Auteur Topic: Zuidamerikanen in de collectie  (gelezen 90573 keer)

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #180 Gepost op: 25 juni 2013, 22:10:41 »
Ik heb even gegoogled, maar een te gekke plant zeg. Grote kussens, kun je op liggen met ringen van zulke bloemen als bij Kris, hoewel met wat meer tekening.

Heb je deze uit zaad Kris? en hoe kweek en verzorg je dit?
« Laatst bewerkt op: 25 juni 2013, 22:24:55 door Gerrit Eijkelenboom »

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2635
  • Geslacht: Man
Re:Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #181 Gepost op: 25 juni 2013, 22:17:49 »
Daar mag je met recht trots op zijn Kris,geduld wordt uiteindelijk ook beloond!!! ((13

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #182 Gepost op: 25 juni 2013, 22:25:29 »
Na enkele jaren van geduld dan toch een 3-tal bloemen op deze Petunia patagonica .......Het is nog steeds heel pover in vergelijk met hetgeen ze in Patagonie presteren. Maar langs de andere kant zijn er ook genoeg die hier nooit een bloempje produceren in onze contreien. Dus zullen we dit resultaat maar nederig aanvaarden ........ 

Best wel aardig, ik kende deze nog niet, waarschijnlijk niet voor buitenteelt?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re:Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #183 Gepost op: 25 juni 2013, 22:34:52 »
Best wel aardig, ik kende deze nog niet, waarschijnlijk niet voor buitenteelt?

Bedankt Theo , Frankie en Gerrit .
Deze plant staat heel de zomer buiten Frankie . Dan blijven ze opmerkelijk compacter .Ik kweek ze in een stenen pot die geplunged wordt in een zandbed. In de winter (pas vanaf november )krijgen ze een dakje boven hun hoofd. Op die manier gaat dat nu al een jaar of drie goed .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #184 Gepost op: 8 juli 2013, 19:29:38 »
Wanneer Calandrinia umbellata gaat bloeien betekent dit steevast de start van de zomer. De bloemen gaan enkel open onder een stralende zon.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re:Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #185 Gepost op: 8 juli 2013, 19:52:31 »
Frankie, geinspireerd door jouw prachtige planten die je de afgelopen jaren steevast toonde, heb ik mij vorig jaar hier ook op gestort. Zaad bij de Schotse seedex besteld van Calandrinia caespitosa. Het kwam vorig jaar voorspoedig op en ze groeiden uit tot flinke planten. Indachtig jouw richtlijnen omtrent winterhardheid heb ik ze in de winter niet boven nul gehouden, maar wel onder glasplaten in troggen en in de alpiene kas. We hebben heus niet zo'n strenge winter gehad, maar al mijn 10 to 15 planten zijn dood.
Heb jij hier een verklaring voor?

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3084
  • Geslacht: Vrouw
Re:Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #186 Gepost op: 8 juli 2013, 21:48:41 »
[quote author=Kris De Raeymaeker link=topic=392.msg47382#msg47382 date=

Deze plant staat heel de zomer buiten Frankie . Dan blijven ze opmerkelijk compacter .Ik kweek ze in een stenen pot die geplunged wordt in een zandbed. In de winter (pas vanaf november )krijgen ze een dakje boven hun hoofd. Op die manier gaat dat nu al een jaar of drie goed .
[/quote]

Speciale plan Kris ! Hoe groot is de doorsnede van de bloem?
Het kussen lijkt precies wat op een vetplant ?
Zou de plant dan ook kunnen gehouden worden in een stenen pot, ingegraven in de rotstuin in plaats van een zandbed? Daar kan hij ook een dakje krijgen .

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8436
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re:Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #187 Gepost op: 8 juli 2013, 21:57:55 »
Wanneer Calandrinia umbellata gaat bloeien betekent dit steevast de start van de zomer. De bloemen gaan enkel open onder een stralende zon.

Mooie zomerbloeier Frankie !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #188 Gepost op: 9 juli 2013, 05:57:22 »
Frankie, geinspireerd door jouw prachtige planten die je de afgelopen jaren steevast toonde, heb ik mij vorig jaar hier ook op gestort. Zaad bij de Schotse seedex besteld van Calandrinia caespitosa. Het kwam vorig jaar voorspoedig op en ze groeiden uit tot flinke planten. Indachtig jouw richtlijnen omtrent winterhardheid heb ik ze in de winter niet boven nul gehouden, maar wel onder glasplaten in troggen en in de alpiene kas. We hebben heus niet zo'n strenge winter gehad, maar al mijn 10 to 15 planten zijn dood.
Heb jij hier een verklaring voor?

Ik heb ooit ook nog eens een partijtje Calandrinia's in potjes proberen te overwinteren. Dat was ook niet gelukt. Het is mijn ervaring dat de planten ofwel beperkt winterhard zijn, ofwel eerder kortlevend (ik denk allebei). Ik heb ook van C. umbellata al lang de moederplant niet meer. Maar elk voorjaar duiken er nieuwe zaailingen rond de plant op die dan nog hetzelfde seizoen bloeien. Soms staat de oorspronkelijke plant er nog, soms niet meer. Ik heb deze species toch al zo'n zestal jaar in de collectie en het is dus een blijver.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #189 Gepost op: 3 oktober 2013, 08:36:02 »
Rhodophiala bakeri stond hier plots in bloei ........Dit is een bolgewas wat van nature in Zuid Amerika (Argentiniƫ ,Chili ed )voorkomt .
Voor mij is het de eerste keer dat ze hier bloeien.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #190 Gepost op: 3 oktober 2013, 08:47:28 »
Een heel mooi ding, Kris !!
Wat jammer toch dat ze niet winterhard zijn !  :(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #191 Gepost op: 3 oktober 2013, 08:56:39 »
Een heel mooi ding, Kris !!
Wat jammer toch dat ze niet winterhard zijn !  :(

Dat is zeker zonde ....ik weet niet of ze niet kunnen gekweekt worden in de koude (onverwarmde )kas want bij mij staan ze juist vorstvrij in de cactuskas .Maar ik zie ze ook opduiken bij mensen met een alpinehouse ?  Dus verwacht ik dat ze misschien ook in dat soort onverwarmde kassen kunnen ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #192 Gepost op: 27 april 2014, 17:45:34 »
Calceolaria 'Walter Schrimpton ' staat volop in bloei dezer dagen .

Ik probeerde deze al eerder in het peatbed , de rotstuin ,de crevice  de platte bak , de kas ..........En nergens bleef het sprookje duren .
In mijn peatbed stond hij nog te zonnig en te warm. Hij heeft het daar maar iets meer dan een jaar uitgehouden . De rotstuin was helemaal te warm , bij de eerste opstoot van de zomer was het over. De crevice ging ook niet goed , het substraat was hem waarschijnlijk te schraal daar . De platte bak was te vochtig en schaduwrijk in de winter , schimmels en toestanden werden daar de heersers over onze Calceolaria. De kas gaat vrij goed (in de winter) maar de plant is super gevoelig daar voor luis en hij etioleert vrij snel .
Ik denk nog aan een speciale trog (en het plekje waar hij mogelijk komt is ook al geregeld ) voor de toekomst .
In afwachting doet hij het voorlopig heel goed in een stenen pot die ik heb ingegraven op een koel plekje in de tuin aan de voet van mijn peatbed en tufa zuil. Ligt op het noorden en de zon is er alleen in de ochtend. Deze winter heb ik er wel een plaatje over gelegd in december en januari .Voor de rest stond hij onbeschermd .Nu staat hij volop in bloei .   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #193 Gepost op: 27 april 2014, 18:46:01 »
Met veel interesse lees ik je worsteling om deze Calceolaria te doorgronden. Ik wil hier mijn eigen ervaring  met deze plant delen. Een anecdote.

Het moet inmiddels wel 20 jaar geleden zijn, ik wist niets van rotsplanten.Ik heb ergens zo'n plantje gekocht. Ik had een trog gemaakt en die stond op de heetste en droogste plek onder de overstek van het huis. Ik kweekte daar ook tomaten.
Ik hield mij niet bezig met namen en noemde hem het 'etiketplantje'. Ik vernam van de verkoper dat hij schraal en droog moest staan. Er kwam wat potgrond en veel zand in de trog. Water kreeg hij soms van mij. Hij heeft daar zeker 3 jaar gestaan en bloeide. Hij ging wel wat achteruit, maar daar maakte ik mij geen zorgen om. Door pure verwaarlozing is hij eens gestorven.

Ik wil hier echt niet beweren dat kennis van de omstandigheden en eisen van de planten ons in de weg zit hoor, alleen dat ik vaak aan dit 'beginnersgeluk' terug denk.

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15729
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Zuidamerikanen in de collectie
« Reactie #194 Gepost op: 27 april 2014, 18:53:26 »
Ja Gerrit , klinkt allemaal bekend in de oren .........Trouwens zag ik ooit een groep van deze plant van wel 20 cm diameter .....En die stond gewoon in de rotstuin in de gewone grond waaruit de tuin bestond. Niks speciale toestanden en bloeien dat ie deed ! Waarschijnlijk het juiste microklimaat . Ik herinner me wel -ofschoon het een stadstuintje betrof - dat er steeds een windje door heen ging. Ze stonden een beetje op de 'trok' . En krijgen ze net in Patagonie ook niet veel wind .......
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "