Auteur Topic: Iris 2024  (gelezen 5940 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Iris 2024
« Reactie #135 Gepost op: 31 maart 2024, 19:58:51 »
De onstuitbare slakkenvraat en het barslechte weer is een gesel voor bijna alle voorjaarsbloemen in de tuin, zeker wat iris betreft. Daarom ben ik ze gaan opzoeken in de natuur waar van slakkenvraat geen sprake is. Vandaag hier toch maar vlot 25°C opgetekend. De bloei gaat snel nu.
Iris pumila is een soort die het echt niet goed doet in ons klimaat, deels ook aan de onophoudelijke slakkenvraat te danken. Ik heb zoveel klonen geprobeerd in de tuin, maar geen enkele doet het echt goed.
Op de steppelanden grens Oostenrijk/Hongarije staat ze momenteel met duizenden. Een wonderbaarlijke en fantastische aanblik. De timing is perfect! de variatie in kleur en vorm lijkt eindeloos.

Ik heb het idee dat Iris attica die gelijkaardig is met Iris pumila een veel beter alternatief is voor de tuin.

Prachtig aanzicht , Frankie ! Veel plezier daar !!!  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2024
« Reactie #136 Gepost op: 31 maart 2024, 20:44:25 »
Ik heb het idee dat Iris attica die gelijkaardig is met Iris pumila een veel beter alternatief is voor de tuin.
Gelijkaardig maakt nog niet de zelfde plant Frankie.
En de slakken eten ze beide !

Iris pumila vind ik wat mooier, Luc, het zijn zeker niet dezelfde planten. De kleuren bij pumila zijn doorgaans intenser. Maar de vormen van attica die ik heb (van u en Luc) zijn gemakkelijker in de tuin (tot nog toe). Pumila laat het na een paar jaar telkens afweten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2024
« Reactie #137 Gepost op: 31 maart 2024, 20:50:04 »
Pffft, wat een Iris waterval hier, schitterend!!

Ik doe een beetje mee :

Iris potaninii - gelukkig één onbeschadigde bloem, de overige knoppen zijn ofwel gerot van de eeuwige regen of aangevreten door onze slijmerige 'vrienden'...

Is en blijft een schitterend ding, Luc!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2024
« Reactie #138 Gepost op: 31 maart 2024, 20:51:17 »
De eerste iris uit de onco groep voor dit seizoen - Iris paradoxa Choschab

Magnifiek!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2024
« Reactie #139 Gepost op: 1 april 2024, 12:37:03 »
Op de steppelanden grens Oostenrijk/Hongarije staat ze momenteel met duizenden. Een wonderbaarlijke en fantastische aanblik. De timing is perfect! de variatie in kleur en vorm lijkt eindeloos.

Prachtige beelden Frankie !!!
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2024
« Reactie #140 Gepost op: 1 april 2024, 12:37:36 »
De eerste iris uit de onco groep voor dit seizoen - Iris paradoxa Choschab

Heel mooie vorm Luc , met die adering ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2024
« Reactie #141 Gepost op: 1 april 2024, 12:41:07 »
Iris pumila is een soort die het echt niet goed doet in ons klimaat. Ik heb zoveel klonen geprobeerd in de tuin, maar geen enkele doet het echt goed.
Op de steppelanden grens Oostenrijk/Hongarije staat ze momenteel met duizenden.

De vraag is dan hoe dit komt Frankie ...Ik heb vroeger wel eens pumila gehad in de tuin maar dat waren niet de echte botanische soorten maar cultivars ...De echte en botanische  pumila heb ik hier niet denk ik ...Je hebt het over "steppelanden ' . Heeft het daar mee te maken ?
Ik weet niet of Luc S en Luc G deze in de collectie hebben ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4895
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Iris 2024
« Reactie #142 Gepost op: 1 april 2024, 17:44:46 »
Iris pumila is een soort die het echt niet goed doet in ons klimaat. Ik heb zoveel klonen geprobeerd in de tuin, maar geen enkele doet het echt goed.
Op de steppelanden grens Oostenrijk/Hongarije staat ze momenteel met duizenden.

De vraag is dan hoe dit komt Frankie ...Ik heb vroeger wel eens pumila gehad in de tuin maar dat waren niet de echte botanische soorten maar cultivars ...De echte en botanische  pumila heb ik hier niet denk ik ...Je hebt het over "steppelanden ' . Heeft het daar mee te maken ?
Ik weet niet of Luc S en Luc G deze in de collectie hebben ?
Iris pumila staat hier in de rotstuin maar niet alle collecties doen het even goed.
De bicolor vorm bijvoorbeeld moet elke winter afgedekt worden met een glasplaat.
Andere breiden uit alsof het onkruid is.
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2024
« Reactie #143 Gepost op: 1 april 2024, 17:55:57 »
Iris pumila is een soort die het echt niet goed doet in ons klimaat. Ik heb zoveel klonen geprobeerd in de tuin, maar geen enkele doet het echt goed.
Op de steppelanden grens Oostenrijk/Hongarije staat ze momenteel met duizenden.

De vraag is dan hoe dit komt Frankie ...Ik heb vroeger wel eens pumila gehad in de tuin maar dat waren niet de echte botanische soorten maar cultivars ...De echte en botanische  pumila heb ik hier niet denk ik ...Je hebt het over "steppelanden ' . Heeft het daar mee te maken ?
Ik weet niet of Luc S en Luc G deze in de collectie hebben ?

Veel pumila's doen het hier evenmin goed, één soort munt uit I. pumila atroviolacea die uitbreidt en goed bloeit. (foto van vorig jaar want dit jaar deels verregend en deels afgevreten  >:( )

Eentje van Frankie die hier voor het eerst bloeit is Iris pumila met code BRE2019, een zeldzame kleur maar heeft ook zwaar geleden onder de vele regenval.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Iris 2024
« Reactie #144 Gepost op: 1 april 2024, 17:57:42 »
En dan is er deze al eerder getoonde van JJA - dit jaar 2 bloemen... groeit zo goed als niet bij, staat hier inmiddels al een 5tal jaar of zelfs meer... maar hij leeft nog.  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2024
« Reactie #145 Gepost op: 1 april 2024, 18:23:46 »
Veel pumila's doen het hier evenmin goed, één soort munt uit I. pumila atroviolacea die uitbreidt en goed bloeit. (foto van vorig jaar want dit jaar deels verregend en deels afgevreten  >:( )
Eentje van Frankie die hier voor het eerst bloeit is Iris pumila met code BRE2019, een zeldzame kleur maar heeft ook zwaar geleden onder de vele regenval.

Bedankt Luc ! Interessant om te weten .....I. pumila atroviolacea is in ieder geval zeer mooi ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2024
« Reactie #146 Gepost op: 1 april 2024, 18:24:13 »
En dan is er deze al eerder getoonde van JJA - dit jaar 2 bloemen... groeit zo goed als niet bij, staat hier inmiddels al een 5tal jaar of zelfs meer... maar hij leeft nog.  -2(

Toch wel heel speciaal  !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Iris 2024
« Reactie #147 Gepost op: 1 april 2024, 18:26:01 »
Iris pumila staat hier in de rotstuin maar niet alle collecties doen het even goed.
De bicolor vorm bijvoorbeeld moet elke winter afgedekt worden met een glasplaat.
Andere breiden uit alsof het onkruid is.

Dat is dan op zijn minst heel merkwaardig Luc ...Maar des te beter uiteraard ...Is er dan een lijn in te trekken uit welk gebied de goeie zijn ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2024
« Reactie #148 Gepost op: 1 april 2024, 20:38:22 »
Iris pumila is een soort die het echt niet goed doet in ons klimaat. Ik heb zoveel klonen geprobeerd in de tuin, maar geen enkele doet het echt goed.
Op de steppelanden grens Oostenrijk/Hongarije staat ze momenteel met duizenden.

De vraag is dan hoe dit komt Frankie ...Ik heb vroeger wel eens pumila gehad in de tuin maar dat waren niet de echte botanische soorten maar cultivars ...De echte en botanische  pumila heb ik hier niet denk ik ...Je hebt het over "steppelanden ' . Heeft het daar mee te maken ?
Ik weet niet of Luc S en Luc G deze in de collectie hebben ?

De cultivars met pumilabloed gaan inderdaad wel goed in de tuin, Kris.

Iris pumila heeft een enorm verspreidingsgebied en dat weet Luc S. eigenlijk beter dan ik, hij deed verschillende collecties op verschillende locaties. De vorm die hier groeit op de oostenrijks/hongaarse grens komt oorspronkelijk uit het oosten. Op eigen houtje is hij hier door de eeuwen heen verzeild geraakt via de hongaarse poesta. Hij bewoont hier een biotoop wat men hier steppegebied noemt. Je kan het biotoop goed vergelijken met onze kalkgraslanden. Veel van die typische soorten groeien hier ook. Hier heerst een continentaal klimaat met droge landlucht. En als ik zeg droog, dan bedoel ik ook echt droog. We zijn nu eind maart/begin april en de grond barst hier overal van de droogte. Deze winter viel hier nagenoeg geen neerslag en de temperaturen beginnen hier al aardig op te lopen, vandaag toch al even 28°c opgemeten. Dat is dus heel wat anders dan ons maritiem vochtig klimaat. Hier is overigens ook geen spoor van slakken te bekennen. Ze komen hier amper voor!

Een soort als Iris lutescens komt eveneens uit een vochtig, mediterraan zeeklimaat en die doet het dan overigens wel goed in onze tuinen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Iris 2024
« Reactie #149 Gepost op: 1 april 2024, 20:40:35 »
En dan is er deze al eerder getoonde van JJA - dit jaar 2 bloemen... groeit zo goed als niet bij, staat hier inmiddels al een 5tal jaar of zelfs meer... maar hij leeft nog.  -2(

Hele mooie vorm, maar helaas zonder groeikracht. Eens kijken of ik hem nog heb staan. Ik herinner me dat Luc s. hem ooit verloren heeft. Een stekje van mij heeft hem toen gered.
Lichtervelde, West-Vlaanderen