Auteur Topic: Belgische sneeuwklokjes  (gelezen 160284 keer)

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #45 Gepost op: 13 januari 2011, 16:36:37 »
Toch jammer dat er geen site meer zal zijn met een specifiek, informatief karakter over de Belgische sneeuwklokjes. In de toekomst plan ik wel een site over mijn tuin "Grakes Heredij" en daarin zal ik het uitgebreid hebben over de Belgische sneeuwklokjes die door vele liefhebbers zijn benoemd.
Valentin,
Volgens mij kun je je info over je Belgische sneeuwklokjes (welke, ook aan deze zijde van de grens, zéééér :P op prijs gesteld wordt) hier of, als Jan er in slaagt de site weer in de lucht te krijgen, op Galanthus.be kwijt. Weer een nieuwe site geeft volgens mij versnippering van de info ::). Mijn voorstel zou zelfs zijn om Galanthus.be hier te integreren (maar ja waar praat ik over, ben geen eens lid) :'( :'(.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #46 Gepost op: 13 januari 2011, 17:19:39 »
Mooi idee ,Cor, maar simpelweg onrealiseerbaar. Galanthus.be wordt een online-veilingsite voor sneeuwklokjes heb ik begrepen.
Ik zal sowieso een site aan mijn tuin 'Grakes Heredij' wijden. Daarin ruimte voor Belgische sneeuwklokjes.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #47 Gepost op: 15 januari 2011, 22:08:28 »
AANVULLING van tot nog toe gekende Belgische sneeuwklokjes:

Galanthus reginae-olgae 'December' en Galanthus reginae-olgae 'Amigo' van Koen van Poucke.
Koen, als je dit leest, kan je dan bevestigen en eventueel aanvullen?

'Green Mile' van de gelijknamige kwekerij 'Green Mile Nursery',

Galanthus nivalis var. Scharlockii 'Fabian',G niv var Scharlockii  'Green with Envy'  , Galanthus nivalis 'Belles Etoiles', Galanthus nivalis 'Smurfje' van Johan Mens

'Drie musketiers' van Gert-Jan Vander Kolk maar in België gevonden.

'Iseghem' van Ruben Billiet

G nivalis 'White Cloud' en 'Funny Justine' van Cathy Portier

Van Valentin Wijnen:
G nivalis 'Grakes Yellow)' (heldergeel), 'Grakes Gold' (heldergeel en geelbladig ), 'Golden Boy' (goedgroeiende, diepgele nivalis), 'Robert Wijnen' (sterk verbeterde versie van Blonde Inge) (vier gelen, niet allen tot sandersii te rekenen wegens vermoedelijk hybridekarakter),
dan Galanthus nivalis 'Valentine's Day' (perfecte poculiforme), 'Grakes Green Bells (groen gemarkeerd als 'Cowhouse Green'').
G nivalis (flore pleno) 'Melanie S.' en 'Looking around' (dubbele,ietwat spiky bloemen en steeds horizontaal kijkend).
G nivalis 'Grakes Monster' (elk jaar anders, soms deels spiky, dan weer extra 'vlagjes', dan wer veel groen op buitenste, kortom apart 'ding'!)
G elwesii 'Sweet Alice' (groot groen merk op buitenste), G elw 'Senne's Sunrise' (unieke licht oranje)
G woronowii 'Boschhoeve' (groen gemarkeerde woronowii) die ik benoemde naar de vindplaats ervan.
Nog andere (onder andere diverse G nivalis var 'Scharlockii)  zitten in de pijplijn omdat ze nog moeten getest in andere tuinen of omdat ze slechts één bol of enkele bollen tellen.


Als je weet hebt van nog andere 'Belgische' sneeuwklokjes, stuur dan een berichtje op valentinwijnen@yahoo.co.uk  
« Laatst bewerkt op: 20 januari 2011, 16:59:36 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Johan Mens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 29
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #48 Gepost op: 18 januari 2011, 17:37:50 »
Nog 2 die benaamd werden in't verleden:
Galanthus nivalis 'Belles Etoiles'
Galanthus nivalis 'Smurfje'


Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #49 Gepost op: 18 januari 2011, 18:54:34 »
Nog 2 die benaamd werden in't verleden:
Galanthus nivalis 'Belles Etoiles'
Galanthus nivalis 'Smurfje'
Door jouw op naam gezet Johan ? 'Belles Etoiles' in ieder geval wel, heb je ook nog foto's van deze schoonheden, zodat wij ook even kennis kunnen maken met ze? ::) ::)
Zijn deze nog in de handel? Ik kan van 'Belle Etoiles' alleen een vermelding op het SRGC-forum vinden in mrt 2009, daarna niet meer. Van 'Smurfje' helemaal niets. :( :(

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #50 Gepost op: 18 januari 2011, 20:46:07 »
weet er iemand wie Galanthus nivalis Sharlockii Group 'Belle de Wallonie' gevonden en of benaamd zou hebben?

Johan Mens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 29
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #51 Gepost op: 18 januari 2011, 20:52:43 »
Belles Etoiles group

Johan Mens

  • Rotsplantfanaat
  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 29
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #52 Gepost op: 18 januari 2011, 20:57:39 »
Cor, van Belles Etoiles komen er nog wel een aantal vrij, wanneer moet ik bekijken.

Foto Smurfjemoet ik ergens gaan opzoeken, niet zo'n grote nivalis zoals de naam al doet vermoeden , is groengetipt op buitenste bloemblaadjes, tamelijk groot en donkergroen binnenste sinusmerk en 2 dotjes aan de basis
en tamelijk goed blauwbladige tint.

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #53 Gepost op: 18 januari 2011, 21:43:32 »
Cor, van Belles Etoiles komen er nog wel een aantal vrij, wanneer moet ik bekijken.

Foto Smurfjemoet ik ergens gaan opzoeken, niet zo'n grote nivalis zoals de naam al doet vermoeden , is groengetipt op buitenste bloemblaadjes, tamelijk groot en donkergroen binnenste sinusmerk en 2 dotjes aan de basis
en tamelijk goed blauwbladige tint.
Nou voor 'Belle Etoile' hou ik me aanbevolen ;D, een snoepje :P. 'Smurfje' is dan echt iets voor de rotstuin of trog, klinkt veelbelovend. Ben benieuwd.
Nog meer redenen om naar Kalthout te gaan volgende maand.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #54 Gepost op: 19 januari 2011, 07:34:14 »
OK, Johan, Ik heb jouw 'Belles Etoiles' en 'Smurfje' in de lijst van 'Belgische sneeuwklokjes' (hierboven) aangevuld! Stomweg vergeten alhoewel ik het natuurlijk moest weten, hee!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #55 Gepost op: 20 januari 2011, 21:41:15 »
Hier drie van mijn vondsten die in de laatste jaren benaamd werden. De anderen waren veel vroeger...

Galanthus nivalis 'Grakes Gold' (enig en uniek geelbladig en dus niet makkelijk sneeuwklokje, zéér gewild, maar zeer beperkte stock! Op de foto al enkele weken na het uitbloeien)
Galanthus woronowii 'Boschhoeve' (door mij gewoon op een verkoopstand gevonden op de 3de dag van het Sneeuwklokjesfeest, stond nog in de knopvliezen...). Goeie oogjes, hee?
Galanthus nivalis 'Robert Wijnen' (een serieuze verbetering van 'Blonde Inge', minstens dubbel zo hoog!!!)
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #56 Gepost op: 20 januari 2011, 21:55:41 »
Prachtige Belgische sneeuwklokjes,

Johan,

die 'Belles Etoiles' is gewoonweg prachtig.

Valentin,

je cultivar 'Robert Wijnen' is voor mij de mooiste van de drie maar de andere twee mogen er zeker ook zijn.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #57 Gepost op: 21 januari 2011, 22:15:34 »
Wim, Galanthus nivalis 'Robert Wijnen is inderdaad een hele goeie. Ik vond hem al in 2006, toen één bolletje. Inmiddels is het een goeie groep geworden. Het binnenste merk is heldergeel, het ovarium groen-geel; maar vooral de 'vigour' en het formaat springen in het oog. Als je 'Robert Wijnen' met 'Blonde Inge' vergelijkt, is deze laatste een echt onderkruipertje. Dat doet mij vermoeden dat het geen selectie uit de sandersii-groep is, maar dat er een hybridekarakter in "Robert Wijnen' zit. Ook het blad is niet echt een typisch nivalisblad.
Ik benoemde pas vorig jaar- nadat hij zijn waarde in verschillende omstandigheden had bewezen- deze selectie naar mijn vader 'Robert Wijnen, die mij de liefde voor het tuinieren met de paplepel inlepelde.
« Laatst bewerkt op: 22 januari 2011, 07:22:09 door Valentin Wijnen »
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #58 Gepost op: 22 januari 2011, 22:51:01 »
ik ben ook nog op zoek naar een goede gele.Blonde Inge vermeerdert tergend langzaam en Wendy`s Gold doet het eigenlijk best slecht terwijl die toch tot de betere geeltjes hoort.heb ook nog Spindlestone Surprise,vorig jaar gekocht en doet het nu goed,en krijg nog sandersii`s maar dat is dus afwachten.Wie weet heb ik er eind februari nog een ander geeltje bij.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re: Belgische sneeuwklokjes
« Reactie #59 Gepost op: 23 januari 2011, 06:55:14 »
Loes, welke sandersii's komen er nog binnen?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'