Auteur Topic: stekken in de nazomer/herfst  (gelezen 5409 keer)

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
stekken in de nazomer/herfst
« Gepost op: 10 november 2012, 13:35:02 »
Omdat het in het voorjaar druk is met andere zaken zoals het bekijken van de planten in je eigen tuin, tuinen van anderen bezoeken en het verspenen van vele zaailingen, stek ik vaak in de nazomer en de herfst. Dus afhankelijk van de hardheid van het stek, gezond, vrij van ziekten en plagen en voldoende pk's (voedingstoffen) in zich hebben. Begin september begin ik met stekken, dit jaar veel bijzondere Saxifraga's die ik afgelopen jaar in Tjechie, Duitsland en in de UK heb opgescharreld.
Maar ook Androsace's, Ericaceen en andere soorten probeer ik dmv stekken in het najaar te vermeerderen.

Ik stek in de zogenaamde propagators (kweekbakjes met doorzichtig deksel), nadeel in de herfst is dat door de luchtvochtigheid de kans op schimmels erg groot is. Dus fungiciden gebruiken en voldoende luchten.
Als de luchtvochtigheid buiten hoog genoeg is dan snel het deksel eraf, ik laat het er soms dagen af.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #1 Gepost op: 10 november 2012, 13:42:58 »
Wat je ook vaak zit is dat de wortels van de stekken boven op het substraat groeien. Ik wijt dit aan een hoge luchtvochtigheid en/of het feit dat het substraat wat te vast is. Dit onstaat wellicht omdat ik de stekken aangiet/aansproei met een fungicide en dit ook later wel een keer herhaal.
OOk drukken de wortels de stekken er nog wel eens uit, beide zaken te zien op onderstaande foto's.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #2 Gepost op: 10 november 2012, 13:47:26 »
Ik heb ook wat stekken genomen van houtige gewassen zoals Cassiope wardii, Epigaea repens en een Schizocodon waarvan het etiket weg is.
Aan de laatste soort zaten al wat wortels en de planten geven nu al weer neiuwe scheuten. Vorig jaar had ik ook 3 propagators vol met dit soort planten en die zijn door de strenge vorst allemaal bevroren --13. Dit jaar houd ik ze in het kasje en dan kijken of het wel lukt.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #3 Gepost op: 10 november 2012, 14:32:37 »
Hallo Gert.

Ik heb gehoord en het is nu ook mijn ervaring dat Saxifraga's veel beter wortelen als de buitentemperaturen laag zijn.
Nu gebruik ik zelfs totaal geen dakje meer, enkel in de zomer.
Ik gebruik ook totaal geen fungiciden of pesticiden meer, omdat die, mijns inziens veel meer schade berokkenen aan de planten zelf, dan aan de ziekteverwekkers. Een plant die hiermee behandeld is, zal uiteindelijk veel zwakker zijn, dan een plant die niet behandeld is. Dat er dan een plantje dood gaat, door dit niet te gebruiken, dat neem ik er maar bij.
Vergeet niet dat je bij het gebruiken van een fungicide, ook de goede schimmels doodt en iedere plant heeft in mindere of meerdere mate schimmels nodig.
Als een plant toch ten prooi valt aan bijvoorbeeld een schimmel, dan is dit deels wijten aan omstandigheden, zoals een hoge luchtvochtigheid, maar vooral doordat de plant zelf zwak is. De reden kan zijn, te weinig voedsel of meestal te veel voedsel, te kort aan mineralen, een verkeerde PH, slechte afwatering, enz.

Ik denk ook wel dat Androsace beter lukt in het voorjaar dan in het najaar, maar daar kan ik mis mee zijn.
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #4 Gepost op: 10 november 2012, 15:32:12 »
Hoi Jan,

Ik merk dat ik niet zonder fungicide kan en ik merk ook niet dat er schade optreedt door het gebruik ervan. Ligt er wel aan welk fungicide je op welk moment gebruikt, niet alle zijn jaarrond te gebruiken. Als je deze middelen aleen gebruikt in de bewortelfase en later de planten schraal opkweekt, krijg je mijns inziens sterke planten.

Ook nog de bijzondere Primula repens gestekt en de stekken zaten na een week of twee aan de wortel. Nu maar in een geschikt mengsel gezet en bij schraal weer kan het deksel er op om de vochtigheids op peil te houden. Een Primula van 1 centimeter hoog met grote blauwe bloemen, ik hoop datie volgend jaar gaat bloeien.

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #5 Gepost op: 10 november 2012, 16:49:03 »
Het is natuurlijk Primula reptans waar ik over sprak in het vorige item ))2

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2635
  • Geslacht: Man
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #6 Gepost op: 10 november 2012, 17:29:24 »
Gert,stek je ook Daphne,s in deze periode,s zo ja wat is je ervaring ermee. ))4

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #7 Gepost op: 10 november 2012, 17:30:18 »
Gert en Jan, bedankt voor jullie steklessen. Het stekken van rotsplanten doen jullie al zovele jaren, dus ik kan er zelf alleen voorzichtig wat aan bijdragen.
Het is goed om te horen, dat het stekken van saxen zo goed gaat aan het einde van het seizoen. Bart schreef dat ook al. Dat is een reden voor mij om het volgend jaar ook zo te doen. Een bijkomend voordeel is, dat je de bewortelde stekjes in het voorjaar op hun plaats in de stenen of op hun plaats in rotstuin of pot kunt zetten en dat ze zo een grote voorsprong hebben op soortgenoten die nog moeten wortelen. Ze hebben dan een heel lang groeiseizoen voor zich en kunnen zich settelen en groeien.

Alleen mijn ervaring met andere (grote) planten is anders. Dan moet je profiteren van de energie waar planten over beschikken als ze aan de groei gaan in het voorjaar. Als je aan het eind van de zomer zoiets probeert is de fut eruit en lukt het niet.

Ik heb de indruk dat het met Androsaces ook zo werkt. Wellicht zijn de rozetjes aan het verhouten. Merels hebben bij mij regelmatig voor stekjes gezorgd in de zomer, maar ze wilden niet aan de wortel geraken.

Wat Jan zegt over anti-schimmel middelen is denk ik waar, maar zoveel babies in een propegator is vragen om ongelukken. Zelf gebruik ik die middelen alleen bij jonge Meconopsis plantjes, die soms bij vochtig warm en nat zomerweer plotseling meeldauw hebben. Die horen dus eigenlijk ook niet hier, maar ja....

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #8 Gepost op: 10 november 2012, 18:25:58 »
Gert,stek je ook Daphne,s in deze periode,s zo ja wat is je ervaring ermee. ))4

Theo, ik heb weinig ervaring met het stekken van Daphnes, maar volgens mij gaat dat het best direct na de bloei.
Ik moest een keer voor de winter (eind november) een D. calcicola inkorten en van die takken heb ik destijds stekken gemaakt.
Ze waren in het voorjaar mooi gworteld, daarna nog vaker geprobeerd maar zonder succes.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #9 Gepost op: 10 november 2012, 18:31:59 »
Bedankt om hier jullie ervaringen te delen Gert, Jan en Gerrit - altijd interessant !  ((4

Ik zie daar heel wat moois tussen Gert !  Dat wordt dringen volgend jaar op de verkoopdag(en) !  ;)
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #10 Gepost op: 10 november 2012, 19:15:56 »
Tussen haken, ik heb ook wat Dionysia gestekt, in een propagator met dak en al. Ik schat 80 % slaagpercentage, hiermee bedoel ik beworteling en groei.
Nooit ofte nimmer enig fungicide gebruikt. :o
Enige voorwaarde is het medium niet te vochtig maken, als je water geeft, het dak een dagje er af laten.
Ik denk wel dat het moeilijker is als je in het mengsel te veel potgrond gebruikt, ik gebruik meestal gewoon zand.
Zand is neutraal en goed voor de beworteling want de jonge plant gaat bij groei op zoek naar voedingsstoffen en dus maakt ze in het voedselarme zand gauw veel wortelkes. ;D
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #11 Gepost op: 10 november 2012, 19:47:30 »
Nog iets dat ik van Bart heb geleerd, - dit schiet me te binnen na de opmerking van Jan over potgrond- ik doe eerst een dun laagje potgrond op de bodem van de propagator en daar bovenop een laag tufsteenpoeder. Als de stekjes aan de wortel komen in de tufsteen, zullen ze in die onderste laag wat voedsel vinden. Tufsteenpoeder blijft heel lang vochtig, zodat je de luikjes van de propegator open kunt zetten en schimmel vermijdt.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3084
  • Geslacht: Vrouw
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #12 Gepost op: 11 november 2012, 19:57:35 »
Wat je ook vaak zit is dat de wortels van de stekken boven op het substraat groeien. Ik wijt dit aan een hoge luchtvochtigheid en/of het feit dat het substraat wat te vast is. Dit onstaat wellicht omdat ik de stekken aangiet/aansproei met een fungicide en dit ook later wel een keer herhaal.
OOk drukken de wortels de stekken er nog wel eens uit, beide zaken te zien op onderstaande foto's.
Hallo Gert,
Je zou eventueel eens een testje kunnen doen , waarbij je fijne perliet of fijne akadama onder het zand mengt in verschillende hoeveelheden ,zodat je ziet wat de beste verhouding is voor het beste resultaat. Ik denk dat je stekmedium zo minder dicht zal slaan en er ook wat zuurstof kan komen tot aan de worteltjes.
Hou ons wel op de hoogte.
Iedereen bedankt om jullie kweekrecepten met ons te delen
Gr. Lily-Anne

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:stekken in de nazomer/herfst
« Reactie #13 Gepost op: 13 mei 2013, 21:46:54 »
De stekken heb ik opgepot in januari en februari, dat kan in mijn vorstvrij gehouden kasje. IK plant ze op in een rond 3,5 cm potje. Door de temperatuur gaan ze gelijk groeien, en kan ze dan later in het jaar overpotten in een 7 centimeter potje.
Op de foto de trays met de opgepotte stekken.