Auteur Topic: Zuid Turkije - februari 2023  (gelezen 11237 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #45 Gepost op: 5 april 2023, 20:50:02 »
We zitten nog steeds in hetzelfde biotoop(je)  en naast  Iris stenophylla ssp.allisonii  en Crocus henrikii staat er nog een Crocus in bloei ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #46 Gepost op: 5 april 2023, 22:56:03 »
Lijkt zeker wel goed op gembosii , Kris . Maar zet je ze naast elkaar , dan zie je waarschijnlijk wel beter de verschillen . Crocus henrikii stond al vermeld in het crocusboek van Janis in 2017 . De groeiomstandigheden zullen waarschijnlijk ook wel wat verschillen met Crocus gembosii , ik lees hier dat henrikii groeit op 900 tot 1200 meter hoogte in omgeving Gundogmus bij  Sogut Dag . Crocus henrikii zie je ook zelden in collecties . Ik lees hier ook dat Crocus gembosii enkel groeit op Gembos Yayla op een hoogte van 1200- 1300 meter . We zijn benieuwd naar uw ervaringen ........

Klopt Danny ,  eigenlijk zullen ze ooit ...tijdje geleden ..wel allebei als Crocus chrysanthus zijn aanzien. Crocus henrikii zal toch eerder beschaduwd staan , vaak/meestal  onder de dennenbomen . Crocus gembosii komt naar mijn ervaring toch voor op een grotere hoogte .Dat is toch een 500  meter hoger . Crocus gembosii heb ik pas gevonden op 1500m ...Meestal zijn de omstandigheden waar ze voorkomen iets anders . Naast mekaar zijn ze ook een beetje verschillend .Maar ben geen botanist ... Ik zal nog wel gembosii tonen en dan is het aan jullie om te oordelen ...
 

De info die in de crocusbijbel staat klopt niet altijd helemaal , vooral groeigebieden en hoogtes komen soms niet helemaal overeen met de werkelijkheid . Interessant om uw ervaringen op te volgen . Crocus henrikii heb ik niet in de verzameling , Janis heeft ze misschien ooit wel eens aangeboden maar ik vond dan dat Crocus gembosii een meer interessante soort was . Ik heb nogal wat verschillende vormen van Crocus gembosii , een opmerkelijke vaststelling is dat de ene vorm het veel beter doet dan de andere . Sommige vormen zijn echt lastig , maar voor het algemeen zijn krokussen afkomstig van grote hoogte ( boven de 1500  meter) ) moeilijk te houden in ons klimaat . Ik begrijp dan niet dat sommige vormen wel heel goed gaan . Aangezien Crocus henrikii groeit op 1000 meter hoogte lijkt me dit wel een goede soort voor ons klimaat , interessant om eens te proberen .......
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #47 Gepost op: 5 april 2023, 23:06:14 »
We zitten nog steeds in hetzelfde biotoop(je)  en naast  Iris stenophylla ssp.allisonii  en Crocus henrikii staat er nog een Crocus in bloei ...

Ik durf niet te gokken Kris omdat ik de streek niet goed ken , heb je een idee hoeveel crocus species voorkomen in de streek rondom Antalya ?
Alvast terug een mooie soort die je hier toont ......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #48 Gepost op: 6 april 2023, 08:50:15 »
De info die in de crocusbijbel staat klopt niet altijd helemaal , vooral groeigebieden en hoogtes komen soms niet helemaal overeen met de werkelijkheid . Interessant om uw ervaringen op te volgen . Crocus henrikii heb ik niet in de verzameling , Janis heeft ze misschien ooit wel eens aangeboden maar ik vond dan dat Crocus gembosii een meer interessante soort was . Ik heb nogal wat verschillende vormen van Crocus gembosii , een opmerkelijke vaststelling is dat de ene vorm het veel beter doet dan de andere . Sommige vormen zijn echt lastig , maar voor het algemeen zijn krokussen afkomstig van grote hoogte ( boven de 1500  meter) ) moeilijk te houden in ons klimaat . Ik begrijp dan niet dat sommige vormen wel heel goed gaan . Aangezien Crocus henrikii groeit op 1000 meter hoogte lijkt me dit wel een goede soort voor ons klimaat , interessant om eens te proberen .......

Ik heb vroeger wel eens henrikii in de verzameling gehad maar die heeft het toen ook niet overleefd Danny .Het probleem kon toen wel geweest zijn dat ze te warm stonden gedurende bepaalde periodes ....Ik kweekte ze destijds allemaal in een kas die ook werd gebruikt voor cactussen .Dat is een voorlopige conclusie als ik zie waar ze daar staan in de natuur. De meeste groeien er ook allemaal onder de dennenbomen .Al ontsnapt er wel eens eentje die in meer open gebied groeit .
Wat betreft gembosii ....waarom bepaalde vormen wel goed groeien en andere is me ook een raadsel . Maar zal soms wel genetisch zijn bepaald denk ik wel eens .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #49 Gepost op: 6 april 2023, 09:17:41 »
We zitten nog steeds in hetzelfde biotoop(je)  en naast  Iris stenophylla ssp.allisonii  en Crocus henrikii staat er nog een Crocus in bloei ...
Ik durf niet te gokken Kris omdat ik de streek niet goed ken , heb je een idee hoeveel crocus species voorkomen in de streek rondom Antalya ?
Alvast terug een mooie soort die je hier toont ......

Dat snap ik Danny...Uiteraard heb ik dat al met Janis besproken en volgens hem komen er naast henrikii nog 2 andere soorten voor in dat gebied die in het voorjaar bloeien .
Ziehier zijn tekst :at least 3 species – Crocus henrikii (yellow “chrysanthus”like), possibly new allied to antalyensis but not yet named (I have only 3 plants – too little to make herbarium and good description) and in vicinity – mediotauricus (biflorus group).
Ik voeg eerst nog een foto bij van een bloem die verder open stond .De meeste bloemen waren namelijk niet ver open . Ik weet niet of dat eigen is aan de soort of dat dit kwam omdat het net niet zonnig of warm genoeg was ...Gek genoeg heb ik deze meer geopende bloem niet eens gezien .Mijn wederhelft had daar een foto van gemaakt en ik heb die pas die avond maar gezien in het hotel .
Nu het was echt heel erg speuren naar die paars bloeiende soort . Die stonden namelijk altijd onder of tussen de struikjes . (meestal tussen die lage eik die je vaak ziet in Turkije , Griekenland)
De 2 andere foto's zijn van de 2 mogelijkheden (foto's van Janis ) en van planten in cultuur ...Wat denken jullie?   
 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #50 Gepost op: 6 april 2023, 09:26:49 »
Dit zijn nog 2 foto's van deze soort van een vorige trip , 8 jaar geleden toen ik die daar ook al heb gevonden ...
Alle ideeën zijn welkom ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1039
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #51 Gepost op: 6 april 2023, 23:07:40 »
C. leichtlinii of toch C. mediotauricus? Ik ben geen kenner maar heb wat gegoogled (en kwam in een post van Janis bij de SRGC terecht)
« Laatst bewerkt op: 6 april 2023, 23:09:12 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #52 Gepost op: 7 april 2023, 10:06:15 »
We zitten nog steeds in hetzelfde biotoop(je)  en naast  Iris stenophylla ssp.allisonii  en Crocus henrikii staat er nog een Crocus in bloei ...
Ik durf niet te gokken Kris omdat ik de streek niet goed ken , heb je een idee hoeveel crocus species voorkomen in de streek rondom Antalya ?
Alvast terug een mooie soort die je hier toont ......

Dat snap ik Danny...Uiteraard heb ik dat al met Janis besproken en volgens hem komen er naast henrikii nog 2 andere soorten voor in dat gebied die in het voorjaar bloeien .
Ziehier zijn tekst :at least 3 species – Crocus henrikii (yellow “chrysanthus”like), possibly new allied to antalyensis but not yet named (I have only 3 plants – too little to make herbarium and good description) and in vicinity – mediotauricus (biflorus group).
Ik voeg eerst nog een foto bij van een bloem die verder open stond .De meeste bloemen waren namelijk niet ver open . Ik weet niet of dat eigen is aan de soort of dat dit kwam omdat het net niet zonnig of warm genoeg was ...Gek genoeg heb ik deze meer geopende bloem niet eens gezien .Mijn wederhelft had daar een foto van gemaakt en ik heb die pas die avond maar gezien in het hotel .
Nu het was echt heel erg speuren naar die paars bloeiende soort . Die stonden namelijk altijd onder of tussen de struikjes . (meestal tussen die lage eik die je vaak ziet in Turkije , Griekenland)
De 2 andere foto's zijn van de 2 mogelijkheden (foto's van Janis ) en van planten in cultuur ...Wat denken jullie?   

Het is bijzonder moeilijk , Kris . Wat ik terugvind in de crocusbijbel is dat Crocus antalyensis een vrij algemene soort is in Z- Turkije en voorkomt tussen de 800 en 1450 meter . De bloemkleur is meestal paars -blauw . Crocus mediotauricus groeit hoger  tussen 1600 en 1900 meter . de bloemkleur is meestal wit tot licht paars . In de nieuwste crocusbijbel  2023 staat er een korte vermelding over Crocus mediotauricus met foto's over een collectie die mogelijk een hybride is met Crocus henrikii . Als er zoveel verschillende soorten voorkomen en dan ook nog  beginnen te kruisen dan wordt het heel moeilijk ......
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #53 Gepost op: 7 april 2023, 15:34:09 »
Bedankt voor jullie reactie Mark en Danny . Zelf denk ik dat het antalyensis of aff. antalyensis is maar zeker ben ik ook niet . Van een mogelijke hybride met henrikii wist ik niet. Het nieuwe Crocus boek is momenteel nog onderweg naar mij ...Ze kruisen daar in die regio dat het een lieve lust is Danny . Hier op deze plek nog niks van gemerkt maar wacht als we verder gaan naar volgende gebieden ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #54 Gepost op: 7 april 2023, 15:44:35 »
We zijn nog steeds maar op dag 1 ...en ik ga in hetzelfde gebied op zoek naar een bloeiende Anemone die ik ook had gevonden in 2015 . Ik vermoed dat dit blanda is ? Ik weet ze daar staan maar tot mijn grote verwondering kon ik er deze keer geen enkele vinden ... ))4 --6 ((--11
Zijn ze er uitgestorven ? (veel stonden er niet ) door overgrazing van geiten of door andere redenen ...Of waren ze nog niet boven ?
Ik wil je ze echter niet onthouden en voeg de foto's van 2015 toe .
« Laatst bewerkt op: 7 april 2023, 16:16:29 door Kris De Raeymaeker »
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #55 Gepost op: 7 april 2023, 15:45:08 »
Ook nog een meer donkere ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #56 Gepost op: 7 april 2023, 16:15:15 »
Verder groeit er ook nog een Ornithogalum in dit gebied waarvan ik geen naam heb .
Ook de gele Romulea crocea duikt er op .
We hebben ze nu ook weer gezien maar deze keer geen foto's van genomen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #57 Gepost op: 7 april 2023, 16:41:24 »
Ik blijf geïnteresseerd volgen Kris !  Prachtige beelden gekruid met interessante wetenswaardigheden... doe gerust zo verder !  -2(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8425
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #58 Gepost op: 7 april 2023, 22:42:04 »
Verder groeit er ook nog een Ornithogalum in dit gebied waarvan ik geen naam heb .
Ook de gele Romulea crocea duikt er op .
We hebben ze nu ook weer gezien maar deze keer geen foto's van genomen ...

Heel plezant om al die mooie bolgewasjes te zien groeien in hun natuurlijke biotoop
Ieper , West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Zuid Turkije - februari 2023
« Reactie #59 Gepost op: 8 april 2023, 19:35:11 »
ik val beetje laat in ,  --11
Maar mooie reeksen foto's benieuwd naar meer