Auteur Topic: Crocus 2017  (gelezen 92041 keer)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2017
« Reactie #585 Gepost op: 24 augustus 2017, 20:39:17 »
ja is echt wel heel mooie Danny! En de enige 'geel' bloeiende van alle najaarsbloeiers.
Hier komt ook Crocus autranii piepen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Crocus 2017
« Reactie #586 Gepost op: 24 augustus 2017, 21:38:53 »
Na een lange zomerrust  -6) -6) -6) -6) -6) -6) de eerste crocus in bloei hier (nu reeds uitgebloeid). Altijd steevast de eerste.
Crocus scharojanii pale form

Zie ik ergens staan voor 75 euro. Kan dat Ruben?

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2017
« Reactie #587 Gepost op: 24 augustus 2017, 21:48:25 »
prachtige geel crocus ruben

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2017
« Reactie #588 Gepost op: 25 augustus 2017, 09:35:13 »
Mooi Ruben !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2017
« Reactie #589 Gepost op: 25 augustus 2017, 09:37:05 »
De bloemen van Crocus autranii openen zich nauwelijks ....het zijn een soort van kelkjes . Om een goede glimp op te vangen van de binnenkant moet je al wat doen .... --6
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #590 Gepost op: 25 augustus 2017, 11:30:22 »
De bloemen van Crocus autranii openen zich nauwelijks ....het zijn een soort van kelkjes . Om een goede glimp op te vangen van de binnenkant moet je al wat doen .... --6

Toch geen kurkentrekker van doen gehad Kris ??  -2(

Heel mooi in beeld gebracht trouwens  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2017
« Reactie #591 Gepost op: 25 augustus 2017, 11:52:07 »
Toch geen kurkentrekker van doen gehad Kris ??  -2(
Heel mooi in beeld gebracht trouwens  ((14

Net niet Luc maar als liefhebber van lekkere wijntjes hebben we die natuurlijk altijd in de aanslag  -2(
Dank voor het compliment ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2017
« Reactie #592 Gepost op: 7 september 2017, 22:02:07 »
Een tweede soortje dat hier in bloei komt is Crocus karduchorum . Misschien minder zeldzaam (lees minder duur en beter verkrijgbaar ) als de eerder getoonde autranii maar daarom zeker niet minder mooi. Net een tintje lichter als autranii . De stijl /stamper die net boven de bloemen uitsteken maken de bloemen zeker ook meer attractief ...Wat betreft kweekwijze een beetje als autranii , dus geen al te droge zomerrust . Zou ook nog zijn aangeboden als Crocus kotschyanus var leucopharynx in het verleden ? Mogelijk is dit dus dezelfde plant ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2017
« Reactie #593 Gepost op: 7 september 2017, 23:00:24 »
Opent deze soort ook maar weinig of wacht hij op een zonnestraaltje? Wel allebei begerenswaardige soorten.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2017
« Reactie #594 Gepost op: 8 september 2017, 08:56:38 »
Opent deze soort ook maar weinig of wacht hij op een zonnestraaltje? Wel allebei begerenswaardige soorten.

Bloemen komen meestal  nooit echt open Gerrit . Het zijn bij beide soorten eerder kelkjes ...Toch hier bij mij en ik zie ze toch ook meestal zo afgebeeld . 1 keer had ik ze meer open namelijk in 2015 ....Zou toen van de extreme warmte kunnen geweest zijn ....Waar deze soort trouwens niet echt van houd ...Dit is trouwens nog steeds dezelfde plant ...Nog steeds maar 1 bol om maar aan te geven dat ze niet zo maar aangroeien . Bloemen zijn dit jaar kleiner . Oorzaak ligt waarschijnlijk in het feit dat ze 2 jaar niet meer verplant waren en dus wat te arm waren gekomen ?
« Laatst bewerkt op: 8 september 2017, 08:58:54 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #595 Gepost op: 8 september 2017, 10:09:21 »
Opent deze soort ook maar weinig of wacht hij op een zonnestraaltje? Wel allebei begerenswaardige soorten.

Bloemen komen meestal  nooit echt open Gerrit . Het zijn bij beide soorten eerder kelkjes ...Toch hier bij mij en ik zie ze toch ook meestal zo afgebeeld . 1 keer had ik ze meer open namelijk in 2015 ....Zou toen van de extreme warmte kunnen geweest zijn ....Waar deze soort trouwens niet echt van houd ...Dit is trouwens nog steeds dezelfde plant ...Nog steeds maar 1 bol om maar aan te geven dat ze niet zo maar aangroeien . Bloemen zijn dit jaar kleiner . Oorzaak ligt waarschijnlijk in het feit dat ze 2 jaar niet meer verplant waren en dus wat te arm waren gekomen ?


Ik had hem vorig jaar aangeschaft en die heeft toen goed gebloeid - ook hier ging de bloem telkens slechts half open, ook in een warme veranda.  Hier is hij wel verpot en tot nu toe niets te zien (vorig jaar bloeide hij slechts tweede helft oktober) - het is wel een soort waarvan de bol op zijn zij moet geplant worden.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2017
« Reactie #596 Gepost op: 8 september 2017, 10:37:50 »
het is wel een soort waarvan de bol op zijn zij moet geplant worden.

Heel waardevolle informatie nog Luc  ((3 Ja klopt , zijn er nog enkele  ....Je ziet bij zaailingen dat ze zich vanzelf op hunne kant plaatsen !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2017
« Reactie #597 Gepost op: 8 september 2017, 21:17:38 »
Een tweede soortje dat hier in bloei komt is Crocus karduchorum . Misschien minder zeldzaam (lees minder duur en beter verkrijgbaar ) als de eerder getoonde autranii maar daarom zeker niet minder mooi. Net een tintje lichter als autranii . De stijl /stamper die net boven de bloemen uitsteken maken de bloemen zeker ook meer attractief ...Wat betreft kweekwijze een beetje als autranii , dus geen al te droge zomerrust . Zou ook nog zijn aangeboden als Crocus kotschyanus var leucopharynx in het verleden ? Mogelijk is dit dus dezelfde plant ...

Ik heb hier sinds vorig jaar van twee betrouwbare leveranciers Crocus kotschyanus var. leucopharynx aangekocht .
Ik kan me niet herinneren dat de stijl boven de bloem uitkwam . Ze hebben vorig jaar gebloeid maar op mijn genomen
foto's is dit niet zo duidelijk te zien . Hier was de bloeitijd vorig jaar 8 oktober , dit jaar ook nog niets van te zien .
Het is in ieder geval een mooi soortje om in de collectie te hebben . Verder kan ik nog niets kwijt over de groei
omstandigheden , daarvoor is het nog te vroeg , maar staan hier gewoon in een verhoogd bed dat niet afgedekt is .
Ik ben ook wel benieuwd hoe deze soort het hier zal doen .....
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2017
« Reactie #598 Gepost op: 8 september 2017, 21:21:16 »
Opent deze soort ook maar weinig of wacht hij op een zonnestraaltje? Wel allebei begerenswaardige soorten.

Bloemen komen meestal  nooit echt open Gerrit . Het zijn bij beide soorten eerder kelkjes ...Toch hier bij mij en ik zie ze toch ook meestal zo afgebeeld . 1 keer had ik ze meer open namelijk in 2015 ....Zou toen van de extreme warmte kunnen geweest zijn ....Waar deze soort trouwens niet echt van houd ...Dit is trouwens nog steeds dezelfde plant ...Nog steeds maar 1 bol om maar aan te geven dat ze niet zo maar aangroeien . Bloemen zijn dit jaar kleiner . Oorzaak ligt waarschijnlijk in het feit dat ze 2 jaar niet meer verplant waren en dus wat te arm waren gekomen ?


Ik had hem vorig jaar aangeschaft en die heeft toen goed gebloeid - ook hier ging de bloem telkens slechts half open, ook in een warme veranda.  Hier is hij wel verpot en tot nu toe niets te zien (vorig jaar bloeide hij slechts tweede helft oktober) - het is wel een soort waarvan de bol op zijn zij moet geplant worden.

ik wist niet dat deze soort op zijn zij geplant moet worden  Luc , bedankt voor deze info ! benieuwd naar mijn resultaten
dit jaar .......
Ieper , West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2017
« Reactie #599 Gepost op: 8 september 2017, 21:40:37 »
Opent deze soort ook maar weinig of wacht hij op een zonnestraaltje? Wel allebei begerenswaardige soorten.

Bloemen komen meestal  nooit echt open Gerrit . Het zijn bij beide soorten eerder kelkjes ...Toch hier bij mij en ik zie ze toch ook meestal zo afgebeeld . 1 keer had ik ze meer open namelijk in 2015 ....Zou toen van de extreme warmte kunnen geweest zijn ....Waar deze soort trouwens niet echt van houd ...Dit is trouwens nog steeds dezelfde plant ...Nog steeds maar 1 bol om maar aan te geven dat ze niet zo maar aangroeien . Bloemen zijn dit jaar kleiner . Oorzaak ligt waarschijnlijk in het feit dat ze 2 jaar niet meer verplant waren en dus wat te arm waren gekomen ?

Deze maar ook vele andere soorten Crocus houden volop mijn aandacht!!
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland