Auteur Topic: Zandbak voor knollen  (gelezen 22323 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zandbak voor knollen
« Reactie #60 Gepost op: 7 december 2013, 11:52:03 »
Bedankt voor het delen van uw ervaring Wim, ik zit met nog een paar vragen hieromtrend!
Het feit dat je in de zomer afdekt om een droogte/rust periode te geven heb je waarschijnlijk voorjaarsbloemende soorten in je bak staan, wat met de moeilijke laatbloemende soorten!
De ruimte die ik wil benutten hiervoor is 6m x 1,60m misschien kan ik beter twee biotopen creëren  ))4
Sugesties, tips, raad, advies  ;D  hierover zijn meer dan welkom. en alvast  ((4

Bij mij staan er geen zomerbloeiende soorten in. Welke laatbloeiende soorten zou je willen planten? Zomerbloeiende soorten kan je natuurlijk niet droog houden tijdens de zomer, maar die zullen dan vaak een drogere (en warmere) winter moeten hebben.

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Zandbak voor knollen
« Reactie #61 Gepost op: 7 december 2013, 18:29:21 »
Bedankt voor het delen van uw ervaring Wim, ik zit met nog een paar vragen hieromtrend!
Het feit dat je in de zomer afdekt om een droogte/rust periode te geven heb je waarschijnlijk voorjaarsbloemende soorten in je bak staan, wat met de moeilijke laatbloemende soorten!
De ruimte die ik wil benutten hiervoor is 6m x 1,60m misschien kan ik beter twee biotopen creëren  ))4
Sugesties, tips, raad, advies  ;D  hierover zijn meer dan welkom. en alvast  ((4

Bij mij staan er geen zomerbloeiende soorten in. Welke laatbloeiende soorten zou je willen planten? Zomerbloeiende soorten kan je natuurlijk niet droog houden tijdens de zomer, maar die zullen dan vaak een drogere (en warmere) winter moeten hebben.
Ik ben eigenlijk niet zo'n bollenkenner en was gewoon maar m'n gedachten aan  het opschrijven toen ik sprak om het bollenbed in twee te delen gewoon met het idee om zolang mogelijk bloemen te zien, maar het hoeft niet echt.
Irissen, kleine narcis soortjes, colchicum, crocussen en oxalis vind ik wel wat hebben! zolang ze maar buiten kunnen en niet in een serre vorstvrij moeten overwinteren( ik zou het wel kunnen doen maar dan moet ik andere planten weg doen wat niet de bedoeling is, ik heb momenteel geen plaats meer om bedden met potten te plaatsen). De ruimte die ik beschreven richt ik speciaal in voor bollen die het niet goed doen in de gewone (rots)tuin in weer en wind. Wim is bv voor de laatbloemende soorten (welke ????)een overdekking na de bloei (in de winter dus) voor hun rust periode in combinatie met een warmtekabel zichzag door het bollenbed doenbaar! en dan de warmte kabel alleen te laten werken bij vorst. Wanneer dan afdekken, ik denk bv aan half oktober tot eind maart. Ik ben weer maar hardop aan het denken hoor! Heb ik het mis als ik denk dat bollen in rust en het blad verdord is ze enkel droogte nodig hebben en dat de factor warmte en water enkel belangrijk is na de rustperiode? Kunnen hier bv ook niet sommige Zuid-Amerikaanse cactussen/succulenten in gehouden worden? (Kris, Danny??)
« Laatst bewerkt op: 7 december 2013, 18:34:20 door Hugo Van Woensel »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zandbak voor knollen
« Reactie #62 Gepost op: 8 december 2013, 10:27:12 »
Ik ben eigenlijk niet zo'n bollenkenner en was gewoon maar m'n gedachten aan  het opschrijven toen ik sprak om het bollenbed in twee te delen gewoon met het idee om zolang mogelijk bloemen te zien, maar het hoeft niet echt.
Irissen, kleine narcis soortjes, colchicum, crocussen en oxalis vind ik wel wat hebben! zolang ze maar buiten kunnen en niet in een serre vorstvrij moeten overwinteren( ik zou het wel kunnen doen maar dan moet ik andere planten weg doen wat niet de bedoeling is, ik heb momenteel geen plaats meer om bedden met potten te plaatsen). De ruimte die ik beschreven richt ik speciaal in voor bollen die het niet goed doen in de gewone (rots)tuin in weer en wind. Wim is bv voor de laatbloemende soorten (welke ????)een overdekking na de bloei (in de winter dus) voor hun rust periode in combinatie met een warmtekabel zichzag door het bollenbed doenbaar! en dan de warmte kabel alleen te laten werken bij vorst. Wanneer dan afdekken, ik denk bv aan half oktober tot eind maart. Ik ben weer maar hardop aan het denken hoor! Heb ik het mis als ik denk dat bollen in rust en het blad verdord is ze enkel droogte nodig hebben en dat de factor warmte en water enkel belangrijk is na de rustperiode? Kunnen hier bv ook niet sommige Zuid-Amerikaanse cactussen/succulenten in gehouden worden? (Kris, Danny??)

Hmmm, Irissen, kleine narcissoorten, Colchicum en Crocus kunnen allemaal in het regime dat ik hier gebruik. Oxalis zou ik niet in een zandbak zetten, die zijn veel te hongerig om goed te kunnen groeien in het zand.
Ik vroeg me af welke laatbloeiende soorten je in die zandbak wou zetten omdat ik zelf geen idee heb welke zomerbloeiende soorten het goed zouden doen in een zandbak?? Misschien enkele soorten Gladiolus (alhoewel die ook nogal hongerig zijn)....?? Een warmtekabel in een bak buiten zou ik ook niet doen....volgens mij gaat er zo veel te veel warmte verloren en kan je hem bij strenge vorst op die manier toch niet vorstvrij houden.
Warmte is vaak bij de rustperiode ook een belangrijke factor omdat dit kan bepalen of er bloemen worden gevormd of niet. Waterregime is tijdens de rust ook belangrijk, volledig droog of toch nog iets vochtig (hangt af van de soort en van de leeftijd van de bollen/knollen, heel jonge bollen/knollen mogen vaak niet volledig uitdrogen).

Er zijn zeker heel wat cactussen die je buiten kan houden als je ze 's winters overdekt (over de typische Zuid-Amerikaanse soorten heb ik echter geen idee), sommige doen het zelfs goed als ze niet overdekt zijn en in puur zand groeien, zie http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=85.0; http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=270.0 en http://www.vrvforum.be/forum/index.php?topic=63.0

Hugo Van Woensel

  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 419
Re: Zandbak voor knollen
« Reactie #63 Gepost op: 8 december 2013, 21:39:41 »
Wim, bedankt voor de uitleg!
Het is toch al wat duidelijker voor mij (denk ik toch  ))4))8 ))8 , toch wat de vroeg bloemende bollen betreft!
Ik vat het eigenlijk als volgt samen: De soorten die in onze zomer droog vallen en uit een warm-gematigde streek komen kunnen best in zandbed met overdekking, soorten die wat rijker staan in de natuur, kunnen beter tegen vocht en kunnen hier gewoon in de tuin mits goede doorlatende grond, laat bloemers hebben in onze winter hun drooge periode en worden best in een vorstvrije ruimte overwinterd en waarschijnlijk heb je nog een deel dat elkaar overlapt of ergens tussen in zit!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zandbak voor knollen
« Reactie #64 Gepost op: 1 april 2014, 09:15:01 »
Eens een zicht op zandbak 1 vandaag.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Zandbak voor knollen
« Reactie #65 Gepost op: 1 april 2014, 18:38:17 »
Eens een zicht op zandbak 1 vandaag.

Ziet er mooi uit, Wim,vertel eens wat daar nu allemaal in bloei staat.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zandbak voor knollen
« Reactie #66 Gepost op: 1 april 2014, 19:05:38 »
Eens een zicht op zandbak 1 vandaag.

Het "experiment" van een paar jaar terug lijkt mij geslaagd Wim !  ((14
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Zandbak voor knollen
« Reactie #67 Gepost op: 1 april 2014, 20:05:23 »
Ziet er mooi uit, Wim,vertel eens wat daar nu allemaal in bloei staat.

Hmmm, eens zien: Iris vicaria, Iris orchioides, Iris x graeberiana, Iris sari, Bellevalia pycnantha,....en nog wat dat nog in bloei moet komen.  ;)