Dank je voor je antwoord, ben al een beetje op eBay aan het kijken, en er ondertussen ook al achter gekomen dat vanuit Engeland wel heel lastig is.
Dag Arian, eveneens van mijn kant welkom op ons forum. Pleiones... mooie dingen hé! Zoals Kris reeds vermeldde ben ik al heel wat jaartjes mee bezig. Ik heb jarenlang gekocht van dé hybridizer bij uitstek sinds de jaren 80, Ian Butterfield, verantwoordelijk voor heel wat van de kruisingen die je in de verschillende Pleione threads van de voorbije jaren hebt zien voorbij komen. Helaas is Ian twee jaar geleden op gevorderde leeftijd (80+) gestopt met zijn commerciële activiteiten en dat was het eind van het mooie liedje. Zijn verzameling heeft hij overgedragen aan een gedrocht dat heet de Mathers Foundation, een 'stichting' die zich toelegt op orchideeën. Zij brengen nu ieder jaar een lijst uit waarbij de prijszn x3 of 4 zijn gegaan t.o.v. Ian Butterfield's tijd. Bovendien doen ze het duidelijk niet zo goed met het houden/vermeerderen van wat ze hebben, ik hoor van Engelse vrienden die vorig jaar iets gekocht hebben dat de uitlevering alles behalve is. Eén iemand kreeg 1 (één) soort toegestuurd van de 20 die hij had besteld. De pseudo bulben die dan toch geleverd worden zijn bovendien klein en alles behalve bloeirijp. In één woord, een totale mislukking. Een aantal goede Engelse amateurs verkopen op e-bay, maar zoals je al zelf ondervonden hebt is dit sedert Brexit geen spek voor onze bek meer.
Op het vaste land zijn er een aantal kwekers , in België is daar Albiflora
https://www.albiflora.be/index.php van Jan Moors. In Duitsland is er Schreiner :
https://www.gartenwerkstatt-schreiner.de/ die verkoopt ook soms op e-bay en elk jaar produceert zij ook ergens in de late herfst of vroege winter een lijst op de website.
Dan is er nog een fenomeen van de jongste 6 - 8 jaar, toen heeft Camiel de Jong van het grote bedrijf Anthura op grote schaal Pleiones gekruist en opgekweekt. Massaal. Helaas is men niet al te nauwkeurig te werk gegaan met de benamingen en bijhouden van gekruiste soorten. De keuze van de te kruisen soorten was ook niet goed overlegd. Als je wit met wit kruist krijg je ook wit.... Bij Anthura kan je als privé persoon bovendien niet rechtstreeks kopen, het is dus zoeken naar wat de outlets zijn en dan is het in sommige gevallen een lucky punch van wat je krijgt, de benamingen zijn vaak verkeerd, de kruisingen zijn vaak ook niet officieel geregistreerd. Eén (groot) voordeel, als je een betrouwbare leverancier vindt dan ontvang je de originele potten van Anthura en daar kunnen tot 5-7 bulben in steken voor een betaalbare prijs. Slimmerds halen die bulben er uit, herpotten met 1 bulb per pot en verkopen aan dezelfde prijs als ze voor die 5-7 bulben betaald hebben, lucratieve handel.
Een betrouwbaar adres waar ik al een paar keer heb besteld en waarbij je de originele potten krijgt voor 16.5 € dit jaar is Tuinorchidee in Nederland van Bert Vermeijden. website :
https://gardenorchid.com/ , het aanbod is vrij beperkt (wat hij krijgt van Anthura) en de levering kan een paar weken duren. (hij gaat blijkbaar persoonlijk afhalen bij Anthura wat hij verkocht heeft, en om de paar weken gaat hij afhalen). Ik heb er een uitstekend contact mee, als je bestelt (ik bestel niet op zijn webshop, maar per mail) mag je gerust vermelden dat je door mij gestuurd bent.
Zo, ik kan nog wel een tijdje doorgaan, maar hiermee kunt U al aan de slag denk ik. Veel succes!!