Auteur Topic: Zandbak voor knollen  (gelezen 22339 keer)

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #15 Gepost op: 2 maart 2011, 20:30:25 »
Dat moét wel werken Wim - als ik dat goed bekijk is het eigenlijk een verkleind model van wat wij in de botanische tuin van Göteborg zagen : verhoogde bedden - gevuld met praktisch zuiver zand - overdekt (wél het hele jaar door) en open langs de zijkanten.

Zie foto, maar hou geen rekening met de bezoeker in stille bewondering voor al dat moois !  ;D

Wow, dat ziet er heel interessant uit...ik kan me wel inbeelden dat DIE bezoeker er niet meer in te tomen was  ;) ;) Bij mij zou dat waarschijnlijk ook het geval zijn. Göteborg staat op mijn verlanglijstje om één dezer (jaren  ;)) te bezoeken.

Ik heb er weet van dat sommige mensen ook zo'n bakken hebben die het ganse jaar door overdekt zijn maar dan zat ik terug met het probleem dat ik het beu was (en gewoon de tijd niet heb) om constant met water te zeulen. Ik loop al met water naar mijn zaaipotten en schaduwplanten...en daar moet het stoppen.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #16 Gepost op: 2 maart 2011, 20:35:43 »
Hallo Kris,
Je zou volgens hetzelfde principe zelfs een "zandtrog" kunnen maken voor op het terras of balkon, zolang je zorgt voor goede afwatering.
Ik zit inderdaad nog altijd graag aan "de zandbak"  ;) ;) Ondertussen heb ik al een tweede zandbak; deze werd wat te vol...
Ik had, in plaats van deze zandbak ook een plunge kunnen maken in onze kas maar mijn voornaamste motivatie was eigenlijk: "ik wil niet nog meer rondlopen met de watergieter"! :D

Dag Wim , ik heb hier 2 zulke troggen die gevuld zijn met zand en beetje grind. Eentje gevuld met Noordamerikanen en eentje met Zuidamerikanen (rotsplanten dan)
Ik heb dubbel zoveel interesse in deze uiteenzetting omdat ik ook besef dat ik iets moet gaan verzinnen om mijn ettelijke rondjes met de gieter in te dijken.
Ik begin teveel planten in pot te kweken en dat grijpt je op den duur naar de keel...Dus alle initiatieven om ze uit hun pot te bevrijden zijn welkom...     

Kris,

Ben wel geïnteresseerd in zo'n "thema-troggen". Welke planten heb je daar in staan?
Ik zal proberen om te duiden wat er lukt in deze zandbakken en wat niet. Ik denk ook dat bepaalde van de krokussen die ik hier in een zandbak kweek (zoals C. fleischeri, C. chrysanthus 'Uschak Orange', C. korolkowii 'Lucky Number') ook gewoon buiten kunnen. Enkele van deze drie krokussen staan dan ook sinds dit jaar gewoon in de tuin. Ook daar zal ik zien wat er gebeurt. Doen die het binnen twee jaar nog steeds even goed in de tuin dan maak ik plaats vrij in de zandbak voor planten die dit regime echt nodig hebben.

Frankie Wulleman

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 16496
  • Geslacht: Man
  • Alpinelover
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #17 Gepost op: 3 maart 2011, 06:38:19 »
Dan zal zo'n zandbak waarschijnlijk ook geschikt zijn voor vele tulpen die ik jaarlijks uitgraaf in de rotstuin. Zoals bijvoorbeeld T. clusiana, T. pulchella violacaea,e.a.
Lichtervelde, West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #18 Gepost op: 3 maart 2011, 08:18:18 »
Dan zal zo'n zandbak waarschijnlijk ook geschikt zijn voor vele tulpen die ik jaarlijks uitgraaf in de rotstuin. Zoals bijvoorbeeld T. clusiana, T. pulchella violacaea,e.a.

Waarschijnlijk wel, ik heb er sinds vorig najaar Tulipa cretica in staan. Ik laat je weten hoe dat loopt.

Luc Gilgemyn

  • Algemene moderator
  • Superposter
  • *****
  • Berichten: 16806
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #19 Gepost op: 3 maart 2011, 09:06:31 »
Dan zal zo'n zandbak waarschijnlijk ook geschikt zijn voor vele tulpen die ik jaarlijks uitgraaf in de rotstuin. Zoals bijvoorbeeld T. clusiana, T. pulchella violacaea,e.a.

Daar moet je inderdaad geen seconde aan twijfelen Frankie !
Harelbeke-West-Vlaanderen

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #20 Gepost op: 12 maart 2011, 12:38:23 »
Nog twee fotootjes om te vergelijken.

Fritillaria stenanthera 22/03/2010 en 12/03/2011

Ik heb de indruk dat deze niet zo groeikrachtig is in de zandbak, hij is zeker lager gebleven.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2011, 12:40:21 door Wim Boens »

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #21 Gepost op: 21 maart 2011, 17:06:09 »
En tevens

Fritillaria pinardii 29/03/2010 en 21/03/2011.

Deze heeft zeker al broedbolletjes bijgemaakt in het voorbije jaar.

Hendrik Van Bogaert

  • Rotsplantfanaat
  • Volwaardig poster
  • ***
  • Berichten: 309
  • Geslacht: Man
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #22 Gepost op: 21 maart 2011, 21:14:19 »
Wim, wat jij een zandbak noemt is eigenlijk een bloembollenbak. Je systeem verschilt van het klassieke model op twee punten:

- als substraat gebruik je zand - dit is op zichzelf niet zo gek (in Nederland worden de bollen gekweekt in duinzand ... en 's zomers gerooid voor een droge zomerrust);
heel wat bolgewassen doen het goed in rijnzand (nogal wat van mijn planten zaaien zich uit in het rijnzand waar mijn potten in staan).
Het enige nadeel van zand is dat het vrij droog kan worden en in principe voedselarm is; beide nadelen zijn evenwel niet onoverkomelijk: je kunt altijd water en meststof geven.
Ik denk dat rijnzand een goed substraat is voor soorten die graag 's zomers erg droog staan, zoals onco's en juno's ...
Voor andere soorten zal het (op termijn) minder voldoen.
Je zult wel je bemesting op punt moeten houden! 

- je dekt blijkbaar niet af tijdens de winter: als je grond heel goed doorlaatbaar is (zoals bij rijnzand) is dit eigenlijk niet echt nodig, en zeker niet voor voorjaarsbloeiers. Maar planten die tijdens de winter in blad staan (herfstcrocussen, sternbergia's, biarums, ...) krijgen het met zo'n behandeling wel hard te verduren; als ik deze soorten niet wat droger hou en niet zou afdekken met een glasplaat, dan zijn ze in de lente niet om aan te zien ...

Wat ik me ook afvraag: wat doe je tegen late nachtvorsten? Het frele groen van bepaalde soorten is bij mij zo afgebrand als ik niet bescherm met een glasplaat ....
Nu, ik woon ook in het centrum van het land en dat scheelt wel wat met de kuststreek...
Vr.gr.
Rik

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #23 Gepost op: 21 maart 2011, 21:41:48 »
Wim, wat jij een zandbak noemt is eigenlijk een bloembollenbak. Je systeem verschilt van het klassieke model op twee punten:

- als substraat gebruik je zand - dit is op zichzelf niet zo gek (in Nederland worden de bollen gekweekt in duinzand ... en 's zomers gerooid voor een droge zomerrust);
heel wat bolgewassen doen het goed in rijnzand (nogal wat van mijn planten zaaien zich uit in het rijnzand waar mijn potten in staan).
Het enige nadeel van zand is dat het vrij droog kan worden en in principe voedselarm is; beide nadelen zijn evenwel niet onoverkomelijk: je kunt altijd water en meststof geven.
Ik denk dat rijnzand een goed substraat is voor soorten die graag 's zomers erg droog staan, zoals onco's en juno's ...
Voor andere soorten zal het (op termijn) minder voldoen.
Je zult wel je bemesting op punt moeten houden! 

- je dekt blijkbaar niet af tijdens de winter: als je grond heel goed doorlaatbaar is (zoals bij rijnzand) is dit eigenlijk niet echt nodig, en zeker niet voor voorjaarsbloeiers. Maar planten die tijdens de winter in blad staan (herfstcrocussen, sternbergia's, biarums, ...) krijgen het met zo'n behandeling wel hard te verduren; als ik deze soorten niet wat droger hou en niet zou afdekken met een glasplaat, dan zijn ze in de lente niet om aan te zien ...

Wat ik me ook afvraag: wat doe je tegen late nachtvorsten? Het frele groen van bepaalde soorten is bij mij zo afgebrand als ik niet bescherm met een glasplaat ....
Nu, ik woon ook in het centrum van het land en dat scheelt wel wat met de kuststreek...
Vr.gr.
Rik

Rik,

het is inderdaad zo dat de enige verschillen deze zijn die je hebt opgenoemd. Misschien had ik het beter een "bloembollenzandbak" genoemd. Ik houd de bemesting op peil met tuinpotas en tomatenmeststof. Maar het is ook zo dat bepaalde soorten, zoals Iris sari, wortels maken tot in de grond onder het zand.

Tot nog toe heb ik geen problemen met herfstcrocussen en biarums, ze hebben goed gebloeid en staan nu ook nog goed in blad. Ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat dit nog maar het tweede jaar is waarin ik dit systeem gebruik. Ik ben van plan om er dit jaar ook Sternbergia in te proberen, dus we zien nog.

Ze worden helemaal niet beschermd tegen late nachtvorsten en tot nog toe heb ik nog maar weinig schade waargenomen die daardoor veroorzaakt wordt. Ik moet wel zeggen dat de bloemknoppen van Iris aucheri dit jaar geaborteerd zijn. Ik vermoed, naar wat ik gezien heb, door een nachtvorst die gevolgd is op een natte periode. Maar Iris aucheri 'Shooting Star' heeft daar bijvoorbeeld geen last van gehad en staat nu volop in bloei. Ik zal daar morgen eens een fotootje van posten. Je zal zeker wel gelijk hebben dat er een verschil in strengheid van nachtvorst tussen het binnenland en de "kuststreek" is. Ook wordt deze bak wel beschut tegen de schrale oostenwind door een buxushaagje dat tegen de oostkant van de bak staat.

Groetjes

Wim

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #24 Gepost op: 22 maart 2011, 11:33:15 »
Hier zoals beloofd de foto's van Iris aucheri met de geaborteerde bloemen (de 2 eerste foto's).
Ook een foto van I. aucheri 'Shooting Star', weliswaar in een andere bak maar met net dezelfde samenstelling, die zo te zien geen last heeft gehad van het weer.
En ook nog Iris x graeberiana die het zo te zien wel heel goed doet in deze bak

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #25 Gepost op: 22 maart 2011, 11:42:09 »
En verder nog Iris vicaria die in zijn tweede jaar ook al vermeerdert is en nog twee foto's van respectievelijk Biarum davisii en Biarum bovei waaraan het duidelijk is dat er geen vorstschade is opgetreden.

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #26 Gepost op: 26 maart 2011, 13:38:43 »
Vandaag stond ook Muscari muscarimi hier in bloei in de zandbak. Deze wordt er dit jaar uit verwijdert want hij groeit even goed gewoon in de tuin.

1e foto: M. muscarimi vorig jaar in de zandbak
2e foto: M. muscarimi dit jaar in de zandbak
3e foto: M. muscarimi in de tuin

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #27 Gepost op: 1 april 2011, 09:57:41 »
Nog enkele om te vergelijken:

Iris suaveolens 'violacaea' 19/04/2010 en 01/04/2011
en Iris vicaria 'Hodji-obi-garm' 12/04/2010 en 01/04/2011

Wim Boens

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 8872
  • Geslacht: Man
    • Vlaamse Rotsplanten Vereniging
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #28 Gepost op: 1 april 2011, 09:58:35 »
en ook nog

Iris x graeberiana 'Yellow Fall' 09/04/2010 en 01/04/2011

Jan Boterdael

  • Junior
  • **
  • Berichten: 156
Re:Zandbak voor knollen
« Reactie #29 Gepost op: 27 december 2011, 12:02:50 »
Ik ben een bloembollenbak aan 't maken voor mijn "moeilijke"alliums en ik vraag me af welk mengsel te gebruiken.
Wim gebruikt zuiver rijnzand met een onderlaag van breekzand.
Luc weet je nog wat ze in Goeteborg gebruiken?
Rik wat is het "standard" mengsel?
Van een proef met een zandbed heb ik geleerd zuiver zand te vermijden.Ik had hetzelfde probleem als Paul Cumbleton te Wisley:Zeer moeilijk te gieten na een hete dag(hier heel gewoon van juni tot september).
Wat ander mengsel hebben jullie gebruikt?