Auteur Topic: Crocus 2014  (gelezen 274165 keer)

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1215 Gepost op: 29 oktober 2014, 20:35:45 »
Wat verkeerd benaamde Crocussen betreft kan ik ook mijn duit in het zakje doen...  >:(

Dit is mij verkocht als Crocus mathewii......

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Niet bepaald wat een mens ervan verwacht !!!   ))8 2-)(

Gelukkig heb ik nog een neefje van een andere bron die wel aan de verwachtingen voldoet !

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

 -5( , er is duidelijk veel bedrog in deze handel , wat jammer ! Jammer dat er toch zoveel leveranciers niet correct te werk gaan . Gelukkig zijn er toch nog kwekers die het goed menen en heel goeie kwaliteit aanbieden .
Ieper , West-Vlaanderen

Danny Bonnez

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8428
  • Geslacht: Man
  • Bulbs & Alpines
Re: Crocus 2014
« Reactie #1216 Gepost op: 29 oktober 2014, 20:40:51 »
Wat verkeerd benaamde Crocussen betreft kan ik ook mijn duit in het zakje doen...  >:(

Dit is mij verkocht als Crocus mathewii......



Niet bepaald wat een mens ervan verwacht !!!   ))8 2-)(

Gelukkig heb ik nog een neefje van een andere bron die wel aan de verwachtingen voldoet !



Zo heb je een flinke winst, als je alles voor mathewii verkoopt.

Ik heb nog even 2 foto's van verdachte krokussen opgezocht, die wat duidelijker zijn. Wil je daar aub naar kijken Wim. De mathewii heeft gespleten bloemblaadjes. Is dat het gevolg van infectie.
De cartwrightianus heeft gewoon ongezonde ziekelijke petalen. Flodderig.

Die gespleten bloemblaadjes kom je wel vaker tegen bij bepaalde krokussen , Gerrit . Die mathewii zien er wel gezond uit .Voor alle zekerheid zou ik deze wel goed opvolgen . De cartwrightianus ziet er duidelijk ziek uit !
Ieper , West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #1217 Gepost op: 29 oktober 2014, 20:45:27 »
Kris, voor de species /cv's die ik ben kwijtgespeeld zijn mijn vader en ikzelf een bollenbed (in de grond) aan het bouwen.

Een gemetste wand (in itonsteen) voor een goede isolatie. Aan de binnenzijde isolatie (groene platen) voor in de grond van 3cm dik voor goede isolatie. (isoleert zowel tegen de koude als tegen de extreme hitte).
In de grond een mengsel van zand, tuinaarde en isomobolletjes. Isomobolletjes nemen geen water op, vergaan ook niet in aarde en zorgen voor luchtigheid. In vergelijking met steentjes (grind) zorgen ze niet voor luchtbellen in je mengsel. Ik probeer een klein stukje en deel ook verder mijn ervaringen.
Voordeel is zo dat het geheel NOOIT volledig doorvrozen kan geraken. Cfr. isomo in vijver als vlotter= vijver blijft open.
Ik dek het geheel af met een dakje (ik heb eerder al eens een foto geplaatst) die ik gemakkelijk kan open doen in de zomer en dicht doen als het regent. Ik hanteer dezelfde periodes als Danny voor het erop plaatsen( begin mei) en het afhalen (medio oktober) tenzij voor herfstbloeiers eind september voor afhalen van het dakje.
Als ik de crocussen heb geplant dek ik het geheel af met 3cm dennennaalden. Heel veel species van crocus groeien tussen en rond sparrenbomen. Ik heb deze tip van Helmutt Kerndorff die zegt dat dennennaalden voor meer ideale PH zorgen voor crocussen + ze zorgen voor isolatie in de winter. Soorten als boryi, cyprius, ... kunnen hiervan erg lijden. Met die dennennaalden kun je ze beter beschermen en mag het voor cyprius in bovenvermelde omstandigheden al tot -10 gaan.

Ik hoop er vormen als hadriaticus ssp parnassicus, mathewii, ... veiliger en meer gecontroleerd te laten groeien.

Danny, ja ik vind het ook heel mooie vorm. Volgens Dirk Schnabel en Janis ruksans zou het niet gaan over een hybride maar over de species hadriaticus. (mss wel ssp. lilacinus).

Toch wel een interessante benadering, Ruben, het betreft hier dus eigenlijk een echte bollenbak maar met geïsoleerde wanden zodat het 'biotoopje' nooit kan vervriezen bij sterke vorst om zo vorstgevoelige soorten te kunnen overhouden?
Ik neem aan dat de verschillende soorten in vijvermandjes of zo worden geplaatst? Ook gedacht aan ongedierte die mogelijks de bak kan binnendringen om van de bollen te snoepen zoals muizen en ratten?

Ik stel me nog een vraag. Het verschil met deze bollenbak en het bollenbed van Danny zijn de wanden die bij Danny's bed er niet zijn. Dat biedt het voordeel van de vrije luchtcirculatie die er in de bak van Ruben niet is. Kan dat geen problemen opleveren? Schimmels? Luizen? Andere?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #1218 Gepost op: 29 oktober 2014, 20:53:28 »
Wat verkeerd benaamde Crocussen betreft kan ik ook mijn duit in het zakje doen...  >:(

Dit is mij verkocht als Crocus mathewii......

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Niet bepaald wat een mens ervan verwacht !!!   ))8 2-)(

Gelukkig heb ik nog een neefje van een andere bron die wel aan de verwachtingen voldoet !

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Vergissingen kunnen altijd gebeuren, maar het gebeurt te vaak om nog van toevallige vergissingen te spreken. Sommigen maken er een rommeltje van dat het niet mooi meer is om zo vlug mogelijk zo veel mogelijk geld te verdienen op de liefhebbers hun kap. Het is gewoonweg niet eerlijk! Ik heb  al genoeg gehoord en bij bepaalden zal ik zeker nooit nog iets bestellen. Die handelaars moeten niet bepaald hier op dit forum aan de schandpaal worden genageld met naam en toenaam, maar onder de liefhebbers onderling mag en moet daar wel vrij worden over gecommuniceerd zodat we met z'n allen weten wie we wel nog mogen vertrouwen. Laat die kwakzalvers dan maar hun bollen ergens anders verpatsen. Ik moet hard werken voor elke euro en wil dan ook waar voor m'n geld!
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2014
« Reactie #1219 Gepost op: 29 oktober 2014, 21:30:10 »
nooit gedacht dat het in deze wereld van crocussen zo iets zou kunnen gebeuren.
Zo zie je maar weer het is niet altijd roze geur en maneschijn.
Jammer dat het zo moet. --13 --13 --13
maar je hebt gelijk Frankie

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1220 Gepost op: 29 oktober 2014, 22:19:40 »
Wat verkeerd benaamde Crocussen betreft kan ik ook mijn duit in het zakje doen...  >:(

Dit is mij verkocht als Crocus mathewii......

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Niet bepaald wat een mens ervan verwacht !!!   ))8 2-)(

Gelukkig heb ik nog een neefje van een andere bron die wel aan de verwachtingen voldoet !

(Link naar bijlage)

(Link naar bijlage)

Vergissingen kunnen altijd gebeuren, maar het gebeurt te vaak om nog van toevallige vergissingen te spreken. Sommigen maken er een rommeltje van dat het niet mooi meer is om zo vlug mogelijk zo veel mogelijk geld te verdienen op de liefhebbers hun kap. Het is gewoonweg niet eerlijk! Ik heb  al genoeg gehoord en bij bepaalden zal ik zeker nooit nog iets bestellen. Die handelaars moeten niet bepaald hier op dit forum aan de schandpaal worden genageld met naam en toenaam, maar onder de liefhebbers onderling mag en moet daar wel vrij worden over gecommuniceerd zodat we met z'n allen weten wie we wel nog mogen vertrouwen. Laat die kwakzalvers dan maar hun bollen ergens anders verpatsen. Ik moet hard werken voor elke euro en wil dan ook waar voor m'n geld!

Ik heb de man in kwestie uitleg gevraagd, Frankie.  Ik ben benieuwd met welke uitleg hij voor de dag komt... "de leverancier" waarschijnlijk ...   >:(
Harelbeke-West-Vlaanderen

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Crocus 2014
« Reactie #1221 Gepost op: 29 oktober 2014, 22:33:33 »
Die handelaars moeten niet bepaald hier op dit forum aan de schandpaal worden genageld met naam en toenaam,

Waarom zouden wij onze ervaringen niet op het forum mogen delen als het om fouten, al dan niet opzettelijk gemaakt gaat.
De schandpaal, dat zou ik ook niet wensen. Maar in het geval van Luc, denk ik dat er niets mis is, de naam prijs te geven. Als je dat in nette bewoording doet en de tegenpersoon de gelegenheid hebt gegeven tot weerwoord, ben je gewoon goed bezig.
Ik zou dan zeggen: in je correspondentie met de vermeende leverancier van malafide producten, vermeld, dat alles in openbaarheid zal komen op het forum. Dat heeft een reinigende werking. Bijna alle internetbedrijven worden op deze manier in het gareel gehouden door reviews en beoordelingen. Dan is er een kans, dat de goeden, die nu onder de kwaden te lijden hebben, er baat bij hebben. En wij als liefhebber weten waar we aan toe zijn.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16819
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1222 Gepost op: 30 oktober 2014, 08:46:27 »
Ik ben het helemaal met je eens Gerrit - ik wacht gespannen af welk (en of er ?) antwoord komt van de verkoper in kwestie.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1223 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:20:25 »
Ik heb nog even 2 foto's van verdachte krokussen opgezocht, die wat duidelijker zijn. Wil je daar aub naar kijken Wim. De mathewii heeft gespleten bloemblaadjes. Is dat het gevolg van infectie.
De cartwrightianus heeft gewoon ongezonde ziekelijke petalen. Flodderig.

Die matthewii ziet er gezond uit, zo'n gespleten bloemblad is niet het gevolg van infectie.
De cartwrightianus ziet er niet gezond uit, maar zo'n verfrommeld uitzicht kan ook het gevolg zijn van mechanische druk bij het openen van de knop. Ik zou deze afzonderen en zien of volgend jaar hetzelfde voorkomt. De bladeren zien er al zeker gezond uit.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1224 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:26:56 »
Hans, Thx! Zowel Crocus hadriaticus x ... als Crocus ligusticus 'Milessimo' hebben me beiden erg kunnen bekoren. 2 toppers zijn dit!

Vandaag stond Crocus ochroleucus erg mooi te bloeien. Een super makkelijke Crocus ( Land van herkomst is Libanon - je zou daaruit afleiden dat het één is die droge zomerrust nodig heeft) maar hij kan gerust wat zomervocht hebben, ook echt warm moet hij niet hebben.
Een aanrader!

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Crocus 2014
« Reactie #1225 Gepost op: 30 oktober 2014, 19:30:12 »
Vandaag deden hier C. goulimyi en C. oreocreticus ook hun best.

Ruben Billiet

  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1903
  • Geslacht: Man
  • bulbs and perennials
Re: Crocus 2014
« Reactie #1226 Gepost op: 30 oktober 2014, 20:37:27 »
Heel mooi Wim! Zeker die oreocreticus. Ik ben nog steeds aan het wachten (op de laatste 5 bollen) op een echte oreocreticus. We leven op hoop  ;D

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #1227 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:04:26 »
Vandaag deden hier C. goulimyi en C. oreocreticus ook hun best.

Fraai groepje goulimyi, Wim, ik zal die hier dit jaar niet zien, de slakken hebben ze afgegraasd. --13
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Crocus 2014
« Reactie #1228 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:06:19 »
Hans, Thx! Zowel Crocus hadriaticus x ... als Crocus ligusticus 'Milessimo' hebben me beiden erg kunnen bekoren. 2 toppers zijn dit!

Vandaag stond Crocus ochroleucus erg mooi te bloeien. Een super makkelijke Crocus ( Land van herkomst is Libanon - je zou daaruit afleiden dat het één is die droge zomerrust nodig heeft) maar hij kan gerust wat zomervocht hebben, ook echt warm moet hij niet hebben.
Een aanrader!

Eveneens een fraai groepje, Ruben. Staat deze dan het jaar rond in de tuin? Zal deze niet worden gehuisvest in de bollenbak waar ik u al eerder een vraag over stelde (zie hoger).
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Bert Stegeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 6777
  • Geslacht: Man
  • Love the mountains Summer and Winter
Re: Crocus 2014
« Reactie #1229 Gepost op: 30 oktober 2014, 21:38:46 »
prachtig Wim zeker met deze donkere dagen ((14
Ja ik er in mee Gerrit en Luc.
Als je inderdaad op de juiste manier doet heeft iedereen er baat bij