Auteur Topic: Crocus 2017  (gelezen 92045 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #720 Gepost op: 4 oktober 2017, 10:30:48 »
Crocus dispathaceus, ooit als een ondersoort van Crocus pallasii beschouwd , deze soort uit Syrië en Turkije is onmiddellijk herkenbaar.

Crocus bolensis, een afsplitsing van de speciosus groep, afkomstig uit de provincie Bolu (Turkije). De gesplitste stijl is korter dan de meeldraden (i.t.t. de "gewone" speciosus)
« Laatst bewerkt op: 4 oktober 2017, 11:08:29 door Wim Boens »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #721 Gepost op: 4 oktober 2017, 11:15:11 »
Crocus cartwrightianus 'Marcel', geselecteerd door Antoine Hoog en vernoemd naar één van zijn zonen. Met een licht blauwe waas op de bloemen.

Crocus goulimyi, als de "gewone" blauwe variant.

Crocus ligusticus TCH12, heel gevoelig voor virus, maar deze uit zaad opgekweekte vormen zijn virusvrij. Zaad verzameld door Thomas en Chris Huber in het oosten van Ligurië uit een populatie met extreem grote bloemen en hier gezaaid in 2013.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #722 Gepost op: 4 oktober 2017, 11:27:27 »
Crocus pallasii 'Homeri' KJGR-001, uit het wild verzameld op het eiland Chios door Janis Ruksans. Uit zaad van de Crocus Group, gezaaid in 2015.

Crocus ilgazensis x pulchellus 'Fantasy', deze hybride werd geselecteerd door Janis Ruksans uit zaailingen van Crocus ilgazensis. Hij lijkt in kleur wat op Crocus pulchellus met zijn witte meeldraden en een diepgele keel.

Crocus pulchellus uit de Balkan is ook een persoonlijke favoriet met zijn donkerblauwe nerven in de lichtblauwe bloemen.

Een kloon van de Spaanse Crocus salzmannii met heel grote bloemen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #723 Gepost op: 4 oktober 2017, 11:34:42 »
Twee vormen van Crocus turcicus, ooit beschouwd als een ondersoort van Crocus pallasii, beide met collectienummer:

05-1066 en JJA 349.961

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #724 Gepost op: 4 oktober 2017, 11:36:57 »
En tenslotte voor vandaag:

Crocus speciosus, bij iedereen wel bekend, de meest aangeplante herfstkrokus.

En Crocus zubovii, onlangs beschreven en afkomstig uit Iran

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2017
« Reactie #725 Gepost op: 4 oktober 2017, 13:00:15 »
Het doet het Crocus topic goed dat je er weer bent Wim.

Hier ook een paar C. banaticus, de lichtere bloeit voor het eerst uit zaad met een (nog) wat kleine bloem.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2017
« Reactie #726 Gepost op: 4 oktober 2017, 13:08:24 »
De Crocus pulchellus 'Zephyr' zaailingen brengen mij naast een paar witte, een paar lichtblauwe met strepen en ook een donkere die zeer neigt naar C. speciosus waarvan de meeldraden niet spierwit zijn maar toch zeker niet geel.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Jan Tholhuijsen

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1059
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2017
« Reactie #727 Gepost op: 4 oktober 2017, 14:21:23 »
Wim en Gerrit,  planten om jaloers op te zijn. Ik ben pas begonnen met najaarsbolletjes. Leuk dat er in de herfst ineens nog wat bloem en uit de grond komen.  ((14
Omgeving Roosendaal

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2017
« Reactie #728 Gepost op: 4 oktober 2017, 18:52:04 »
Na wat persoonlijke onverkwikkelijke ontwikkelingen ben ik er terug bovenop en klaar om hier nog wat kleur te brengen en wat is er dan beter dan krokusjes om mee te beginnen???  ;)

Crocus banaticus 'Novak White', de minst gekende wit bloeiende cultivar van deze schitterende soort, altijd de eerste banaticus die hier bloeit, meestal een week voor de blauwe en 2 tot drie weken voor de andere witte cultivars (zoals 'Snowdrift' en 'First Snow'). Deze soort uit Roemenië is duidelijk familie van de Iris, vandaar dat deze ooit Crocus iridiflorus heette en zelfs ooit in zijn eigen geslacht werd geplaatst, nl. Crociris.

Crocus boryi, heel gelijkend aan Crocus laevigatus en komt ook uit Griekenland. Deze vorm bloeit hier wel altijd veel vroeger dan gelijk welke laevigatus ik heb.

Crocus hadriaticus subsp. parnassicus afkomstig van het Parnassusgebergte in Griekenland. Deze ondersoort heeft een blekere keel dan de "gewone" soort

Wat een fraaie verzameling Wim , leuk om terug te kunnen genieten van uw bijdragen ..... ((3 ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Jos Beeren

  • NRV/VRV
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 626
  • Geslacht: Man
Re: Crocus 2017
« Reactie #729 Gepost op: 4 oktober 2017, 19:36:42 »
Blij u weer op het Forum te mogen begroeten Wim.
Alvast een mooie bijdrage. _07
Jos Beeren
Weert,Limburg
Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2017
« Reactie #730 Gepost op: 4 oktober 2017, 20:51:19 »
Aha, daar is terug, de verloren zoon... en hoe! Wat een prachtige reeks, Wim, stuk voor stuk knap spul. Een bijzonder hartelijk 'welcome back'  ((3
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #731 Gepost op: 5 oktober 2017, 19:04:37 »
Zal ik mij aansluiten bij de voorgangers en daaraan toevoegen Wim ?  Long time no see ?  -2(

Het seizoen is bij jou blijkbaar ook goed aan de gang....  Moeilijk om een voorkeur uit te spreken over zoveel moois, maar die dispathecus ??  ((7 ((7  Heel mooi !

Hier gaat het ook verder intussen - Crocus pulchellus was vandaag aan de beurt, een niet zo zeldzame soort die dan ook wellicht daarom soms minder aandacht krijgt, maar naar mijn bescheiden mening een van de allermooiste herfstbloeiers.

 
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #732 Gepost op: 5 oktober 2017, 19:16:00 »
De Crocus pulchellus 'Zephyr' zaailingen brengen mij naast een paar witte, een paar lichtblauwe met strepen en ook een donkere die zeer neigt naar C. speciosus waarvan de meeldraden niet spierwit zijn maar toch zeker niet geel.

Mooi toch die variaties die gezaaide Crocussoorten opleveren  Gerrit !  ((3

Uit een zaaisel Crocus hadriaticus - gemengd - is dit het eerste exemplaar dat in bloei komt.

Foto 4 toont hoe de "showbench"  -2( er uit zag een paar dagen geleden.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #733 Gepost op: 6 oktober 2017, 08:40:02 »
De Crocus pulchellus 'Zephyr' zaailingen brengen mij naast een paar witte, een paar lichtblauwe met strepen en ook een donkere die zeer neigt naar C. speciosus waarvan de meeldraden niet spierwit zijn maar toch zeker niet geel.

Altijd heel leuk om te zien wat er uit zaailingen (zeker van heel tuinwaardige planten) tevoorschijn komt...Die donkere vind ik heel super.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2017
« Reactie #734 Gepost op: 6 oktober 2017, 08:41:59 »
Het doet het Crocus topic goed dat je er weer bent Wim.

Wat een fraaie verzameling Wim , leuk om terug te kunnen genieten van uw bijdragen ..... ((3 ((14

Blij u weer op het Forum te mogen begroeten Wim.
Alvast een mooie bijdrage. _07

Aha, daar is terug, de verloren zoon... en hoe! Wat een prachtige reeks, Wim, stuk voor stuk knap spul. Een bijzonder hartelijk 'welcome back'  ((3

Zal ik mij aansluiten bij de voorgangers en daaraan toevoegen Wim ?  Long time no see ?  -2(

Het seizoen is bij jou blijkbaar ook goed aan de gang....  Moeilijk om een voorkeur uit te spreken over zoveel moois, maar die dispathecus ??  ((7 ((7  Heel mooi !

 ))2 ))2  ((13 ((13

@Luc, die dispathaceus komt van de Janis, gelukkig kreeg ik een goede donkere...