Auteur Topic: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023  (gelezen 10087 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #420 Gepost op: 23 december 2023, 10:32:05 »
Er is hier heel wat moois de revue gepasseerd deze week. Ik heb het allemaal wel wat gevolgd, maar nog geen tijd gehad om reacties te geven.
Een prachtig en knap geïllustreerd reisverhaal wat je liet zien, Kris, van een opmerkelijk gebied. D

Dank je wel Frankie !
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #421 Gepost op: 23 december 2023, 10:35:14 »
Crocus cartwrightianus is wellicht de mooiste van allemaal en deze collage is echt wel subliem. Hoogst interessant om op deze manier de variatie aan te tonen binnen deze soort. Ze zijn allemaal om ter mooist, echt knap!  8)) Ik merk ook dat deze soort tot ons geluk niet zo moeilijk is in cultuur.

Bwah , echt makkelijk zou ik hem toch ook niet willen noemen Frankie ...Ik ben er toch al kwijt gespeeld door watergift op de foute moment ....Misschien zijn de vormen die al langer in cultuur zijn en waar al langer is van voort gekweekt wat makkelijker als de vormen die nog recentelijke afstammen van materiaal uit het wild ... 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #422 Gepost op: 23 december 2023, 10:37:49 »
Ook een zeer mooie species uit dat zelfde gebied, die dan wel heel wat moeilijker is in cultuur. Het lijkt er op dat hij daar ter plaatse ook veel minder algemeen is dan de andere soorten? Er lijkt ook heel wat verschil in de hoeveelheid 'zwart' in de meeldraden. Bij sommige exemplaren ontbreekt hij nagenoeg, terwijl de zwarte kleur bij andere individuen dan weer prominenter is.
Ik denk dat het ook te maken heeft met het verbloemen Frankie en dus ook een tijdskwestie is ...Er zal misschien wel wat variatie zijn maar ik heb al gemerkt dat ook degene met het meeste zwart na een paar dagen verbloemen naar flauw(er) zwart ...   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #423 Gepost op: 23 december 2023, 10:39:08 »
Een vrij gemakkelijke soort in de tuin. De grote variatie was me al bekend daar ik uit een zaadcollectie ook heel wat verschillend gekleurde exemplaren heb gezien.

Het moet niet altijd moeilijk zijn hè Frankie ....En misschien komt er op den duur wel eens uit met twee kleurige bloemen ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #424 Gepost op: 23 december 2023, 10:44:29 »
Eveneens een knappe maar moeilijke plant in cultuur. Na 1 seizoen verdwijnen ze hier weer...

Verbascum acaule is hier haast onkweekbaar geworden de laatste jaren Frankie ...Heb ze vroeger nog enkele jaren kunnen goed houden maar dat was ook al weer voor de droge en hete zomers ...  Ik denk dat het sowieso geen heel langlevende planten zijn ...Ook niet in de natuur . Ik ken een liefhebber in Noorwegen die ze perfect kan kweken in zijn rotstuin maar dat is een heel ander klimaat natuurlijk .
Strafste was ook alweer dat ik ze weet staan daar op de scree helling en dat ik er geen enkele kon vinden ....Of misschien zijn daar ook al verdwenen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #425 Gepost op: 23 december 2023, 10:48:34 »
Linum elegans is een prachtsoort, zonder meer. Ik heb hem al enkele jaren in de tuin en dat gaat met op en af. Ik heb ook het vermoeden dat het geen langlevende species is. In cultuur is de vermeerdering niet gemakkelijk. Wanneer je een grote plant hebt kan je er soms wat gewortelde uitlopertjes vanaf halen. Ze zijn in ieder geval wintergroen, ze verdwijnen zeker niet helemaal in de winter. Vreemd dus dat je er niets van terug gevonden hebt.

Helemaal mee eens ....ik sukkel nog steeds met deze soort ! Het is niet altijd makkelijk om te zoeken naar planten als die niet bloeien ....Ze groeien daar vaak ook tussen en onder van die lage verhouten struikjes . Nu , we waren ook een beetje in tijdsnood aan het geraken en je kan niet altijd alles willen ......Terug gaan in de lente lijkt me beter  2))
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #426 Gepost op: 23 december 2023, 11:22:04 »
Met cartwrightianus zit je aan nr 7 , Kris  3)) 3)) 3))  Kan je wat vertellen over de omstandigheden , staat toch vrij zonnig zo te zien , op een bergtop ? , op welke hoogte groeit cartwrightianus ?

Deze hebben we gevonden op een hoogte van rond de 620m Danny . Ze staan daar inderdaad allemaal zonnig en in open vlaktes/hellingen .
Op deze  locatie staan ze inderdaad een beetje op de top van die berg . Veel verder raak je daar niet . De aanwezige grond daar heeft een heel vreemde kleur ! Het lijkt bijna op cement , zo kan ik de grond  best omschrijven .... Er is ook steeds wel een windje ...

Bedankt voor de info Kris !  6))

Ik neem aan dat dit de vindplaats is helemaal boven, links van de weg, net voor de poorten van het militair domein ?? Als het daar is, ligt dat stuk zo een beetje lager dan de weg en helt de helling Zuid tot zuidwest...
Ik vind het altijd vreemd dat aan de andere, rechterkant van de weg niets te vinden is... enkel van die doornige struiken.  De (lichte) helling is daar wel eerder Zuidoost gericht als ik het goed voor heb...  ))4
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #427 Gepost op: 23 december 2023, 11:25:00 »
Nog een oude bekende...  11))  Oros Merenta, eigenlijk een spuuglelijke, vrij kale berg met bovenop een militaire installatie (wellicht de enige reden waarom er tot boven een betonnen weg is aangelegd) , maar met veel kleine juweeltjes.  Voor ons een vaste laatste stop op weg naar de Luchthaven... in 10 minuten ben je boven en het loont altijd de moeite... dat laat je weer ten overvloede zien Kris !!  6))

Daar zeg je nog iets Luc ....ik was het vergeten toe te voegen  maar inderdaad 1 van de lelijkste (zonet aller lelijkste )bergjes die ik ooit ben opgereden ....De weg oprijden naar boven duurt gelukkig niet lang . Ik vraag me af wat je moet doen wanneer je een tegenligger hebt want het is er echt smal en zonder vangrails ... ))4
Wat betreft Colchicum cupanii en Sternbergia was het daar dit jaar niet top toen wij er waren maar alle cartwrightianus-en maakten dat weer goed .

Je kan daar hoogstens een collega plantenliefhebber moeten kruisen... of anders een Griekse tank..  8)) 8))  En wat de sternbergia's betreft, die staan iets lager, maar als de Cartwrightianus daar bloeit zijn de sterni's uitgebloeid... tenminste toch telkens de keren wij daar waren.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2023, 11:47:43 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #428 Gepost op: 23 december 2023, 11:26:28 »
Inderdaad een prachtexemplaar Kris !!  Eigenlijk zijn ze allemaal om het mooist, een prachtplek met prachtexemplaren !

Helemaal mee eens Luc !  , en  als ik dan bepaalde oreocreticus-en bekijk die we ooit in Kreta vonden dan gelijken die daar als 2 druppels water op ....

Daar zeg je zoiets... hebben ze't daar ook soms niet over Cartwrightianus cretensis ??? en die zou dan lager groeien dan de Oreocreticus... pfffft... lumpers en splitters niewaar...  Al vind ik oreocreticus makkelijk te onderscheiden van cartwrightianus omdat hijj veel hoger opschiet, forser is van bouw en het meest opvallend zijn de soms tot 3-4 cm hoge cataphyllen.
« Laatst bewerkt op: 23 december 2023, 11:44:31 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #429 Gepost op: 23 december 2023, 11:54:50 »
Ook een zeer mooie species uit dat zelfde gebied, die dan wel heel wat moeilijker is in cultuur. Het lijkt er op dat hij daar ter plaatse ook veel minder algemeen is dan de andere soorten? Er lijkt ook heel wat verschil in de hoeveelheid 'zwart' in de meeldraden. Bij sommige exemplaren ontbreekt hij nagenoeg, terwijl de zwarte kleur bij andere individuen dan weer prominenter is.
Ik denk dat het ook te maken heeft met het verbloemen Frankie en dus ook een tijdskwestie is ...Er zal misschien wel wat variatie zijn maar ik heb al gemerkt dat ook degene met het meeste zwart na een paar dagen verbloemen naar flauw(er) zwart ...

Ruksans heeft het bij melantherus nooit over 'black anthers' maar steeds over 'black connectives'.  Blijkbaar is bij de jonge bloem die connective nog niet zichtbaar, dat wordt hij pas wanneer de helmknop als het ware open plooit en het zwart zichtbaar wordt.  Tenminste, dat is de interpretatie die ik er aan geef...
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #430 Gepost op: 23 december 2023, 12:04:16 »
Ik vraag me af wat het dan wel niet moet zijn in het voorjaar???
Dit topic kan meteen als leidraad dienen voor een ieder die het gebied ooit eens wil verkennen. Veel dank om dit te verwezenlijken voor ons forum, Kris!  3))

Ook het voorjaar is er erg de moeite Frankie ...Enorme diversiteit aan orchideeën - teveel om op te noemen , Cyclamen rhodium ssp. peloponnesiacum met de massa , Crocus sieberi en olivieri ,Colchicum triphyllum ,Fritillaria davisii en graeca  , Gymnocarpium altaicum ,Tulipa  goulimyi en orphanidea, de door jouw genoemde (edele)rotsplanten ,Lithodora zahni , Ranunculus brevifolius ,Campanula trachelium en we kunnen nog doorgaan . Mount Chelmos , Killini , Menalo , Taygetos ....Allemaal interessante bergen met hun eigen flora ...

De Pelops zijn inderdaad enorm rijk aan bolgewassen... dan rijdt je van locatie naar locatie en dan trap je plots op de rem... omdat je dit vanuit de wagen te zien krijgt...  of zoiets (foto2) en dan is het weer van auto parkeren en aan de slag.... een natte droom voor elke croco of andere bollennut.  5)) 5))
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #431 Gepost op: 23 december 2023, 12:39:12 »
De Pelops zijn inderdaad enorm rijk aan bolgewassen... dan rijdt je van locatie naar locatie en dan trap je plots op de rem... omdat je dit vanuit de wagen te zien krijgt...  of zoiets (foto2) en dan is het weer van auto parkeren en aan de slag.... een natte droom voor elke croco of andere bollennut.  5)) 5))

Heeeeeeeel herkenbaar Luc  3)) Is dat daar die vermaarde laevigatus/boryi op de tweede foto ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #432 Gepost op: 23 december 2023, 12:41:39 »
Ruksans heeft het bij melantherus nooit over 'black anthers' maar steeds over 'black connectives'.  Blijkbaar is bij de jonge bloem die connective nog niet zichtbaar, dat wordt hij pas wanneer de helmknop als het ware open plooit en het zwart zichtbaar wordt.  Tenminste, dat is de interpretatie die ik er aan geef...

Interessant Luc ! Ik heb de indruk dat het zwart ook opnieuw minder wordt als de bloemen aan het verbloemen zijn  ))4 Daar moeten we volgende keer eens goed opletten ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #433 Gepost op: 23 december 2023, 12:45:52 »
Daar zeg je zoiets... hebben ze't daar ook soms niet over Cartwrightianus cretensis ??? en die zou dan lager groeien dan de Oreocreticus... pfffft... lumpers en splitters niewaar...  Al vind ik oreocreticus makkelijk te onderscheiden van cartwrightianus omdat hijj veel hoger opschiet, forser is van bouw en het meest opvallend zijn de soms tot 3-4 cm hoge cataphyllen.

Yep ...is ook al heel wat inkt over gevloeid Luc ....ah juist inkt wordt niet meer gebruikt zeker ...Wat dan van deze oreocrteticus te denken ?
groeiden op het Nida plateau in Kreta ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15672
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Peloponnesos - 24/10 - 1/11/2023
« Reactie #434 Gepost op: 23 december 2023, 12:53:26 »
Ik neem aan dat dit de vindplaats is helemaal boven, links van de weg, net voor de poorten van het militair domein ?? Als het daar is, ligt dat stuk zo een beetje lager dan de weg en helt de helling Zuid tot zuidwest...
Ik vind het altijd vreemd dat aan de andere, rechterkant van de weg niets te vinden is... enkel van die doornige struiken.  De (lichte) helling is daar wel eerder Zuidoost gericht als ik het goed voor heb...  ))4

Aan dat vervallen gebouw Luc ....zoveel wegen lopen daar niet dus zal wel hetzelfde zijn veronderstel ik ? De vorige keer vonden wij er ook geen aan de rechterkant maar nu vonden we daar wel cartwrightianus maar wel in mindere mate .
Als je aan de achterkant en langs de helling die je daar noemt wat verder omhoog gaat (niet via  de hoofdweg meer door het gebied met stenen/doornige struikjes )kom je op een soort plateau en daar stonden er ook verschillende . Bijna altijd bij of tegen struikjes .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "