Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 176972 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #870 Gepost op: 29 februari 2024, 11:13:21 »
@Herman
Het is niet alleen vanwege het klimaat dat we lattentuinen moeten aanleggen. Het kan ook mooie aspecten toevoegen aan een tuin qua ontwerp... maar dat is natuurlijk een kwestie van smaak.

Vind ik ook Thomas !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Crevicegardening
« Reactie #871 Gepost op: 29 februari 2024, 21:03:39 »
Geweldige foto's Kris... elke soort is een traktatie.
Ik weet niet of jouw Lamium een Lamium sandrasicum.... is maar van een afstandje lijkt het er wel op. Het verbaast me dat hij er zo goed uitziet met al die winterse regen die je hebt gehad...geweldig.

Dank je Thomas en heel goed gezien ...is inderdaad Lamium sandrasicum. Is wel afgedekt geweest tijdens de maanden december-januari en tot midden februari ...
Hierbij nog eentje die je wel zult kunnen smaken . 8)

Van deze Lamium sandrasicum zul je veel plezier hebben, Kris. Omdat ik afgelopen zomer mijn grote plant verloor, ben ik heel dankbaar dat een vriend twee exemplaren voor me meebracht van de plantenmarkt in BG Utrecht. Ze groeien erg goed en ik heb ze ook beschermd tegen vocht in de winter.

Over het algemeen lijkt het geslacht Lamium zeer aanbevelenswaardige variëteiten te hebben. Afgelopen zomer kon ik een bijzonder mooie plant bewonderen en fotograferen bij mijn vriend Dieter Zschummel...Lamium armenum. Ongelooflijk mooi.

Je Aloinopsis ziet er heel gelukkig uit. Goed gedaan Kris.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #872 Gepost op: 1 maart 2024, 09:51:34 »
Van deze Lamium sandrasicum zul je veel plezier hebben, Kris. Omdat ik afgelopen zomer mijn grote plant verloor, ben ik heel dankbaar dat een vriend twee exemplaren voor me meebracht van de plantenmarkt in BG Utrecht. Ze groeien erg goed en ik heb ze ook beschermd tegen vocht in de winter.
Over het algemeen lijkt het geslacht Lamium zeer aanbevelenswaardige variëteiten te hebben. Afgelopen zomer kon ik een bijzonder mooie plant bewonderen en fotograferen bij mijn vriend Dieter Zschummel...Lamium armenum. Ongelooflijk mooi.
Je Aloinopsis ziet er heel gelukkig uit. Goed gedaan Kris.

Die Lamium armenum is ongelooflijk prachtig Thomas !  :o :o :o
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #873 Gepost op: 3 maart 2024, 17:46:39 »
Langzaam komt er leven in de brouwerij in de nieuwe crevice ...De tweede bloeier van het jaar is deze Morisia monanthos met enkele eerste bloemen .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Crevicegardening
« Reactie #874 Gepost op: 4 maart 2024, 05:47:44 »
@Kris
Trouwens, erg leuk dat je Polemonium viscosum hebt laten zien. Een geweldige soort.

Ik heb hem ook op drie verschillende plekken in de rotstuin staan. Hij schijnt wat variabel te zijn in groeihoogte... maar over het algemeen relatief klein.

Hier is nog een vertegenwoordiger van dit interessante geslacht.
Polemonium pulcherrimum, waarvan de zaden zijn verzameld in de Placer Mountains (2100 meter).

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #875 Gepost op: 4 maart 2024, 08:58:17 »
@Kris
Trouwens, erg leuk dat je Polemonium viscosum hebt laten zien. Een geweldige soort.
Ik heb hem ook op drie verschillende plekken in de rotstuin staan. Hij schijnt wat variabel te zijn in groeihoogte... maar over het algemeen relatief klein.
Hier is nog een vertegenwoordiger van dit interessante geslacht.
Polemonium pulcherrimum, waarvan de zaden zijn verzameld in de Placer Mountains (2100 meter).
Ik heb Polemonium viscosum vroeger ook nog geprobeerd in de tuin Thomas , helaas toen zonder succes . Ondertussen weet ik dat ofwel in pot in een alpiene kas of wel in een crevice waarschijnlijk  de enige mogelijkheden zijn tot succes .Ik dek hem wel af gedurende te natte periodes .Ik heb iets met blauwe bloemen en dus deze past in mijn tuin  ))4 Ik hoop natuurlijk dat ik de kleinere/lagere versie te pakken heb. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Crevicegardening
« Reactie #876 Gepost op: 8 maart 2024, 13:16:28 »
Ik ben het helemaal met je eens Kris... Planten met blauwe bloemen hebben een speciale charme. We zullen hopelijk zien en vergelijken hoe laag onze Polemonium viscosum wordt in de zomer...🤞

Ik heb ook Polemonium boreale in de huidige zaaiing. Vermoedelijk zullen al deze schatten in onze rotstuinen nooit zo compact groeien als in het wild. Maar het is zeker het proberen waard.

Nu ben ik alleen nog op zoek naar Polemonium confertum...🥸

Eberhard Prößdorf

  • Junior
  • **
  • Berichten: 52
Re: Crevicegardening
« Reactie #877 Gepost op: 8 maart 2024, 16:59:16 »
Geweldige foto's Kris... elke soort is een traktatie.
Ik weet niet of jouw Lamium een Lamium sandrasicum.... is maar van een afstandje lijkt het er wel op. Het verbaast me dat hij er zo goed uitziet met al die winterse regen die je hebt gehad...geweldig.

Dank je Thomas en heel goed gezien ...is inderdaad Lamium sandrasicum. Is wel afgedekt geweest tijdens de maanden december-januari en tot midden februari ...
Hierbij nog eentje die je wel zult kunnen smaken . 8)

Van deze Lamium sandrasicum zul je veel plezier hebben, Kris. Omdat ik afgelopen zomer mijn grote plant verloor, ben ik heel dankbaar dat een vriend twee exemplaren voor me meebracht van de plantenmarkt in BG Utrecht. Ze groeien erg goed en ik heb ze ook beschermd tegen vocht in de winter.

Over het algemeen lijkt het geslacht Lamium zeer aanbevelenswaardige variëteiten te hebben. Afgelopen zomer kon ik een bijzonder mooie plant bewonderen en fotograferen bij mijn vriend Dieter Zschummel...Lamium armenum. Ongelooflijk mooi.

Je Aloinopsis ziet er heel gelukkig uit. Goed gedaan Kris.

Dag iedereen,
Ik had uit AGS-zaden een hele mooie Lamium gekweekt onder de naam Lamium garganicum. Helaas stierf hij na de eerste bloei.

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 422
Re: Crevicegardening
« Reactie #878 Gepost op: 8 maart 2024, 17:18:52 »
Hallo Eberhard

Ik denk dat de meeste soorten van het geslacht Lamium over het algemeen niet erg lang leven... en kunnen worden verkregen door zaaien of stekken. Bedankt voor deze prachtige foto. Naast de bloem ben ik ook geïnteresseerd in het blad van je (voormalige) plant. Het is heel anders dan de Lamium die ik tot nu toe heb gezien.

Onnodig te zeggen dat ik erg blij ben dat je hier deelneemt... Welkom.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #879 Gepost op: 8 maart 2024, 17:47:29 »


Geweldige foto's Kris... elke soort is een traktatie.
Ik weet niet of jouw Lamium een Lamium sandrasicum.... is maar van een afstandje lijkt het er wel op. Het verbaast me dat hij er zo goed uitziet met al die winterse regen die je hebt gehad...geweldig.
Dank je Thomas en heel goed gezien ...is inderdaad Lamium sandrasicum. Is wel afgedekt geweest tijdens de maanden december-januari en tot midden februari ...
Hierbij nog eentje die je wel zult kunnen smaken . 8)
Van deze Lamium sandrasicum zul je veel plezier hebben, Kris. Omdat ik afgelopen zomer mijn grote plant verloor, ben ik heel dankbaar dat een vriend twee exemplaren voor me meebracht van de plantenmarkt in BG Utrecht. Ze groeien erg goed en ik heb ze ook beschermd tegen vocht in de winter.
Over het algemeen lijkt het geslacht Lamium zeer aanbevelenswaardige variëteiten te hebben. Afgelopen zomer kon ik een bijzonder mooie plant bewonderen en fotograferen bij mijn vriend Dieter Zschummel...Lamium armenum. Ongelooflijk mooi.
Je Aloinopsis ziet er heel gelukkig uit. Goed gedaan Kris.
Dag iedereen,
Ik had uit AGS-zaden een hele mooie Lamium gekweekt onder de naam Lamium garganicum. Helaas stierf hij na de eerste bloei.
Herzlich Willkommen in unserem Forum Eberhard!!! Ich freue mich sehr, Sie hier begrüßen zu dürfen und hoffe, dass wir noch viele weitere Erfahrungen austauschen können...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #880 Gepost op: 8 maart 2024, 17:53:34 »
Hallo Eberhard
Ik denk dat de meeste soorten van het geslacht Lamium over het algemeen niet erg lang leven... en kunnen worden verkregen door zaaien of stekken. Bedankt voor deze prachtige foto. Naast de bloem ben ik ook geïnteresseerd in het blad van je (voormalige) plant. Het is heel anders dan de Lamium die ik tot nu toe heb gezien.
Onnodig te zeggen dat ik erg blij ben dat je hier deelneemt... Welkom.
Je zou een punt kunnen hebben Thomas ...Maar in tegenstelling tot bepaalde andere Lamium soorten zou garganicum dus houden van meer schaduw en een wat rijkere grond ...Ik weet niet waar je hem hebt uitgeplant Eberhard ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Eberhard Prößdorf

  • Junior
  • **
  • Berichten: 52
Re: Crevicegardening
« Reactie #881 Gepost op: 8 maart 2024, 19:19:20 »
Bedankt voor je leuke welkomstgroet.
Ik plantte de lamium in halfschaduw in een steen-leemachtig substraat, nauwelijks humus. Ik vermoedde ook dat de plant monocarp zou kunnen zijn?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #882 Gepost op: 11 maart 2024, 13:30:11 »
Ook Campanula fragilis heeft zijn nieuwe bladeren naar boven gehaald . Let op , hoe harig die zijn . Geeft aan dat hij niet zo goed tegen teveel vocht kan en dat is ook zo . De stortregens van vandaag zijn niet zo goed .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crevicegardening
« Reactie #883 Gepost op: 15 maart 2024, 09:36:05 »
Bedankt voor je leuke welkomstgroet.
Ik plantte de lamium in halfschaduw in een steen-leemachtig substraat, nauwelijks humus. Ik vermoedde ook dat de plant monocarp zou kunnen zijn?

Ook van mijn kant hartelijk welkom op ons Forum Ebbie  -2(  Ja de hoogdagen van het Schots forum liggen al een tijdje achter ons helaas.  Wij zijn met ons bescheiden forum toch heel tevreden met wat internationale inbreng.  Met de vertaalprogramma's van vandaag lukt dat trouwens best heb ik de indruk.  Veel plezier hier !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Eberhard Prößdorf

  • Junior
  • **
  • Berichten: 52
Re: Crevicegardening
« Reactie #884 Gepost op: 15 maart 2024, 11:07:27 »
Dank je, Luc.