Auteur Topic: winterharde cactussen  (gelezen 94332 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16838
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: winterharde cactussen
« Reactie #270 Gepost op: 26 december 2023, 16:49:57 »
Deze Echinocereus triglochidiatus blijft  altijd buiten , hoe hard het ook vriest ...Wel is de grond kurkdroog en krijgt hij bescherming van bovenaf tegen regen. Hij staat droog vanaf eind augustus en dan zie je dat het plantenlichaam begint te schrompelen ...Dit is een voorwaarde voor deze planten om tegen de koude en vorst te kunnen .

Bijzonder, Kris !  Krijg je die ook in bloei buiten ?

Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: winterharde cactussen
« Reactie #271 Gepost op: 27 december 2023, 14:15:34 »
Bijzonder, Kris !  Krijg je die ook in bloei buiten ?

Zeer zeker Luc , maar zoals gezegd geen water vanaf eind augustus t.e.m.  begin mei .....Ik geef pas een eerste keer water als de bloemknoppen groot genoeg zijn .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: winterharde cactussen
« Reactie #272 Gepost op: Gisteren om 10:42:12 »
Winterhard tot minus 22 ....als ze droog staan vanaf september ...Echinocereus coccineus ..En ieder jaar weer een feest als ze bloeien .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Marcel van den Berg

  • Junior
  • **
  • Berichten: 88
  • Geslacht: Man
    • foto overzicht
Re: winterharde cactussen
« Reactie #273 Gepost op: Gisteren om 21:11:44 »
Winterhard tot minus 22 ....als ze droog staan vanaf september ...Echinocereus coccineus ..En ieder jaar weer een feest als ze bloeien .

Erg mooi Kris!

Ik had nog even bij de 2 kwekers hier in de buurt gezocht naar deze soort, niet gevonden helaas.

Tijdens een bezoek de open dag van de lokale cactus en succulenten vereniging een tijdje terug werd ik toch wel enthousiast van al dat moois.
Omdat ik mede door de info op dit forum, nu weet dat er toch een heel aantal soorten aardig wat vorst kunnen hebben wil ik het zelf toch ook eens proberen.
Ik heb een onverwarmde kas, hier wil ik de planten in de winter droog later overwinteren.
Met de hulp van de gedreven hobbykwekers, online literatuur en mijn buurman (die is cactuskweker) heb ik een aantal vorstbestendige planten uitgezocht.
Het zijn er meer geworden dan dat ik van tevoren voor ogen had, maar zo gaan die dingen nou eenmaal  --3.
Deze planten zouden vorst tot -10 kunnen verdragen, al wil ik het ik mijn kas eigenlijk niet onder de -5 laten komen. (d.m.v. een scherm en noppenfolie)

Gisteren heb ik de planten ontdaan van hun turf/potgrond mengsel en uitgeplant in een schaal met grotendeels mineraal substraat.
De boel is afgestrooidt met basaltsplit.

Wat staat erin:
Escobaria chihuahuensis
Escobaria vivipara neomexicana
Escobaria hesteri
Escobaria zilziana
Echinocereus rigidissimus rubispinus
Echinocereus adustus
Mammillaria crinita, gekocht als Escobaria... maar blijkt iets heel anders te zijn
Gymnocalycium baldianum in verschillende kleuren (al verdenk ik de voorste planten ervan Gymnocalycium quehlianum te zijn, dit stond niet duidelijk aangegeven... na de eerste vorstperiode weten we het zeker.)
Tephrocactus geometricus, familie van de bladcactus (Opuntia)
Maihueniopsis bonnieae, het kleine broertje van Tephrocactus geometricus  :D

Zelf ben ik er erg tevreden mee, nu kijken hou de schaal zich deze zomer en aankomende winter houdt.
Ook ben ik benieuwd hoe hard deze planten groeien, we gaan het zien.

« Laatst bewerkt op: Gisteren om 21:25:31 door Marcel van den Berg »

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1072
Re: winterharde cactussen
« Reactie #274 Gepost op: Gisteren om 23:36:08 »
Heel mooi en geslaagd Marcel. Zo ga je toch weer anders naar cactussen kijken.
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15765
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: winterharde cactussen
« Reactie #275 Gepost op: Vandaag om 09:37:41 »
Goed gedaan Marcel ! Ik ben -en dat zal allicht niemand verbazen - grote fan. Ik heb zowat 35 jaar een grote cactus en succulenten collectie gehad en blijf dit heel dankbare planten vinden. Minimale zorgen en maximaal genieten . Ik concentreer me nu ook op de winterharde soorten omdat ik geen kas meer heb . Deze kan ik in de winter droog opbergen in een overkapping die ik heb gemaakt aan het tuinhuis . Vriezen doet het daar maar dat deert een groot aantal soorten niet . Een goede raad , zorg dat de planten vanaf eind augustus droog komen te staan zodat ze goed kunnen afharden tegen de winter . Ben benieuwd naar je resultaten ! De 2 Gymnocalyciums zou ik minder inschatten als echt winterhard maar het zijn natuurlijk ook geen strenge winters meer . Wat voor substraat heb je gekozen want dat is ook belangrijk.
We zagen recent nog heel mooie troggen met winterharde cactussen in Tsjechië …Bij gelegenheid zal ik wel eens wat foto’s posten ….
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "