Auteur Topic: bloei Mei Juni 2017  (gelezen 31012 keer)

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #240 Gepost op: 1 juli 2017, 23:36:18 »
Hoeveel regen kan Campanula raineri hebben? Het valt hier de laatste dagen met bakken naar beneden.

Ferm exemplaar, Gerrit, hoe lang staat die er al?

Precies weet ik het niet maar ongeveer 3 maanden. Het is van een wortel uitloper opgepot begin maart en enkele weken later uitgeplant in deze trog met tufsteen en een kalkrijk grondmengsel.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #241 Gepost op: 2 juli 2017, 11:20:03 »
Als het jaar wat vordert en er minder bloemen zijn in de rotstuin, dan ga ik de planten die nog bloeien meer per bloem waarderen.
Dus voor de volgende heb ik veel waardering.
Trachelium asperuloides


Hier is mijn (reuzen -2() exemplaar Gerrit !  Indrukwekkend niet ? Hij is nog niet aan snoei toe.

Als jouw plant buiten staat Luc, dan neem ik daar mijn petje voor af. Deze soort komt van het zuiden van Griekenland!!!
Mijn plant is van 2012, Die van jou lijkt mij een stuk jonger.

Laat je petje nog maar even op, Gerrit  -2(  Het plantje dateert pas van dit jaar, felicitaties aanvaard ik slechts vanaf volgend jaar als het frele ding dan nog in leven is.   ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #242 Gepost op: 2 juli 2017, 11:23:22 »
Nou Johan, er is dus meer Erodium dan gewoon Erodium ((14

 :o  Ik ben net zo verrast Gerrit !  :o

Johan, is er eigenlijk iets dat je NIET verzamelt wat plantenfamilies betreft ??  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #243 Gepost op: 2 juli 2017, 11:26:06 »
Probleem! Deze Dianthus erinaceus zal volgend jaar een andere plaats moeten krijgen omdat ik op die plaats de rotstuin wil veranderen.
Hij is bijna 60 cm in doorsnede dus verplanten zal bijna onmogelijk zijn en stekken wil ook nog steeds niet lukken.
Tips zijn welkom.


Verplanten zal wel een illusie zijn Gerrit.  Die dingen hebben toch enkel een gigantisch lange penwortel ??
Ze moeten toch te stekken zijn zou je denken want ze worden toch vaak aangeboden ?? 
Deze tijd lijkt mij het beste moment om te gaan stekken, zelf heb ik al veel (andere) Dianthussen in dit seizoen met succes kunnen stekken.  ((--11
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #244 Gepost op: 2 juli 2017, 11:30:28 »
Gelukkig zijn er de Campanula's in deze tijd van het jaar :

Nieuw bij mij is deze kruising Campanula 'Joan Beeston' - lijkt een beetje op 'Joe Elliot', hopelijk is hij een langer leven beschoren dan deze laatste die ik hier al een aantal keren tevergeefs heb proberen over de winter heen te tillen.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #245 Gepost op: 2 juli 2017, 11:37:48 »
Campanula x stansfieldii is niet zo bekend, maar doet het heel goed.  Hij breidt zich langzaam uit met onderaardse uitlopertjes - na een 8 jaar ziet de plant er zo uit.  Je kan hem dus zeker niet vergelijken met de meer invasieve soorten.

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #246 Gepost op: 2 juli 2017, 12:49:31 »
Hoeveel regen kan Campanula raineri Campanula morettiana X raineri ‘Joe Elliott’ hebben? Het valt hier de laatste dagen met bakken naar beneden.

Ik heb me vergist in de naam van deze Campanula het moet zijn Campanula ‘Joe Elliott’ Dat is een kruising van Campanula morettiana X raineri
volgens mijn archief heb ik deze plant op 20 februari enkele wortel uitlopers afgenomen en op 16 maart heb ik de trog waarin deze staat vol geplant.
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #247 Gepost op: 2 juli 2017, 23:00:26 »
Probleem! Deze Dianthus erinaceus zal volgend jaar een andere plaats moeten krijgen omdat ik op die plaats de rotstuin wil veranderen.
Hij is bijna 60 cm in doorsnede dus verplanten zal bijna onmogelijk zijn en stekken wil ook nog steeds niet lukken.
Tips zijn welkom.

(Link naar bijlage)

Dit soort planten zijn heel moeilijk of niet te verplanten, en zeker als ze al van die omvang zijn. Stekken vind ik ook heel moeilijk bij D. erinaceus. In al die jaren is het me slechts één keer gelukt. Ik probeer het nog elk jaar, maar het lukt nooit meer.

Mij is het nog nooit gelukt Frankie, dit jaar al 4 pogingen ondernomen, 2 keer niks en nog 2 keer onderweg. Weet jij nog in welke periode van het jaar het wel lukte bij jou?

Dat was in het begin van augustus, Gerrit. Het was het enige stekje dat geworteld is van een tiental stekjes. Het was pas , ver in het najaar, dat ik kon vaststellen dat het stekje aan de wortel was.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #248 Gepost op: 2 juli 2017, 23:02:19 »
Gelukkig zijn er de Campanula's in deze tijd van het jaar :

Nieuw bij mij is deze kruising Campanula 'Joan Beeston' - lijkt een beetje op 'Joe Elliot', hopelijk is hij een langer leven beschoren dan deze laatste die ik hier al een aantal keren tevergeefs heb proberen over de winter heen te tillen.

Het ziet er in ieder geval een heel knappe plant uit, Luc, een beetje te vergelijken met de legendarisch mooie 'Joe Elliot'. Hopelijk is hij makkelijker.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #249 Gepost op: 3 juli 2017, 09:23:36 »
Gelukkig zijn er de Campanula's in deze tijd van het jaar :

Nieuw bij mij is deze kruising Campanula 'Joan Beeston' - lijkt een beetje op 'Joe Elliot', hopelijk is hij een langer leven beschoren dan deze laatste die ik hier al een aantal keren tevergeefs heb proberen over de winter heen te tillen.

Het ziet er in ieder geval een heel knappe plant uit, Luc, een beetje te vergelijken met de legendarisch mooie 'Joe Elliot'. Hopelijk is hij makkelijker.

Klopt, Frankie.  Ik hoorde onlangs nog van Rob Potterton nog dat "Joe Elliot" van nature uit kortlevend is...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #250 Gepost op: 3 juli 2017, 10:14:28 »
Gelukkig zijn er de Campanula's in deze tijd van het jaar :
Nieuw bij mij is deze kruising Campanula 'Joan Beeston' - lijkt een beetje op 'Joe Elliot', hopelijk is hij een langer leven beschoren dan deze laatste die ik hier al een aantal keren tevergeefs heb proberen over de winter heen te tillen.

 :o --6 ((14
Wow , heel knappe plant Luc  . Ziet er in ieder geval  gezond en krachtig uit ....Die zet ik alvast op mijn lijstje ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #251 Gepost op: 3 juli 2017, 18:53:33 »
Gelukkig zijn er de Campanula's in deze tijd van het jaar :
Nieuw bij mij is deze kruising Campanula 'Joan Beeston' - lijkt een beetje op 'Joe Elliot', hopelijk is hij een langer leven beschoren dan deze laatste die ik hier al een aantal keren tevergeefs heb proberen over de winter heen te tillen.

 :o --6 ((14
Wow , heel knappe plant Luc  . Ziet er in ieder geval  gezond en krachtig uit ....Die zet ik alvast op mijn lijstje ...

Ik ken de "ouders" niet Kris.  Hij is ook vrij recent op de markt gekomen denk ik.  Aberconwy had 'em voor het eerst op de lijst dit voorjaar.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #252 Gepost op: 3 juli 2017, 22:56:29 »
Probleem! Deze Dianthus erinaceus zal volgend jaar een andere plaats moeten krijgen omdat ik op die plaats de rotstuin wil veranderen.
Hij is bijna 60 cm in doorsnede dus verplanten zal bijna onmogelijk zijn en stekken wil ook nog steeds niet lukken.
Tips zijn welkom.

(Link naar bijlage)

Dit soort planten zijn heel moeilijk of niet te verplanten, en zeker als ze al van die omvang zijn. Stekken vind ik ook heel moeilijk bij D. erinaceus. In al die jaren is het me slechts één keer gelukt. Ik probeer het nog elk jaar, maar het lukt nooit meer.

Mij is het nog nooit gelukt Frankie, dit jaar al 4 pogingen ondernomen, 2 keer niks en nog 2 keer onderweg. Weet jij nog in welke periode van het jaar het wel lukte bij jou?

Dat was in het begin van augustus, Gerrit. Het was het enige stekje dat geworteld is van een tiental stekjes. Het was pas , ver in het najaar, dat ik kon vaststellen dat het stekje aan de wortel was.

Ik ga het op dat tijdstip ook nog een keer proberen. Bedankt Frankie
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #253 Gepost op: 5 juli 2017, 16:32:39 »
Probleem! Deze Dianthus erinaceus zal volgend jaar een andere plaats moeten krijgen omdat ik op die plaats de rotstuin wil veranderen.
Hij is bijna 60 cm in doorsnede dus verplanten zal bijna onmogelijk zijn en stekken wil ook nog steeds niet lukken.
Tips zijn welkom.

(Link naar bijlage)
Gerrit, de enige mogelijkheid om deze plant te vermeerderen is hetzelfde als hoe ik dit met mijn Acantholimons doe.
Werk eens behoorlijk wat scherp zand in het kussen en laat dit gewoon zijn werk doen totdat je de plant moet rooien. Ik durf te verwedden dat je beworteling onderin het kussen krijgt. Misschien nog wel meer als je kunt gebruiken. Natuurlijk afhankelijk van de tijd totdat je de plant moet rooien. Er gaat een behoorlijke tijd overheen.
Succes!!

Gerrit Roest

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1377
  • Geslacht: Man
Re: bloei Mei Juni 2017
« Reactie #254 Gepost op: 6 juli 2017, 11:04:17 »
Dat ga ik zeker doen Ger, Lily-Anne bracht mij ook al op dat idee, gewoon scherp zand dus.
Als de helft van de scheuten worteld zal ik er zeker genoeg hebben en nog 250 over --11
Gerrit Roest
Reusel, Noord-Brabant, Nederland