Auteur Topic: Crevicegardening  (gelezen 236391 keer)

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crevicegardening
« Reactie #1200 Gepost op: 18 mei 2025, 10:24:38 »
Daar stond ook deze schitterende Dianthus myrtinervius caespitosa. Ik ben de mijne al lang kwijt. Nog iemand die hem heeft?

Ik heb er ooit eentje gehad van Ger ....maar als ik me goed herinner had ik hem uitgeplant en kregen we kort daarna  ook een  extreem droge en warme periode waardoor hij het niet redde .... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1201 Gepost op: 18 mei 2025, 10:27:25 »
Ik herinner me ook nog dat het heel vriendelijke en vrijgevige mensen waren. Hun tuin stond vol met prachtige planten. Zoals deze opmerkelijke Onosma propontica.

Wat een prachtige Onosma ! De man was al rond de 90 dacht ik ...Vorig jaar was hij slecht te been en moest hij constant een stok gebruiken om zicht te verplaatsen. Ik heb het horen noemen maar niet onthouden maar ik dacht dat de tuin er al meer dan 50 jaar was ...Als ik het goed heb  gaf hij vroeger ook zaadlijsten uit ? 

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
« Reactie #1202 Gepost op: 18 mei 2025, 11:14:50 »
In het kader van de Edraianthus discussie bloeit hier een aanwinst van vorig jaar die moet doorgaan voor Edraianthus sutjeskae.... commentaren ?

Ik zou denken van wel Luc  ))4 ))4 Nu ik heb hier diverse exemplaren uitgezet en ze verschillen toch allemaal wat van bloem ...Maar de mijne zijn uit zaden gewonnen (zaailingen van Thomas )Ik weet niet waar de zaden afkomstig van waren maar ik denk wel dat ze in tuinen makkelijk kunnen kruisen met andere soorten ? Jouw plant kwam Vojtech zeker ?

Hij is uit Tsjechiê mee gekomen, alleen weet ik niet meer van bij wie...  ))2
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #1203 Gepost op: 18 mei 2025, 11:20:36 »
Daar stond ook deze schitterende Dianthus myrtinervius caespitosa. Ik ben de mijne al lang kwijt. Nog iemand die hem heeft?

De mooiste D. myrtinervius caespitosa ooit gezien stond toch bij Valenta, remember ?

Ik kan je mee delen dat ik hem afgelopen winter gezaaid heb met goede opkomst tot gevolg, hij wordt eerstdaags opgepot.

Luc Gilgemyn

• Algemene moderator
  • Superposter
« Reactie #1204 Gepost op: 18 mei 2025, 11:23:06 »
Dianthus strictus pulchellus houd wel van de crevice ....zeer compact anjertje is dit ! Staat op een heel zonnig plekje ....(komt van Herman LP)
Dianthus alpinus staat ook in de crevice maar op een lager stukje en op een iets minder warm en zonnig gedeelte ...

Twee mooierds Kris!!  D. alpinus heb ik nog nooit lang kunnen houden, ergens las ik ook eens dat ze niet langlevend zijn... enig idee??

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1205 Gepost op: 18 mei 2025, 18:09:47 »
De mooiste D. myrtinervius caespitosa ooit gezien stond toch bij Valenta, remember ?
Ik kan je mee delen dat ik hem afgelopen winter gezaaid heb met goede opkomst tot gevolg, hij wordt eerstdaags opgepot.

Wat een knappe plant Luc ! Hebben we die daar vorig jaar ook gezien ? Goed nieuws Luc , je gaat ze snel kwijt zijn als ze een beetje verder willen groeien ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1206 Gepost op: 18 mei 2025, 18:13:13 »
Dianthus strictus pulchellus houd wel van de crevice ....zeer compact anjertje is dit ! Staat op een heel zonnig plekje ....(komt van Herman LP)
Dianthus alpinus staat ook in de crevice maar op een lager stukje en op een iets minder warm en zonnig gedeelte ...
Twee mooierds Kris!!  D. alpinus heb ik nog nooit lang kunnen houden, ergens las ik ook eens dat ze niet langlevend zijn... enig idee??

Vroeger kon ik ze ook nooit lang houden Luc ...Maar ik denk dat die koeler moeten staan en wat rijker van grond. Ik heb ze nu op een plekje in de crevice waar het wat koeler is en de zon er gans anders op schijnt . (en minder uren )Hij staat er  natuurlijk nog maar 2 jaar en dus is het  te vroeg voor definitieve conclusie's ...

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1207 Gepost op: 18 mei 2025, 18:32:32 »
Silene falcata met zijn wat vreemde bladrozetten ....Deze zijn gekruld en breken ook makkelijk af als je de plant aanraakt . Dit  exemplaar werd opgekweekt uit zaden van Pavelka . (gezaaid in 2023 )De plant komt voor in het westen van Turkije . De witte bloemen zijn vrij lang en staan op steeltjes .

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1208 Gepost op: Gisteren om 09:04:17 »
Waarom eens geen zaden ....Draba parnassica en Alyssum haussknechtii.

Kris De Raeymaeker

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1209 Gepost op: Gisteren om 09:37:17 »
Waarom is geen Argentijn loslaten in de crevice  ))4 ...Sisyrinchium macrocarpum.
En we houden het internationaal ....Arabis purpurea is een enden uit Cyprus . De bloei valt bij heel vroeg . Hij bloeide reeds in januari en februari maar als het dan veel regent heb je er weinig aan . Maar he blad vind ik ook niet mis ...
Silene falcata uit Turkije gaat rustig verder ....
En ook Dianthus alpinus met Oostenrijkse roots en bloemen van wel 4cm diameter weet nog niet van ophouden .
« Laatst bewerkt op: Gisteren om 09:43:35 door Kris De Raeymaeker »

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • Love the mountains Summer and Winter
« Reactie #1210 Gepost op: Vandaag om 09:43:48 »

D. myrtinervius caespitosa
dat is een prachtige LUC

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1211 Gepost op: Vandaag om 09:45:52 »
dit jaar in mijn achertuin een nieuwe crevice aangelegt stoeptegels combinatie rotsblokjes goed gelukt vind ik.

Bert Stegeman

• Rotsplantfanaat
  • Superposter
« Reactie #1212 Gepost op: Vandaag om 09:54:34 »
nu ziet dit deel er zo uit ((14
in de ochtend schaduw
na 13.00 zon
excuses staan verkeerd --13
gaat om foto