Auteur Topic: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023  (gelezen 9698 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #30 Gepost op: 5 december 2023, 17:29:26 »
En nog wat korter bij....

Opvallend is de grote variatie van de bloemen , Kris . Sommigen zijn komvormig , anderen zijn echt stervormig en alles wat er tussen ligt .......Wat ik hier thuis ook merk tussen de verschillende vormen is dat het loof van de ene plant veel breder is dan sommige andere planten . Ook de lengte van het loof loopt sterk uit elkaar ? Een standaardplant lijkt niet te bestaan ?

Het eerste wat ook opvalt is de heel stenige grond !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #31 Gepost op: 5 december 2023, 17:31:57 »
En nog wat korter bij....

ik vind foto 4 de mooiste vorm , Kris
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #32 Gepost op: 5 december 2023, 17:47:21 »
Het duurde niet al te lang of we kregen de eerste krokussen in het vizier ....en misschien zijn er hier links en rechts wel enkele geïnteresseerden in dit geslacht  -2( -2(
De eerste soort die we tegen kwamen was Crocus hadriaticus .

Prachtige beelden , mooie krokus Kris ! Heb je een idee hoeveel krokusspecies daar voorkomen in deze streek ?

Heel belangrijk is de hoogte waarop ze groeien . C.hadriaticus is een bekende soort en de meeste liefhebbers hebben deze wel in de verzameling . Hier staat deze in mijn bollenbed en doet het daar ook goed . Dus naar mijn gevoel kan je ze wel kweken op een warme standplaats .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #33 Gepost op: 5 december 2023, 17:59:19 »
De uitbundigheid van deze groepjes met Cyclamen hederifolium moet toch wel eerst even worden vastgelegd .

Schitterend Kris , wat een uitbundige bloei !

Je bent pas vertrokken en kan al zonder te zoeken allerlei leuke planten spotten , duidelijk een bollenstreek op zijn best , zeker als je er op het goeie moment bent
Ieper , West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #34 Gepost op: 5 december 2023, 18:12:32 »
Een eerste dag botaniseren zit er weeral op ...na vele plantenstops en het nemen van weeral veel te veel foto's  -2( -2( arriveren we in ons guesthouse te Mystras waar we genieten van de omgeving en het plaatselijke heel lekkere eten . De dag daarop staat de omgeving van Mystras op de planning ...

En voor we verder gaan met een volgende dag ..... realiseer ik me nu dat ik nog iets vergeten ben van onze eerste dag botaniseren ... ))4 ))4
Op dezelfde plaats als waar hadriaticus stond vonden we namelijk wel geteld 2 exemplaren van Crocus melantherus .Dit was één van de krokussen die we zeker wilden zien en in dat opzicht waren die 2 planten een magere oogst .De komende dagen stonden echter nog meer vindplaatsen op het programma .

Op de eerste dag al de hoofdprjs...zij het slechts twee exemplaren....  een paar jaar terug moesten wij wachten tot de alerlaatste dag...  :o
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #35 Gepost op: 5 december 2023, 18:21:22 »
Het duurde niet al te lang of we kregen de eerste krokussen in het vizier ....en misschien zijn er hier links en rechts wel enkele geïnteresseerden in dit geslacht  -2( -2(
De eerste soort die we tegen kwamen was Crocus hadriaticus .

Prachtige beelden , mooie krokus Kris ! Heb je een idee hoeveel krokusspecies daar voorkomen in deze streek ?

Heel belangrijk is de hoogte waarop ze groeien . C.hadriaticus is een bekende soort en de meeste liefhebbers hebben deze wel in de verzameling . Hier staat deze in mijn bollenbed en doet het daar ook goed . Dus naar mijn gevoel kan je ze wel kweken op een warme standplaats .

Het is inderdaad een bollenparadijs, Danny.  Ik wil me niet in de plaats van Kris stellen, maar dit is wat wij daar in de voorgaande jaren hebben gevonden in het najaar...  hadriaticus, goulimyi in zijn verschillende vormen, boryi, laevigatus, niveus, melantherus en mazziaricus... daarmee heb ik ze allemaal denk ik wat mij betreft
« Laatst bewerkt op: 5 december 2023, 18:23:37 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #36 Gepost op: 5 december 2023, 19:27:50 »
Een eerste dag botaniseren zit er weeral op ...na vele plantenstops en het nemen van weeral veel te veel foto's  -2( -2( arriveren we in ons guesthouse te Mystras waar we genieten van de omgeving en het plaatselijke heel lekkere eten . De dag daarop staat de omgeving van Mystras op de planning ...

En voor we verder gaan met een volgende dag ..... realiseer ik me nu dat ik nog iets vergeten ben van onze eerste dag botaniseren ... ))4 ))4
Op dezelfde plaats als waar hadriaticus stond vonden we namelijk wel geteld 2 exemplaren van Crocus melantherus .Dit was één van de krokussen die we zeker wilden zien en in dat opzicht waren die 2 planten een magere oogst .De komende dagen stonden echter nog meer vindplaatsen op het programma .

Dat zou je niet verwachten , Kris . hadriaticus en melantherus op dezelfde standplaats . Op welke hoogte was deze standplaats ? Misschien was melantherus net boven aan het komen en staan er daar wel meer wat later ?  Melantherus is voor mij een favoriet !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #37 Gepost op: 5 december 2023, 19:33:18 »
Het duurde niet al te lang of we kregen de eerste krokussen in het vizier ....en misschien zijn er hier links en rechts wel enkele geïnteresseerden in dit geslacht  -2( -2(
De eerste soort die we tegen kwamen was Crocus hadriaticus .

Prachtige beelden , mooie krokus Kris ! Heb je een idee hoeveel krokusspecies daar voorkomen in deze streek ?

Heel belangrijk is de hoogte waarop ze groeien . C.hadriaticus is een bekende soort en de meeste liefhebbers hebben deze wel in de verzameling . Hier staat deze in mijn bollenbed en doet het daar ook goed . Dus naar mijn gevoel kan je ze wel kweken op een warme standplaats .

Het is inderdaad een bollenparadijs, Danny.  Ik wil me niet in de plaats van Kris stellen, maar dit is wat wij daar in de voorgaande jaren hebben gevonden in het najaar...  hadriaticus, goulimyi in zijn verschillende vormen, boryi, laevigatus, niveus, melantherus en mazziaricus... daarmee heb ik ze allemaal denk ik wat mij betreft

Dat is een hele reeks , Luc ! Bedankt voor uw reactie !
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #38 Gepost op: 5 december 2023, 20:21:12 »
Helemaal mee eens Kris , een reisverslag komt het beste tot zijn recht op dit fantastisch forum ! Persoonlijk ben ik natuurlijk heel erg geïnteresseerd in uw ervaringen daar in de Pelops ! Amai , wel een charmante verblijfplaats , prachtig uitzicht  en  mooi weer , dit is wel genieten .....

Die charmante verblijfplaats hebben we soms nodig om onze wederhelft te paaien hè Danny .... -2( -2( -2(
Nee alle gekheid op een stokje , ik hou ook wel van die combinatie van planten , natuur , wandelen ,mooie dorpjes ,beetje cultuur , lekker eten en charmante hotels...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #39 Gepost op: 5 december 2023, 20:22:01 »
Dat valt natuurlijk al van ver op hé , prachtig zicht !  :o

Deze was echt moeilijk te missen Danny ... ))4
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #40 Gepost op: 5 december 2023, 20:30:08 »
kris nooit twijfelen gewoon aan beginnen.
zo zie je maar zijn weer veel volgers.
en wie weet zijn er lezers die nog nooit of zelden bij een lezing geweest zijn.
En nu denken die kris heeft mooi verslag op het forum daar ga ik juist eens naar een lezing toe.
ook beetje reclame voor je lezing ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12
wie weet wel goed vol bij je lezing ;D ;D

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #41 Gepost op: 5 december 2023, 20:31:40 »
Opvallend is de grote variatie van de bloemen , Kris . Sommigen zijn komvormig , anderen zijn echt stervormig en alles wat er tussen ligt .......Wat ik hier thuis ook merk tussen de verschillende vormen is dat het loof van de ene plant veel breder is dan sommige andere planten . Ook de lengte van het loof loopt sterk uit elkaar ? Een standaardplant lijkt niet te bestaan ?
Het eerste wat ook opvalt is de heel stenige grond !

Heel goed opgemerkt Danny en dan komt weer het oude thema boven water wat betreft de soms grijze zone tussen sicula en lutea wat betreft de vorm van de bloemen ... Maar goed , ik ga er van uit dat dit allemaal sicula is maar qua bloemvorm kunnen die ook wel eens op mekaar lijken in de natuur . In Kreta vond ik de verwarring af en toe nog groter op bepaalde standplaatsen . De standaardplant is natuurlijk al heel lang geleden beschreven en dan ging men toen uit van bepaald materiaal van een bepaalde plaats terwijl deze planten een zo immens groot verspreidingsgebied hebben .....Dus ze zijn wel degelijk variabel ...De stenige grond is wel een standaard gegeven . Ik kwam ze nooit tegen op een ander terrein ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #42 Gepost op: 5 december 2023, 20:32:21 »
kris nooit twijfelen gewoon aan beginnen.
zo zie je maar zijn weer veel volgers.
en wie weet zijn er lezers die nog nooit of zelden bij een lezing geweest zijn.
En nu denken die kris heeft mooi verslag op het forum daar ga ik juist eens naar een lezing toe.
ook beetje reclame voor je lezing ((12 ((12 ((12 ((12 ((12 ((12
wie weet wel goed vol bij je lezing ;D ;D

Dank voor je enthousiasme Bert .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #43 Gepost op: 5 december 2023, 20:34:32 »
En nog wat korter bij....
ik vind foto 4 de mooiste vorm , Kris

Is volgens mij allicht de meest typische sicula qua bloemvorm Danny ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #44 Gepost op: 5 december 2023, 20:36:54 »
Prachtige beelden , mooie krokus Kris !
Heel belangrijk is de hoogte waarop ze groeien . C.hadriaticus is een bekende soort en de meeste liefhebbers hebben deze wel in de verzameling . Hier staat deze in mijn bollenbed en doet het daar ook goed . Dus naar mijn gevoel kan je ze wel kweken op een warme standplaats .

Dank je Danny , de getoonde planten vonden we op 807m hoogte . Ik denk dat je een punt hebt wat betreft de mogelijkheden in cultuur .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "