Auteur Topic: Stone Eaters  (gelezen 3538 keer)

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Stone Eaters
« Gepost op: 24 februari 2014, 23:14:14 »
Op verschillende plaatsen op dit Forum is dit onderwerp al eens aan de orde geweest: rotsplanten als steeneters. In de wereld van de cactus-liefhebbers speelt dit onderwerp ook en via onderstaande link kun je een rijk geïllustreerde special edition over dit onderwerp downloaden
Xerophilia English Special Issue No. 1 – “The Stone Eaters”, waarin uitgebreid wordt ingegaan op het vermogen van planten om te leven van puur mineraal substraat (zonder humus). Hier is de link: http://xerophilia.ro.

Ik ben benieuwd naar de ervaringen van de forumleden met toepassing van dit soort substraten voor het kweken van rotsplanten in pot.
« Laatst bewerkt op: 24 februari 2014, 23:16:28 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Stone Eaters
« Reactie #1 Gepost op: 25 februari 2014, 08:37:43 »
"Stone eaters" - dit lijkt wel een topic voor Jan ...  :P
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Stone Eaters
« Reactie #2 Gepost op: 25 februari 2014, 23:24:55 »
Tuurlijk dadde.
Mijn Dionysia's bijvoorbeeld. In dat mengsel zit er geen greintje humus. Enkel zand, steentjes, perliet en wat klei (dat zijn ook steentjes, maar hele kleine). ;D
Ook al twee jaar geen enkele toediening van sproeimiddelen, terwijl de Ger dat drie keer per jaar doet.
Natuurlijk, als je dat doet, moet je dat blijven doen, dat sproeien.
In het bodemleven is er altijd een soort balans.
Als de plant gezond is, dan hebben de goedaardige bacteriën en goedaardige schimmels de bovenhand. Deze vriendelijke wezens worden ook door middel van voedsel door de plant zelf verwend. De plant maakt daar handig gebruik van en kan via deze wezentjes aan meer voedsel geraken.
Ziekteverwekkers zitten er natuurlijk ook, maar die krijgen geen kans door de overmacht van de brave beestjes. De potentiële ziekteverwekkers zijn trouwens altijd latent aanwezig, al kunnen er van buitenaf natuurlijk ook nieuwe bijkomen.
Er zijn ook een heleboel bacteriën die 'neutraal' zijn, dat wil zeggen dat ze meedoen met de massa.
Denk maar aan de tijd van 'brood en spelen' bij de Romeinen of bij ons in het voetbal, of je nu wil of niet, hoe dan ook doe je meestal mee met de massa.
Dus als er een sterke ziekteverwekker op de proppen komt, en die komt enkel maar sterk voor de dag als de omstandigheden voor die gangster ideaal zijn. Als de plant sterk genoeg is, dan kan die dat wel aan. Is ze verzwakt, dan kan het zijn dat de massa neutrale wezentjes voor de aanvaller kiest en met als gevolg dat de plant ziek wordt en kan sterven.
Als je chemische middelen gebruikt, dan is het bodemleven voor 90 procent dood. Ik weet dat niet, het kan ook meer zijn.
De plant heeft er in eerste instantie geen last van (of dat lijkt maar zo).
Na een tijdje, komt het bodemleven wel terug, maar nu is er wel heel veel plaats.
De plaats die vroeger ingenomen werd door de lieve, vriendelijke wezentjes, kan nu voor een groter deel bezet worden door de boosaardige ...
Die hadden vroeger geen kans, omdat ze gewoon geen plaats hadden in de rhizosfeer van de worteltjes.
En als de 'massa' dan meedoet met de boosdoeners ....
Het kan lang duren tegen dat de plant daar last van heeft, maar dat ze er last van krijgt dat staat als een paal boven water !
Alhoewel, lang ?
Bij sommige Androsace en de meeste Dionysia is 1 simpel bruin plekje voldoende, om dan vast te stellen dat het plantje de volgende dag helemaal bruin geworden is ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Stone Eaters
« Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2014, 14:25:36 »
Tuurlijk dadde.
Mijn Dionysia's bijvoorbeeld. In dat mengsel zit er geen greintje humus. Enkel zand, steentjes, perliet en wat klei (dat zijn ook steentjes, maar hele kleine). ;D
Ook al twee jaar geen enkele toediening van sproeimiddelen, terwijl de Ger dat drie keer per jaar doet.
Natuurlijk, als je dat doet, moet je dat blijven doen, dat sproeien.
In het bodemleven is er altijd een soort balans.
Als de plant gezond is, dan hebben de goedaardige bacteriën en goedaardige schimmels de bovenhand. Deze vriendelijke wezens worden ook door middel van voedsel door de plant zelf verwend. De plant maakt daar handig gebruik van en kan via deze wezentjes aan meer voedsel geraken.
Ziekteverwekkers zitten er natuurlijk ook, maar die krijgen geen kans door de overmacht van de brave beestjes. De potentiële ziekteverwekkers zijn trouwens altijd latent aanwezig, al kunnen er van buitenaf natuurlijk ook nieuwe bijkomen.
Er zijn ook een heleboel bacteriën die 'neutraal' zijn, dat wil zeggen dat ze meedoen met de massa.
Denk maar aan de tijd van 'brood en spelen' bij de Romeinen of bij ons in het voetbal, of je nu wil of niet, hoe dan ook doe je meestal mee met de massa.
Dus als er een sterke ziekteverwekker op de proppen komt, en die komt enkel maar sterk voor de dag als de omstandigheden voor die gangster ideaal zijn. Als de plant sterk genoeg is, dan kan die dat wel aan. Is ze verzwakt, dan kan het zijn dat de massa neutrale wezentjes voor de aanvaller kiest en met als gevolg dat de plant ziek wordt en kan sterven.
Als je chemische middelen gebruikt, dan is het bodemleven voor 90 procent dood. Ik weet dat niet, het kan ook meer zijn.
De plant heeft er in eerste instantie geen last van (of dat lijkt maar zo).
Na een tijdje, komt het bodemleven wel terug, maar nu is er wel heel veel plaats.
De plaats die vroeger ingenomen werd door de lieve, vriendelijke wezentjes, kan nu voor een groter deel bezet worden door de boosaardige ...
Die hadden vroeger geen kans, omdat ze gewoon geen plaats hadden in de rhizosfeer van de worteltjes.
En als de 'massa' dan meedoet met de boosdoeners ....
Het kan lang duren tegen dat de plant daar last van heeft, maar dat ze er last van krijgt dat staat als een paal boven water !
Alhoewel, lang ?
Bij sommige Androsace en de meeste Dionysia is 1 simpel bruin plekje voldoende, om dan vast te stellen dat het plantje de volgende dag helemaal bruin geworden is ...
Prachtig epistel Jan, daar hebben we tenminste wat aan!
Heemskerk, Noord-Holland

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Stone Eaters
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2014, 16:35:21 »
Dank je, Pim. Ik doe soms mijn best en denk soms wat logisch na, waarschijnlijk een keer of drie op een jaar ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Stone Eaters
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2014, 08:53:20 »
Klinkt logisch Jan,
 Hans, die link zal ik zeker eens doorlezen .
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2014, 08:55:56 door Lily-Anne Vereecken »

Gerard Verweij

  • Rotsplantfanaat 2
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2867
Re: Stone Eaters
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2014, 09:32:16 »
Tuurlijk dadde.
Mijn Dionysia's bijvoorbeeld. In dat mengsel zit er geen greintje humus. Enkel zand, steentjes, perliet en wat klei (dat zijn ook steentjes, maar hele kleine). ;D
Ook al twee jaar geen enkele toediening van sproeimiddelen, terwijl de Ger dat drie keer per jaar doet.
Natuurlijk, als je dat doet, moet je dat blijven doen, dat sproeien.
In het bodemleven is er altijd een soort balans.
Als de plant gezond is, dan hebben de goedaardige bacteriën en goedaardige schimmels de bovenhand. Deze vriendelijke wezens worden ook door middel van voedsel door de plant zelf verwend. De plant maakt daar handig gebruik van en kan via deze wezentjes aan meer voedsel geraken.
Ziekteverwekkers zitten er natuurlijk ook, maar die krijgen geen kans door de overmacht van de brave beestjes. De potentiële ziekteverwekkers zijn trouwens altijd latent aanwezig, al kunnen er van buitenaf natuurlijk ook nieuwe bijkomen.
Er zijn ook een heleboel bacteriën die 'neutraal' zijn, dat wil zeggen dat ze meedoen met de massa.
Denk maar aan de tijd van 'brood en spelen' bij de Romeinen of bij ons in het voetbal, of je nu wil of niet, hoe dan ook doe je meestal mee met de massa.
Dus als er een sterke ziekteverwekker op de proppen komt, en die komt enkel maar sterk voor de dag als de omstandigheden voor die gangster ideaal zijn. Als de plant sterk genoeg is, dan kan die dat wel aan. Is ze verzwakt, dan kan het zijn dat de massa neutrale wezentjes voor de aanvaller kiest en met als gevolg dat de plant ziek wordt en kan sterven.
Als je chemische middelen gebruikt, dan is het bodemleven voor 90 procent dood. Ik weet dat niet, het kan ook meer zijn.
De plant heeft er in eerste instantie geen last van (of dat lijkt maar zo).
Na een tijdje, komt het bodemleven wel terug, maar nu is er wel heel veel plaats.
De plaats die vroeger ingenomen werd door de lieve, vriendelijke wezentjes, kan nu voor een groter deel bezet worden door de boosaardige ...
Die hadden vroeger geen kans, omdat ze gewoon geen plaats hadden in de rhizosfeer van de worteltjes.
En als de 'massa' dan meedoet met de boosdoeners ....
Het kan lang duren tegen dat de plant daar last van heeft, maar dat ze er last van krijgt dat staat als een paal boven water !
Alhoewel, lang ?
Bij sommige Androsace en de meeste Dionysia is 1 simpel bruin plekje voldoende, om dan vast te stellen dat het plantje de volgende dag helemaal bruin geworden is ...
Amen!

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Stone Eaters
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2014, 14:18:27 »
"Stone eaters" - dit lijkt wel een topic voor Jan ...  :P

Zie je wel...  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Stone Eaters
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2014, 18:34:34 »
Ik zal bij topic 'Dionysia' wat voorbeelden geven. Niet dat ik de waarheid in pacht heb, maar als ik,  wat ik hierover gelezen heb, toets aan mijn eigen ervaringen, dan blijkt toch een en ander te kloppen van mijn verhaaltje ...
www.rots-plant.be  -  website over juwelen