Auteur Topic: Ziektes bij Galanthus  (gelezen 21164 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Ziektes bij Galanthus
« Gepost op: 15 januari 2011, 17:31:59 »
Dat Galanthus wel eens aan één of andere aandoening kan ten prooi vallen weet iedereen ondertussen wel. Deze G. reginae-olgae subsp. vernalis heeft iets te pakken, en het is geen verkoudheid. Het ziet er vrij ernstig uit. Wie weet meer?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Cor van Kapel

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1862
  • Geslacht: Man
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2011, 17:44:50 »
Ziet er inderdaad niet goed uit ???.
Lijkt mij op een beschadiging van buitenaf waardoor rot of smeul is ontstaan.
Als de rest van de ondergrondse delen onaangetast zijn misschien de aangetaste delen wegnemen in de hoop dat het daarmee stopt? :'(



(zo, bericht 100, ben ik eindelijk ook 'volwaardig lid')
« Laatst bewerkt op: 15 januari 2011, 17:47:02 door Cor van Kapel »

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2011, 19:36:19 »
Vermoedelijk geen rot of smeul. Misschien is het gewoon een wonde die inrot maar ik vrees dat er een infectie zit van Stagonospora curtisii. Bekijk in de komende weken het uitlopende blad. Als dat een beetje 'twist' , is de kans daartoe groot. Deze stagonospora- infecties komen vaak tot uiting na een schade veroorzaakt door mechanische manipulatie of (zoals allicht het geval is geweest) na een zware belasting van een pak sneeuw.
Er wordt vanalles aangeraden, maar ik ben er wel kordaat mee, zeker als het geen zeldzaamheid is, gaat ie de GFT-container in. Niet op de composthoop gooien. Op de plaats geen sneeuwklokjes heraanplanten de komende twee-drie jaar!
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2011, 20:37:47 »
Inderdaad, Valentin, Maggi Young van het Schotse mailde mij ook al met de naam van die aandoening en verwees naar hun forum waar enkele discussiepagina's staan met deze link: http://www.srgc.org.uk/smf/index.php?topic=4961.0.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2011, 22:04:41 »
Ik verzamel al een tijd info over Galanthusaandoeningen. Doel is een lezing, maar velen willen er nog niet aan...plaatjes van nieuwe en betere cv's is uiteraard veel leuker! Komt wel!
Meest voorkomende in België? Narcisvlieglarve en deze Stagonospora curtisii.
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Freddy Vleugels

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 159
  • Geslacht: Man
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2011, 20:03:52 »
Meer weten over Stagonospora + foto's zie dit forum onder
- Topic: Diversen
- Rubriek: Plantenziekten, ongedierte en hun bestrijding
- Onderwerp: Ziekten en plagen bij bloembollen (laatste toevoegingen)
toegevoegde link:
http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=182.0
« Laatst bewerkt op: 22 september 2011, 20:40:37 door Luc Gilgemyn »

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2011, 22:04:57 »
Merci Freddy, was ik alweer vergeten.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #7 Gepost op: 22 januari 2011, 12:33:26 »
Snowdrops...they come and they go....Meer dan ooit waar. Voormiddag in de tuin gewerkt en de mandjes nagelopen van de Galanthus die nog niet opgekomen waren. In vijf mandjes telkens een larve of aangevreten restje van de bol gevonden. Niet van de minste die ik kwijt ben: Galanthus elwesii 'Carolyn Elwes' en Galanthus (plicatus) 'Trymlet' bijvoorbeeld. Voor deze items zoek je zo lang en/of je betaalt er zotte prijzen aan en dan....Je bent er soms moedeloos om. Gelukkig brengen de andere sneeuwklokkken die het erg goed doen, je er weer bovenop.
Iemand suggesties om (de larve van) narcisvlieg te bestrijden? De traditionele remedies zoals 'laten overgroeien' na bloei, zijn me bekend. Bespuiten of aangieten met Dursban wordt wel eens geopperd, maar werkt niet....
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Lina Hesseling

  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 661
  • Geslacht: Vrouw
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #8 Gepost op: 22 januari 2011, 13:51:35 »
Ik kan me voorstellen, dat dit je dag eerst wel even heeft bedorven. :'( Ga jij nu al alle mandjes langs, die nog geen puntjes vertonen? En haal je ze dan naar boven om te controleren? Of ga je zoals ik even met je vingers voorzichtig wat aarde wegkrabben om te kijken naar een teken van leven? Dit durf ik niet te diep te doen, om ze niet te beschadigen. En dan oefen ik nog maar even geduld.  :-\
Lina Hesseling, Winschoten, Nederland.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #9 Gepost op: 22 januari 2011, 18:16:54 »
Geduld is een schone zaak, één der deugden, dacht ik. Maar wachten op Godot, doe ik niet. ik bedoel , als vergelijkbare klokjes boven zijn, ga ik toch even piepen...
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #10 Gepost op: 22 januari 2011, 22:30:09 »
Snowdrops...they come and they go....Meer dan ooit waar. Voormiddag in de tuin gewerkt en de mandjes nagelopen van de Galanthus die nog niet opgekomen waren. In vijf mandjes telkens een larve of aangevreten restje van de bol gevonden. Niet van de minste die ik kwijt ben: Galanthus elwesii 'Carolyn Elwes' en Galanthus (plicatus) 'Trymlet' bijvoorbeeld. Voor deze items zoek je zo lang en/of je betaalt er zotte prijzen aan en dan....Je bent er soms moedeloos om. Gelukkig brengen de andere sneeuwklokkken die het erg goed doen, je er weer bovenop.
Iemand suggesties om (de larve van) narcisvlieg te bestrijden? De traditionele remedies zoals 'laten overgroeien' na bloei, zijn me bekend. Bespuiten of aangieten met Dursban wordt wel eens geopperd, maar werkt niet....


Hendrik Van Bogaert is nochtans heel lovend over die bestrijding Valentin
zie hier : http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=21.30 / zie antwoord 33  :(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Loes de Groot

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 334
  • Geslacht: Vrouw
    • cattery van het Zaanenbos
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #11 Gepost op: 22 januari 2011, 22:41:20 »
ik moet bekennen dat ik ,tegen beter weten in,een echte peuteraar ben.ik heb een klein blauw plastic lepeltje dat daar erg geschikt voor is en ik kan het niet laten om in december bij heel wat potjes even te kijken.soms word ik dan blij. ;)

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2011, 07:01:12 »
Ik heb toch weet van iemand met een hele grote collectie waar Dursban niet veel heeft geholpen...Als ik echter Rik van Bogaert lees, moet je het beter aangieten dan wel spuiten?
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #13 Gepost op: 23 januari 2011, 09:05:47 »
Ik heb toch weet van iemand met een hele grote collectie waar Dursban niet veel heeft geholpen...Als ik echter Rik van Bogaert lees, moet je het beter aangieten dan wel spuiten?

Valentin,

ik denk dat Rik hier nog wel zal antwoorden maar Dursban wordt inderdaad aangegoten en niet gespoten. De grond mag goed doordrenkt worden. In de groenteteelt werd/wordt het ook gebruikt om bvb. de koolvlieg te bestrijden.

Valentin Wijnen

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 499
  • Geslacht: Man
  • Snowdrops, nothing compares... in Winter!
Re:Ziektes bij Galanthus
« Reactie #14 Gepost op: 23 januari 2011, 09:47:16 »
Ja, Wim, dacht ik wel...maar al gedacht wat dat geeft om een collectie van vele honderden aan te gieten..
Hoeselt, 66 m, (Belgisch) Limburg. Microklimaat: ingesloten tuin 'Grakes Heredij'