Auteur Topic: Trillium  (gelezen 68586 keer)

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4128
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #225 Gepost op: 22 april 2014, 18:31:05 »
Een algemeen beeld van de zijtuin waar heel wat Trilliums staan.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Trillium
« Reactie #226 Gepost op: 22 april 2014, 20:50:24 »
Mooi Herman! A treasure chest  ;D

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Trillium
« Reactie #227 Gepost op: 23 april 2014, 09:14:07 »
Was gisteren 'even' in de Keukenhof en zag daar deze Trillium 'Grandiflorum Multiplex' (van kweker René Zijderveld) staan. Ik had nog niet eerder een gevuld bloemige Trillium gezien --6 ))8.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Trillium
« Reactie #228 Gepost op: 23 april 2014, 11:55:55 »
Was gisteren 'even' in de Keukenhof en zag daar deze Trillium 'Grandiflorum Multiplex' (van kweker René Zijderveld) staan. Ik had nog niet eerder een gevuld bloemige Trillium gezien --6 ))8.

Kijk eens drie posts hierboven, Cor...Snowbunting is ook een gevuldbloemige!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Trillium
« Reactie #229 Gepost op: 23 april 2014, 11:56:34 »
Trillium grandiflorum 'Snowbunting' (OBW66)

WOW, gewoonweg subliem!!  :o :o   ((14

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re: Trillium
« Reactie #230 Gepost op: 23 april 2014, 13:13:49 »
Kijk eens drie posts hierboven, Cor...Snowbunting is ook een gevuldbloemige!
Oeps ::)  ))2 ))2 :-[, weer niet goed opgelet.

André Bourgonje

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 42
  • Geslacht: Man
Re: Trillium
« Reactie #231 Gepost op: 27 april 2014, 22:00:38 »
Wat bescheidener pollen dan bij Herman in de tuin. Hier bij mij ook wat trilliums:
- Trillium decumbens
-  Trillium grandiflorum roseum
-  Trillium simile
André Bourgonje, Den Haag, Nederland

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4128
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #232 Gepost op: 27 april 2014, 23:57:53 »
Wat bescheidener pollen dan bij Herman in de tuin. Hier bij mij ook wat trilliums:
- Trillium decumbens
-  Trillium grandiflorum roseum
-  Trillium simile
André, je moet niet bescheiden zijn. Het feit dat decumbens er zo mooi bij staat is al een hele prestatie. Spijtig dat de S vorm van de stengel niet zichtbaar is. Mijn decumbens is eventjes boven geweest en is daarna terug verdwenen.
Het ziet er wel naar uit dat je ook een goede bodem en omgeving hebt voor Trilliums. Je Trillium grandiflorum roseum ziet er goed uit!
Wat simile betreft had ik wel licht gele meeldraden verwacht en een licht gele stempel op een donker vruchtbeginsel. Heb je die plant zelf gezaaid?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

André Bourgonje

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 42
  • Geslacht: Man
Re: Trillium
« Reactie #233 Gepost op: 28 april 2014, 23:08:47 »
Nee Herman heb de 'simile' niet zelf gezaaid maar in Engeland gekocht van Kevin Hughes de voormalige nationale collectie houder toen die nog op de kwekerij Spinners was gevestigd en Kevin Hughes daar 'head gardener' was. Je hebt me terecht nog eens gewezen op de identificatie problemen bij simile/erectum/flexipes en ik zal het label aanpassen.
Zou verder nog eens een poging willen wagen om de mooie soorten te vermeerderen door de groeitip eruit te snijden en terug te planten samen met de rest van de wortel om daar ook groeipunten op te krijgen. Heb je daar ervaring mee Herman en zo ja kun je misschien wat tips geven?
André Bourgonje, Den Haag, Nederland

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4128
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #234 Gepost op: 29 april 2014, 19:45:39 »
Nee Herman heb de 'simile' niet zelf gezaaid maar in Engeland gekocht van Kevin Hughes de voormalige nationale collectie houder toen die nog op de kwekerij Spinners was gevestigd en Kevin Hughes daar 'head gardener' was. Je hebt me terecht nog eens gewezen op de identificatie problemen bij simile/erectum/flexipes en ik zal het label aanpassen.
Zou verder nog eens een poging willen wagen om de mooie soorten te vermeerderen door de groeitip eruit te snijden en terug te planten samen met de rest van de wortel om daar ook groeipunten op te krijgen. Heb je daar ervaring mee Herman en zo ja kun je misschien wat tips geven?
André, ik heb geen ervaring met het verwijderen van de groeitip. In het boek "Trilliums" van F. Case, Jr. and Roberta B. Case staat wel wat uitleg hierover. Waarschijnlijk heb je dit boek wel, zo niet is het zeker de moeite om het te kopen als je interesse hebt voor Trilliums. Heb je veel trilliums?
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

André Bourgonje

  • Nieuweling
  • *
  • Berichten: 42
  • Geslacht: Man
Re: Trillium
« Reactie #235 Gepost op: 29 april 2014, 22:29:55 »
Het boek van Case heb ik inderdaad en ook het boek van Jacobs. Voor het vermeerderen door wegsnijden van de groeipunt is voor mij vooral interessant te weten wanneer de beste tijd is om dit te doen, dat staat niet heel duidelijk in Case. Ik vermoed direct na het groeiseizoen voor er al te veel nieuwe kwetsbare wortels gevormd zijn.
Ik heb aardig wat Trilliums die het hier redelijk doen en ook een flink aantal ( Hybride) zaailingen die al bloeien hier.  Heb echter wel altijd problemen gehad met ovatum en momenteel heb ik moeite om nivale aan de gang te krijgen.
Is inmiddels wel gebleken dat Trilliums planten zijn voor geduldige tuiniers.
André Bourgonje, Den Haag, Nederland

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4128
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #236 Gepost op: 29 april 2014, 22:51:47 »
Het boek van Case heb ik inderdaad en ook het boek van Jacobs. Voor het vermeerderen door wegsnijden van de groeipunt is voor mij vooral interessant te weten wanneer de beste tijd is om dit te doen, dat staat niet heel duidelijk in Case. Ik vermoed direct na het groeiseizoen voor er al te veel nieuwe kwetsbare wortels gevormd zijn.
Ik heb aardig wat Trilliums die het hier redelijk doen en ook een flink aantal ( Hybride) zaailingen die al bloeien hier.  Heb echter wel altijd problemen gehad met ovatum en momenteel heb ik moeite om nivale aan de gang te krijgen.
Is inmiddels wel gebleken dat Trilliums planten zijn voor geduldige tuiniers.
André, soms is de kloon wel belangrijk. Ik heb duidelijk twee verschillende soorten ovatum (zie bovenstaande foto's)  de ene groeit niet aan en bloeit iets vroeger en de andere is reeds een grote groep geworden. Trillium nivale staat bij mij in humusrijke (vergane bladeren van haagbeuk) grond en moet toch goed vochtig blijven, veel indirect licht en een koele plaats. Verder moet nivale gerust gelaten worden, veel verstoring kan schade en sterfte voor gevolg hebben.
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4128
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #237 Gepost op: 2 mei 2014, 12:18:00 »
Trilliums zijn nog altijd goed bezig.
Trillium grandiflorum (Z41)
Trillium grandiflorum 'Snowbunting' (OBW66)
Trillium grandiflorum 'Flore-Pleno' (OBW104) een andere dubbele vorm
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4128
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #238 Gepost op: 2 mei 2014, 12:19:18 »
Enkele algemeen beelden waar de Trilliums tussen staan!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4128
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re: Trillium
« Reactie #239 Gepost op: 2 mei 2014, 12:29:20 »
Trillium rugelii (BM8)
Trillium viridescens (BM50)
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be