Auteur Topic: Galanthus 2012/2013  (gelezen 86998 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #15 Gepost op: 21 oktober 2012, 17:33:41 »
Ik dacht dat G. reginae-olgae "Tilebarn Jamie" zich van maand vergist had, maar blijkbaar niet dus.

Daar zie, Luc bezweken aan het witte geweld  ;)  :P

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #16 Gepost op: 21 oktober 2012, 18:58:53 »
Met deze hoge temperaturen gaan de sneeuwklokjes die al boven zijn, als een tierelier. Hier Galanthus reginae-olgae ssp. reginae-olgae "Green Tip". Van de andere reginae-olgae's nog geen spoor.

Mooi is dat Sven.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #17 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:00:19 »
Ik dacht dat G. reginae-olgae "Tilebarn Jamie" zich van maand vergist had, maar blijkbaar niet dus.

Wat nu Luc , de verkeerde bestelling gekregen ? Of foto's van de buren ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #18 Gepost op: 21 oktober 2012, 19:20:48 »
Ik dacht dat G. reginae-olgae "Tilebarn Jamie" zich van maand vergist had, maar blijkbaar niet dus.

Wat nu Luc , de verkeerde bestelling gekregen ? Of foto's van de buren ?
Niet de buren, in de eigen rotstuin.
Als wit al een kleur is bezorgen deze wat "kleur" in de winterperiode.
En neen ik ben niet bekeerd Wim. Veel te veel variaties op wit met groen naar mijn gevoel.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2012, 19:22:48 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #19 Gepost op: 21 oktober 2012, 20:24:48 »
Laat ons zeggen dat Luc van alle markten thuis is.

Over variatie gesproken: wat maakt deze Tilebarn Jamie anders dan de andere reginae-olgae? Is er een typisch kenmerk?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #20 Gepost op: 21 oktober 2012, 21:52:16 »
Dat vind ik een mooie G.reginae-olgae "Green Tip" Sven.

Bedankt voor je reactie, Lida. Hoe staat het met de sneeuwklokjes in het Hoge Noorden? Al iets te zien?
Ik zag dat hier sinds vandaag het eerste puntje van een andere ssp. reginae-olgae cultivar ("December") boven is.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2012, 21:57:15 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #21 Gepost op: 21 oktober 2012, 22:55:42 »
Mooi Sven, die groene punten.
Van de reginae olgae's hier nog geen spoor.

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2012, 14:48:47 »
Ik heb geen G. r. o., maar ik heb al wel een puntje gezien van G. 'Anglesey Abbey'. Ik heb hem nog maar even toegedekt.

Het is momenteel echt genieten in de tuin. Zo in je shirt buiten bezig zijn.

Freddy, ik waardeer je uiteenzetting over de reginae olgae erg. Ik wilde ze nooit, omdat ik nogal veel blad in de tuin heb en ik dacht, dat ik ze dan zou verliezen. Maar ik heb nu twee kleine borders geruimd en daar komen alleen een stel leuke heesters in en mijn sneeuwklokjesverzameling. Daar zal ik toch eens een paar r.o. gaan proberen.

Lina.
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #23 Gepost op: 23 oktober 2012, 19:50:55 »
Over variatie gesproken: wat maakt deze Tilebarn Jamie anders dan de andere reginae-olgae? Is er een typisch kenmerk?
Misschien kan iemand eens de verschillende reginae-olgae vormen in close-up na elkaar zetten om de verschillen aan te wijzen ?
Torhout, West-Vlaanderen

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #24 Gepost op: 23 oktober 2012, 20:18:16 »
Over variatie gesproken: wat maakt deze Tilebarn Jamie anders dan de andere reginae-olgae? Is er een typisch kenmerk?

Sorry, Frankie, ik heb je vraag eerder over het hoofd gezien.
Ik heb "De Bijbel" er even voor je op nageslagen. "Tilebarn Jamie" werd in de late jaren '80 van de vorige eeuw voor het eerst aangeboden door Tilebarn Nursery. Het is een bloeirijke cultivar, dit vanwege haar eigenschap om regelmatig twee bloemstengels per bol te produceren. Het is een tamelijk klein sneeuwklokje met ronde bloemen.
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Sven de Groot

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1114
  • Geslacht: Man
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #25 Gepost op: 23 oktober 2012, 20:26:15 »
Misschien kan iemand eens de verschillende reginae-olgae vormen in close-up na elkaar zetten om de verschillen aan te wijzen ?

Wat bedoel je met "vormen", Luc? De verschillende ondersoorten (vernalis en reginae-olgae) of de verschillende cultivars?

Als het je te doen is om de cultivars (niet helemaal jouw ding, toch, Luc?): er zijn weliswaar niet zo heel veel verschillende cultivars binnen de soort reginae-olgae, maar het zijn er toch nog altijd wel enkele tientallen. Ik heb zelf drie cultivars (hoop ik tenminste ::)), die, zodra ze bloeien, hier de revue zullen passeren. Voor meer verschillende cultivars, zal Valentin of misschien Gerard zich moeten melden.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2012, 20:29:32 door Sven de Groot »
Ervaring krijg je pas net nadat je 'm nodig had.

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2012, 22:52:00 »
Dat vind ik een mooie G.reginae-olgae "Green Tip" Sven.

Bedankt voor je reactie, Lida. Hoe staat het met de sneeuwklokjes in het Hoge Noorden? Al iets te zien?
Ik zag dat hier sinds vandaag het eerste puntje van een andere ssp. reginae-olgae cultivar ("December") boven is.

Ik heb nog niets kunnen ontdekken Sven. Eerlijk gezegd heb ik ook nog geen tijd gehad er naar te kijken. We zijn nog steeds
bezig met het knippen, versnipperen en wieden om daarna de schoongemaakte plek vol te zetten met bloembollen.
Gisteren waren we trouwens bij Cathy in Brugge. Wat heeft zij een collectie stenen, om U tegen te zeggen. Ook had ik
niet verwacht zulke leuke rotsplantjes tegen te komen. Met name een bloeiende, laagblijvende Fuchia lachte me toe en enkele
Oxalissen en dat was echt niet alles....................
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #27 Gepost op: 24 oktober 2012, 08:40:52 »
Dat vind ik een mooie G.reginae-olgae "Green Tip" Sven.

Bedankt voor je reactie, Lida. Hoe staat het met de sneeuwklokjes in het Hoge Noorden? Al iets te zien?
Ik zag dat hier sinds vandaag het eerste puntje van een andere ssp. reginae-olgae cultivar ("December") boven is.

Ik heb nog niets kunnen ontdekken Sven. Eerlijk gezegd heb ik ook nog geen tijd gehad er naar te kijken. We zijn nog steeds
bezig met het knippen, versnipperen en wieden om daarna de schoongemaakte plek vol te zetten met bloembollen.
Gisteren waren we trouwens bij Cathy in Brugge. Wat heeft zij een collectie stenen, om U tegen te zeggen. Ook had ik
niet verwacht zulke leuke rotsplantjes tegen te komen. Met name een bloeiende, laagblijvende Fuchia lachte me toe en enkele
Oxalissen en dat was echt niet alles....................
Lida, is dit Fuchsia Procumbens?
Kijk uit met deze soort, deze is niet geheel winterhard, ben hem al een aantal keer kwijtgeraakt, is wel heel mooi. Succes.
Ook nog stenen gekocht?

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #28 Gepost op: 24 oktober 2012, 08:44:15 »
Ik denk dat het om Fuchsia magellanica pumila gaat, Gerard.  Ik weet dat Cathy die in de verkoop heeft en die is wel winterhard, alhoewel ik zelf er elke winter een dot afgevallen blad bovenop leg, je weet maar nooit....
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lida Lourens

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1388
Re:Galanthus 2012/2013
« Reactie #29 Gepost op: 24 oktober 2012, 15:16:56 »
Ik denk dat het om Fuchsia magellanica pumila gaat, Gerard.  Ik weet dat Cathy die in de verkoop heeft en die is wel winterhard, alhoewel ik zelf er elke winter een dot afgevallen blad bovenop leg, je weet maar nooit....

Klopt helemaal Luc, het is inderdaad pumila. Is denk ik wel winterhard, ik heb de hogere soort al jaren in de tuin, wordt straks afgeknipt  en komt elk jaar trouw weer uit het wortelgestel op.
Hopelijk is deze ook zo trouw. Staat echt schitterend naast  het grasje "Red Baron".
groet Lida
Lida Lourens, Stadskanaal - Nederland - http://www.kijktuin-city-channel.nl