tijd kan vergen...!

Hmmm, I wish....wat ik me nog goed herinner van die bijkomende kosten voor de bestelling uit de VS was het volgende. Alle papierwerk was in orde en betaald. Komt de postbode aan de deur....met een kostennota die bij het pakje hoorde. De Belgische douane had het pakje gecontroleerd, en voor die controle vroegen ze nog 150 euro extra, onmiddellijk cash te betalen aan de postbode! Misschien is dat in Nederland wel anders?

Heb nog eens opgezocht in mijn boekhouding wat de kosten voor het verzenden van 28 planten (het waren jonge plugplantjes, dus ze konden in een heel klein pakje) toen waren!

Phyto: 100 euro
Verzending en verpakking: 200 euro
Douane België: 150 euro

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re: Zaad- en bollenlijsten
« Reactie #89 Gepost op: 29 juli 2012, 09:52:19 »
Nou ja, belachelijk! Hebben de heren en dames van de douane ook verteld waarvoor deze kosten waren? Importbelasting?
Vanuit CITES zouden ze juist moeten stimuleren dat aantoonbaar niet uit het wild gehaalde planten internationaal worden verhandeld. Deze onevenredig hoge kosten werkt illegaliteit alleen maar in de hand.
200 euro voor verzending en verpakking is trouwens ook van de zotte.   
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.