Narcissus pseudonarcissus is vrij uniform in de natuur. Toch zijn er soms zelden, iets afwijkende planten te vinden.
Deze N. pseudonarcissus RES2019FWET1 wijkt af door het stervormige uiterlijk van de bloem. De tepalen zijn hier namelijk vrij spits en niet afgerond zoals bij de meeste vormen.
Een bijzondere soort Frankie, heb je deze zelf ooit gevonden en waar ongeveer?
Heb me meerdere malen proberen te verdiepen in N. pseudonarcissus maar het is zo'n 'mijnenveld' qua verschil is sub-soorten die door de ene wel erkend worden en door de andere weer niet. Er zijn ook zoveel kruisingen en (tuin)varieteiten maar niemand meer de oorsprong van weet of waarvan ze in de vrije natuur uberhaupt niet meer terug te vinden zijn.
Pseudonarcissus is inderdaad onderverdeeld in een groot aantal ondersoorten die dan door sommige weer niet erkend worden. En ook in de handel zijn diverse planten terug te vinden al dan niet benaamd, dit vaak met een commercieel doeleinde.
De planten die ik heb in de tuin zijn wel degelijk Narcissus pseudonarcissus maar voorlopig is het me nog een raadsel welke ondersoort het juist zou moeten of kunnen zijn. Misschien dat andere mensen hier hun licht op kunnen laten schijnen.
In de sectie "pseudonarcissus" zijn een reeks soorten gekend.
Van N. pseudonarcissus zelf is er maar 1 ondersoort beschreven.
Zie de pdf file hieronder.
Interessant Luc, ik heb er ook nog eens het boek van Salmon erbij gehaald, maar van 'onze' N. pseudonarcissus wordt geen melding gemaakt...?
Mag ik aannemen dat 'onze' narcis dan voluit Narcissus pseudonarcissus subsp. pseudonarcissus heet, afgaande van uw bijgevoegde pdf? De soort die dus een heel groot verspreidingsgebied heeft van Engeland tot in de Alpen?