Auteur Topic: Galanthus 2022-2023  (gelezen 24681 keer)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #180 Gepost op: 18 februari 2023, 12:01:35 »
Mooi Kris, dat ziet er een prijzige uit.  ;)

Wel dat viel eigenlijk best mee Herman ...was bij die mevrouw helemaal links achteraan in de zaal .Ze vroeg hier 15 euro voor en dat vind ik een heel eerlijke prijs ...Het zou trouwens een heel goede groeier zijn volgens ik hoor en lees ...
Kris, inderdaad een eerlijke prijs. Voor Galanthus woronowii 'Elizabeth Harrison' vroegen ze 40€, uiteindelijk heb ik hem toch gehad voor 20€. Ze vragen soms woeker prijzen.

Elizabeth Harrison is een vondst van Ian Christie in een Schotse tuin, toen die gevonden werd, een tiental jaar geleden was dit de eerste gele woronowii en Ian zette er eentje op E-bay voor een goed werk.  Hij werd verkocht voor 720 £ aan.... Jelitto, die hebben hem dan massaal vermeerderd waardoor hij nu reeds aan een 'democratisch' prijsje te vinden blijkt.
Luc, ter vervollediging hij komt uit de tuin van Elizabeth Harrison in Perthshire, Scotland

Klopt Herman !  Ian ging daar oude bladeren opruimen (deed hij elk jaar) om bij hem thuis tot bladgrond te laten worden.  Met die bladgrond mulcht hij zijn Meconopsis bedden, en zie, wat hij tussen de oude bladeren vond...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #181 Gepost op: 18 februari 2023, 12:05:43 »
Galanthus plicatus 'Wendy's Gold' bloeit hier ook weer, snel vermeerderen doet hij echter niet bij mij...
Luc, hier staat hij in humusrijke grond en groeit hij wel zeer goed aan.

Zonder meer de oorzaak, Herman.  Ik graaf hem straks eens op en geef hem een portie vergaan blad !  ((14
Luc, snel een foto genomen uit de tuin. Ik heb er in het verleden al verschillende delen afgenomen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #182 Gepost op: 18 februari 2023, 12:08:57 »
Ziet er super uit Herman.  Mijn exemplaar kwam trouwens nog van bij jou !!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #183 Gepost op: 18 februari 2023, 14:37:18 »
Een mooie gele die ik in de collectie had lijkt niet meer boven te komen ...RIP PGalanthus plicatus' Bill Clark ' ...  --13
Kris, bol bovenhalen en controleren op rot of ongedierte .
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #184 Gepost op: 18 februari 2023, 21:02:45 »
Het is altijd mooi, zo’n polletje gele sneeuwklokjes. Wendy’s Gold doet het bij mij ook rustig aan. In februari 2020 ben ik met 1 bolletje gestart, het zijn er nu 2. Dat is nog altijd veel beter dan de gelijk gekochte G. Madeleine, die is niet meer opgekomen. Van G. Spindlestone Surprise weet ik het nog niet, ik ben vorig jaar met 1 bolletje gestart, ik ben nog niet verblijd met uitbreiding. De kampioen is G. Blonde Inge, in 2019 met 1 bolletje begonnen en nu is het al een aardige polletje. De bloemen zijn niet zo geel als die van andere genoemde soorten, het honingmerk kan zelfs groen zijn. Maar mooi blijven ze!
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #185 Gepost op: 18 februari 2023, 23:10:20 »
Geen label meer te vinden maar ik vermoed Galanthus 'Trympostor ' (of is het Trymposter ?)


Prachtig Kris! Die had ik nog nooit gezien!

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #186 Gepost op: 19 februari 2023, 14:51:12 »
Galanthus ‘Trymposter’ en Galanthus ‘Trympostor’ zijn, voor zover ik weet, identiek. Deze cultivar komt van Avon Bulbs. Hij wordt door Avon Bulbs en de RHS als Galanthus ‘Trympostor’ aangeduid. Er zijn veel gelijkende cultivars, (vrijwel?) alles met Trym en Trump is verbonden met elkaar. Er zijn ook cultivars tot deze groep behorend, die wat fantasievollere namen dragen, zoals G. ‘The Wizard’ en G. ‘Turncoat’.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #187 Gepost op: 19 februari 2023, 14:58:02 »
Galanthus nivalis 'Scharlockii', klein maar fijn.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #188 Gepost op: 19 februari 2023, 15:27:00 »
Het is altijd mooi, zo’n polletje gele sneeuwklokjes. Wendy’s Gold doet het bij mij ook rustig aan. In februari 2020 ben ik met 1 bolletje gestart, het zijn er nu 2. Dat is nog altijd veel beter dan de gelijk gekochte G. Madeleine, die is niet meer opgekomen. Van G. Spindlestone Surprise weet ik het nog niet, ik ben vorig jaar met 1 bolletje gestart, ik ben nog niet verblijd met uitbreiding. De kampioen is G. Blonde Inge, in 2019 met 1 bolletje begonnen en nu is het al een aardige polletje. De bloemen zijn niet zo geel als die van andere genoemde soorten, het honingmerk kan zelfs groen zijn. Maar mooi blijven ze!

Mooi Stef . Ik denk dat 'Wendy's Gold ' toch nog steeds 1 van de betere (goed groeiende )geeltjes is Stef ...Al mag ik zelf ook niet klagen van 'Spindlestone Surprise ' . Ik zie links en rechts ook goed groeiende 'Primrose Warburg' maar daar heb ik geen ervaring mee ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #189 Gepost op: 19 februari 2023, 15:28:12 »
Galanthus ‘Trymposter’ en Galanthus ‘Trympostor’ zijn, voor zover ik weet, identiek. Deze cultivar komt van Avon Bulbs. Hij wordt door Avon Bulbs en de RHS als Galanthus ‘Trympostor’ aangeduid. Er zijn veel gelijkende cultivars, (vrijwel?) alles met Trym en Trump is verbonden met elkaar. Er zijn ook cultivars tot deze groep behorend, die wat fantasievollere namen dragen, zoals G. ‘The Wizard’ en G. ‘Turncoat’.

Dank voor de aanvulling Stef ....hoe dan ook allemaal goede groeiers ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #190 Gepost op: 19 februari 2023, 17:51:46 »
Galanthus nivalis, tussen al die zaailingen vallen sommige planten toch meer op, zoals deze bijvoorbeeld.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Stef Keulen

  • Junior
  • **
  • Berichten: 65
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #191 Gepost op: 21 februari 2023, 23:31:09 »
Leuke vorm Herman, kan het een hybride zijn? Zo ja, met G. elwesii? Ik meen kapvormige bladtoppen te kunnen zien, maar de foto is net niet voldoende detailrijk.
Hulsberg, Nederlands Zuid-Limburg

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #192 Gepost op: 23 februari 2023, 12:03:20 »
Leuke vorm Herman, kan het een hybride zijn? Zo ja, met G. elwesii? Ik meen kapvormige bladtoppen te kunnen zien, maar de foto is net niet voldoende detailrijk.
Stef, daar staat normaal alleen nivalis, elwesii staat 10 m verder. Als de zon eens schijnt zal ik een detailfoto nemen.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #193 Gepost op: 23 februari 2023, 14:06:24 »
Stef, de bloemen beginnen al te verwelken. De laatste foto is een detail van de foto van 19/02
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2023, 14:43:46 door Herman Mylemans »
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Galanthus 2022-2023
« Reactie #194 Gepost op: 5 maart 2023, 20:06:55 »
Nog enkele beelden van vorig weekend met een verwilderde populatie galanthus in Noord-Frankrijk waar ze met vele duizenden bij elkaar stonden in een zeer dicht begroeid bos. Best een aardige aanblik.
Lichtervelde, West-Vlaanderen