Auteur Topic: Eranthis  (gelezen 170398 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Eranthis
« Reactie #90 Gepost op: 25 februari 2013, 18:48:33 »
De gewone Winterakoniet in de sneeuw, zoals je dat eigenlijk wel eens mag verwachten.

Een fantastische aanblik, Wim !
hij kan dan wel "gewoon" zijn, het schouwspel is ongewoon mooi !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eranthis
« Reactie #91 Gepost op: 25 februari 2013, 23:17:36 »

Hele mooie aanblik, Wim, die staan er vast ook enkele jaartjes?
[/quote]
Ja, Frankie, dat klopt. Ik ben begonnen in 1990 met 10 bolletjes, nu staan er enkele honderden. Dat is ook het geval met de sneeuwklokjes.
[/quote]

Prachtig veld winterakonieten !
Heb je ze wat geholpen door hun zaden afzonderlijk te zaaien, zodat er geen zaadje verloren ging Wim of heb je de natuur zijn gang laten gaan ?
Onder welke omstandigheden groeien ze bij jou ?
Gr. Lily-Anne

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Eranthis
« Reactie #92 Gepost op: 26 februari 2013, 19:22:40 »
De gewone Winterakoniet in de sneeuw, zoals je dat eigenlijk wel eens mag verwachten.

Schitterend beeld Wim en voor mij een meerwaarde met tussenin die zaailingen van Crocus tommasinianus ! Prachtige
natuurlijke combinatie !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re: Eranthis
« Reactie #93 Gepost op: 26 februari 2013, 21:09:53 »

Hele mooie aanblik, Wim, die staan er vast ook enkele jaartjes?
Ja, Frankie, dat klopt. Ik ben begonnen in 1990 met 10 bolletjes, nu staan er enkele honderden. Dat is ook het geval met de sneeuwklokjes.
[/quote]

Prachtig veld winterakonieten !
Heb je ze wat geholpen door hun zaden afzonderlijk te zaaien, zodat er geen zaadje verloren ging Wim of heb je de natuur zijn gang laten gaan ?
Onder welke omstandigheden groeien ze bij jou ?
Gr. Lily-Anne
[/quote]

Hartelijk dank voor al jullie complimenten, maar eigenlijk heb ik er niet zoveel werk mee gehad. Toen ik in mijn huidge huis met tuin kwam wonen in 1989, moest de hele tuin gezuiverd worden (500 m2). Er groeide kweekgras, brandnetel en andere voor een tuinier niet zulke geweldige planten. Ik heb een lange (60m.) en relatief smalle tuin (10m.) met daarop nog een uitbouw. Het achterste gedeelte van 10 bij 10 m is een bosje met zachte loofhoutsoorten als Tamme kastanje, Kardinaalsmuts, els, krentenboompje en linde. Het loof van deze planten vergaat snel en vormt dus snel een humuslaag, die zich ook nog goed vermengt met de zandgrond eronder.In het najaar van 1989 heb ik alles aangeplant, ook de bomen en struiken. Ik heb toen bewust gekozen voor verwilderingsbollen: Winterakoniet, Sneeuwklokje, Narcissus pseudonarcissus, Holwortel, Voorjaarshelmbloem, Sanguinaria, Daslook, Primula, Bosanemoon, Eenbes en Boshyacint. Dat alles heeft nu zo'n 23 jaar zijn gang kunnen gaan. De bomen zijn groot en de humuslaag is op zijn best. Elk jaar is het weer genieten van de opeenvolgende kleurenpracht van al die voorjaarsbloeiers. Natuurlijk moesten indringers wel eens opgeruimd worden, anders gaan die toch wel overheersen, maar uiteindelijk viel dat nogal mee. Je moet er gewoon op tijd bij zijn om de eerste Brandnetel en grassen te verwijderen. Dat soort karweitjes moet je niet laten verslonzen.

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re: Eranthis
« Reactie #94 Gepost op: 26 februari 2013, 21:35:00 »
Ik heb wat foto's opgezocht van het bosgedeelte uit voorgaande jaren uit de periode eind maart begin april. Je ziet dat ik in mijn beschrijving ook wat planten ben vergeten te noemen. Ik prijs mezelf gelukkig met zo'n stuk tuin en wens dat iedereeen toe.

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re: Eranthis
« Reactie #95 Gepost op: 26 februari 2013, 21:37:14 »
Nog één foto van iets later in het voorjaar.......

Wim van Kruijsbergen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 142
Re: Eranthis
« Reactie #96 Gepost op: 26 februari 2013, 21:38:45 »
En o ja, vergeten te vertellen, dat je moet oppassen met het aanplanten van Daslook en Gevlekte dovenetel. Die gedragen zich nogal opdringerig. Wie die planten toch in zijn tuin wil hebben, mag er bij mij gratis komen halen.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Eranthis
« Reactie #97 Gepost op: 26 februari 2013, 21:43:56 »
Lucky you ...je bent idd (in de goede zin hoor Wim ! )te benijden ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Eduard Troch

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 598
  • Geslacht: Man
Re: Eranthis
« Reactie #98 Gepost op: 27 februari 2013, 10:07:46 »
maar daslook is toch zo lekker tussen de boterham Wim...
Hingene, prov. Antwerpen (B)

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Eranthis
« Reactie #99 Gepost op: 27 februari 2013, 17:47:42 »
Prachtig Wim! Een heel natuurlijke tuin!

@ Eduard : daslook op de boterham ? recept graag
 
Gr. Lily-Anne

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Eranthis
« Reactie #100 Gepost op: 28 februari 2013, 20:07:45 »
De gewone Winterakoniet in de sneeuw, zoals je dat eigenlijk wel eens mag verwachten.

Prachtig Wim,
Hier zomaar een veldje Akonieten in het late zonnetje. Zomaar in een 'Gemeentestrook om de hoek', waar ik eigenlijk nooit langs fiets.
Gisteren dus wel. En even teruggegaan om even een plaatje te schieten.
Heemskerk, Noord-Holland

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Eranthis
« Reactie #101 Gepost op: 28 februari 2013, 20:12:34 »
Prachtig Wim,
Hier zomaar een veldje Akonieten in het late zonnetje. Zomaar in een 'Gemeentestrook om de hoek', waar ik eigenlijk nooit langs fiets.
Gisteren dus wel. En even teruggegaan om even een plaatje te schieten.
Jawadde , heel indrukwekkend Pim ! Ik zou ook "sito presto" terug rijden om mijn fototoestel te halen ! Fantastische foto's trouwens , zoals we van je gewend zijn .
Zo zijn ze echt wel op hun mooiste ....Ik zal eens een "klapke" (praatje gaan maken )  moeten gaan doen met onze plaatselijke groendienst op de gemeente ...Ik zou ze hier ook wel willen in onze gemeente !....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Eranthis
« Reactie #102 Gepost op: 28 februari 2013, 20:23:13 »
Prachtig Wim,
Hier zomaar een veldje Akonieten in het late zonnetje. Zomaar in een 'Gemeentestrook om de hoek', waar ik eigenlijk nooit langs fiets.
Gisteren dus wel. En even teruggegaan om even een plaatje te schieten.
Jawadde , heel indrukwekkend Pim ! Ik zou ook "sito presto" terug rijden om mijn fototoestel te halen ! Fantastische foto's trouwens , zoals we van je gewend zijn .
Zo zijn ze echt wel op hun mooiste ....Ik zal eens een "klapke" (praatje gaan maken )  moeten gaan doen met onze plaatselijke groendienst op de gemeente ...Ik zou ze hier ook wel willen in onze gemeente !....
Bedankt Kris, om nog even een kleine aanvulling te geven, Akonieten staan dus prachtig met de gewone Sneeuwklok. Deze stonden er vlak in de buurt. Zeer fraaie pollen. Op de laatste fotokan je ze net zien. Ik zou haast een Galanthofiel worden. Hopelijk mag ik dit fotootje nog even bij dit topic plaatsen van de moderator.
Heemskerk, Noord-Holland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Eranthis
« Reactie #103 Gepost op: 28 februari 2013, 20:38:03 »
Prachtige beelden, Pim !
Dat gele "onkruid" zou ik hier ook wel in de gemeente bermen willen zien...  -2(


enneh... hoe zou ik iets kunnen hebben tegen een bisnummer van dat prachtige polletje sneeuwklokjes ??  -1(

Ik heb helemaal niets tegen Galanthofielen...   _08
« Laatst bewerkt op: 28 februari 2013, 20:40:20 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Eranthis
« Reactie #104 Gepost op: 28 februari 2013, 20:50:21 »
Ik heb helemaal niets tegen Galanthofielen...   _08
--7 oefffff komen we weer goed weg met zo'n moderator ;D.