Auteur Topic: Colchicum en Merendera 2012  (gelezen 33335 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2012, 23:19:55 »
In jouw kruising zit weinig luteum bloed en in de kruising op het schotse forum zit weinig kesselringii bloed, tenminste wat betreft de kleur.
Het is maar wat je wil bereiken? En toch ben ik erg benieuwd naar het resultaat van de rest van de zaailingen.

Er is duidelijk nog meer hoop voor Luc ....Maar smaken verschillen natuurlijk Gerrit .Ik stel me wel een (citroen)gele voor met heel goede duidelijke paarse markeringen aan de buitenzijde en tevens een paarse keel ... 
Stel je maar eens voor eentje met zowel geel als wit als paars ?

Dat zouden inderdaad prachtige planten kunnen zijn, maar wellicht niet in een of twee generaties te verwezenlijken.
Veel bestuiven, opkweken, selecteren en dan weer opnieuw. Misschien wel leuk om te doen!
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2012, 23:35:59 »
Colchicum kesselringii heeft vandaag dank zij de zon hier een eerste bloem geopend.
Ik had dat dit dit jaar nog niet verwacht.
Met dank aan Kris van wie ik deze plant bekomen heb door middel van ruilen, wat naar mijn mening wel wat meer mag gebeuren.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2012, 23:53:35 »
Een knappe verschijning is dat Gerrit !

Inderdaad een mooie verschijning in deze bloemarme periode.
Hoewel hier het voorjaar ook langzaam ontwaakt kijk ik elke dag met jaloezie naar de berichten en foto's op het forum van de Vlaamse riviëra.
Misschien is het goed om Willem Vermandere te verwittigen van deze benaming want die staat nog niet in zijn lied 'Vlaanderland'  ((14
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #18 Gepost op: 16 januari 2012, 08:37:23 »
Met dank aan Kris van wie ik deze plant bekomen heb door middel van ruilen, wat naar mijn mening wel wat meer mag gebeuren.

Ruilen is inderdaad één van de (vele !) prettige nevenverschijnselen van dit forum Gerrit !!

Hoewel hier het voorjaar ook langzaam ontwaakt kijk ik elke dag met jaloezie naar de berichten en foto's op het forum van de Vlaamse riviëra.
Misschien is het goed om Willem Vermandere te verwittigen van deze benaming want die staat nog niet in zijn lied 'Vlaanderland'  ((14

Ik neem contact op met Willem V. om hem op deze onduldbare tekortkoming te wijzen...  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #19 Gepost op: 16 januari 2012, 08:38:02 »
Er is duidelijk nog meer hoop voor Luc ....Maar smaken verschillen natuurlijk Gerrit .Ik stel me wel een (citroen)gele voor met heel goede duidelijke paarse markeringen aan de buitenzijde en tevens een paarse keel ... 
Stel je maar eens voor eentje met zowel geel als wit als paars ?

Dat zouden inderdaad prachtige planten kunnen zijn, maar wellicht niet in een of twee generaties te verwezenlijken.
Veel bestuiven, opkweken, selecteren en dan weer opnieuw. Misschien wel leuk om te doen!
Nakomelingen in eerste generatie dragen eigenschappen van beide zonder probleem mee, maar om een nakomeling te krijgen die voldoet aan je verwachtingen is meer geluk nodig.
Een volgende generatie opkweken (mijn hybride terug kruisen met colchicum luteum) is geen garantie voor een beter resultaat maar de mogelijkheid is er.
Torhout, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #20 Gepost op: 16 januari 2012, 18:44:52 »
Colchicum kesselringii heeft vandaag dank zij de zon hier een eerste bloem geopend.
Ik had dat dit dit jaar nog niet verwacht.
Met dank aan Kris van wie ik deze plant bekomen heb door middel van ruilen, wat naar mijn mening wel wat meer mag gebeuren.

Blij dat hij helemaal is aangeslagen Gerrit ! Nu dat hij bloeirijp was wist ik wel , je kan het merken aan de grootte van de knol.
En de ruil was heel graag gedaan ! Je hebt het helemaal bij het rechte eind , dat zou meer moeten gebeuren.Ik vind het alleszins plezieriger dan planten kopen ....
Trouwens bloeit mijn plant -degene waarvan jouw bol afkomstig is -momenteel ook hier in Rumst. Dus maw hun tijdsklok is niet "gereset" door ze te verhuizen van Rumst naar Nederland ...Ik blijf ze ook altijd mooi vinden en daarom  heb ik hem dit weekend -nog maar eens -voor de lens gesleurd...Hopelijk verveeld hij nog niet ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #21 Gepost op: 16 januari 2012, 19:17:14 »
Zoiets gaat niet gauw vervelen, Kris, zowel jij als Gerrit brengen hem mooi in beeld.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Johan Keulemans

  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3875
  • Geslacht: Man
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #22 Gepost op: 16 januari 2012, 20:46:10 »
Heel mooi Gerrit en Kris.
Vervelen gaat dat nooit, en Kris ik weet nog een plaats waar die plant mooi zou staan  :)
Er zijn mensen die veel praten maar weinig zeggen en er zijn mensen die weinig praten maar veel zeggen.

The Host of the Seraphim (DCD)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #23 Gepost op: 17 januari 2012, 00:37:17 »
Colchicum kesselringii heeft vandaag dank zij de zon hier een eerste bloem geopend.
Ik had dat dit dit jaar nog niet verwacht.
Met dank aan Kris van wie ik deze plant bekomen heb door middel van ruilen, wat naar mijn mening wel wat meer mag gebeuren.

Blij dat hij helemaal is aangeslagen Gerrit ! Nu dat hij bloeirijp was wist ik wel , je kan het merken aan de grootte van de knol.
En de ruil was heel graag gedaan ! Je hebt het helemaal bij het rechte eind , dat zou meer moeten gebeuren.Ik vind het alleszins plezieriger dan planten kopen ....
Trouwens bloeit mijn plant -degene waarvan jouw bol afkomstig is -momenteel ook hier in Rumst. Dus maw hun tijdsklok is niet "gereset" door ze te verhuizen van Rumst naar Nederland ...Ik blijf ze ook altijd mooi vinden en daarom  heb ik hem dit weekend -nog maar eens -voor de lens gesleurd...Hopelijk verveeld hij nog niet ...   

Ik kende tot nu toe alleen Cochicum autumnale en C. speciosum en die hebben flinke bollen. In vergelijking hiermee heeft Colchicum kesselringii maar een bolletje en dat is dan ook de reden dat ik geen bloei verwachte. En nu ik de bloem gezien heb klopt de verhouding bloem en bol  ook prima met de "grote" soorten.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #24 Gepost op: 17 januari 2012, 16:23:45 »
In bloei Colchicum Hungaricum 'Rosea'
Ik ben verrast van het aantal bloemen op een bol.
De eerste foto is van 5 dagen geleden, de andere twee van vandaag met een lekker zonnetje.
Dat ziet er prachtig uit Gerrit.
De herkomst van deze Colchicum Hungaricum is uit Joegoslavie

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #25 Gepost op: 17 januari 2012, 20:18:54 »
Nog eentje die hier voor het eerst gaat bloeien is Colchicum robustum . (vroeger/of soms nog  Merendera ....)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #26 Gepost op: 24 januari 2012, 18:13:31 »
Een tweetal dat pas in bloei is gekomen
Colchicum triphyllum (O-Turkije)
Merendera jolanthae (Turkmenistan)
Torhout, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #27 Gepost op: 24 januari 2012, 19:57:06 »
Merendera jolanthae (Turkmenistan)
Maakt deze ook van die ondergrondse uitlopers Luc ?
Eind deze week zal M. sobolifora als "Plant van de Maand" --1 --6 op de NRV-site verschijnen en zou nogal ondergrondse uitlopers maken.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #28 Gepost op: 24 januari 2012, 20:24:54 »
Colchicum triphyllum (O-Turkije)

Duidelijker kan niet Luc , we zien maar al te goed de drie bladeren die hem zijn Latijnse naam hebben gegeven ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4879
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re:Colchicum en Merendera 2012
« Reactie #29 Gepost op: 24 januari 2012, 20:26:52 »
Merendera jolanthae (Turkmenistan)
Maakt deze ook van die ondergrondse uitlopers Luc ?
Eind deze week zal M. sobolifora als "Plant van de Maand" --1 --6 op de NRV-site verschijnen en zou nogal ondergrondse uitlopers maken.
Het is tot nu niet mijn ervaring dat Merendera (Colchicum) jolanthae uitlopers vormt.
Merendera sobolifera doet dit duidelijk wel. Ik heb helaas geen foto van de heel aparte vingervormige "bollen".
Torhout, West-Vlaanderen