Auteur Topic: Galanthus 2014/2015  (gelezen 71948 keer)

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #60 Gepost op: 29 oktober 2014, 13:19:52 »
Wat een mooie opbrengst Freddy,klasse!

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #61 Gepost op: 29 oktober 2014, 15:11:28 »
Het is normaal zo dat van de vele nieuwe 'bolletjes' er maar ongeveer 2 zullen doorgroeien tot volwassenheid aangezien ze in het beginstadium aangewezen zijn op de reserve van het bolgedeelte waarop ze ontstaan zijn en aangezien dat (zeer) beperkt is ..... Toch altijd mooi en fascinerend om te zien wat de natuur in zich heeft en hoe weinig we er soms eigenlijk nog vanaf weten !
Foto: oppotten twinscales G. 'Sprite'

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #62 Gepost op: 29 oktober 2014, 23:10:50 »
Het is normaal zo dat van de vele nieuwe 'bolletjes' er maar ongeveer 2 zullen doorgroeien tot volwassenheid aangezien ze in het beginstadium aangewezen zijn op de reserve van het bolgedeelte waarop ze ontstaan zijn en aangezien dat (zeer) beperkt is ..... Toch altijd mooi en fascinerend om te zien wat de natuur in zich heeft en hoe weinig we er soms eigenlijk nog vanaf weten !
Foto: oppotten twinscales G. 'Sprite'



2 is wel heel weinig  Freddy ! Spreek je nu alleen over Galanthus 'The Whopper'  of zijn er nog Galanthussen die op dezelfde manier bolletjes maken waar er uiteindelijk zo weinig van uitgroeien ?

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #63 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:22:45 »
Galanthus elwesii 'Peter Gatehouse', al getoond maar toch 1 van mijn favoriete herfstbloeiers.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #64 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:41:25 »
Galanthus elwesii 'Peter Gatehouse', al getoond maar toch 1 van mijn favoriete herfstbloeiers.

Als ik die zo zie, krijg ik het gevoel dat ik te weinig van die herfstbloeiende witte onkruidjes heb  ;)

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #65 Gepost op: 30 oktober 2014, 20:21:21 »
2 is wel heel weinig  Freddy ! Spreek je nu alleen over Galanthus 'The Whopper'  of zijn er nog Galanthussen die op dezelfde manier bolletjes maken waar er uiteindelijk zo weinig van uitgroeien ?
[/quote]

Het twinscalen en de resultaten ervan zijn plusminus voor alle sneeuwklokjes gelijk. Natuurlijk is het zo dat de één al gemakkelijker te twinscalen is als de ander. En wat je al kan vermoeden is dat de sneeuwklokjes die reeds een tijdje te koop worden aangeboden en duur 'blijven', moeilijk (of soms zelfs niet) te twinscalen zijn. Aangezien het reservevoedsel van een twinscale beperkt is, is het logisch dat  er slechts weinig (meestal 1, soms 2 en zeer zelden meer) bulbils gevormd worden of uitgroeien tot een volwassen bol.

Mooie Peter, Ruben. De elwesii's profiteren van het zachte, vochtige weer en komen na de peshmenii's en reginae-olgae's ook stilletje aan op gang !
« Laatst bewerkt op: 30 oktober 2014, 20:24:16 door Freddy Vleugels »

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #66 Gepost op: 30 oktober 2014, 20:25:43 »
Wim, ik heb van deze ruim genoeg. Ik heb de naam opgeschreven en volgende zomer krijg je een bol dormant  ;)

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #67 Gepost op: 30 oktober 2014, 20:33:54 »
Freddy, ik ben nooit echt een grote liefhebber geweest van de herfstbloeiende Galanthus. De vroege winterbloeiers echter wel (eind december-begin januari) en deze tonen nu al hun neusjes net aan het oppervlak.
De reus 'Reverend Hailstone', 'Three Ships', South Hayes, reg.olg Amigo en December, elwesii Barnes, elwesii Fieldgate prelude, ...

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #68 Gepost op: 31 oktober 2014, 10:40:36 »
Wim, ik heb van deze ruim genoeg. Ik heb de naam opgeschreven en volgende zomer krijg je een bol dormant  ;)

 -((1 ((13

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #69 Gepost op: 2 november 2014, 20:39:13 »
Galanthus elwesii var. monostictus hiemalis in volle bloei. Nog even mee geven dat deze soort na de bloei nogal fors blad aanmaakt. Een paar winters geleden werd dit hem bijna fataal. Het loof was toen volledig kapotgevroren en ik vreesde dat ik de soort kwijt was. Alle grote bollen waren gesneuveld, enkel de kleine bijbolletjes die het grote blad nog niet hadden, hebben het drama overleefd.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #70 Gepost op: 3 november 2014, 00:29:54 »
Ruben, als de 'betere' herfstbloeiende klokjes eraan komen (en ze komen), zal je uw mening hopelijk kunnen herzien  :)

Ja Frankie dat heb je veelal bij elwesii: grotere bloemen maar natuurlijk ook groter blad. Voor de vroegbloeiende zoals bv. de Hiemalis-groepvertegenwoordigers geeft dat soms problemen bij sneeuwvrije strenge vorst.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #71 Gepost op: 3 november 2014, 09:45:22 »
Galanthus cilicicus met zijn eerste bloempje, en er zit nog eentje klaar zo te zien.

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #72 Gepost op: 3 november 2014, 11:51:32 »
G. cilicus uit zuid Turkije, nog niet zo frequent in cultuur, is verwant aan G. peshmenii en bloeit eveneens in de herfst. Evenals peshmenii is cilicus een beetje teder wat de winterhardheid betreft. Pot- of koude bakcultuur wordt dan ook aangewezen niettegenstaande ze in onze tuin ook 'overleven' op een meer beschutte plaats. Hier piept de eerste neus nog maar net boven de grond. Maar ja, tegen de Belgische Rivièra kunnen we uiteraard niet op  :D
Dit jaar is de groenverkleuring een extra toegift !

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #73 Gepost op: 3 november 2014, 13:31:30 »
G. cilicus uit zuid Turkije, nog niet zo frequent in cultuur, is verwant aan G. peshmenii en bloeit eveneens in de herfst. Evenals peshmenii is cilicus een beetje teder wat de winterhardheid betreft. Pot- of koude bakcultuur wordt dan ook aangewezen niettegenstaande ze in onze tuin ook 'overleven' op een meer beschutte plaats. Hier piept de eerste neus nog maar net boven de grond. Maar ja, tegen de Belgische Rivièra kunnen we uiteraard niet op  :D
Dit jaar is de groenverkleuring een extra toegift !

Freddy,

thanks voor de info en we kijken altijd uit naar de foto's van de latere bloei in Belgisch Siberië, natuurlijk  ;)  ;D

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Galanthus 2014/2015
« Reactie #74 Gepost op: 3 november 2014, 18:38:19 »
Ja die cilicicus kom je idd nog niet zo vaak tegen. Maar op ons forum kom je natuurlijk alles en iedereen tegen.... ;D
Hier geen restricties ...... ((12
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "