Auteur Topic: Crocus 2014  (gelezen 274168 keer)

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15691
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1080 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:43:42 »
Hier in het bollenbed staan er dit jaar enkele najaarsbloeiende krokussen . Eigenlijk is het bollenbed nog in zomerrust en is nog 2 weken afgedekt . In een nieuw stukje heb ik de golfplaatjes wat opzij geschoven zodat deze al blootgesteld zijn aan de weersomstandigheden . De eerste die in bloei komt is Crocus cartwrightianus 'Marcel'

'Marcel ' heeft het naar zijn zin Danny ! Mooie Crocus.
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1081 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:48:04 »
Hier in het bollenbed staan er dit jaar enkele najaarsbloeiende krokussen . Eigenlijk is het bollenbed nog in zomerrust en is nog 2 weken afgedekt . In een nieuw stukje heb ik de golfplaatjes wat opzij geschoven zodat deze al blootgesteld zijn aan de weersomstandigheden . De eerste die in bloei komt is Crocus cartwrightianus 'Marcel'

'Marcel ' heeft het naar zijn zin Danny ! Mooie Crocus.

Dank je Kris , ik vind deze ook een goeie aanwinst .
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15691
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1082 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:48:58 »
Het gaat niet goed hier met Crocus gilanicus in mijn nieuw bollenbed . Deze nieuwe aanwinst in augustus daar geplant in een normaal bollenmengsel met wat turf aan toegevoegd . Crocus vallicola die daar ook staat deed het dan wel goed daar in hetzelfde mengsel onder dezelfde omstandigheden .  ((15
Al enkele weken zie ik een neusje maar deze is gestopt met groeien en is nu aan het opdrogen ? Ik probeer nu uit te zoeken wat de reden kan zijn .  ))4  Ofwel moet deze krokus nog vochtiger staan ? Of is mijn mengsel niet goed ( geen turf ) . De bol was van goede kwaliteit ( D. Schnabel ) .
Alle andere bollen die daar geplant zijn in dat nieuwe bedje zijn voorjaarsbloeiers , het is nog afwachten wat de resultaten zullen zijn .

Ik weet niet of het je kan helpen Danny maar hier staat C. gilanicus onbeschermd in het peatbed........winter en zomer .....
Hij groeit in een mengsel van voornamelijk bladaarde (maar nauwelijks turf) en krijgt in de zomer toch redelijk wat uren zon. De zon is er dan pas weg vanaf 14.00h-14.30h in de namiddag. Dit peatbed wordt tijdens de zomer regelmatig gegoten omdat er ook andere soorten planten instaan die gevoelig zijn voor lange(re) droogte. De Crocus is dan in rust maar het schijnt hem niet te deren....Voorlopig doet hij het goed maar groeit slechts heel traag aan .........
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1083 Gepost op: 16 oktober 2014, 22:56:41 »
Het gaat niet goed hier met Crocus gilanicus in mijn nieuw bollenbed . Deze nieuwe aanwinst in augustus daar geplant in een normaal bollenmengsel met wat turf aan toegevoegd . Crocus vallicola die daar ook staat deed het dan wel goed daar in hetzelfde mengsel onder dezelfde omstandigheden .  ((15
Al enkele weken zie ik een neusje maar deze is gestopt met groeien en is nu aan het opdrogen ? Ik probeer nu uit te zoeken wat de reden kan zijn .  ))4  Ofwel moet deze krokus nog vochtiger staan ? Of is mijn mengsel niet goed ( geen turf ) . De bol was van goede kwaliteit ( D. Schnabel ) .
Alle andere bollen die daar geplant zijn in dat nieuwe bedje zijn voorjaarsbloeiers , het is nog afwachten wat de resultaten zullen zijn .

Ik weet niet of het je kan helpen Danny maar hier staat C. gilanicus onbeschermd in het peatbed........winter en zomer .....
Hij groeit in een mengsel van voornamelijk bladaarde (maar nauwelijks turf) en krijgt in de zomer toch redelijk wat uren zon. De zon is er dan pas weg vanaf 14.00h-14.30h in de namiddag. Dit peatbed wordt tijdens de zomer regelmatig gegoten omdat er ook andere soorten planten instaan die gevoelig zijn voor lange(re) droogte. De Crocus is dan in rust maar het schijnt hem niet te deren....Voorlopig doet hij het goed maar groeit slechts heel traag aan .........

Bedankt voor je reactie Kris , misschien is mijn mengsel inderdaad te doorlatend voor deze soort . Mijn Crocus banaticus staat in een zwaarder mengsel en doet het uitstekend .
Ieper , West-Vlaanderen

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15691
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Crocus 2014
« Reactie #1084 Gepost op: 16 oktober 2014, 23:08:05 »
Bedankt voor je reactie Kris , misschien is mijn mengsel inderdaad te doorlatend voor deze soort . Mijn Crocus banaticus staat in een zwaarder mengsel en doet het uitstekend .

Graag gedaan Danny , van mekaar kunnen we echt veel leren. Ik steek ook veel op van jouw topics .
C. banaticus groeit bij mij in dezelfde omstandigheden als gilanicus....Ze staan nog geen 30 cm van elkaar .......
Zoals eerder gezegd , hij komt van Iran en dat misleid ons misschien een beetje ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1085 Gepost op: 17 oktober 2014, 18:56:56 »
Crocus kotschyanus ssp leucopharynx bloeit hier laat en onverwacht uit bijzonder kleine knolletjes


En nog eens een blik op het onvolprezen hart van Crocus x hadriaticus 'Purple Heart'

Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Crocus 2014
« Reactie #1086 Gepost op: 17 oktober 2014, 19:18:16 »
Nu hier in bloei: Crocus mathewii 'Dream Dancer'.

De tweede foto van hetzelfde plantje, maar dan vanuit een ongebruikelijke hoek

De derde is eentje van heel dichtbij.
« Laatst bewerkt op: 17 oktober 2014, 19:47:46 door Gerrit Eijkelenboom »

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1087 Gepost op: 17 oktober 2014, 20:35:03 »
De derde is eentje van heel dichtbij.

Indrukwekkend mooi, Gerrit !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1088 Gepost op: 17 oktober 2014, 22:36:59 »
Bedankt voor je reactie Kris , misschien is mijn mengsel inderdaad te doorlatend voor deze soort . Mijn Crocus banaticus staat in een zwaarder mengsel en doet het uitstekend .

Graag gedaan Danny , van mekaar kunnen we echt veel leren. Ik steek ook veel op van jouw topics .
C. banaticus groeit bij mij in dezelfde omstandigheden als gilanicus....Ze staan nog geen 30 cm van elkaar .......
Zoals eerder gezegd , hij komt van Iran en dat misleid ons misschien een beetje ?

 ((13 , bedankt Kris , ik heb de laatste 3 jaar veel meer geleerd dan de eerste 10 jaar dat ik met planten bezig was .
Inderdaad de herkomst van de plant kan ons soms op het verkeerde spoor zetten . Gelukkig leren we heel veel van elkaar dankzij dit schitterende forum ! Heel waarschijnlijk is dit probleem nu opgelost ..... ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1089 Gepost op: 17 oktober 2014, 22:46:53 »
Nu hier in bloei: Crocus mathewii 'Dream Dancer'.

De tweede foto van hetzelfde plantje, maar dan vanuit een ongebruikelijke hoek

De derde is eentje van heel dichtbij.

Dit is mijn favoriete herfstkrokus Gerrit en je bent de gelukkige eigenaar van de echte Dream Dancer ( er zijn veel andere die er op lijken in omloop )
Prachtige opnames !  ((14
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1090 Gepost op: 17 oktober 2014, 22:54:20 »
Hier heb je een voorbeeld van een niet echte Crocus mathewii 'Dream Dancer' . De foto's zijn ook vandaag genomen .
Ik volg op het schotse forum ook het topic crocus . De echte dream dancer heeft gele meeldraden en dit is niet het geval bij mij . Maar is er niet minder mooi om en doet het voorlopig heel goed op deze plaats !
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1091 Gepost op: 17 oktober 2014, 23:05:10 »
Het was vandaag hier een klein hoogtepuntje bij de herfstkrokussen , er blijven maar bloemen komen op Crocus mathewii ( foto 1 ) , Crocus cartwrightianus 'Marcel' stond vandaag op zijn mooist ( foto 2)
Ieper , West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1092 Gepost op: 18 oktober 2014, 07:44:31 »
Prachtige foto's, heren!! Meer graag  ((14 ((14

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1093 Gepost op: 18 oktober 2014, 08:58:27 »
Hier heb je een voorbeeld van een niet echte Crocus mathewii 'Dream Dancer' . De foto's zijn ook vandaag genomen .
Ik volg op het schotse forum ook het topic crocus . De echte dream dancer heeft gele meeldraden en dit is niet het geval bij mij . Maar is er niet minder mooi om en doet het voorlopig heel goed op deze plaats !

Die heeft dan alvast alles van een "gewone" C. mathewii, Danny, zeker geen slechte vorm trouwens !!
Overigens kan je best nota nemen van wie je ooit die valse Dream Dancer hebt gekocht en daar in de toekomst rekening mee houden.
« Laatst bewerkt op: 18 oktober 2014, 14:30:10 door Luc Gilgemyn »
Harelbeke-West-Vlaanderen

Maggi Young

  • Rotsplantfanaat
  • Junior
  • **
  • Berichten: 187
  • Geslacht: Vrouw
  • Friends and flowers - what could be better?
    • Scottish Rock Garden Club
Re: Crocus 2014
« Reactie #1094 Gepost op: 18 oktober 2014, 11:35:32 »
I think I am in love with 'Marcel' !
Aberdeen, North East Scotland, UK.


http://www.srgc.net/forum/index.php?action=forum