Auteur Topic: Reticulata irissen 2017  (gelezen 7778 keer)

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #30 Gepost op: 19 februari 2017, 21:49:52 »
Anee? Geen kalium, waarom niet?
Ik gebruikte eigenlijk altijd vinasse extrakt van Osmo, en die is kaliumrijk.
De meststof die ik gebruik is "straf" genoeg om de bollen op te blazen....

En mogen we ook weten wat dat is?
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #31 Gepost op: 19 februari 2017, 22:10:35 »
Elkes samengestelde meststof met voldoende kalium (dat kan bvb ook een 20-20-20 zijn) is goed genoeg, als er meer van wat anders in zit, dan krijgen ze ook genoeg daarvan.

Hier ook wat retics in bloei:

Iris 'Eyecatcher' ook een van Alan McMurtrie, vorig jaar gekocht en dit jaar mooi terug in bloei.
Iris 'Happiness', gisteren meegekomen van Nettetal
en Iris 'Lady Beatrix Stanley', die ik deze zomer zeker moet delen.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4895
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #32 Gepost op: 20 februari 2017, 06:05:14 »
en Iris 'Lady Beatrix Stanley', die ik deze zomer zeker moet delen.
Om een groep gezond en bloeiend te houden is het ook nodig om af en toe op te graven en ruimer te herplanten Frankie.
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #33 Gepost op: 20 februari 2017, 07:49:16 »
en Iris 'Lady Beatrix Stanley', die ik deze zomer zeker moet delen.
Om een groep gezond en bloeiend te houden is het ook nodig om af en toe op te graven en ruimer te herplanten Frankie.

Vooral om de planten nog als individuele bloemen te zien, nu lijkt dit een nest blauwe bloemblaadjes en komen de individuele karakteristieken niet meer uit, maar zoals met veel bolgewassen (corrigeer me als ik fout ben, Luc) zijn ze vatbaarder voor ziekten (schimmels, bvb) als ze te dicht opeen groeien...de natuurlijke manier van planten uitdunnen!

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16534
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #34 Gepost op: 20 februari 2017, 22:48:12 »
en Iris 'Lady Beatrix Stanley', die ik deze zomer zeker moet delen.
Om een groep gezond en bloeiend te houden is het ook nodig om af en toe op te graven en ruimer te herplanten Frankie.

Dat had ik ook al in gedachten om eens te doen, de bollen uitgraven en herplanten. Maar daarmee weet ik nog altijd niet wat ik ze moet geven....? Zeg 't maar Luke, it' s not a crime,  ;)
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #35 Gepost op: 23 februari 2017, 09:35:53 »
Iris x winogradowii 'Alba' wordt vaak als de witte vorm van deze soort verkocht maar het is naar alle waarschijnlijkheid een hybride. Wel een leuk ding voor in de bostuin.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4895
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #36 Gepost op: 23 februari 2017, 10:57:06 »
en Iris 'Lady Beatrix Stanley', die ik deze zomer zeker moet delen.
Om een groep gezond en bloeiend te houden is het ook nodig om af en toe op te graven en ruimer te herplanten Frankie.

Vooral om de planten nog als individuele bloemen te zien, nu lijkt dit een nest blauwe bloemblaadjes en komen de individuele karakteristieken niet meer uit, maar zoals met veel bolgewassen (corrigeer me als ik fout ben, Luc) zijn ze vatbaarder voor ziekten (schimmels, bvb) als ze te dicht opeen groeien...de natuurlijke manier van planten uitdunnen!
Eigenlijk is het voor reticulata's niet anders dan voor galanthus, narcissus, iris reichenbachii....
Torhout, West-Vlaanderen

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4895
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #37 Gepost op: 23 februari 2017, 10:58:22 »
Iris x winogradowii 'Alba' wordt vaak als de witte vorm van deze soort verkocht maar het is naar alle waarschijnlijkheid een hybride. Wel een leuk ding voor in de bostuin.
Het wordt algemeen aangenomen dat het inderdaad een hybride is. Hij heeft wel nog wat blauwe nevels in het wit zitten ?
Wij hebben wel een volledig witte reticulata gezien tijdens één van de Iran reizen.
« Laatst bewerkt op: 23 februari 2017, 11:04:54 door Luc Scheldeman »
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #38 Gepost op: 23 februari 2017, 11:15:14 »
Iris x winogradowii 'Alba' wordt vaak als de witte vorm van deze soort verkocht maar het is naar alle waarschijnlijkheid een hybride. Wel een leuk ding voor in de bostuin.
Het wordt algemeen aangenomen dat het inderdaad een hybride is. Hij heeft wel nog wat blauwe nevels in het wit zitten ?
Wij hebben wel een volledig witte reticulata gezien tijdens één van de Iran reizen.

Ja, een volledig witte van winogradowii heb ik nog nooit gezien, er zit altijd wat blauw in, van reticulata zijn er wel volledig witte.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16828
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #39 Gepost op: 23 februari 2017, 12:27:31 »
Dit heb ik als Iris reticulata 'White Caucasus', maar is dat ook geen kruising van Alan McMurthrie ?
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #40 Gepost op: 23 februari 2017, 12:45:03 »
Dit heb ik als Iris reticulata 'White Caucasus', maar is dat ook geen kruising van Alan McMurthrie ?

Ja,

een van Alan, maar in dit geval een zuivere Iris reticulata: http://reticulatas.com/WhiteCaucasus.html

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4895
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #41 Gepost op: 23 februari 2017, 16:50:21 »
Iris x winogradowii 'Alba' wordt vaak als de witte vorm van deze soort verkocht maar het is naar alle waarschijnlijkheid een hybride. Wel een leuk ding voor in de bostuin.
Het wordt algemeen aangenomen dat het inderdaad een hybride is. Hij heeft wel nog wat blauwe nevels in het wit zitten ?
Wij hebben wel een volledig witte reticulata gezien tijdens één van de Iran reizen.

Ja, een volledig witte van winogradowii heb ik nog nooit gezien, er zit altijd wat blauw in, van reticulata zijn er wel volledig witte.
Ik zei niet witte winogradowii, wel witte reticulata. 
En "White Caucasus" is niet volledig wit !
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #42 Gepost op: 23 februari 2017, 18:39:17 »
Iris x winogradowii 'Alba' wordt vaak als de witte vorm van deze soort verkocht maar het is naar alle waarschijnlijkheid een hybride. Wel een leuk ding voor in de bostuin.
Het wordt algemeen aangenomen dat het inderdaad een hybride is. Hij heeft wel nog wat blauwe nevels in het wit zitten ?
Wij hebben wel een volledig witte reticulata gezien tijdens één van de Iran reizen.

Ja, een volledig witte van winogradowii heb ik nog nooit gezien, er zit altijd wat blauw in, van reticulata zijn er wel volledig witte.
Ik zei niet witte winogradowii, wel witte reticulata. 
En "White Caucasus" is niet volledig wit !

Tja, een echte albino moeten ze nog vinden, bij albinisme in sommige planten wordt het gen dat verantwoordelijk is voor de gele kleur rond de stampers/meeldraden en nectarklieren vaak niet uitgeschakeld (in het geval van White Caucasus, de gele "treasure trail") omdat deze op een andere plaats in het genoom zitten. Zo heeft de albino vorm van Eranthis pinnatifida bvb ook nog gele nectariën.

Luc Scheldeman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4895
  • Geslacht: Man
  • Penningmeester VRV
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #43 Gepost op: 24 februari 2017, 19:24:24 »
Iris reticulata "Kuh-e-Abr" met een naam die verwijst naar een berg(je) in het NO van Iran.
Torhout, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8873
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re: Reticulata irissen 2017
« Reactie #44 Gepost op: 24 februari 2017, 19:38:10 »
Iris reticulata 'Blue Note' met Crocus tommasinianus 'Pictus' op de achtergrond.