Auteur Topic: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën  (gelezen 32016 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #150 Gepost op: 26 oktober 2016, 06:44:04 »
Deze plant zag ik nog nooit en is een aangename verrassing .....ik denk dat het gaat om Daphne cneorum dwarf form

Hij ziet er alleszins 'dwarf' uit, Danny, is best mogelijk, en hij komt daar voor natuurlijk.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #151 Gepost op: 26 oktober 2016, 13:04:04 »
Het lijkt wel wat op Saxifraga exarata, die ik uit de Dolomieten ken. Ik weet niets van de Pyreneeën.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #152 Gepost op: 26 oktober 2016, 20:37:24 »
Op dit stukje crevice zijn er veel bewoners , het is een eigenlijk een aangelegde rotstuin ......sommige planten zijn wel al uitgebloeid maar er staat toch nog veel in bloei o.a. deze heel aardige Globularia repens

Prachtig zo'n natuurlijke crevice, Danny, je vind er altijd wel iets.

Jazeker Frankie , er stonden veel kleine leuke plantjes tussen die stenen , maar toch al veel soortjes ook uitgebloeid ......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #153 Gepost op: 26 oktober 2016, 20:46:22 »
Het lijkt wel wat op Saxifraga exarata, die ik uit de Dolomieten ken. Ik weet niets van de Pyreneeën.

Gerrit , ik denk dat je er recht op zit , Saxifraga exarata komt hier zeker voor ! Komt hier voor op die witte kalksteen zoals je ook in de dolomieten hebt . Ik heb het lijstje afgelopen van alle voorkomende saxen hier en deze lijkt inderdaad heel goed op S. exarata . Ik heb wel gezien dat je vrij veel subsp. hebt van deze soort maar heb gelijkaardige foto's gevonden .......

Bedankt voor je reactie !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #154 Gepost op: 26 oktober 2016, 21:33:56 »
Met deze sfeerfoto's neem ik afscheid van dit mooi stukje natuur , Valle de Benasque  in de centrale Pyreneeën .
Jammer genoeg heb ik de noord-westelijke kant van de vallei niet kunnen verkennen wegens tijdsgebrek en de slechte toegankelijkheid . Zie deze aantrekkelijke omgeving op foto 1 en 2 .

Zie op foto 3 en 4 de noord-oostelijke kant van de vallei waar we twee daguitstappen gemaakt hebben . Deze kant was wat beter toegankelijk .

Tot een volgend avontuur .......
« Laatst bewerkt op: 26 oktober 2016, 21:40:59 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #155 Gepost op: 26 oktober 2016, 23:06:50 »
Knap verslag van een leuke trip in de Pyreneeën waar heel wat moois te zien is, niet enkel planten maar ook prachtige landschappen. De androsace's en de Pyreneeënkoning, Saxifraga longifolia zijn mijn favorieten, de andere vegetatie natuurlijk niet te kort gedaan.

Spijtig toch dat er weinig bergpassen en bergliften zijn die je comfortabel en snel in hoger gelegen gebieden kunnen brengen. Naar boven klauteren kost veel tijd en energie. Wie weet wat daar nog allemaal niet te zien is? De Pyreneeën blijven toch nog altijd een beetje een mysterieus gebergte. Niet zo heel veel hikers en planthunters schijnen hier hun geluk te zoeken. Dat maakt de uitdaging des te groter.

Heel knap ook, dat je het nog kan opbrengen om in tijden van alles overheersende Facebookdominantie, collectieve onverschilligheid en de hedendaagse eilandbewoning, nog een reisverslag kan neer poten op een 'ouderwets' forum. Dat verdient nog het meeste respect! Subliem, Danny!   ((12 ((3 ((14
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #156 Gepost op: 27 oktober 2016, 08:35:14 »
Een verslag uit de Pyreneeën, een volslagen onbekend gebied voor mij. Behalve de S. longifolia zou ik geen plant hebben kunnen noemen. De Ramonda was voor mij de verrassing, maar ook dat er planten groeien met de naam alpina oid. Verder de orchideeën, dat was wel bekend. Mooie soorten, die ik ook niet kon determineren van de foto. (nog dichterbij fotograferen Danny) De onbekende is mogelijk een Arenaria.
Ben het van harte eens met Frankie zijn opmerking over de zogenaamde social media. Blijf rustig tegen de stroom inroeien Danny. Dat is een heel goeie karaktereigenschap. Wordt niet zoveel meer gezien.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #157 Gepost op: 27 oktober 2016, 16:30:24 »
 ((13 ((4  Hoed af en een welgemeende dank u zijn hier op hun plaats, Danny !  Een voortreffelijke reportage van een ook voor mij onbekend gebied.  Ik was nog maar één keer in de Pyreneeën, maar dan in Andorra en dit is intussen al "many moons ago" zoals de indianen zouden zeggen. Het voordeel was daar dat er een aantal skiliften (die overigens niet werkten in de zomer) en bijgevolg een aantal skidorpen waren met brede wegen tot op meer dan 2000 m hoogte.  Nadeel was dan weer dat je daardoor het begrip "ongerepte natuur" wel op je buik kon schrijven.  Het gebied doorstaat geenszins de vergelijking met het Valle de Benasque.
En dat we hier bij het forum zweren ipv die (vaak on)sociale media, dat staat uiteraard buiten kijf !

 -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #158 Gepost op: 27 oktober 2016, 21:55:46 »
Ja inderdaad het was een prachtig verslag.
Van een prachtige vakantie van jouw.
Het leuke aan een reisverslag op het forum maken is vind ik:
Dat je de reis weer herbeleefd.
Maar dan met meer mensen tegelijk.
die je van nuttige info voorzien.
dus Blijft het forum een zeer nuttig en gezellig pagina. ((3 ((3 -6( ((2

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #159 Gepost op: 27 oktober 2016, 22:47:55 »
Knap verslag van een leuke trip in de Pyreneeën waar heel wat moois te zien is, niet enkel planten maar ook prachtige landschappen. De androsace's en de Pyreneeënkoning, Saxifraga longifolia zijn mijn favorieten, de andere vegetatie natuurlijk niet te kort gedaan.

Spijtig toch dat er weinig bergpassen en bergliften zijn die je comfortabel en snel in hoger gelegen gebieden kunnen brengen. Naar boven klauteren kost veel tijd en energie. Wie weet wat daar nog allemaal niet te zien is? De Pyreneeën blijven toch nog altijd een beetje een mysterieus gebergte. Niet zo heel veel hikers en planthunters schijnen hier hun geluk te zoeken. Dat maakt de uitdaging des te groter.

Heel knap ook, dat je het nog kan opbrengen om in tijden van alles overheersende Facebookdominantie, collectieve onverschilligheid en de hedendaagse eilandbewoning, nog een reisverslag kan neer poten op een 'ouderwets' forum. Dat verdient nog het meeste respect! Subliem, Danny!   ((12 ((3 ((14

Bedankt voor je lovende reactie , Frankie . In ieder geval met veel plezier gedaan . Zo 'n reisverslag zie ik als een naslagwerk voor mensen die interesse hebben in deze streek en die op zoek zijn naar info .

Botanisch vond ik het persoonlijk wel de moeite , moet niet onderdoen voor vele regio's in de Alpen .
Alleen jammer dat deze streek niet goed toegankelijk is , maar het voordeel is dat je nog ongerepte natuur hebt hier .
Hier is ongetwijfeld nog veel meer te zien maar veel kostbare tijd en energie gaat hier verloren . Hier heb je wel wat meer tijd nodig om de streek grondig te verkennen .
Het is een streek waar ik zeker nog terug zal gaan .......

Alvast bedankt voor de nodige hulp met het determineren van verschillende planten ! Zo'n forum vind ik nog altijd de ideale manier om ervaringen te delen en te communiceren .......ik heb er in ieder geval veel plezier aan ......

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #160 Gepost op: 27 oktober 2016, 23:11:12 »
Een verslag uit de Pyreneeën, een volslagen onbekend gebied voor mij. Behalve de S. longifolia zou ik geen plant hebben kunnen noemen. De Ramonda was voor mij de verrassing, maar ook dat er planten groeien met de naam alpina oid. Verder de orchideeën, dat was wel bekend. Mooie soorten, die ik ook niet kon determineren van de foto. (nog dichterbij fotograferen Danny) De onbekende is mogelijk een Arenaria.
Ben het van harte eens met Frankie zijn opmerking over de zogenaamde social media. Blijf rustig tegen de stroom inroeien Danny. Dat is een heel goeie karaktereigenschap. Wordt niet zoveel meer gezien.

Alvast bedankt Gerrit voor de nodige hulp bij het determineren van meerdere planten . Zelf heb ik niet de tijd om alles heel grondig te bekijken . Zo'n forum vind ik dan ook ideaal om een reisverslag vollediger te maken en zoveel mogelijk juiste namen te kunnen geven aan de getoonde planten . Ik heb ook nog gezocht naar die onbekende plant maar denk niet dat het een Arenaria is , na het nazien van de voorkomende Arenaria's in deze streek .

Vele planten uit de Pyreneeën komen ook voor in de Alpen , dat valt wel op . Ik moet er inderdaad wel wat beter op letten om duidelijke foto's te nemen om goed te kunnen determineren . Soms ga ik er te vlug over heen om zoveel mogelijk te zien ten koste van de kwaliteit .

Ik hoop hier nog vele reisverslagen te kunnen posten en hoop ook dat meerdere leden dit zullen doen in de toekomst .....  ((12  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #161 Gepost op: 28 oktober 2016, 22:48:30 »
((13 ((4  Hoed af en een welgemeende dank u zijn hier op hun plaats, Danny !  Een voortreffelijke reportage van een ook voor mij onbekend gebied.  Ik was nog maar één keer in de Pyreneeën, maar dan in Andorra en dit is intussen al "many moons ago" zoals de indianen zouden zeggen. Het voordeel was daar dat er een aantal skiliften (die overigens niet werkten in de zomer) en bijgevolg een aantal skidorpen waren met brede wegen tot op meer dan 2000 m hoogte.  Nadeel was dan weer dat je daardoor het begrip "ongerepte natuur" wel op je buik kon schrijven.  Het gebied doorstaat geenszins de vergelijking met het Valle de Benasque.
En dat we hier bij het forum zweren ipv die (vaak on)sociale media, dat staat uiteraard buiten kijf !



Graag gedaan Luc  , ik was al meerdere keren  in de Pyreneeën, maar dan enkel aan de oostelijke kant van Andorra tot aan de zee . Deze omgeving van Benasque was dan ook zeker het mooiste wat ik zag in de Pyreneeën . Een jaar of 8
geleden was ik ook in Andorra , ik herinner me nog een natuurpark aan de grens met Frankrijk , dit was ook wel heel mooi . De Pyreneeën zijn inderdaad niet zo populair , toegankelijk maar toch zeker het bezoeken waard , vooral dan de centrale en de westelijke kant . Ik ga er zeker nog terug ......

Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #162 Gepost op: 28 oktober 2016, 22:58:18 »
Ja inderdaad het was een prachtig verslag.
Van een prachtige vakantie van jouw.
Het leuke aan een reisverslag op het forum maken is vind ik:
Dat je de reis weer herbeleefd.
Maar dan met meer mensen tegelijk.
die je van nuttige info voorzien.
dus Blijft het forum een zeer nuttig en gezellig pagina. ((3 ((3 -6( ((2

Bedankt voor uw complementen , Bert

De reisverslagen hier op het forum zijn één van mijn favoriete topics . Altijd plezant en leerzaam om dit op te volgen .
Daarom werk ik ook heel graag mee om mijn eigen ervaringen hier te posten .....
Tot een volgend avontuur ......
Ik kijk ook al uit naar uw ervaringen nabij de Mont Blanc ......
Ieper , West-Vlaanderen

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #163 Gepost op: 2 november 2016, 10:11:20 »
Heb het hele verslag nu pas gelezen Danny.
In een woord: Prachtig.
Zag veel planten welke ik ook in het Cantabrisch gebergte heb gezien, maar dit lijkt me niet meer als logisch.
Door tijdgebrek heb ik hiervan nog geen foto's kunnen posten, maar het komt eraan!
De Merendera van post 36 zou ook nog M pyrenaica kunnen zijn.
Deze heb ik ook heel veel gezien.

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Valle de Benasque , Spaanse Pyreneeën
« Reactie #164 Gepost op: 3 november 2016, 21:25:14 »
Heb het hele verslag nu pas gelezen Danny.
In een woord: Prachtig.
Zag veel planten welke ik ook in het Cantabrisch gebergte heb gezien, maar dit lijkt me niet meer als logisch.
Door tijdgebrek heb ik hiervan nog geen foto's kunnen posten, maar het komt eraan!
De Merendera van post 36 zou ook nog M pyrenaica kunnen zijn.
Deze heb ik ook heel veel gezien.

Bedankt Gerard , leuk te horen   ((13

Ja , ik vind het wel interessant om deze gebieden eens te vergelijken , die niet zover van elkaar liggen . Ik heb al meermaals gehoord dat het Cantabrisch gebergte heel mooi is , maar ik weet er eigenlijk niet zoveel over . Ik kijk al uit naar uw reisverslag ! Merendera pyrenaica is een synoniem voor M. montanum , stonden deze planten daar al in bloei ? Ik zag half juli alleen maar opgedroogde zaaddozen , de foto van de bloeiende plant heb ik genomen hier in de tuin van een verzamelde bol .
« Laatst bewerkt op: 3 november 2016, 21:26:50 door Danny Bonnez »
Ieper , West-Vlaanderen