Auteur Topic: Bloei maart - april 2014  (gelezen 108951 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #510 Gepost op: 30 april 2014, 22:11:34 »
Ja wat een weelde als ik even door alle postings struin .......

Over een paar jaar terug heb ik eens  Linum dolomiticum gezaaid. De meeste planten uit dit zaaisel vond ik tegenvallen omdat ze te hoog werden naar mijn persoonlijke goesting. Dus de meesten heb ik laten afvloeien .....Er was eentje bij in dat zaaisel dat echter merkelijk lager bleef en deze heeft een plekje gekregen in de spleten tussen de tufstenen . En hoe zou het nu komen dat ie kleiner blijft ? Moeten we dan veronderstellen dat dit een speling van de natuur is ? Of kunnen die Linums ook kruisen ? Ik dacht dat het zaad besteld was in Tsjechië....Hoe meer je jezelf afvraagt hoe onwetender dat je wordt .....
Moeten we denken dat het weer de echte niet was ? Als ik sommige foto's van dolomiticum zie op het internet zijn ze dan weer compacter als wat ik grosso modo uit dat zaaisel had (buiten deze op de foto) .
Maar ook zie ik ze met blad dat er anders uit ziet... Raadsels , raadsels , raadsels ........

Het ziet er toch wel ééntje uit om te koesteren, Kris, wat ik hier heb als dolomiticum is een reus bij uw plantje vergeleken.... .
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #511 Gepost op: 30 april 2014, 22:40:29 »
Ja wat een weelde als ik even door alle postings struin .......

Over een paar jaar terug heb ik eens  Linum dolomiticum gezaaid. De meeste planten uit dit zaaisel vond ik tegenvallen omdat ze te hoog werden naar mijn persoonlijke goesting. Dus de meesten heb ik laten afvloeien .....Er was eentje bij in dat zaaisel dat echter merkelijk lager bleef en deze heeft een plekje gekregen in de spleten tussen de tufstenen . En hoe zou het nu komen dat ie kleiner blijft ? Moeten we dan veronderstellen dat dit een speling van de natuur is ? Of kunnen die Linums ook kruisen ? Ik dacht dat het zaad besteld was in Tsjechië....Hoe meer je jezelf afvraagt hoe onwetender dat je wordt .....
Moeten we denken dat het weer de echte niet was ? Als ik sommige foto's van dolomiticum zie op het internet zijn ze dan weer compacter als wat ik grosso modo uit dat zaaisel had (buiten deze op de foto) .
Maar ook zie ik ze met blad dat er anders uit ziet... Raadsels , raadsels , raadsels ........

De natuur laat niet na ons te verbazen Kris - volgens de beschrijving hoort Linum dolomiticum echt wel 15 cm hoog te worden.
Dat geldt ook voor het exemplaar dat ik hier heb - ook ooit uit zaad opgekweekt...
Dit dwergje is echt wel een klein juweeltje.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #512 Gepost op: 30 april 2014, 22:51:44 »
Op de voorgrond x jankaemonda vandedemii. Op de achtergrond Jankaea heldreichii en rechts Ramonda nathaliae

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #513 Gepost op: 1 mei 2014, 08:58:11 »
Prachtplanten in een mooi geheel, Ger !!!
Harelbeke-West-Vlaanderen

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #514 Gepost op: 1 mei 2014, 09:37:27 »
Je weet niet waar eerst gefotografeerd momenteel   ;D

Hymenoxis scaposa doet nog steeds naarstig verder

Penstemon Six Hills

... en een close upje van dezelfde Penstemon

Een spontane zaailing van Polygala calcarea 'Lillet' houdt zich (met wat hulp van ondergetekende) staande tussen een opdringerige Thymus
Mooi Luc, vooral die Penstemon.
Penstemons ervaar ik als lastig en wispelturig. Het ene jaar rijker dan het andere jaar, soms valt er zomaar een stuk weg helaas. Houdt het spannend, zeggen ze.
Heemskerk, Noord-Holland

Pim Hols

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1436
  • Geslacht: Man
  • Bewonderaar van kleine plantjes.
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #515 Gepost op: 1 mei 2014, 09:39:17 »
Ja wat een weelde als ik even door alle postings struin .......

Over een paar jaar terug heb ik eens  Linum dolomiticum gezaaid. De meeste planten uit dit zaaisel vond ik tegenvallen omdat ze te hoog werden naar mijn persoonlijke goesting. Dus de meesten heb ik laten afvloeien .....Er was eentje bij in dat zaaisel dat echter merkelijk lager bleef en deze heeft een plekje gekregen in de spleten tussen de tufstenen . En hoe zou het nu komen dat ie kleiner blijft ? Moeten we dan veronderstellen dat dit een speling van de natuur is ? Of kunnen die Linums ook kruisen ? Ik dacht dat het zaad besteld was in Tsjechië....Hoe meer je jezelf afvraagt hoe onwetender dat je wordt .....
Moeten we denken dat het weer de echte niet was ? Als ik sommige foto's van dolomiticum zie op het internet zijn ze dan weer compacter als wat ik grosso modo uit dat zaaisel had (buiten deze op de foto) .
Maar ook zie ik ze met blad dat er anders uit ziet... Raadsels , raadsels , raadsels ........
Zuinig op zijn Kris!
Heemskerk, Noord-Holland

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #516 Gepost op: 1 mei 2014, 12:12:44 »
Je weet niet waar eerst gefotografeerd momenteel   ;D

Hymenoxis scaposa doet nog steeds naarstig verder

Penstemon Six Hills

... en een close upje van dezelfde Penstemon

Een spontane zaailing van Polygala calcarea 'Lillet' houdt zich (met wat hulp van ondergetekende) staande tussen een opdringerige Thymus
Mooi Luc, vooral die Penstemon.
Penstemons ervaar ik als lastig en wispelturig. Het ene jaar rijker dan het andere jaar, soms valt er zomaar een stuk weg helaas. Houdt het spannend, zeggen ze.
Dat klopt Pim, de meesten zijn niet bepaald gemakkelijk te noemen.  Drainage is volgens mij het sleutelwoord om er goed mee overweg te kunnen.
Dit is overigens één van de gemakkelijkere soorten - de plant is inmiddels een 10-tal jaar oud denk ik en beslaat al ongeveer 1m2.
Ik post eerstdaags nog wel eens een foto van de hele plant.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Ger van den Beuken

  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1136
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #517 Gepost op: 1 mei 2014, 17:23:34 »
Over enkele dagen is Ramonda myconi 'Grandiflora'op zijn best. Een opname volgt over enkele dagen. Echter deze lichte vorm van R. myconi misstaat echter zeker niet.

Lily-Anne Vereecken

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 3083
  • Geslacht: Vrouw
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #518 Gepost op: 1 mei 2014, 17:38:18 »
Over enkele dagen is Ramonda myconi 'Grandiflora'op zijn best. Een opname volgt over enkele dagen. Echter deze lichte vorm van R. myconi misstaat echter zeker niet.


Prachtig Ger! Dat zal nogal eens een schouwspel zijn in je rotstuin ,  met zoveel Ramonda's . Spijtig dat je zo ver woont .

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #519 Gepost op: 1 mei 2014, 18:58:04 »
Over enkele dagen is Ramonda myconi 'Grandiflora'op zijn best. Een opname volgt over enkele dagen. Echter deze lichte vorm van R. myconi misstaat echter zeker niet.

Nog een prachtstuk Ger !  En zo rijkbloeiend !!  -6(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15697
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #520 Gepost op: 1 mei 2014, 19:54:33 »
Over enkele dagen is Ramonda myconi 'Grandiflora'op zijn best. Een opname volgt over enkele dagen. Echter deze lichte vorm van R. myconi misstaat echter zeker niet.

Die mag er zeker wezen Ger . Ja die Ramonda's mogen dan misschien wel een beetje ouderwets zijn , ze gaan nooit vervelen ! Ze horen nog altijd in iedere rotstuin aanwezig te zijn en het is het waard om de betere vormen uit te slecteren. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15697
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #521 Gepost op: 1 mei 2014, 19:55:59 »
Zuinig op zijn Kris!

Gaan we doen Pim , maar het leukste zou zijn om hem te kunnen vermeerderen via stek bijv. en zo weer te verspreiden onder liefhebbers. 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15697
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #522 Gepost op: 1 mei 2014, 20:28:58 »
Soldanella hungaricum staat hier nogal zonnig en vrij droog en warm. In tegenstelling tot vele andere Soldanella's lijkt ie dat redelijk goed te verdragen.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Theo Stronks

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 2634
  • Geslacht: Man
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #523 Gepost op: 1 mei 2014, 22:13:11 »
Staat er prachtig bij Kris ((13

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei maart - april 2014
« Reactie #524 Gepost op: 1 mei 2014, 22:38:19 »
Soldanella hungaricum staat hier nogal zonnig en vrij droog en warm. In tegenstelling tot vele andere Soldanella's lijkt ie dat redelijk goed te verdragen.

Eentje dat je toch veel minder vaak ziet Kris !
Harelbeke-West-Vlaanderen