Auteur Topic: Crocus 2014  (gelezen 274079 keer)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1155 Gepost op: 25 oktober 2014, 14:28:45 »
Wel ik merk ook net hetzelfde hier Kris.
Soorten die goed gebloeid hebben en goed blad maken zijn: goulimyi, mathewii, thomasii, cartwrightianus, hadriaticus, cancellatus, ligusticus,.. .

Bij mij is het ook erg afhankelijk van waar de planten staan. Ik groei alle crocussen in volle grond en dek ze al dan niet af (voor droge zomerrust).
Door de veel te natte Augustus maand had ik al bloemen op boryi, hadriaticus ssp parnassicus, speciosus ilgazensis begin september op 1 locatie. westelijk georiënteerd!
Op een andere locatie had ik pas bloemen begin tot medio oktober (meer dan een maand later) met dezelfde weercondities (zuidelijk georiënteerd)!
De zuidelijk georiënteerde staan nu reeds in blad, de westelijk en te vroeg bloeiende zijn afgerot!!!

Een mooie leerschool waarbij niet zozeer de warmte kwaad kan maar wel te vroeg vocht en koelte gevolgd door droogte en warmte.
Voldoende lang droog houden is de boodschap.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15658
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1156 Gepost op: 25 oktober 2014, 16:52:24 »
Interessante waarnemingen Ruben. Goed om dat soort zaken te delen.  Ik herken de soorten die je noemt of toch een aantal want sommige heb ik hier niet staan. Maar degene die bij mij niet in dit rijtje pas is C. mathewii . Die heeft het -in mijn tuin dan toch - denk ik te warm.
Of die houd minder van potcultuur want (de echte)mathewii heb ik nog niet in volle grond durven proberen. Moet volgend jaar toch gaan gebeuren want ik heb al iets meer materiaal nu. Het is in ieder geval geen goeie zaak als de bollen nat komen en het dan plots te warm wordt en ze nog niet echt aan de groei zijn.
Inderdaad voldoende lang droog houden maar soms .....Het weer veranderd soms van warm naar wisselvallig en men voorspelt mindere temperaturen voor de volgende weken en ook regenbuien. En je hebt dan het idee , nu wordt het herfst. En dan plots komt er weer uit het niets een warm intermezzo. Wie verwacht er dan nog 26 graden midden oktober ?
We moeten weldra nu ook al studies gaan volgen voor "weerman"  ;D 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1157 Gepost op: 25 oktober 2014, 17:05:23 »
Interessant om al die verschillende observaties te volgen !

Hij danste hier al een paar keer voorbij en vorige week stond hij hier ook in bloei : Crocus mathewii 'Dream Dancer'

Harelbeke-West-Vlaanderen

Maggi Young

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Vrouw
  • Friends and flowers - what could be better?
    • Scottish Rock Garden Club
Re: Crocus 2014
« Reactie #1158 Gepost op: 25 oktober 2014, 17:06:25 »
Crocus in sunshine - nothing more lovely.  8)
Aberdeen, North East Scotland, UK.


http://www.srgc.net/forum/index.php?action=forum

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15658
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1159 Gepost op: 25 oktober 2014, 17:43:26 »
Interessant om al die verschillende observaties te volgen !
Hij danste hier al een paar keer voorbij en vorige week stond hij hier ook in bloei : Crocus mathewii 'Dream Dancer'

Nu ben ik toch een beetje (of is het toch meer ?) jaloers hoor Luc. Op een gezonde manier jaloers weliswaar .
Ja zoals Maggi het eigenlijk zegt , een najaarszonnetje en zulke fantastische krokussen. Meer moet dat niet zijn !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1160 Gepost op: 25 oktober 2014, 18:33:03 »
Na enkele 'triestige' herfstdagen met GELUKKIG regen en koelere nachten hebben we hier terug zonnig weer.
Ik heb indruk dat de crocussen van de natte Augustus, de zonnige en te droge September geen deugd hebben gehad. De herfstcrocussen (die een stuk moeilijker zijn dan de voorjaarbloeiers) hebben zeker geen voordeel bij te warm weer.

Vandaag enkele eerste bloemen op een kruising van Crocus hadriaticus x ? . Ik vind zowel keel (diep geel) als de tube (donker paars) heel mooi.

Ook een eerste bloem op een virusvrije Crocus ligusticus 'Millessimo'

Die C. hadriaticus x ...  vind ik heel knap Ruben !  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1161 Gepost op: 25 oktober 2014, 21:51:55 »
Wel ik merk ook net hetzelfde hier Kris.
Soorten die goed gebloeid hebben en goed blad maken zijn: goulimyi, mathewii, thomasii, cartwrightianus, hadriaticus, cancellatus, ligusticus,.. .

Bij mij is het ook erg afhankelijk van waar de planten staan. Ik groei alle crocussen in volle grond en dek ze al dan niet af (voor droge zomerrust).
Door de veel te natte Augustus maand had ik al bloemen op boryi, hadriaticus ssp parnassicus, speciosus ilgazensis begin september op 1 locatie. westelijk georiënteerd!
Op een andere locatie had ik pas bloemen begin tot medio oktober (meer dan een maand later) met dezelfde weercondities (zuidelijk georiënteerd)!
De zuidelijk georiënteerde staan nu reeds in blad, de westelijk en te vroeg bloeiende zijn afgerot!!!

Een mooie leerschool waarbij niet zozeer de warmte kwaad kan maar wel te vroeg vocht en koelte gevolgd door droogte en warmte.
Voldoende lang droog houden is de boodschap.

Het is inderdaad heel interessant om deze info te delen Ruben , we leren altijd bij hé .....
De koude uitzonderlijke natte augustus maand zorgde er voor dat alles veel te vroeg op gang kwam .......
gevolgd door een heel droge uitzonderlijke warme periode . De weinige herftkrokussen die ik heb bloeiden dan ook 2 a 3 weken eerder dan vorig jaar . Mijn vormen van C. mathewii in de volle grond heb ik tot eind augustus droog gehouden ( met een dakje ) . Toch waren ze ook zeker 2 weken vroeger dan vorig jaar . Het ziet er toch naar uit dat deze krokussen de warme periode goed verteerd hebben , alhoewel ik ook ondervonden heb dat ze niet houden van te warm weer .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1162 Gepost op: 25 oktober 2014, 21:55:53 »
Interessant om al die verschillende observaties te volgen !

Hij danste hier al een paar keer voorbij en vorige week stond hij hier ook in bloei : Crocus mathewii 'Dream Dancer'

Een absolute topper hé Luc , van deze beelden krijgen we nooit genoeg .... ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1163 Gepost op: 25 oktober 2014, 23:34:40 »
Kris, voor de species /cv's die ik ben kwijtgespeeld zijn mijn vader en ikzelf een bollenbed (in de grond) aan het bouwen.

Een gemetste wand (in itonsteen) voor een goede isolatie. Aan de binnenzijde isolatie (groene platen) voor in de grond van 3cm dik voor goede isolatie. (isoleert zowel tegen de koude als tegen de extreme hitte).
In de grond een mengsel van zand, tuinaarde en isomobolletjes. Isomobolletjes nemen geen water op, vergaan ook niet in aarde en zorgen voor luchtigheid. In vergelijking met steentjes (grind) zorgen ze niet voor luchtbellen in je mengsel. Ik probeer een klein stukje en deel ook verder mijn ervaringen.
Voordeel is zo dat het geheel NOOIT volledig doorvrozen kan geraken. Cfr. isomo in vijver als vlotter= vijver blijft open.
Ik dek het geheel af met een dakje (ik heb eerder al eens een foto geplaatst) die ik gemakkelijk kan open doen in de zomer en dicht doen als het regent. Ik hanteer dezelfde periodes als Danny voor het erop plaatsen( begin mei) en het afhalen (medio oktober) tenzij voor herfstbloeiers eind september voor afhalen van het dakje.
Als ik de crocussen heb geplant dek ik het geheel af met 3cm dennennaalden. Heel veel species van crocus groeien tussen en rond sparrenbomen. Ik heb deze tip van Helmutt Kerndorff die zegt dat dennennaalden voor meer ideale PH zorgen voor crocussen + ze zorgen voor isolatie in de winter. Soorten als boryi, cyprius, ... kunnen hiervan erg lijden. Met die dennennaalden kun je ze beter beschermen en mag het voor cyprius in bovenvermelde omstandigheden al tot -10 gaan.

Ik hoop er vormen als hadriaticus ssp parnassicus, mathewii, ... veiliger en meer gecontroleerd te laten groeien.

Danny, ja ik vind het ook heel mooie vorm. Volgens Dirk Schnabel en Janis ruksans zou het niet gaan over een hybride maar over de species hadriaticus. (mss wel ssp. lilacinus).

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1164 Gepost op: 25 oktober 2014, 23:37:33 »
Prachtig Luc die 'Dream Dancer'. Verveelt nooit! Echt wel topper!

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15658
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1165 Gepost op: 26 oktober 2014, 11:25:39 »
Bedankt voor je info Ruben ! ((14 Allemaal heel nuttig om dat te delen. Spannend allemaal , hou ons op de hoogte aub.... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15658
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1166 Gepost op: 26 oktober 2014, 11:27:58 »
Nog niet getoond , of heb ik hem gemist ?   

Jaja , er zit wat zwart in ......Crocus melantherus .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1167 Gepost op: 26 oktober 2014, 12:06:33 »
Nog niet getoond , of heb ik hem gemist ?   

Jaja , er zit wat zwart in ......Crocus melantherus .

Blijft één van mijn favorieten, Kris !  Hier zal hij het dit jaar enkel bij blad houden vrees is...  :(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15658
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1168 Gepost op: 26 oktober 2014, 13:07:25 »
Heel terecht Luc en wat te denken van deze C. goulimyi 'Agia Sofia ' ? 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1169 Gepost op: 26 oktober 2014, 13:25:21 »
Heel terecht Luc en wat te denken van deze C. goulimyi 'Agia Sofia ' ?

Fantastisch Kris !  Ik heb hem ook, maar moet nog een jaartje geduld hebben eer hij zijn schoonheid (hopelijk) laat zien !
Dit is echt wel een uitzonderlijk mooie goulimyi !
Harelbeke-West-Vlaanderen