Auteur Topic: Trillium  (gelezen 68189 keer)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #90 Gepost op: 26 december 2012, 22:42:24 »
Herman,herinner je  je noch hoe de rijpe bes eruit zag?
José, neen. Dat is iets waaraan ik volgend jaar meer aandacht moet aan besteden. Een foto van de bessen is snel gemaakt en is altijd een goede aanvulling voor identificatie. Heb jij foto's van bessen van de verschillende trilliums? Ik ben nu begonnen aan een identificatie tabel (deels gebaseerd op het boek van Frederick W. Case) en foto's van bessen zouden een goede aanvulling zijn.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re: Trillium
« Reactie #91 Gepost op: 26 december 2012, 23:23:44 »
Ik heb wel wat fotos van rijpe Trilliumbessen maar ze zijn her en der verspreid.Het zal wat tijd vergen om ze te verzamelen en op het forum te plaatsen.José.

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re: Trillium
« Reactie #92 Gepost op: 1 januari 2013, 22:45:20 »
Herman,Trillium grandiflorum  (foto 1 en 2) en T.flexipes (foto 3 en 4) met hun respectievelijke rijpe bes of vrucht.De hoeveelheid 'rood' op de flexipes kan variëren.

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re: Trillium
« Reactie #93 Gepost op: 1 januari 2013, 23:10:23 »
Trillium albidum en T. parviflorum zijn sessiele soorten uit het westen van de US. Zowel bloem als blad lijken sterk op elkaar. De rijpe vrucht geeft uitsluitsel.

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re: Trillium
« Reactie #94 Gepost op: 1 januari 2013, 23:27:53 »
Nog een paar bessen.Trillium Flexipes 'susquehanna' met meer 'rood' zowel in het vruchtbeginsel als in de rijpe bes dan de soort zelf en Trillium vaseyi met de grootste bloem van alle gesteelde Trilliums maar met een relatief kleine bes.

José Callens

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 66
Re: Trillium
« Reactie #95 Gepost op: 1 januari 2013, 23:42:58 »
Om te eindigen,Trillium cuneatum en Trillium tschonoskii,een amerikaanse sessiele soort en een aziatische gesteelde soort met totaal verschillende bessen.

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #96 Gepost op: 2 januari 2013, 10:06:57 »
Om te eindigen,Trillium cuneatum en Trillium tschonoskii,een amerikaanse sessiele soort en een aziatische gesteelde soort met totaal verschillende bessen.
Bedankt José, dit is heel nuttige informatie. Ik ga dit jaar ook vruchten fotograferen, je ziet de vruchten wel in de tuin maar achteraf vergeet je toch welke vrucht bij welke plant hoorde.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

André De Jonghe

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 10
Re: Trillium
« Reactie #97 Gepost op: 3 januari 2013, 14:06:28 »
 Heb je zelf veel Trilliums?
Herman, ik ben enkele dagen weg geweest, vandaar de late reaktie. Ik heb volgende Trilliums: tschonoskii, grandiflorum, kamtschaticum, luteum, nivale en pusillum. Verplanten hebben ze niet graag. Ik denk dat de wortelvorming vroeg begint, alsook de uitloper voor de nieuwe scheut. Als die beschadigd raken kan het zijn dat de plant een jaar ondergronds blijft en zelfs afsterft.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Trillium
« Reactie #98 Gepost op: 3 januari 2013, 20:51:25 »
Nog mijn dank voor de uiteenzetting en de foto's van José .Heel interessant en dit kan ons zeker weer een pak op weg helpen om betere inzichten te verkrijgen !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #99 Gepost op: 5 januari 2013, 19:03:30 »
Heb je zelf veel Trilliums?
Herman, ik ben enkele dagen weg geweest, vandaar de late reaktie. Ik heb volgende Trilliums: tschonoskii, grandiflorum, kamtschaticum, luteum, nivale en pusillum. Verplanten hebben ze niet graag. Ik denk dat de wortelvorming vroeg begint, alsook de uitloper voor de nieuwe scheut. Als die beschadigd raken kan het zijn dat de plant een jaar ondergronds blijft en zelfs afsterft.
André, jij begint al direct met de minder gewone Trilliums. Als je opnieuw de trilliums doorloopt zie je wel de foto's van de trilliums uit onze tuin. 
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #100 Gepost op: 12 april 2013, 14:37:58 »
Trillium nivale staat nu buiten in bloei, hij is wel een maand later dan vorig jaar.
Herkomst: Oost-Centraalwest VS.
Stengel: 3-5 cm
Blad: elliptisch tot eivormig, stomp tot een zwak punt, 1,5-4,5 cm lang, zeer korte stengel, blauw-groen
Bloem: Wit met steel 1-2 cm, rechtop, buigt om met vrucht, bloemblad: ovaal-elliptisch tot langwerpig, top stomp tot iets langer punt. 1,5-3,5 cm lang, 8-15 cm breed, sterk getekend, lichtjes omgebogen. Vruchtbeginsel: bijna bolvormig, 3-hoekig, wit, stijl is dun, stempel omgebogen, meeldraden evenlang als vruchtbeginsel, helmknop geel. Kelkblad: lancetvormig, korter dan bloembladen, blauw-groen.
De vrucht is groen-wit.
Standplaats: halfschaduw, mag kalk hebben, doorlatend, weinig humus
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Trillium
« Reactie #101 Gepost op: 12 april 2013, 14:42:54 »
Een prachtplant, Herman !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Trillium
« Reactie #102 Gepost op: 12 april 2013, 15:44:01 »
Super, Herman! Mijn potje met zaailingen is nog bijlange niet bloeiklaar maar heel fijn om te zien dat ze het bij jou heel goed doen!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Trillium
« Reactie #103 Gepost op: 12 april 2013, 16:58:56 »
Een prachtplant, Herman !
Super, Herman! Mijn potje met zaailingen is nog bijlange niet bloeiklaar maar heel fijn om te zien dat ze het bij jou heel goed doen!

Oh yes ....(you can ...)  ((6
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Trillium
« Reactie #104 Gepost op: 12 april 2013, 18:45:30 »
Aparte verschijning :o, staat 'gewoon' in de rotstuin begrijp ik dat goed Herman?