Auteur Topic: Nieuw sneeuwklokje  (gelezen 2765 keer)

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Nieuw sneeuwklokje
« Gepost op: 15 april 2013, 19:45:25 »
Dit is het verhaal van een nieuw sneeuwklokje, deel 1.

Een jaar of zes geleden kreeg ik van Franz Hadacek, een Tjech die al jaren in Wenen woont een sneeuwklokje onder de naam Galanthus nivalis ssp. hololeucus.
Ik had Franz in 2004 ontmoet op het Saxifraga Seminar in Beroun, vlakbij Praag.
Sindsdien onderhielden we contact en ruilden planten, bollen en zaden.
Het bolletje van de sneeuwklok plantte ik in de achtertuin en het vermeerderde zich gestaag na 3 jaar scheurde ik het polletje en zette ook wat in de voortuin.
Vorig jaar postte ik al een foto op dit forum en kreeg al wat reacties over de naam, maar de foto's waren niet duidelijk.
Afgelopen jaar maakte ik weer wat foto's en kreeg nog meer reacties, de naam was verouderd, het moet G. nivalis 'Danube Star' zijn. Maar dan nog klopte de plant op de foto niet met de naam.
Met name Sven de Groot heeft me eea uitgelegd over 'mijn' sneeuwklok. Nadat ik nog wat meer foto's naar hem had gestuurd, werd wel duidelijk dat het om iets afwijkends ging. De sneeuwklok was poculiform en virescent, en ook dat moest hij uitleggen.
Poculiform betekend dat alle bloemblaadjes even lang zijn en virescent betekend dat er groene streepjes op de bloemblaadjes zitten.
Zie de foto's.
En dat was bijzonder, er zijn twee mogelijkheden voor het ontstaan van deze variant.
Of bij de boldeling is een mutatie ontstaan of het is een zaailing van de ‘Danube Star’ met een andere sneeuwklok in de tuin van Franz.
« Laatst bewerkt op: 15 april 2013, 21:49:36 door Gert Hoek »

Herman Mylemans

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4107
  • Geslacht: Man
    • gentians
Re:Nieuw sneeuwklokje
« Reactie #1 Gepost op: 15 april 2013, 20:05:50 »
Dit is het verhaal van een nieuw sneeuklokje, deel 1.

Een jaar of zes geleden kreeg ik van Franz Hadacek, een Tjech die al jaren in Wenen woont een sneeuwklokje onder de naam Galanthus nivalis ssp. hololeucus.
Ik had Franz in 2004 ontmoet op het Saxifraga Seminar in Beroun, vlakbij Praag.
Sindsdien onderhielden we contact en ruilden planten, bollen en zaden.
Het bolletje van de sneeuklok plante ik in de achtertuin en het vermeederde zich gestaag na 3 jaar scheurde ik het polletje en zette ook wat in de voortuin.
Vorig jaar poste ik al een fot op dit forum en kreeg al wat reacties over de naam, maar de foto's waren niet duidelijk.
Afgelopen jaar maakte ik weer wat foto's en kreeg nog meer reacties, de naam was verouderd, het moet G. nivalis 'Danube Star' zijn. Maar dan nog klopte de plant op de foto niet met de naam.
Met name Sven de Groot heeft me eea uitgelegd over 'mijn' sneeuklok. Nadat ik nog wat meer foto's naar hem had gestuurd, werd wel duidelijk dat het om iets afwijkends ging. De sneeuklok was poculiform en virescent, en ook dat moest hij uitleggen.
Poculiform betekend dat alle bloemblaadjes even lang zijn en virescent betekend dat er groene streepjes op de bloemblaadjes zitten.
Zie de foto's.
Prachtig Gert en laat ze nu maar bieden!
Bouwel - provincie Antwerpen - www.gentians.be

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Nieuw sneeuwklokje
« Reactie #2 Gepost op: 15 april 2013, 21:19:19 »
Het verhaal van een nieuw sneeuwklokje, deel 2.

Sven gaf me het adres van de site van de Koninklijke Algemeene Vereeninging van Bloembollencultuur. De club die de registratie van bloembollen verzorgt in Nederland.
Ook daar het verhaal van de sneeuwklok naartoe gemaild met wat foto’s, en ook daar werd aangegeven dat het een bijzonderheid betrof die niet veel voorkwam.
Toen maar besloten om deze plant te registreren en het te vernoemen naar de man waarvan ik het gekregen heb:
Galanthus nivalis ‘Franz Hadacek’ per 11 april 2013 geregistreerd.

Daarvoor kun je bij de KAVB een registratieformulier downloaden en samen met wat foto’s insturen. Ook moet degene naar wie de plant vernoemd wordt officieel toestemming verlenen.
Daarna wordt de inzending beoordeeld en indien akkoord krijg je een getekende registratie toegestuurd.
Twee keer per jaar volgt een publicatie van de nieuw geregistreerde Cultivars van alle bloembollen soorten. En de nieuwe cultivar wordt vermeld in het online register.
http://kavb.back2p.soft-orange.com/kavb/kavbSG.nsf/plants-registered?OpenView&Start=7.1.27&Count=18&Expand=7.1#7.1

In dit register kun je doorklikken op een aantal tabbladen.

Ik heb dit hele verhaal vooraf met Franz doorgesproken en hij vond het fantastisch. Jammer genoeg geeft hij aan dat hij de afgelopen winters veel planten verspeeld heeft en ook van de plant die ik destijds gekregen heb staat niets meer in zijn tuin.
Hij heeft overigens een mooie website met foto’s van prachtige planten die hij in zijn tuin heeft/had:  http://www.franz-alpines.org/

« Laatst bewerkt op: 15 april 2013, 21:50:49 door Gert Hoek »

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Nieuw sneeuwklokje
« Reactie #3 Gepost op: 15 april 2013, 21:20:07 »
Dank u Luc, om de vorige posts te ordenen  ;D 8)

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Nieuw sneeuwklokje
« Reactie #4 Gepost op: 15 april 2013, 21:23:38 »
 ;D  ;D  ;D
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gert Hoek

  • Dronten, Flevoland
  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1058
  • Geslacht: Man
  • grows alpines below sealevel
Re:Nieuw sneeuwklokje
« Reactie #5 Gepost op: 15 april 2013, 21:30:14 »
Ik had gisteren ook al geprobeerd om dit stuk te plaatsen maar ook toen niet gelukt  ))8 ))2