Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 161604 keer)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #330 Gepost op: 4 januari 2016, 17:29:31 »
Gelukkig nieuwjaar Valentin! En heel veel G en ander plantenplezier  ((12 ((12

Beiden heel mooie sneeuwklokjes! Vooral 'Grakes Silver Spoon' is een topper.
En op de 2de foto heb je blijkbaar een nieuw uitzicht vanuit de tuin?  -2(

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #331 Gepost op: 4 januari 2016, 21:20:37 »
Hey Ruben, natuurlijk voor jou ook de beste wensen!  4NJ
Je hebt inderdaad een heel goed opmerkingsvermogen voor wat betreft die tweede nieuwe selectie! ik heb voor de opname een pagina uit 'Natuur.blad' van Natuurpunt gebruikt als achtergrond. Het nu bloeiende polletje dat ik toonde staat immers voor een lelijke baksteen muur... Vandaar!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #332 Gepost op: 4 januari 2016, 21:34:41 »
Hier een opname voor een grey-card achtergrond. De donkergroene kleur is erg opvallend, helemaal anders dan 'Envy'. 'Envy' is nu trouwens niet eens in bloei, is kleiner, heeft ander blad. In de buurt van de zaailing staat naast 'Envy' bijvoorbeeld ook 'Fieldgate Forte'. Ik vermoed dat deze laatste erbij zat, vandaar het groen bovenaan de 'schoudertjes' en de grote groene vlek!
Deze nieuwe zaailing is zeker zo goed als sommige Engelse nivalissen zoals bv. 'Witchwood'  of 'Fiona Mc Kenzie' en bovendien veel groter!

Als de bloemen iets verder openstaan, maak ik een nieuwe foto!
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2016, 21:39:30 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #333 Gepost op: 4 januari 2016, 21:41:41 »
Wim, ik vind jouw suggestie als naam 'Grakes Green Nemesis' goed gevonden.  ((3
Any other suggestions? )4)
 Vorige keer kwam de naam 'Grakes SIlver Spoon' ook van op dit forum! ((3
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #334 Gepost op: 21 februari 2016, 13:25:03 »
Het nieuwste sneeuwklokje uit de stal is 'Grakes Heredij'. Ik heb het geselcteerd in 2007 als één bol. Ondertussen is het opgekweekt tot een mooie uniforme pol. Dat is natuurlijk de leidraad: één uniforme pol
artij kweken, , tuinwaardig (dus ziektevrij maken), aléén de allerbeste selecteren die echt iets anders zijn, dus outstanding;
'Grakes Heredij' is een grootbloemige nivalis, geen Scharlockii. De bloemen zijn groot (3 cm, perfect poculiform, mooie donkergrone merktekens in de vorm van donkergroene strepen om binnenste en buitenste bloembladen. Mooi?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Marc Coolens

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 430
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #335 Gepost op: 21 februari 2016, 14:01:35 »
Knap een topper Valentin ((12 ((3

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #336 Gepost op: 21 februari 2016, 16:53:43 »
Het nieuwste sneeuwklokje uit de stal is 'Grakes Heredij'. Ik heb het geselcteerd in 2007 als één bol. Ondertussen is het opgekweekt tot een mooie uniforme pol. Dat is natuurlijk de leidraad: één uniforme pol
artij kweken, , tuinwaardig (dus ziektevrij maken), aléén de allerbeste selecteren die echt iets anders zijn, dus outstanding;
'Grakes Heredij' is een grootbloemige nivalis, geen Scharlockii. De bloemen zijn groot (3 cm, perfect poculiform, mooie donkergrone merktekens in de vorm van donkergroene strepen om binnenste en buitenste bloembladen. Mooi?

Zeker een heel mooie vorm, Valentin! Meer dan outstanding!

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4121
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #337 Gepost op: 21 februari 2016, 17:45:33 »
Ik heb onder de hagen Galanthus nivalis aangeplant, het is dan juist of er sneeuw onder de hagen ligt.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #338 Gepost op: 21 februari 2016, 18:23:07 »
Ik heb onder de hagen Galanthus nivalis aangeplant, het is dan juist of er sneeuw onder de hagen ligt.

Je moet dringend gaan sneeuw ruimen, Herman !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #339 Gepost op: 21 februari 2016, 19:29:36 »
Een goeie tip,Herman, plant er eens wat dubbeltjes tussen en als het kan enkele gelen. Gegarandeerd heb je binnen een aantal jaren interessante zaailingen.
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2016, 19:52:15 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #340 Gepost op: 21 februari 2016, 19:51:39 »
Galanthus nivalis 'Grakes Heredij' komt uit een zaaiende kolonie waar nivalis en 'Scharlockii door elkaar groeiden, Wim. Op die locaties is heel veel verdwenen ondertussen. Naar het schijnt worden de Belgische vindplaatsen afgeschuimd. Dat maakt wel dat de variatie er inmiddels weg is, langs wegkanten en zelfs op private gebieden. Er is nog weinig te vinden dat outstanding is, heel veel middelmaat, in feite niet meer selecteerbaar... Het beste is er natuurlijk al jaren weg....

Grakes Heredij' is genoemd naar de tuin hier. 'Grake' was de koosnaam van de mensen op de ronde die mijn grootvader Gerard als postbode deed. 'Heredij' is een oud-dialectisch Hoeselts woord dat betekent 'onderhouden tuin, dat kan een groententuin, een park, een siertuin zijn. Je begrijpt dat ik een tijdlang wachtte vooraleer ik een sneeuwklokje naar de tuin hier benaamde...
Dus: Galanthus nivalis 'Grakes Heredij'
« Laatst bewerkt op: 21 februari 2016, 19:53:43 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #341 Gepost op: 21 februari 2016, 20:15:27 »
Hij verdient zeker een plaatsje tussen zijn eerder al getoonde "landgenootjes", Valentin !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4121
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #342 Gepost op: 21 februari 2016, 22:21:26 »
Een goeie tip,Herman, plant er eens wat dubbeltjes tussen en als het kan enkele gelen. Gegarandeerd heb je binnen een aantal jaren interessante zaailingen.
Bedankt Valentin, zal ik zeker doen!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3084
  • Geslacht: Vrouw
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #343 Gepost op: 21 februari 2016, 22:36:38 »
Galanthus nivalis 'Grakes Heredij'

Grakes Heredij' is genoemd naar de tuin hier. 'Grake' was de koosnaam van de mensen op de ronde die mijn grootvader Gerard als postbode deed. 'Heredij' is een oud-dialectisch Hoeselts woord dat betekent 'onderhouden tuin, dat kan een groententuin, een park, een siertuin zijn. Je begrijpt dat ik een tijdlang wachtte vooraleer ik een sneeuwklokje naar de tuin hier benaamde...
Dus: Galanthus nivalis 'Grakes Heredij'


Prachtig Valentin! Als die ooit betaalbaar is!!!  ((6 ((6 ((6

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #344 Gepost op: 21 februari 2016, 23:00:44 »
Galanthus nivalis 'Grakes Heredij' komt uit een zaaiende kolonie waar nivalis en 'Scharlockii door elkaar groeiden, Wim. Op die locaties is heel veel verdwenen ondertussen. Naar het schijnt worden de Belgische vindplaatsen afgeschuimd. Dat maakt wel dat de variatie er inmiddels weg is, langs wegkanten en zelfs op private gebieden. Er is nog weinig te vinden dat outstanding is, heel veel middelmaat, in feite niet meer selecteerbaar... Het beste is er natuurlijk al jaren weg....

Grakes Heredij' is genoemd naar de tuin hier. 'Grake' was de koosnaam van de mensen op de ronde die mijn grootvader Gerard als postbode deed. 'Heredij' is een oud-dialectisch Hoeselts woord dat betekent 'onderhouden tuin, dat kan een groententuin, een park, een siertuin zijn. Je begrijpt dat ik een tijdlang wachtte vooraleer ik een sneeuwklokje naar de tuin hier benaamde...
Dus: Galanthus nivalis 'Grakes Heredij'

Deze ziet er inderdaad wel anders uit dan de anderen, prachtplantje!
Lichtervelde, West-Vlaanderen