Auteur Topic: De tuin van Henk Wolfs  (gelezen 21921 keer)

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6780
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re:De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #45 Gepost op: 21 juni 2013, 21:27:01 »
Stukje voortuin 18 juni 2013.

Henk Wolfs



Wow wat een foto's weer
Ik ga zelf voor foto 1 zeer natuurgetrouw gemaakt en op de foto gezet ((12

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #46 Gepost op: 21 juni 2013, 22:55:34 »
Het is m.i. een Verbascum.

En dan niet de gele toorts he, maar ik denk aan de V. chaixii 'Album'.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2013, 22:58:38 door Gerrit Eijkelenboom »

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8437
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #47 Gepost op: 22 juni 2013, 17:40:01 »
Stukje voortuin 18 juni 2013.

Henk Wolfs


Terug schitterende plaatjes Henk !  ((14 Bedankt om ze met ons te delen , foto 4 is voor mij de mooiste . ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re:De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #48 Gepost op: 23 juni 2013, 00:25:07 »
Gerrit schreef:
"Het is m.i. een Verbascum.
En dan niet de gele toorts he, maar ik denk aan de V. chaixii 'Album'.";

Dank Gerrit; Inderdaad een 'plantje' dus. Ik ga haar maar snel een meter of 8 naar links herplanten, daar is nog een gróte lege plaats.

Danny dank voor de complimenten (de stukken op foto 1 en foto 4 dienen als keermuur langs de inrit naar de garage, ze liggen dus tegenover elkaar, richting zuid-west (laagste) >> noord-oost (hoogste); kan perfect en zodoende een aantal lengtemeter rotstuin erbij). Overigens: ook uw bijdragen aan dit forum zijn om van te genieten!

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re:De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #49 Gepost op: 23 juni 2013, 00:35:08 »
Hallo Bert,

Dank; ik ben niet zo'n held als fotograaf, maar ik vind dat deze wel redelijk is gelukt. Dit stuk van de tuin dient als keermuur langs de inrit naar de garage; dit is dus een van mijn manieren om het heel nuttige met het zeer aangename te verenigen.

Met vriendelijke groeten,
Henk Wolfs
KLEIN > kleiner > mooist

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #50 Gepost op: 7 september 2014, 21:24:54 »

Voor mijn honderdste bericht een paar speciallekes.

Met vriendelijke groeten,
Henk
KLEIN > kleiner > mooist

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3084
  • Geslacht: Vrouw
Re: De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #51 Gepost op: 7 september 2014, 23:05:23 »
Proficiat Henk met je mooie tuin! En uiteraard ook met je honderdste bericht!
Die gele bloemen, zijn dat klein blijvende violieren! Hoe hoog worden ze maximaal?

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #52 Gepost op: 7 september 2014, 23:59:11 »
Hallo Lily-Anne,

Dank voor de complimenten.

Deze plant heb ik vorig voorjaar gekocht als Erysimum 'Gold shot'. Uit haar groei in 1 jaar tijd leid ik af dat ze toen nog niet zo erg oud was.

Ze is nu ongeveer 25 tot 30 cm hoog; maar mogelijk groeit ze nog verder door. Ik heb enkele weken geleden alle zaailingen van dit jaar (ongeveer 20) op 3 na gerooid. Ik kan er wel 1 missen. Of de plant lang doorlevend is, weet ik niet zeker. Ze heeft vorig jaar (ze was toen wel minder hoog en minder vertakt) en dit jaar gebloeid. Ik heb helaas geen duidelijke foto uit haar bloeiperiode. Ook heb ik nog een afleg-exemplaar van Pterocephalus pinardii aan de wortel.

Met vriendelijke groeten,
Henk

P.S. Tussen de plant links en de plant rechts (op de foto 1) zit 1 jaar leeftijdsverschil.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2014, 00:13:28 door Henk Wolfs »
KLEIN > kleiner > mooist

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #53 Gepost op: 8 september 2014, 09:06:23 »
Fantastisch Henk, een canyon gevuld met Gentiana.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #54 Gepost op: 8 september 2014, 11:32:03 »

Voor mijn honderdste bericht een paar speciallekes.

Met vriendelijke groeten,
Henk

Jij hebt duidelijk iets met gentianen Henk ! Heel speciaal !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #55 Gepost op: 8 september 2014, 12:32:36 »

Jij hebt duidelijk iets met gentianen Henk ! Heel speciaal !  ((14

Ik denk dat ik nu het geheim van Henk kan doorgronden Luc. Ik kreeg jl zaterdag een potje met plantje van hem en dat plantje was opgepot in.....het was lichtbruin, beige, het voelde zacht aan heel rul, een beetje vochtig. Dit moet de beroemde löss zijn. En nu kan ik begrijpen waarom Gentiana uit de Verna groep het daar zo goed doet. Dat is niet na te bootsen, zulke aarde.
« Laatst bewerkt op: 8 september 2014, 12:36:35 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #56 Gepost op: 8 september 2014, 14:04:46 »

Jij hebt duidelijk iets met gentianen Henk ! Heel speciaal !  ((14

Ik denk dat ik nu het geheim van Henk kan doorgronden Luc. Ik kreeg jl zaterdag een potje met plantje van hem en dat plantje was opgepot in.....het was lichtbruin, beige, het voelde zacht aan heel rul, een beetje vochtig. Dit moet de beroemde löss zijn. En nu kan ik begrijpen waarom Gentiana uit de Verna groep het daar zo goed doet. Dat is niet na te bootsen, zulke aarde.

 ))4 ))4 ))4
Hmm... interessante observatie, Gerrit !  Misschien kan Henk ons nog iets meer vertellen hierover ??
Harelbeke-West-Vlaanderen

Henk Wolfs

  • Junior
  • **
  • Berichten: 130
  • Geslacht: Man
Re: De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #57 Gepost op: 8 september 2014, 15:31:01 »
Gerrit en Luc,

Bedankt voor de complimenten.

Ik denk eerder dat Gentianen iets met mij hebben.  ;) Ik ben er maar dankbaar voor!

Een verklarend woord over dit wondermiddel: het is hier ooit zomaar uit de lucht komen vallen. Met bakken dan; eens iets anders dan die nattigheid van de laatste tijd. Hier in de omgeving vind je het zomaar op de velden.
Het is inderdaad löss; een kleisoort met zeer fijne structuur.
Eerder in dit topic staan een paar berichten over löss, o.a. met een verwijzing naar Wiki. Ik gebruik het wel niet puur, maar vermengd met wit(zilver voor NL)zand wat plantaarde uit de handel en enige draineertoevoeging. Afgedekt met maaskiezel en/of grit.

Ik heb in het voorjaar gezaaid; diverse soorten (samen meer dan 100) Draba, Silene, Gentiana, Erigeron, Androsace, Penstemon, Tlaspi, Arenaria. Ik strooide een fijne film van deze löss boven op het zaad. Geen afdekking met grit o.i.d..
Opkomst: ik vermoed dat er in ruime mate twee- en drielingen geboren zijn. Ik meld het maar voor wat het waard zou kunnen zijn. Echt bewijs voor de waarde van deze methode kan ik niet geven door gebrek aan doorgedreven kennis.

In nabloei staat er nu welgeteld 1 Gentiana verna bloem op punt open te gaan. Laat de knoppen maar mooi zitten tot volgend voorjaar.

Overigens Gerrit,
mogelijk gaf ik het niet aan, maar de grond in het potje is ook de grond waar de Pterocephalus pinardii hier in groeit.
Het kan zijn dat de plant in omvang daarom zoveel afwijkt van wat Kris hier verleden jaar aangaf over zijn exemplaar.
 
Met vriendelijke groeten,
Henk   
KLEIN > kleiner > mooist

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #58 Gepost op: 8 september 2014, 19:06:58 »
Natuurlijk is het goed om het te mengen, wellicht wordt het heel hard als het kurkdroog is. Het lijkt zo een beetje op tufsteenpoeder. Ik gebruik dat veel in minerale mengsels. Tufsteenpoeder wordt keihard als het droog is.

Ik herinner mij heel goed de plekken in de Dolmieten, waar veel Gentiana verna, en andere uit die groep groeiden. Daar stonden ze ook in leemachtige glibberklei. Het water stroomde er over heen weg.

Je zegt, dat Gentiana iets met jou heeft. Nou dan heeft het met mij niets, ondanks alle pogingen mijnerzijds.
Maar het ligt vast iets gecompliceerder. Dat de grondsoort daarbij een rol speelt, daar ben ik zeker van. Moet toch maar eens afreizen naar Z.Limburg en mijn kofferbak volgooien met löss.  ;D

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: De tuin van Henk Wolfs
« Reactie #59 Gepost op: 8 september 2014, 21:32:55 »

Voor mijn honderdste bericht een paar speciallekes.

Met vriendelijke groeten,
Henk

Verdomd mooi, Henk, je moet echt wel een goede bodem hebben om ze zo mooi te kunnen laten gedijen.
Lichtervelde, West-Vlaanderen