Auteur Topic: Crocus 2014  (gelezen 274153 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #975 Gepost op: 9 oktober 2014, 20:47:05 »
Reeds meermaals getoond maar de sublieme schoonheid van Crocus gilanicus is nu ook hier te bewonderen.  ;D

Moet ik mij ook maar eens aanschaffen, prachtig soortje.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #976 Gepost op: 9 oktober 2014, 20:47:48 »
Ook Crocus mathewii begint er hier aan.

Toch wel één van de mooiste, denk ik zo, staat hier ook bijna in bloei.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15684
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #977 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:11:21 »
Reeds meermaals getoond maar de sublieme schoonheid van Crocus gilanicus is nu ook hier te bewonderen.  ;D
Moet ik mij ook maar eens aanschaffen, prachtig soortje.

Is idd een mooi soortje en wie verwacht dat een plant van Iran het bij ons buiten zo goed wil doen ?
Het is wel een hele trage groeier , ik denk dat ik na een jaar of 3 nog altijd maar 2 bolletjes heb.....
Wees er ook van bewust dat de bloemen niet al te groot zijn ......., klein maar fijn ....
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15684
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #978 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:34:18 »
Met Crocus speciosus heb ik hier verschillende jaren geworsteld ...........Neen , niet omdat hij niet wilde groeien , hij groeide te goed . Hij deed het zo goed dat ik overal honderden zaailingen kreeg op allerlei plekjes in de rotstuin. Het werd een pest en ik kreeg ze moeilijk weg. De zaailingen en jonge bolletjes zaten vaak zo diep dat ik ze niet meer gewoon even kon uit trekken .
Enfin ik ben dan rigoureus alles gaan verwijderen gedurende een paar jaar. Op den duur was het me gelukt. Een paar bolletjes heb ik over gehouden en die staan nu op 1 plekje dat ik goed bewaak. Dit houd in dat ik heel zorgvuldig en tijdig de zaadbessen verwijder. Let op , bij deze soort zitten de zaadbessen haast onder de grond waardoor je vaak te laat bent omdat je het niet gemerkt hebt en de mieren je weer te snel af zijn. Maar als hij bloeit is het nog altijd een feest .....   
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15684
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #979 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:36:27 »
Nog een andere vorm van Crocus goulimyi  en ook Crocus vallicola staat nu in bloei .
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15684
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #980 Gepost op: 9 oktober 2014, 21:38:57 »
Voor mij één van de beste vormen van goulimyi !
Wat een bloemenweelde die hier altijd geeft ! 
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #981 Gepost op: 9 oktober 2014, 22:08:21 »
@ Wim: Heel mooie vorm van goulimyii Wim! Ook asumaniae is knap! Op welke standplaats heb jij deze groeien?
@ Frankie: Crocus gilanicus is inderdaad klein maar fijn. Op foto kun je het niet zien maar in het echt hebben de punten precies ook een grijzige schijn, erg speciaal.
@ Kris: een erg mooie selectie van crocus goulimyii die blauwe! Kan me echt bekoren, super  ((12
LOL, ik heb ook nogal wat speciosus'sen staan, ik hoop dat ik niet hetzelfde 'probleem' krijg als jouw!  :D

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #982 Gepost op: 10 oktober 2014, 07:13:22 »
@ Wim: Heel mooie vorm van goulimyii Wim! Ook asumaniae is knap! Op welke standplaats heb jij deze groeien?

C. goulimyi en asumaniae staan beiden gewoon buiten. C. goulimyi vorig jaar als bollen buiten geplant en asumaniae bloeit al 3 jaar van zaad, gezaaid in 2009.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #983 Gepost op: 10 oktober 2014, 16:24:51 »
De prachtige Crocussen blijven elkaar hier opvolgen !   ;D  Al gezien dat we al de 66 pagina's bereikt hebben met dit topic dit jaar ??

Nog enkele die vandaag de aandacht trokken hier !

Crocus vallicola is niet alleen mooi, het is ook een grote, stevige knaap !  Ik heb er voor ter vergelijking een C. speciosus ssp Xantholaimos naast gezet  :o :o

Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #984 Gepost op: 10 oktober 2014, 16:26:00 »
Crocus speciosus ssp Xantholaimos stuurde ook nog een paar bloemen de lucht in !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #985 Gepost op: 10 oktober 2014, 16:27:24 »
Crocus hadriaticus x 'Purple Heart' heeft vermoedelijk ook cartwrightianus genen in het systeem !


Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #986 Gepost op: 10 oktober 2014, 16:56:10 »
Met Crocus speciosus heb ik hier verschillende jaren geworsteld ...........Neen , niet omdat hij niet wilde groeien , hij groeide te goed . Hij deed het zo goed dat ik overal honderden zaailingen kreeg op allerlei plekjes in de rotstuin. Het werd een pest en ik kreeg ze moeilijk weg. De zaailingen en jonge bolletjes zaten vaak zo diep dat ik ze niet meer gewoon even kon uit trekken .
Enfin ik ben dan rigoureus alles gaan verwijderen gedurende een paar jaar. Op den duur was het me gelukt. Een paar bolletjes heb ik over gehouden en die staan nu op 1 plekje dat ik goed bewaak. Dit houd in dat ik heel zorgvuldig en tijdig de zaadbessen verwijder. Let op , bij deze soort zitten de zaadbessen haast onder de grond waardoor je vaak te laat bent omdat je het niet gemerkt hebt en de mieren je weer te snel af zijn. Maar als hij bloeit is het nog altijd een feest .....


Ik kan je helemaal volgen kris , hier heb ik ook dat probleem ...... Heb vroeger eens enkele verkeerde bollen gekregen ( ik had speciosus gekregen i.p.v. een of andere lente bloeiende crocus ) Omdat ze hier altijd onmiddellijk omvallen had ik besloten om ze te verwijderen .........ik raak ze nooit meer kwijt ....... ))4

Eigenlijk wel een mooi verhaal en nu laat ik ze ook staan op enkele plaatsen .... ;D
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #987 Gepost op: 10 oktober 2014, 16:58:17 »
Voor mij één van de beste vormen van goulimyi !
Wat een bloemenweelde die hier altijd geeft !

Inderdaad heel rijkbloeiend Kris !  ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #988 Gepost op: 10 oktober 2014, 17:02:09 »
Crocus hadriaticus x 'Purple Heart' heeft vermoedelijk ook cartwrightianus genen in het systeem !

Knappe reeks Luc , ik heb wel een boontje voor deze met een donker hartje ..... ((12
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #989 Gepost op: 10 oktober 2014, 17:13:06 »
De prachtige Crocussen blijven elkaar hier opvolgen !   ;D  Al gezien dat we al de 66 pagina's bereikt hebben met dit topic dit jaar ??

Ja, die krokusnoten toch...  ))8 ))8 Het lijkt al even verslavend als Galanthofilie, maar dan voor niet-kleurblinden ;)  :P

Crocus vallicola is niet alleen mooi, het is ook een grote, stevige knaap !  Ik heb er voor ter vergelijking een C. speciosus ssp Xantholaimos naast gezet  :o :o

Ja, vallicola heeft wel een ferme bloem en dat met zo'n fijnzinnige tekening....is dat zoiets als een ruwe bolster met een blanke pit? ;)

Crocus hadriaticus x 'Purple Heart' heeft vermoedelijk ook cartwrightianus genen in het systeem !

Op deze is niets aan te merken, het is een topper!!