Auteur Topic: Bloei mei-juni 2023  (gelezen 11937 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #240 Gepost op: 10 juni 2023, 16:34:07 »
Dianthus superbus is een schoonheid! Klein maar fijn is de Papaver rhaeticum, heeft het nog wel een beetje moeilijk.

Mooi die Pavaver, Mark. Helemaal niet zo makkelijk in de tuin. Kortlevend. Als je geluk hebt, kan hij zich vermeerderen door zaad.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #241 Gepost op: 10 juni 2023, 16:35:18 »
Anthyllis hermanniae leguminosae, een halfheester van 25 cm hoog, bloeit dit jaar ook heel goed, tweede foto met de Rhodo-muur op de achtergrond.

Mooie plant Luc. Ik heb hier Anthyllis hermanniae minor in de tuin. Geen idee of er veel verschil is. Mijn plant blijft in ieder geval een stuk lager.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #242 Gepost op: 10 juni 2023, 16:46:39 »
Met Saponaria 'Bressingham Pink' was ik even wat op de sukkel maar hij kreeg een nieuw plekje in de rotstuin en dat lijkt hij veel beter te vinden ....

Speel ik toch ook iedere keer kwijt, Kris. Jammer want het is een mooi ding.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #243 Gepost op: 10 juni 2023, 16:55:20 »
De frisse voorjaarskleuren maken nu stilaan plaats voor de dorre zomerellende. We zijn weer vertrokken voor een maandenlange periode van hitte en droogte. Wanneer de temperaturen de 30 °C overschrijden betekent dit dan ook onherroepelijk tot het bovenhalen van schaduwnetten en andere vreemdsoortige schermen om gevoelige planten door de zomer te helpen. Vooral Saxifraga, Primula en een aantal dwergconiferen is erg gebaat met een dergelijke bescherming.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #244 Gepost op: 10 juni 2023, 17:53:34 »
Erythraea chloodes

Ik zit nu mijn weinige grijze hersencellen te pijnigen Thomas ...denk dat ik dit plantje onder een andere naam heb ?  ......En dan maar gaan graven in alle foto's ....Kan het zijn dat dit hetzelfde is als :Centaurium scilloides ??

Je zou wel eens gelijk kunnen hebben Kris of althans dicht in de buurt.  In de plantlist vermeldt men bij Centaurium scilloides de naam Erythraea scilloides als synoniem.  Ik heb Centaurium scilloides hier ook al jarenlang in de tuin, het is bij mij niet langlevend, maar je vindt altijd wel ergens zaailingen terug.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #245 Gepost op: 10 juni 2023, 18:04:19 »
Iedereen is  natuurlijk bezig met de voorbereiding van zijn BBQ  en/of ligt in zijn hangmat onder de wilg ......vandaar de stilte hier op ons forum ...
Ik kan het echter  niet laten om met de camera op pad te gaan ...Een Dianthus haematocalyx vorm  die nu bloeit , er zijn diverse vormen en subspecies en een en ander is niet altijd duidelijk .
Hij kan alleszins goed tegen de huidige temperaturen ... ))4

God ja, met de huidige temperaturen is het ook niet verkeerd om in de frisse huiskamer te vertoeven achter de pc om wat plaatjes te posten, Kris. Ik heb het niet zo met die hoge temperaturen.

En ik moet beslist mijn karretje aanpikken bij deze post.
Jaren geleden kreeg ik van Luc G. een stekje van een wondermooie Dianthus haematocalyx pindicola. De plant deed het jaren heel goed, maar is nu zo goed als afgestorven. Een klein stekje van die plant probeer ik nu opnieuw op te kweken.

Maar los daarvan. Enkele jaren geleden bemerkte ik een spontane zaailing in de tuin van een klein compact plantje waarvan ik helemaal niet wist wat het was. Ik heb het gewoon laten staan en kijk wat er na drie jaar van geworden is. Ik ben niet 100 % zeker, maar mijn kop er af als dit geen Dianthus haematocalyx pindicola is. En het straffe is, deze zaailing is opgedoken waar nog nooit een D. haematocalyx stond! De plant van Luc stond namelijk aan de andere kant van het huis, ruim 30 meter verder.

Maar wat nog zo bijzonder is, is het feit dat ik nog nooit zo'n mooie compacte D. haematocalyx heb gezien. Het loof is zeer fijn en vormt een echte compacte mat. De bloemen zitten bijna stengelloos op de mat. Een wondermooi ding is het. Over de echte identiteit van dit kleinood ben ik wel niet zeker. Een hybride is mogelijk. Een hybride tussen D. haematocalyx met .... ? En hoe is die zaailing daar in godsnaam terecht gekomen???

Maar inderdaad Kris, van deze soort bestaan er volgens mij diverse vormen of klonen. Het is inderdaad niet helemaal duidelijk. Maar we mogen ook niet vergeten dat Dianthus species erg makkelijk onder elkaar kunnen kruisen. En daar kan van alles uit voortkomen. In mijn tuin groeien alsmaar meer en meer toevallige kruisingen die ik tegenwoordig laat staan. Erg mooi en interessant wat daar dikwijls uit voortkomt.

Heel interessante hybride is dat Frankie !!  De afkomst achterhalen is wel een ander verhaal.
Mijn D. haematocalyx ssp pindicola heeft vorig jaar ook de geest gegeven, na vele jaren weliswaar.  Ik heb hem dit jaar gezaaid uit wild verzameld zaad en de opkomst was bijzonder goed.  Ik heb ze gisteren nog verspeend... hopelijk hebben ze niet te veel hinder van de hitte.

Het is overigens inderdaad Dianthus tijd.
Dianthus 'Watfield magenta' doet het elk jaar bijzonder goed

Dianthus arpadianus pumilus bloeit bleek roze.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #246 Gepost op: 10 juni 2023, 18:05:56 »
Anthyllis hermanniae leguminosae, een halfheester van 25 cm hoog, bloeit dit jaar ook heel goed, tweede foto met de Rhodo-muur op de achtergrond.

Mooie plant Luc. Ik heb hier Anthyllis hermanniae minor in de tuin. Geen idee of er veel verschil is. Mijn plant blijft in ieder geval een stuk lager.

Dan heb je wellicht een dwergvorm vast, Frankie.  Mijn exemplaar heb ik al een paar keer in de breedte teruggesnoeid.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #247 Gepost op: 10 juni 2023, 18:12:02 »
Met Saponaria 'Bressingham Pink' was ik even wat op de sukkel maar hij kreeg een nieuw plekje in de rotstuin en dat lijkt hij veel beter te vinden ....

Speel ik toch ook iedere keer kwijt, Kris. Jammer want het is een mooi ding.

Hier doet hij het al een aantal jaar erg goed.  Op de foto van een week of zo geleden zet hij net de bloei in, ik moet hem nog eens vereeuwigen want inmiddels bloeit hij al volop.

Bij Veronica prostrata rosea durft er wel eens een blauwe zaailing verschijnen.
Harelbeke-West-Vlaanderen

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #248 Gepost op: 10 juni 2023, 21:15:31 »
Dianthus superbus is een schoonheid! Klein maar fijn is de Papaver rhaeticum, heeft het nog wel een beetje moeilijk.

Mooi die Pavaver, Mark. Helemaal niet zo makkelijk in de tuin. Kortlevend. Als je geluk hebt, kan hij zich vermeerderen door zaad.

Dank je Frankie en Kris. Maar ook de “ gewone” papaver is niet te versmaden. Op wandeltochten door korenvelden heb ik wat zaad meegenomen en nu heb ik mij eigen minikorenveld in de tuin
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #249 Gepost op: 12 juni 2023, 22:04:47 »
Martagonlelie in bloei. Helaas blijkt het niet de botanische vorm te zijn.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #250 Gepost op: 13 juni 2023, 12:30:57 »
Gentiana frigida zegt het label ( opgekweekt uit zaad) en Gentiana straminea. Maar die blauwe is duidelijk een andere. Herman enig idee?
« Laatst bewerkt op: 13 juni 2023, 13:04:05 door Mark Stolk »
Met vriendelijke groet

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #251 Gepost op: 13 juni 2023, 15:18:28 »
Gentiana frigida zegt het label ( opgekweekt uit zaad) en Gentiana straminea. Maar die blauwe is duidelijk een andere. Herman enig idee?

G. cruciata ?
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Kris De Raeymaeker

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 15631
  • Geslacht: Man
  • erevoorzitter VRV met rotsvast geloof in bergflora
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #252 Gepost op: 13 juni 2023, 15:20:00 »
Deze Convolvulus compactus begint er ook weer aan ......zo te zien mogen we nog meer bloemen verwachten ...
"zelfs de waarheid is zeer vaak maar perceptie "
"de kleinste planten maakten reeds de grootste vrienden "

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #253 Gepost op: 13 juni 2023, 16:24:45 »
Gentiana frigida zegt het label ( opgekweekt uit zaad) en Gentiana straminea. Maar die blauwe is duidelijk een andere. Herman enig idee?

G. cruciata ?

Dank je, dat zou goed kunnen.
Met vriendelijke groet

Mark Stolk

  • Rotsplantfanaat
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 1037
Re: Bloei mei-juni 2023
« Reactie #254 Gepost op: 14 juni 2023, 00:33:18 »
Echium amoenum, opgekweekt uit zaad. Fraaie bloemen met mooie meeldraden met een lichtblauw uiteinde
Met vriendelijke groet