Auteur Topic: Saxifraga 2017  (gelezen 69330 keer)

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #195 Gepost op: 2 maart 2017, 22:33:03 »
Deze columnaris staat ook liever droog, hmm zal hem eens proberen bij de Dionysia's.  ))4

Ziet er goed uit Jan, gaat heel wat bloemen geven. Kun je leuke dingen mee doen!
Ja merci. Is wel heel moeilijk te stekken, is bij mij nog niet gelukt. Dus die leuke dingen werken nog niet.
Ik  zal het misschien na de bloei proberen in plaats van in oktober, misschien lukt het dan. ))4

Met leuke dingen bedoel ik wat anders Jan, je kunt de bloemen gaan bestuiven met stuifmeel van een andere interessante soort (of andersom) en dan de zaden gaan verzamelen. Maar stekken is ook een goed plan!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #196 Gepost op: 2 maart 2017, 22:34:30 »
Het trogje waar hij in staat, samen met zijn leuke vriendjes,  -2(
Ne vrie schuune trog !

Dat kun je wel zeggen, ja. Prachtig!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #197 Gepost op: 2 maart 2017, 22:34:43 »
Nog twee in de crevice :

'Sissi' doet het wel altijd goed.

'Tysoe Pink Perfection'
Tysoekes zijn niet de makkelijkste, dus ben ik vree content dat deze het 'buiten' goed doet. -2(

Wervelend exemplaar, Jan, ze zijn inderdaad niet gemakkelijk. Deze 'Tysoe burgundi' heeft het heel moeilijk, de plant gaat duidelijk achteruit. (foto 1)
Maar 'Tysoe Splendour' (foto 2) lijkt iets makkelijker.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #198 Gepost op: 2 maart 2017, 22:37:19 »
Nog twee in de crevice :

'Sissi' doet het wel altijd goed.

'Tysoe Pink Perfection'
Tysoekes zijn niet de makkelijkste, dus ben ik vree content dat deze het 'buiten' goed doet. -2(

Ik heb ook veel problemen met de Tysoekes, maar Saxifraga 'Tysoe Pink Perfection' lijkt het wat beter te doen in ons klimaat. En Saxifraga 'Tysoe' is een hele sterke plant.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #199 Gepost op: 2 maart 2017, 22:44:38 »
S. 'Maria Callas' (foto 1) en S. 'Gerard Philipe' (foto 2), twee van die lekkere polu-anglica's die altijd garant staan voor een volledig overladen kussentje of matje.
S. 'Franz ltszt' (foto 3)
Drie buren van S. 'White Cap'. (foto 4)

Stuk voor stuk mooie planten Frankie - en een super trogje !  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #200 Gepost op: 2 maart 2017, 22:52:04 »
mooi allemaal.............ik zie alleen maar knoppen hier........... ))4
Nu weer onder nul............ >:(

Maar ja...........als bij jullie het feestje over is.......heb ik carnaval! ((--11
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #201 Gepost op: 2 maart 2017, 22:52:30 »
S. 'Maria Callas' (foto 1) en S. 'Gerard Philipe' (foto 2), twee van die lekkere polu-anglica's die altijd garant staan voor een volledig overladen kussentje of matje.
S. 'Franz ltszt' (foto 3)
Drie buren van S. 'White Cap'. (foto 4)

Stuk voor stuk mooie planten Frankie - en een super trogje !  -6(

Merci Luc. Hoofdzakelijk plantgoed die ik enkele jaren geleden mee had van Waterperry.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #202 Gepost op: 2 maart 2017, 22:53:36 »
Heb nog meer nieuwe 'Tysoekes' gekregen.....en daar wordt je niet blij van.............. --13
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #203 Gepost op: 2 maart 2017, 22:54:13 »
mooi allemaal.............ik zie alleen maar knoppen hier........... ))4
Nu weer onder nul............ >:(

Maar ja...........als bij jullie het feestje over is.......heb ik carnaval! ((--11

Je mag je gelukkig prijzen Bart. Persoonlijk zie ik ze liever iets later bloeien. De dagen zijn nog wat aan de korte kant en bovendien is het momenteel heel wisselvallig weer wat het nemen van goede foto's bemoeilijkt.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #204 Gepost op: 2 maart 2017, 22:56:03 »
Als je deze twee in bloei ziet, zou je zeggen, hé, het zijn twee dezelfde, maar als je goed kijkt naar de rozetten, no way !

'Allendale Charm' is poluniniana x wendelboi (ne swinger, ha ha)

en

'Lojzicka' is Sep45 x lilacina

Opvallend hoe je Allendale Charm al zo ver staat, Jan.De mijne staat momenteel nog maar in knop.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #205 Gepost op: 2 maart 2017, 23:09:01 »
:o --6... Luc!
Oei, heb ik je aan't schrikken gebracht Bart ?  ))2

Aan de achterkant staat deze om het hoekje te loeren :

Sax. grisebachii 'Wisley' - tenminste als dat de echte is natuurlijk...

Prachtige plant, Luc,staat die in de tuf?
De echte? Waarschijnlijk niet, de meeste planten in omloop zijn zaailingen van zaailingen van 'Wisley'. David Hoare is een van de weinige mensen die nog een originele plant heeft die ooit verzameld is geweest, ergens in de jaren 90 dacht ik?
De zaailingen zijn er echter niet minder mooi om, net zoals jouw plant, Luc.

Hij staat inderdaad in de tuf op de Luckerhorn, Frankie.  Wat zijn herkomst betreft, hij is van goeden huize  -2( .... hij komt van bij ene F.W. uit Lichtervelde aan de Vlaamse Rivièra vandaag.  ;)

Dus is het S. 'Wisley' x.

@ Frankie - Ik kreeg zonet te lezen van Adrian Young dat de juiste benaming nu S.federici augusti Wisley is....

De naamgeving is bijzonder verwarrend in dit groepje, Luc, ik denk dat de botanici het zelf niet weten.
Je hebt de species Saxifraga federici-augusti. Maar daarnaast ook nog de subspecies federici-augusti en grisebachii. Algemeen wordt aangenomen dat grisebachii veel grotere rozetten heeft dan federici-augusti. En 'Wisley' zou een grisebachii zijn, getuige de grote rozetten...kun je nog volgen Luc? Misschien kan de saxenpolitie raad brengen...??? Ik breek er al jaren mijn kop over, maar niemand schijnt het echt te weten.  ((15

 ))4  Hmm ik dacht dat Adrian Young hoofd was van de Saxenpolitie ??

Ik bedoel één van zijn adjudanten...den Hans... ;)

Den Hans denkt dat Adrian met zijn opmerking bedoeld dat de botanici nu geen subspecies grisebachi meer erkennen, maar dat is nieuws voor mij. Ik zal hem eens vragen waar hij die nieuwe botanische inzichten heeft gelezen.

Maar om op jouw plant terug te komen, Luc. Als ik Frankie goed begrepen heb heeft hij die plant van jou uit zaad opgekweekt dat was gelabelde Sax. 'Wisley'. Dan mag je zo'n zaailing nooit dezelfde cultivar-naam geven als de ouder (en waarschijnlijk was die ouder zelf ook al een zaailing). Dus ik zou je plant gewoon Saxifraga federici-augusti (al dan niet subspecies grisebachi) noemen.

Jeetje, wat wordt het allemaal ingewikkeld ))5 ))5  Ik denk dat ik maar bij Crocussen ga blijven... véééééééél eenvoudiger....  -2( -2(

Alhoewel -

Saxifraga megaseaeflora Penelope genoot van het zonnetje vandaag... normaal hier geen heel ijverige bloeier, dit jaar gaat het toch redelijk.

en dan eentje met zijn buur erbij S. burseriana major die gisteren al te zien was - lijkt mij een goed koppel.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #206 Gepost op: 2 maart 2017, 23:40:06 »
Nog twee in de crevice :

'Sissi' doet het wel altijd goed.

'Tysoe Pink Perfection'
Tysoekes zijn niet de makkelijkste, dus ben ik vree content dat deze het 'buiten' goed doet. -2(

Wervelend exemplaar, Jan, ze zijn inderdaad niet gemakkelijk. Deze 'Tysoe burgundi' heeft het heel moeilijk, de plant gaat duidelijk achteruit. (foto 1)
Maar 'Tysoe Splendour' (foto 2) lijkt iets makkelijker.
Mijn originele plant van 'Tysoe Burgundi'  heb ik gescheurd. De grootste daarvan in een grote pot is kapot gegaan vorige zomer. Ik had er nog drie in kleine potjes die het goed deden. Een daarvan staat nu in mijn crevice, niet ver van de Dionysia's, dus droog. Misschien wel te droog, de plant ziet er niet slecht uit, maar geen bloemen. Ik ga morgen eens kijken naar mijn kleine potjes (er staan er zo veel) of ik die andere nog levend terug vind. ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #207 Gepost op: 2 maart 2017, 23:44:20 »
Als je deze twee in bloei ziet, zou je zeggen, hé, het zijn twee dezelfde, maar als je goed kijkt naar de rozetten, no way !

'Allendale Charm' is poluniniana x wendelboi (ne swinger, ha ha)

en

'Lojzicka' is Sep45 x lilacina

Opvallend hoe je Allendale Charm al zo ver staat, Jan.De mijne staat momenteel nog maar in knop.
Tja, dat komt omdat die ook droog gestaan heeft (onder glas) Ik heb die maar vanaf januari water gegeven, en dan schieten ze natuurlijk relatief vroeg in gang. Mijn andere Charmkes (ik heb er heel veel) in de rotstuinen, vertonen nog maar enkel knop. --6
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #208 Gepost op: 2 maart 2017, 23:47:47 »
Deze columnaris staat ook liever droog, hmm zal hem eens proberen bij de Dionysia's.  ))4

Ziet er goed uit Jan, gaat heel wat bloemen geven. Kun je leuke dingen mee doen!
Ja merci. Is wel heel moeilijk te stekken, is bij mij nog niet gelukt. Dus die leuke dingen werken nog niet.
Ik  zal het misschien na de bloei proberen in plaats van in oktober, misschien lukt het dan. ))4

Met leuke dingen bedoel ik wat anders Jan, je kunt de bloemen gaan bestuiven met stuifmeel van een andere interessante soort (of andersom) en dan de zaden gaan verzamelen. Maar stekken is ook een goed plan!
Hmm, zal me wat penselen moeten kopen, ofwel vang ik wat vliegen en bijen en zet een columnaris samen met een Cumulus onder een koepel samen met de beestjes. --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Saxifraga 2017
« Reactie #209 Gepost op: 3 maart 2017, 18:54:23 »
Saxifraga stribrnyi is er bijna  :)
Harelbeke-West-Vlaanderen