Auteur Topic: Bloei Maart -April 2024  (gelezen 6341 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #90 Gepost op: 2 april 2024, 18:09:55 »
 Rhodanthemum hosmariense (16BW00350 W)
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 432
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #91 Gepost op: 2 april 2024, 18:52:08 »
Rhodanthemum hosmariense (16BW00350 W)

Heel mooi en best vroeg bij jullie... zoals bijna alles minstens twee weken eerder dan bij ons.

Ken ik deze soort onder de naam Leucanthemum mariesii? Ik wist niet dat er een naamsverandering was geweest. 🥸

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #92 Gepost op: 2 april 2024, 20:22:14 »
Rhodanthemum hosmariense (16BW00350 W)
Heel mooi en best vroeg bij jullie... zoals bijna alles minstens twee weken eerder dan bij ons.
Ken ik deze soort onder de naam Leucanthemum mariesii? Ik wist niet dat er een naamsverandering was geweest. 🥸
De eerste bloemen kwamen al een maand geleden Thomas.  :o 
Wat ik vind als  een geldig synoniem is Leucanthemum hosmariense en  Chrysanthemum hosmariense....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 432
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #93 Gepost op: 3 april 2024, 12:19:44 »
Een ander klein plantje dat me na aan het hart ligt is Veronica caespitosa.
Op de eerste foto zie je een exemplaar in een bak op de patio. Ik was te lui om het te beschermen tegen de regen in de winter. Verrassend genoeg heeft hij geen schade van de regen en de (weinige) sneeuw.
Er lijken grote verschillen te zijn in de groeiwijze van deze soort. Die in de bak heeft rechtopstaande stengels en enkelvoudige bladeren.

In de rotstuin staat een exemplaar dat er heel anders uitziet. Erg behaard, platgroeiend en de bladeren staan meestal in kleine trosjes. Deze heb ik echter beschermd tegen nat worden... omdat ik vooral houd van de manier waarop hij zich een weg baant door de "wilde" opstelling van stenen. ✌️

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4120
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #94 Gepost op: 3 april 2024, 12:53:29 »
Een ander klein plantje dat me na aan het hart ligt is Veronica caespitosa.
Op de eerste foto zie je een exemplaar in een bak op de patio. Ik was te lui om het te beschermen tegen de regen in de winter. Verrassend genoeg heeft hij geen schade van de regen en de (weinige) sneeuw.
Er lijken grote verschillen te zijn in de groeiwijze van deze soort. Die in de bak heeft rechtopstaande stengels en enkelvoudige bladeren.

In de rotstuin staat een exemplaar dat er heel anders uitziet. Erg behaard, platgroeiend en de bladeren staan meestal in kleine trosjes. Deze heb ik echter beschermd tegen nat worden... omdat ik vooral houd van de manier waarop hij zich een weg baant door de "wilde" opstelling van stenen. ✌️
Top Thomas!  ((14
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #95 Gepost op: 4 april 2024, 09:25:19 »
Een ander klein plantje dat me na aan het hart ligt is Veronica caespitosa.
Op de eerste foto zie je een exemplaar in een bak op de patio. Ik was te lui om het te beschermen tegen de regen in de winter. Verrassend genoeg heeft hij geen schade van de regen en de (weinige) sneeuw.
Er lijken grote verschillen te zijn in de groeiwijze van deze soort. Die in de bak heeft rechtopstaande stengels en enkelvoudige bladeren.
In de rotstuin staat een exemplaar dat er heel anders uitziet. Erg behaard, platgroeiend en de bladeren staan meestal in kleine trosjes. Deze heb ik echter beschermd tegen nat worden... omdat ik vooral houd van de manier waarop hij zich een weg baant door de "wilde" opstelling van stenen. ✌️

Prachtig Thomas. , ook mijn favoriet ...Heel merkwaardig om die verschillen te zien tussen de beide ...Ik heb hier ook enkele caespitosa  en die zien er allemaal uit zoals jouw plant op de tweede foto ))4 ))4 De vorm die je toont op foto 1 heb ik nog niet eerder gezien in cultuur. Is wel een fantastische vorm. Kan je iets zeggen over de afkomst ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 432
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #96 Gepost op: 4 april 2024, 10:12:34 »
Ik kocht beide "variëteiten" van deze betoverende Turkse kap van een Tsjechische tuinier op een plantenbeurs. Ik kan niet zeggen waar hij de zaden vandaan had. Maar ik kan hem meteen mailen... misschien komen we er dan achter waar de
"Variant 1" vandaan komt.

Er zijn ook lichte en donkere soorten bloemkleur... in ieder geval voor mij.

Over het algemeen vind ik de "wollige" platte vorm iets mooier. Maar het komt erop neer dat het allebei fantastische voorbeelden zijn van de oneindige variëteit aan hittebestendige planten die we in onze rotstuinen moeten blijven kweken... toch?

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #97 Gepost op: 4 april 2024, 10:14:13 »
Ik kocht beide "variëteiten" van deze betoverende Turkse kap van een Tsjechische tuinier op een plantenbeurs. Ik kan niet zeggen waar hij de zaden vandaan had. Maar ik kan hem meteen mailen... misschien komen we er dan achter waar de
"Variant 1" vandaan komt.
Er zijn ook lichte en donkere soorten bloemkleur... in ieder geval voor mij.
Over het algemeen vind ik de "wollige" platte vorm iets mooier. Maar het komt erop neer dat het allebei fantastische voorbeelden zijn van de oneindige variëteit aan hittebestendige planten die we in onze rotstuinen moeten blijven kweken... toch?

Zonder meer Thomas ! En bedankt voor je reactie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #98 Gepost op: 4 april 2024, 20:40:48 »
Nieuw sinds vorig voorjaar in de collectie is Pulsatilla x magyarica  . Dit is natuurlijke hybride (dus door moeder natuur gefabriceerd )tussen  Pulsatilla pratensis subsp. hungarica and Pulsatilla  zimmermanni. Bloeit hier nu de eerste keer ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #99 Gepost op: 4 april 2024, 21:13:48 »
Nieuw sinds vorig voorjaar in de collectie is Pulsatilla x magyarica  . Dit is natuurlijke hybride (dus door moeder natuur gefabriceerd )tussen  Pulsatilla pratensis subsp. hungarica and Pulsatilla  zimmermanni. Bloeit hier nu de eerste keer ...

Vreemde kruising, Kris. Maar ook de twee ouderplanten zijn mij onbekend...?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #100 Gepost op: 4 april 2024, 21:23:14 »
Nieuw sinds vorig voorjaar in de collectie is Pulsatilla x magyarica  . Dit is natuurlijke hybride (dus door moeder natuur gefabriceerd )tussen  Pulsatilla pratensis subsp. hungarica and Pulsatilla  zimmermanni. Bloeit hier nu de eerste keer ...
Vreemde kruising, Kris. Maar ook de twee ouderplanten zijn mij onbekend...?

Kan of kon ...je nog tegenkomen Frankie ...Ik denk dat de ouders en hybride voorkomen in Hongarije en naburige gebieden zoals Slowakije ..
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4895
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #101 Gepost op: 5 april 2024, 12:17:09 »
Twee planten uit het overdekte stuk die verkiezen om weinig water op hun bladeren te krijgen
Draba polytricha
Asperula arcadiensis
Torhout, West-Vlaanderen

Thomas Eckert

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 432
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #102 Gepost op: 8 april 2024, 18:51:08 »
Twee planten uit het overdekte stuk die verkiezen om weinig water op hun bladeren te krijgen
Draba polytricha
Asperula arcadiensis

Hallo Luc

Een beetje schandalig dat er nog niemand heeft gereageerd op je betoverende Asperula arcadiensis...😂

De foto is precies naar mijn smaak, omdat sommige bloemen nog gesloten zijn.

Overigens werkt deze soort bij mij zonder enige bescherming tegen het nat. Maar waarschijnlijk regent het hier niet zo vaak als waar jij woont (?).

Ik wil ook graag vermelden dat deze Asperula arcadiensis uitstekend reageert op extreme hitte. Ik heb hem in een gat geplaatst waar eerder alles was afgestorven. Ik vermoed dat dit komt doordat de grote steen in de loop van de dag extreem opwarmt. De Asperula lijkt het daarentegen erg prettig te vinden. Een klein detail dat in de toekomst mogelijk van groter belang kan zijn...(?)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #103 Gepost op: 9 april 2024, 08:38:12 »
Twee planten uit het overdekte stuk die verkiezen om weinig water op hun bladeren te krijgen
Draba polytricha
Asperula arcadiensis
Hallo Luc
Een beetje schandalig dat er nog niemand heeft gereageerd op je betoverende Asperula arcadiensis...😂
De foto is precies naar mijn smaak, omdat sommige bloemen nog gesloten zijn.
Overigens werkt deze soort bij mij zonder enige bescherming tegen het nat. Maar waarschijnlijk regent het hier niet zo vaak als waar jij woont (?).
Ik wil ook graag vermelden dat deze Asperula arcadiensis uitstekend reageert op extreme hitte. Ik heb hem in een gat geplaatst waar eerder alles was afgestorven. Ik vermoed dat dit komt doordat de grote steen in de loop van de dag extreem opwarmt. De Asperula lijkt het daarentegen erg prettig te vinden. Een klein detail dat in de toekomst mogelijk van groter belang kan zijn...(?)
We waren allemaal jaloers Thomas ....vandaar geen reacties .... -2( -2( ))8 ))8 :-X  Neen , zonder jokes ...inderdaad een heel goede plant ! En ook bij mij staat hij gewoon buiten zonder enige bescherming . Ik heb ze zien groeien in de Peloponnesos in verticale wanden .Subliem om te zien ! Nu is de bloei wel beter zo te zien als ze zoals bij Luc onder glas staan in de winter ...Min exemplaar staat op een tufsteen ...
« Laatst bewerkt op: 9 april 2024, 08:48:09 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei Maart -April 2024
« Reactie #104 Gepost op: 9 april 2024, 17:15:57 »
Gentiana verna, ter plaatse gezaaid een 4 jaar geleden, komt ook opnieuw in aktie.
Harelbeke-West-Vlaanderen